کتابینش

ورود / ثبت نام

انضباط شخصی

جادوی انضباط شخصی و تاثیر آن در موفقیت

انظباط شخصی از جمله موضوعات مهمی است که می‌تواند در زندگی هر شخصی جادو کند. اگر ریشه بسیاری از شکست‌ها را بررسی کنیم، ردپایی از بی نظمی وجود دارد. شخص نامنظم هیچ برنامه مشخصی ندارد، به همین دلیل زندگی او پر از کارهای نیمه تمام است.

در این مقاله ما بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانیم تبدیل به شخص منظم شویم و برنامه‌ریزی داشته باشیم . با ما همراه باشید تا نکات طلایی درباره‌ی انضباط شخصی و راهکارهایی جادویی برای داشتن نظم فردی را در اختیار شما قرار دهیم.

انضباط شخصی
انضباط شخصی می‌تواند به شما کمک کند تمام کارهای خود را انجام دهید

انضباط شخصی چیست؟

منظور از انضباط شخصی کارها و برنامه‌های مشخصی است که شما آن‌ها را در زمان معین انجام می‌دهید. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر به اهداف خود برسید. عمل کردن به ایده‌ها و فکرهایی که در سر داریم و برنامه ریزی منظم برای انجام آن‌ها، ما را به انسان شادتر و موفق‌تری تبدیل می‌کند. اما بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با مفهوم درست انضباط شخصی، نمی‌توانند به برنامه‌ای که تعیین کردند عمل کنند. آن‌ها در مسیر خود خسته می‌شوند، امید و انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهند و تا آخر عمر حسرت می‌خورند.

 

انضباط شخصی را با این مفاهیم اشتباه نگیرید

گاهی ما مفهوم انضباط شخصی را بد متوجه می‌شویم و آن را با بی نقص بودن و کمال گرایی اشتباه می‌گیریم. قبل از این که برای کارهای خود برنامه ریزی کنید، باید کمال گرایی را کنار بگذارید و از خود انتظار بیش از حد نداشته باشید.

انضباط شخصی به این معنی نیست که شما باید مانند یک ربات کار کنید و برنامه خود را تغییر ندهید و استراحت نکنید. ممکن است به خاطر شرایط خاصی مجبور شوید برنامه‌های خود را تغییر دهید. یا حتی مدتی کوتاه استراحت کنید. بنابراین نباید خود را بابت این اتفاقات و تجربه‌هایی که در این مسیر بدست می‌آورید، سرزنش کنید.

اگر گاهی رژیم خود را رعایت نمی‌کنید یا زمان بیش‌تری را در فضای مجازی می‌گذرانید، هدف خود را رها نکنید. نظم فردی باید برای ما لذت بخش باشد و نباید استانداردهای غیر ممکنی برای خود تعیین کنیم. فقط باید بتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم.

در ادامه به سراغ یازده راهکار جادویی می‌رویم که به کمک آن‌ها می‌توانید یه تغییر اساسی در زندگی خود به وجود بیاورید و انضباط شخصی داشته باشید.

 

انضباط شخصی
برای داشتن انضباط شخصی حتما از برنامه ریزی کمک بگیرید

 

یازده راهکار کاربردی برای انضباط شخصی

در این بخش قصد داریم در مورد 11 راهکار مفید صحبت کنیم که می‌‌توانند به شما کمک کنند تا نظم بیش‌تری در زندگی داشته باشید. البته اگر شما تنها چند مورد از این استراتژی‌‌ها را هم در زندگی خود به کار ببرید، می‌توانید به نتایج خوبی برسید:

 

  1. انگیزه‌ی قوی برای شروع کار داشته باشید

از خود بپرسید چرا باید برنامه‌ی منظمی برای کارهای خود داشته باشم؟ شما باید دلیل و انگیزه‌ی قوی برای این کار ایجاد کنید. اگر هدف خاصی در ذهن نداشته باشید، خیلی راحت تسلیم شرایط می‌شوید و تلاش نخواهید کرد. باید شوق زیادی برای رسیدن به آن اهداف داشته باشید و به طور مداوم سوخت خود را تقویت کرده و برای خود انگیزه ایجاد کنید.

به عنوان مثال، بعضی افراد می‌خواهند به کمک انضباط شخصی، در شغل خود بازدهی زیادتری داشته باشد تا بتوانند زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند. برخی دیگر نیز قصد دارند عادت‌های غذایی سالمی برای خود ایجاد کنند و بیش‌تر ورزش کنند. یا اینکه قصد موفقیت در یک آزمون مهم را دارند. همه این‌ها به کمک نظم شدنی است.

تنها کافیست شما یک انگیزه قوی برای انجام دادن کارها داشته باشید و نتیجه‌ی آن برای شما مهم باشد‌. فراموش نکنید اگر فقط به اجبار و بدون هدف و انگیزه کار مهمی را شروع کنید، نمی‌توانید آن را به پایان برسانید.

 

انضباط شخصی
اشتیاق می‌تواند انجام هر کاری را آسان کند

 

  1. بهانه‌های خود را شناسایی کرده و کنار بگذارید

برای داشتن انضباط شخصی باید بهانه‌های خود را شناسایی کنید. شاید یک شغل تمام وقت دارید و فکر می‌کنید فرصتی برای عملی کردن ایده‌های جدید یا نظم بخشیدن به زندگی ندارید. اما نباید شغل خود را بهانه کنید. شما اگر برنامه ریزی درستی داشته باشید حتی اگر نیم ساعت روی علایق خود مانند ایجاد یک پیج اینستاگرام و یاد گرفتن یک موسیقی جدید زمان بگذارید، پس از مدتی می‌توانید نتایج خوبی دریافت کنید.

به عنوان مثال اگر شما دوست دارید تبدیل به یک نویسنده موفق شوید ولی زمان زیادی برای تمرین کردن ندارید، حدود نیم ساعت قبل از خواب تمرین کنید. کافیست به جای گشت و گذار یا تلوزیون، کمی از زمان خود را به کارهای مورد علاقه خود اختصاص دهید.

همچنین بسیاری از افراد ورزش کردن را دوست دارند اما به دلیل دور بودن از باشگاه ورزش را کنار می‌گذراند. این‌ موارد تنها بهانه‌‌های ذهن شما برای انجام ندادن کار است.  همیشه راه‌ حل‌های راحت‌تری نیز وجود دارند. شما می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلف را دانلود کنید و حرکات آن‌ها را تکرار کنید یا در یوتوب ویدئوهای ورزشی را تماشا کنید. اگر نزدیک خانه‌ی شما پارک یا فضای باز وجود دارد نیز می‌توانید در آن‌جا بدوید‌.

همین حالا یک لیست از دلایلی که باعث می‌شوند شما دنبال علایق خود نروید و برنامه ریزی نکنید بنویسید تا بهانه‌های ذهن خو را بیشتر بشناسید و بتوانید آن‌ها را برطرف سازید.

 

  1. نتایج منظم بودن را برای خود مجسم کنید

مغز ما همیشه به دنبال راحتی بیش‌تر است. بنابراین بسیاری از کارهای خود را نیمه کاره رها می‌کنیم و پس از مدتی انجام دادن آن‌ها برایمان سخت می‌شود. در حقیقت ما فراموش می‌کنیم که رژیم گرفتن، یاد گرفتن یک مهارت یا زبان جدید چه نتایج خوبی می‌تواند به ما هدیه کند. شما باید به طور مداوم نتایج مطلوب و زیبا را برای خود مجسم کنید یا حتی آن‌ها را یادداشت کنید.

به عنوان مثال، اگر دوست دارید به یک رستوران بروید و دوستان خود را مهمان کنید، به خود یادآوری کنید که می‌توانید این پول را پس انداز کنید و لوازم ضروری و مورد نیاز خود را خریداری کنید. یا اگر بیش از حد غذا می‌خورید، برای خود مجسم کنید که لاغرتر شدن چقدر می‌تواند برای سلامتی مفید باشد و شما را خوش اندام کند. این افکار باعث می‌شود انضباط شخصی خود را حفظ کنید و هیچ کاری را نیمه کاره رها نکنید‌.

 

  1. تصمیمات روزانه را کاهش دهید

زمانی که شما از خواب بیدار می‌شوید تمام انرژی خود را صرف تصمیم‌های مختلفی مانند درست کردن ناهار، رفتن به سر کار، کارهای بانکی و تصمیم‌های ریز و درشت می‌کنید‌. در ابتدای روز ما تصمیم‌های هوشمندانه‌ای می‌گیریم و ایده‌های زیادی داریم اما زمانی که چند ساعت می‌گذرد دچار “خستگی تصمیم” می‌شویم.

به عنوان مثال زمانی که از سرکار به خانه می‌آیید، خسته هستید چون از صبح تصمیمات زیادی گرفتید. بنابراین ممکن است رژیم خود را بشکنید و یک پیتزا سفارش دهید. برای جلوگیری از خستگی تصمیم و رعایت انضباط شخصی خود می‌توانید در اوایل هفته مواد اولیه‌ی سالمی را  که به آن نیاز دارید، بخرید و در فریزر بگذارید. سپس می‌توانید تا آخر هفته از آن‌ها استفاده کنید.

با این کار شما یکی از تصمیمات روزانه‌ی خود را کاهش دادید و انرژی بیش‌تری برای کارهای مهم‌تر دارید. افراد مشهوری مانند مارک زاکربرگ، استیو جابز و باراک اوباما از یک نوع پوشش و لباس با مدل تکراری استفاده می‌کنند چون معتقدند با این کار یکی از تصمیمات بی اهمیت روزانه را حذف می‌کنند و انرژی خود را برای تصمیم‌گیری‌های مهم‌تر و انضباط شخصی خود صرف می‌کنند.

انضباط شخصی
برای منظم بودن برنامه‌های روزانه کمتری در نظر بگیرید

 

  1. وسوسه‌ها را به مرور حذف کنید

عوامل وسوسه کننده می‌توانند قاتل انضباط شخصی باشند. برخی از افراد می‌گویند ما قدرت مقاومت در مقابل این وسوسه‌ها را داریم و می‌توانیم به کارهای مهم‌تر بپردازیم. اما موضوع این است که اگر این عوامل را به مرور زمان حذف نکنید، می‌توانند زمان زیادی از شما را هدر بدهند.

به عنوان مثال زمانی که یک پروژه‌ی مهم دارید یا در حال یادگیری یک مهارت جدید هستید، پیامی در  واتساپ یا اینستاگرام دریافت می‌کنید. همین پیام باعث می‌شود تا شما حدود نیم ساعت یا چهل دقیقه  حتی بیشتر با یک نفر چت کنید و دیگر انرژی زیادی برای ادامه‌ی کار نداشته باشید.

بهتر است این عوامل وسوسه انگیز را قبل از شروع کار حذف کنید. به عنوان مثال صدای پیام‌ها را غیر فعال کنید و سعی کنید در یک جای آرام و ساکت‌تر پروژه خود را انجام دهید. بنابراین تمام تمرکز شما روی کار خود خواهد بود و عوامل مختلف دیگر نمی‌توانند حواس شما را پرت کنند‌.

علاوه بر این اگر می‌خواهید غذاهای سالمی  مصرف کنید، تنقلات و خوراکی‌های ناسالم را در خانه نگه ندارید. یا اگر قصد دارید سیگار را ترک کنید، با افرادی که سیگاری هستند بیرون نروید. به این ترتیب می‌توانید وسوسه‌های خود را حذف کنید.

 

 

  1. اهدافتان را روی کاغذ بنویسید و دوباره بررسی کنید

اگر می‌خواهید در هر موقعیتی انضباط شخصی داشته باشید باید اهداف خود را به روز کنید. ممکن است علاقه‌های شما نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده باشند. بنابراین دوباره اهداف خود را روی کاغذ بنویسید و جایگزین کنید.

همچنین اگر هدفی که نوشتید بنظر سخت و غیر ممکن می‌آید آن را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. به عنوان مثال ممکن است شما در حالت عادی تا ساعت 9 صبح می‌خوابید. بنابراین برای شما سخت است که ساعت 7 بیدار شوید. سعی کنید تا یک هفته ساعت هشت و نیم از خواب بیدار شوید. سپس ساعت هشت را امتحان کنید و به مرور این عدد را به 7 برسانید. این کار به شما کمک می‌کند تا به هدف اصلی خود نزدیک تر شوید.

 

انضباط شخصی
نوشتن اهداف یک راهکار عالی است
  1. از غذاهای سالم استفاده کنید

مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها و پروتئین می‌توانند به ذهن و جسم شما نیرو بدهند. گاهی ما می‌خواهیم کار مهمی را شروع کنیم، اما مواد قندی و ویتامین لازم مصرف نکردیم و همین موضوع باعث می‌شود تا نتوانیم پروژه‌ی خود را به اتمام برسانیم. یا از شدت خستگی کلا مشغول تماشای تلویزیون می‌شویم و قد انجام کارهای خود را می‌زنیم.

اگر دوست دارید بتوانید به انضباط شخصی برسید و با برنامه‌ریزی درست تمام کارهای خود را انجام دهید، حتما باید به تغذیه‌ی خود نیز اهمیت بدهید. بهتر است از سبزیجات و میوه‌های تازه نیز استفاده کنید. علاوه بر این باید آب کافی بنوشید تا ذهن شما بهتر کار کند. سعی کنید از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید و به جای آن‌ها به سراغ تغذیه سالم بروید.

 

  1. کارهای سخت را لذت بخش تر کنید

همه ما ممکن است در انجام برخی کارها با مشکل مواجه شویم اما بعضی کارهای دیگر را به آسانی انجام دهیم. به عنوان مثال، خواندن یک کتاب یا نوشتن یک مقاله  برای بعضی افراد آسان است‌. اما ممکن است برخی کارهای دیگر را تا مدت‌های طولانی به تعویق بییندازند. مانند ورزش کردن، تمام کردن پایان نامه یا عمل کردن به یک ایده‌ی فوق العاده که ماه‌‌هاست در ذهن خود دارند. بنابراین اگر بخواهیم همه کارهای خود را در برنامه روزانه پیاده کنیم، باید این‌ کارهای سخت را لذت بخش‌تر کنیم.

به عنوان مثال، اگر ورزش کردن برای شما کسل کننده است، لیستی از آهنگ‌های مورد علاقه‌ی خود را دانلود کرده و در زمان ورزش پخش کنید. این کار باعث می‌شود ذهن شما از ورزش کردن لذت ببرد. یا اگر حوصله‌ی انجام پروژه یا پایان نامه‌ی خود را ندارید، یک قهوه، دمنوش یا خوراکی‌هایی را که به آن‌ها علاقه مندید، در کنار خود قرار دهید. بنابراین انجام این کار برای شما قابل تحمل‌تر خواهد شد.

 

انضباط شخصی
زمان خود را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنید
  1. زمانتان را به بخش‌های کوچک‌تری تبدیل کنید

بعضی از پروژه‌ها یا کارها زمان زیادی از ما می‌گیرند. بنابراین ذهن ما به اصطلاح قفل می‌‌شود و به همین دلیل تصمیم می‌گیریم یک کار لذت بخش انجام دهیم یا ساعت‌ها جلوی تلوزیون دراز بکشیم. اما فراموش نکنید انجام ندادن کار یک فشار و بار روانی بیش‌تری برای ما ایجاد می‌کند.

بهترین راهکار این است که اگر می‌دانید که باید 10 ساعت زمان بگذارید و درس دانشگاه یا پروژه‌ی کاری خود را انجام دهید، آن 10 ساعت را به 10 تا یک ساعت تبدیل کنید و هرروز مقداری از آن را کامل کنید. این کار انگیزه‌ی بیش‌تری به شما می‌دهد و بازدهی شما نیز زیادتر می‌شود.

 

  1. اپلیکیشن‌ها به کمک شما می‌آیند

برخی از افراد فکر می‌کنند اپلیکیشن‌ها تنها باعث حواس پرتی هستند. اما اپلیکیشن‌های زیادی ساخته شدند تا شما بتوانید انضباط شخصی بهتری داشته باشید و زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

به عنوان مثال برنامه‌ی Study bunny به شما کمک می‌کند تا به دلخواه خود یک ساعت یا هر زمانی را که دوست داشتید، تعیین کنید. سپس دکمه‌ی شروع را می‌زنید و به پروژه‌ی خود می‌پردازید. زمانی که پروژه‌ی شما تمام شد، این اپلیکیشن یک یک نوتیفیکیشن برای شما می‌فرستد و به شما می‌گوید زمان شما به اتمام رسیده است.

بنابراین شما می‌توانید استراحت کنید. این فرآیند باعث می‌شود شما مسئولیت پذیر شوید و بتوانید کارتان را به نحو احسن انجام دهید‌. علاوه بر این برنامه‌هایی مانند Freedom یا Moment نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا برنامه ریزی درست انجام دهبد و انضباط شخصی بیش‌تری داشته باشید.

 

  1. برای خود پاداش در نظر بگیرید

برای داشتن انضباط شخصی و منظم‌تر شدن از قدرت پاداش غافل نشوید. ذهن ما عاشق جایزه گرفتتن است و درایافت جایزه تشویق می‌شود که دوباره آن کار را تکرار کند. بنابراین زمانی که در یک پروژه یا برنامه موفق می‌شوید، به خودتان جایزه بدهید.

به عنوان مثال به یک مسافرت کوتاه بروید، یا وسایل مورد علاقه‌ی خود را بخرید. به این ترتیب شما انگیزه‌ی بیش‌تری برای ادامه‌ی راه پیدا می‌کنید و انضباط شخصی شما زیادتر می‌شود. پاداش و جایزه همیشه روحیه‌ی افراد را بهتر می‌کند و باعث می‌شود شما از درون احساس رضایت داشته باشید.

البته سعی کنید زمان مسافرت یا جشن گرفتن خود را زیاد طولانی نکنید، چون ممکن است اهداف خود را فراموش کنید. می‌توانید با دوستان خود به کافه بروید یا حتی خود را به یک رستوران دعوت کنید تا احساس مثبتی نسبت به تلاش خود داشته باشید.

 

سخن پایانی

عوامل زیادی هستند که به ما کمک می‌کند تا در زندگی انضباط شخصی بیش‌تری داشته باشیم و موفق‌تر عمل کنیم. ما می‌‌توانیم با رعایت کردن تکنیک‌های کوچک و عادت‌های مفیدی که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کردیم، به راحتی به اهداف خود نزدیک‌تر شویم. فراموش نکنید که باید دلیل و انگیزه‌ی قوی برای برنامه ریزی داشته باشید. بنابراین می‌توانید با درست کردن یک لیست از کارهای روزانه و لذت بخش کردن کارها به اهداف خود برسید. امیدواریم با رعایت نکاتی که گفته شد تبدیل به یک فرد منظم و موفق شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *