کتابینش

ورود / ثبت نام

تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور

تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور | چطور می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید؟

تندخوانی؛ مهارتی موثر برای موفقیت در کنکور

برخی از افراد با شنیدن «تندخوانی برای کنکور»، آن را جدی نمی‌گیرند. اما تندخوانی یکی از بهترین مهارت‌هایی است که برای جلو افتادن از رقبای کنکوری خود می‌توانید از آن استفاده کنید. شما با خواندن سریع یک مطلب، یک دید کلی از آن پیدا می‌کنید و ذهن‌تان برای یادگیری آن آماده می‌شود. آیا برای آمادگی برای کنکور زمان چندانی ندارید؟ می‌توانید در همین مدت کوتاه، با یک برنامه‌ریزی درست و استفاده از تکنیک‌های تندخوانی، رتبه مدنظرتان را در کنکور کسب کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور بپردازیم.

تاثیر استفاده از روش‌های تندخوانی بر موفقیت کنکور

برخلاف باور رایج، منظور از تندخوانی فقط سریع‌تر خواندن نیست؛ بلکه درک بهتر مطالب است. تندخوانی به شما کمک می‌کند تا آنچه مطالعه کرده‌اید را برای مدت طولانی‌تری در مغزتان نگه دارید و دیرتر فراموش کنید. تندخوانی نه‌تنها به شما در مطالعه سریع دروس کمک می‌کند، بلکه راندمان مطالعه‌تان را نیز افزایش می‌دهد. این مهارت بدون از دست رفتن اطلاعات، باعث صرفه‌جویی در وقت شما نیز می‌شود.

لازم به ذکر است که تندخوانی باعث تثبیت مغز می‌شود. به همین خاطر، اطلاعات سریع‌تر و کارآمدتر پردازش می‌شوند. همچنین تکنیک تندخوانی باعث می‌شود تمرکز مغز افزایش پیدا کند که می‌تواند تاثیر زیادی بر موفقیت در کنکور داشته باشد. هرچه که مغز متمرکزتر باشد، تفکر منطقی هم بهبود پیدا خواهد کرد.

تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور

وقتی که مغز به دریافت و سازماندهی سریع اطلاعات عادت کند، روند تفکر نیز سرعت بیشتری پیدا می‌کند. به همین خاطر در هنگام روبرو شدن با یک مساله یا چالش جدید، می‌توانید اطلاعات ذخیره‌شده را بازیابی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در مدت‌زمان بسیار کوتاهی راه‌حل‌های جدیدی را ارائه کنید. در ادامه به بررسی سایر تاثیر‌ات تندخوانی بر موفقیت در کنکور می‌پردازیم.

صرفه‌جویی در وقت

شاید بتوان گفت مهم‌ترین مزیت تندخوانی دروس، صرفه‌جویی در وقت است. شما می‌توانید با انجام تمرینات تندخوانی و مسلط شدن بر آن، سرعت مطالعه خود را افزایش دهید و بدین ترتیب در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید. این مساله باعث می‌شود از وقت‌های اضافی خود برای کارهای دیگر از جمله کارهای شخصی یا مرور بهتر درس‌های دیگرتان استفاده کنید. این نکته را دست‌کم نگیرید؛ زیرا بیشتر داوطلبان کنکور از نداشتن وقت کافی برای مطالعه و انجام کارهای خود گله دارند.

کمک به تمرکز بهتر و جلوگیری از حواس‌پرتی در حین مطالعه برای کنکور

یکی دیگر از تاثیر‌ات تندخوانی بر موفقیت در کنکور، جلوگیری از حواس‌پرتی است. در واقع وقتی که شما به‌صورت آهسته و نادرست مطالعه می‌کنید، دچار عدم‌تمرکز می‌شوید. فرض کنید که به آهستگی در حال مطالعه هستید. واضح است که در چنین شرایطی خیلی راحت‌‌تر می‌توانید خوراکی بخورید، تلویزیون نگاه کنید یا به صحبت‌های اطرافیان گوش کنید. پس اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که می‌گویند: «هنگام مطالعه اصلا تمرکز ندارم»، تندخوانی می‌تواند راهکار بهینه شما برای موفقیت در کنکور باشد.

تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور

افزایش انگیزه و علاقه نسبت به مطالعه برای کنکور

حتما این تجربه را داشته‌اید که با علاقه زیاد شروع به مطالعه یک مطلبی می‌‌کنید. اما کمی بعد از مطالعه احساس خستگی می‌کنید و کتاب را کنار می‌‌گذارید. جالب است بدانید که یکی از عوامل این خستگی، کند خواندن است. وقتی مطالعه شما آهسته و کند باشد، حواس‌تان پرت و چشم‌تان نیز خسته می‌شود. به همین خاطر نسبت به ادامه خواندن بی‌علاقه می‌‌شوید.

جلوگیری از خستگی

یکی از برترین تاثیر‌ات تندخوانی بر موفقیت در کنکور، این است که از خستگی زودهنگام شما در زمان مطالعه جلوگیری می‌کند. اگر شما در مطالعه به کندی پیش می‌روید، شاید دچار خستگی روحی یا جسمی بشوید. وقتی در اثر کندخوانی خستگی جسمی پدید می‌آید، کم‌کم خمیازه می‌کشید، خودتان را کش‌وقوس می‌دهید و سرانجام دراز می‌کشید و شاید هم خوابتان ببرد. در واقع شما از نظر جسمی خسته شده‌اید. یکی از دلایل خواب‌آلودگی در هنگام مطالعه، خستگی چشم است. پس کندخوانی معایب زیادی دارد. نکته دیگر، میزان پایین درک در هنگام کندخوانی است که باعث ایجاد خستگی ذهنی می‌شود.

بهبود حافظه

مغز بافتی عضله‌‌ای‌شکل دارد و بنابراین اگر مغز را آموزش بدهیم، قوی‌‌تر خواهد شد و بدین ترتیب عملکرد بهتری خواهد داشت. تندخوانی چالشی برای مغز است که توانایی آن را در سطح بالا نگه می‌‌دارد. وقتی که مغزتان را تمرین می‌‌دهید تا اطلاعات را سریع‌‌تر دریافت کند، دیگر جنبه‌های مغز، مثل حافظه نیز بهبود پیدا می‌‌کنند.

افزایش اعتماد به نفس برای موفقیت در کنکور

تندخوانی به شما کمک می‌کند تا در زمان بسیار کمی که دارید، مطالب درسی زیادی را مرور کنید. بنابراین سطح دانش شما خیلی سریع گسترش پیدا می‌کند. این مساله باعث می‌شود تا با اطمینان‌خاطر بیشتری به دروس کنکور را مطالعه کنید و البته آرامش بیشتری داشته باشید. پس تندخوانی می‌تواند با بالا بردن سطح اعتماد به نفس شما، تاثیر زیادی بر موفقیت در کنکور داشته باشد.

تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور

تقویت مهارت‌های حل مساله

وقتی که خودتان را برای کنکور آماده می‌کنید، با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوید. اما با استفاده از تکنیک‌های تندخوانی، به ضمیر ناخودآگاه‌تان فرصت می‌دهید تا این چالش‌ها را حل کند. بدین ترتیب ضمیر ناخودآگاه‌تان اطلاعات بیشتری دریافت می‌کند. با گذشت زمان، توانایی حل چالش‌ها در شما افزایش پیدا می‌کند و ضمیر ناخودآگاه‌تان بزرگتر و عمیق‌تر می‌شود. جالب است بدانید که ضمیر ناخودآگاه یا ذهن ناهشیار از نظر سرعت پردازش اطلاعات، از ضمیر خودآگاه عملکرد سریع‌تری دارد.

وضوح فرآیند فکری از تاثیرات تندخوانی بر موفقیت در کنکور

یکی دیگر از تاثیر‌ات تندخوانی بر موفقیت در کنکور این است که روی نوروپلاستیسیته مغز تاثیر مثبت می‌گذارد. این نکته باعث می‌شود مغز بتواند ارتباطات جدیدی ترسیم کند که به تفکر خلاق و توانایی تجزیه و تحلیل مساله کمک می‌کند. با استفاده از تکنیک‌های تندخوانی می‌توانید به یک فرآیند فکری واضح‌تر دست پیدا کنید. بدین ترتیب خواهید توانست ایده‌های ضروری برای نوآوری را با هم ترکیب و به همدیگر متصل کنید.

تمرین تکنیک تندخوانی برای کنکور

باتوجه به منابع متعدد کنکور، بسیاری از داوطلبان فرصت نمی‌کنند همه آنها را مطالعه کنند و ناچار از برخی از آن‌ها صرف‌نظر می‌کنند. اما با یادگیری تکنیک‌های تندخوانی نه‌تنها فرصت کافی برای مطالعه همه منابع کنکور را خواهید داشت، بلکه می‌توانید آنها را چندین‌بار مرور کنید و میزان تسلط خود را بالا ببرید. برای بهبود مهارت تندخوانی خود، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • دایره واژگان‌تان را بهبود ببخشید
  • تکنیک‌های تجسم و تقویت حافظه را فرا بگیرید
  • به یادداشت‌برداری و خلاصه‌برداری عادت کنید
  • موضوع اصلی متن را به ذهن‌تان بسپارید
  • از متن مورد مطالعه، یک پیش‌نمایش داشته باشید
  • از خودتان سوال بپرسید

تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور

سوالات متداول درباره تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور

منظور از تندخوانی چیست؟

منظور از تندخوانی، شناسایی و درک سریع و همچنین حفظ عبارات یا جملات موجود در صفحه به‌طور همزمان است.

تندخوانی چقدر می‌تواند سرعت مطالعه را افزایش دهد؟

برای تندخوانی سرعت خاصی تعریف نمی‌شود؛ اما یک سرعت منطقی، می‌تواند حداقل ۳۵۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه باشد. جالب است بدانید که با مسلط شدن بر تکنیک تندخوانی می‌توانید سرعت متوسط مطالعه خود را تا ۶۰۰ کلمه در دقیقه هم افزایش دهید. در عین حال، درک مطلب‌تان نیز ۸۰ تا ۹۰ درصد بالا خواهد رفت. پس تندخوانی می‌تواند بر موفقیت در کنکور تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

آیا برای بهبود مهارت تندخوانی، لازم است که بیشتر بخوانیم؟

البته که اینطور است. تندخوانی هم مثل هر مهارت دیگری، نیازمند تمرین است و هر چه که از تکنیک‌های تندخوانی بیشتر استفاده کنید، بیشتر به آن مسلط خواهید شد.

کتابینش؛ راهنمای شما در تندخوانی برای موفقیت در کنکور

همانطور که اشاره شد، استفاده از تکنیک‌های تندخوانی یکی از موثرترین راهکارها برای مدیریت زمان و بالا بردن میزان بازدهی است. به همین خاطر شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های تندخوانی، در زمان‌تان تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید. همه اینها تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور را نشان می‌دهند.

کتابینش به‌روز‌ترین مطالب علمی در زمینه توسعه فردی موفقیت در و کسب‌وکار را در قالب مقالات آموزشی، دوره‌های رایگان و دوره‌های تخصصی (حضوری و آنلاین) برگزار می‌کند. ما همچنین در کتابینش خدمات کوچینگ فردی و بیزینس کوچینگ نیز به شما ارائه می‌دهیم. تندخوانی نیز یکی دیگر از مهارت‌هایی است که ما به داوطلبان آموزش می‌دهیم. اگر تاثیر تندخوانی بر موفقیت در کنکور شما را شگفت‌زده  کرده است، می‌توانید با کارشناسان ما در کتابینش تماس بگیرید و با یادگیری این مهارت، رتبه مطلوب خود را در کنکور کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *