کتابینش

ورود / ثبت نام

تندخوانی برای دانش آموزان

تندخوانی برای دانش آموزان | مزایای این استراتژی مطالعاتی

تندخوانی یک اصل کلیدی برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان است

رمز موفقیت تحصیلی برای هر دانش‌آموزی مطالعه مستمر دروس و طبقه‌بندی اطلاعات آموزشی در ذهن است. در این بین، عقب ماندن از برنامه مطالعاتی می‌تواند باعث کسب نمرات بد و در نهایت افت تحصیلی شود. با این وجود می‌توان به کمک برخی از ابزارها و استراتژی‌های مناسب با این مشکل مقابله کرد و نتایجی باورنکردنی را به دست آورد. یکی از همین استراتژی‌های مطالعاتی، تندخوانی است. اما تندخوانی برای دانش آموزان چه مزایایی را به همراه دارد و این دسته از محصلین چگونه می‌توانند به کمک این روش شاهد پیشرفت تحصیلی خود باشند؟ در این مطلب از سایت کتابینش قصد داریم ویژگی‌ها و مزایای تندخوانی برای دانش آموزان را بررسی کنیم.

تندخوانی چه نوع مهارتی است؟

پیش از اینکه شما را با روش‌ها و مزایای تندخوانی برای دانش آموزان آشنا کنیم قصد داریم به معرفی کلی این استراتژی مطالعاتی بپردازیم. به طور کلی تندخوانی مهارتی است که به افراد این امکان را می‌دهد تا اطلاعات را در سریع‌ترین زمان ممکن پردازش کنند.

تندخوانی برای دانش آموزان

زیرا وقتی دانش آموزان دروس را سریع مطالعه کنند، به جای اینکه متون را به شکل کلمه به کلمه و به آرامی بخوانند و در ذهن خود این اطلاعات درسی را تجزیه و تحلیل کنند می‌توانند به سرعت پاراگراف‌های طولانی را درک کنند. در واقع دانش‌آموزان تندخوان می‌توانند به سرعت یک صفحه از اطلاعات را مطالعه و خلاصه کلی آن را دریافت کنند. در حقیقت می‌توان اینطور گفت که دانش‌آموزان با تندخوانی به درک عمیق‌تری از یک نوشته می‌رسند.

مهم‌ترین مزایایی که تندخوانی برای دانش آموزان دارد

به شکل متوسط دانش آموزان می‌توانند در هر دقیقه بین 200 تا 250 کلمه را بخوانند. با یادگیری مهارت تندخوانی این رقم به طور معناداری قابل افزایش خواهد بود. تندخوانی به دانش آموزان این امکان را می‌دهد که در مدت زمانی کوتاه مطالب مکتوب بیشتری را بخوانند. علاوه بر دانش آموزان و به طور کلی جامعه محصلان، تندخوانی در صورتی که در جامعه پیاده‌سازی شود، می‌تواند منجر به افزایش سرانه مطالعاتی در آن کشور شود.

از جمله مزایای اصلی تندخوانی برای دانش آموزان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌وری در زمان
  • ارتقای سطح تمرکز
  • ایجاد انگیزه برای مطالعه
  • کمک به افزایش قدرت پردازش ذهن
  • کمک به بهبود بینایی (افزایش قدرت دید)

روش‌هایی که دانش آموزان برای تندخوانی باید از آن‌ها استفاده کنند

برای شروع این قسمت ابتدا باید با مکانیسم عملکرد ذهن دانش آموزان در طول مطالعه آشنا شوید. در واقع زمانی که شما مطلبی را می‌خوانید، چشم راست چند کاراکتر آخر هر کلمه را می‌بیند و چشم چپ هم چند حرف ابتدایی را می‌تواند ببیند.

در این شرایط مغز که نقشی شبیه به یک ابر رایانه دارد وارد ماجرا شده و به سرعت با شناسایی متن خوانده شده، بین حروف ارتباط برقرار می‌کند، اشکال کلمات را تشخیص و در نهایت تمامی کلمات را رمزگشایی می‌کند. دانش‌آموزان با یادگیری روش‌ها و مراحل تندخوانی یاد می‌گیرند که چطور باید ارتباطات میان این حروف را سریع‌تر ایجاد کنند. در ادامه به بررسی روش‌های تندخوانی برای دانش آموزان می‌پردازیم.

تندخوانی برای دانش آموزان

بر روی تقویت ماهیچه‌های چشم خود تمرکز کنید

به دلیل اینکه تندخوانی با حرکات سریع چشم‌ها انجام می‌شود باید در اولین قدم بر روی بهبود ماهیچه‌های چشم و همینطور افزایش میدان دید تمرکز کنید. یکی از تمرینات بسیار ساده برای افزایش میدان دید، به‌کارگیری ماژیک و یا یک خودکار با در رنگی می‌باشد. به این منظور کافی است دست خود را به جلو دراز کرده و خودکار یا ماژیک را در مقابل چشمان خود قرار بدهید.

در مرحله بعد باید دست را به بالا و پایین و سپس به چپ و راست حرکت بدهید و تنها به کمک چشمانتان و بدون اینکه سر تکان داده شود، سر مسیر حرکت ماژیک را تا جایی باید ادامه دهید که دید کافی دارید. توصیه می‌کنیم این تمرین را روزی دو بار به مدت 20 ثانیه انجام دهید تا اثربخشی آن را مشاهده کنید.

محاسبه سرعت مطالعه

یکی از روش‌های موثر برای تندخوانی دانش آموزان، محاسبه سرعت مطالعه است. به این منظور تنها کاری که باید انجتم دهید انتخاب یک کتاب و علامت زدن قسمتی از آن برای شروع مطالعه است. سپس باید از تایمر کمک بگیرید و به مدت یک دقیقه به خودتان فرصتی برای مطالعه مباحث بدهید. پیشنهاد می‌کنیم از بخشی که با علامت مشخص کرده بودید شروع کنید. وقتی که یک دقیقه شما به پایان رسید باید دوباره علامت بزنید که تا چه قسمتی پیش رفته‌اید. حال باید تک تک کلماتی که طی این دو دقیقه خوانده‌اید را بشمارید.

استفاده از روش اشاره‌گر برای تقویت مهارت تندخوانی دانش آموزان

روش اشاره‌گر چیست و چه کارکردی در تقویت مهارت تندخوانی دانش‌آموزان دارد؟ این روش به معنای دنبال کردن فیزیکی کلمات همراه با خواندن آن‌ها است. در زمان مطالعه هر خط، باید از انگشت و یا خودکار استفاده کرده و خط و کلمات را با استفاده از آن‌ها دنبال کنید. با این کار شما بر روی خطوط و کلمات متمرکز می‌شوید و می‌توانید سرعت خواندن خود را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش بدهید.

تندخوانی برای دانش آموزان

خط کشیدن دور کلمات مهم

با استفاده از خط کشیدن به جای خواندن همیشگی، چشمان خود را می‌توانید به سرعت در سراسر صفحه حرکت بدهید. در واقع باید به دنبال کلمات کلیدی با چشمانتان باشید. کلمات کلیدی کلماتی هستند که اصل مطلب را به خوانننده منتقل می‌کنند.

از جمله کلمات مهمی که باید دور آن‌ها خط بکشید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کلماتی که تکراری هستند
  • کلمات اصلی و مهم
  • اسامی که خاص هستند
  • کلمات بولد یا ایتالیک شده

سوالات متداول

آیا مهارت‌های تندخوانی برای دانش آموزان کنکوری هم کاربرد دارند؟

به طور کلی باید گفت که دانش آموزان در هر مقطع و برای هر آزمونی که آماده می‌شوند نیاز دارند بعد از مطالعه کتاب، نمونه سوال حل کنند. با تندخوانی این دسته از دانش آموزان می‌توانند در مدت زمانی کم، جزوه درسی را مطالعه و فرصت کافی برای حل نمونه سوالات داشته باشند.

آیا تندخوانی به افزایش خلاقیت دانش آموزان کمک می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین مزایای تندخوانی تقویت هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان است. با تندخوانی، مطالب زیادی وارد ذهن شده و با برقراری ارتباط میان این ایده‌ها، خلاقیت رشد پیدا می‌کند.

اینکه گفته می‌شود تندخوانی باعث کاهش درک مطلب می‌شود، صحیح است؟

در صورتی که تندخوانی به روش اصولی انجام شده باشد، این موضوع کاملا برعکس است و شما در واقع با تمرکز بالاتری کتاب‌ها یا جزوات آموزشی را مطالعه می‌کنید.

ارائه دوره‌های آکادمیک و معتبر تندخوانی در مجموعه آموزشی کتابینش

مانند هر مهارت دیگری، تندخوانی نیز یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده تحصیلی دانش‌آموزان است و به آن‌ها کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن بیشتر حد بهره‌وری را داشته باشند. به همین خاطر هم اگر می‌خواهیم فرزندانمان موفق‌تر باشند و سرانه مطالعه افزایش پیدا کند، باید آموزش تندخوانی به دانش‌آموزان را جدی گرفت و به دنبال منابع آموزشی مطمئنی برای یادگیری آن بود.

آمادمی کتابینش یکی از معتبرترین مراکز در خصوص آموزش مهارت‌های توسعه فردی و کسب و کار است. تا به امروز در مجموعه بیش از 200 کارگاه تندخوانی برگزار شده است و در آن‌ها ده‌ها مدرس یادگیری تربیت شده‌اند. شما از طریق سایت ما می‌توانید انواع دوره‌های جامع تندخوانی برای دانش آموزان را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *