کتابینش

ورود / ثبت نام

معرفی کتاب های بیزینسی

کتاب های بیزینس کوچینگ | معرفی 8 کتاب برتر برای یادگیری بیزینس کوچینگ

مطالعه کتاب های بیزینس کوچینگ؛ امری مهم در توسعه فردی

پدر علم بازاریابی، فیلیپ کاتلر، همواره بر این تاکید داشت که قطع کردن آموزش در زمان بحران‌های اقتصادی مانند این است که با شدت گرفتن تاریکی، چراغ‌های اتوموبیل خود را خاموش کرده و به رانندگی ادامه دهید! بدون شک یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های آموزش، مطالعه کردن کتاب‌هایی است که شما را برای رسیدن به رشد و توسعه فردی و سازمانی بیش از پیش آماده می‌کنند. یکی از راه‌های یادگیری بیزینس کوچینگ و آشنایی با مفهوم آن نیز استفاده از برترین کتاب‌های آموزشی در این زمینه است. در این مطلب با تعریف کوچینگ آشنا می‌شویم و 8 کتاب های بیزینس کوچینگ پرطرفدار در جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب بیزینس کوچینگ

آشنایی با مفهوم کوچینگ و بیزینس

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ، ICF، کوچینگ (Coaching) را شراکتی با مراجعین تعریف کرده است که طی فرآیندی نوآورانه و جالب، آن‌ها را ترغیب می‌کند تا از استعدادهای نهان حرفه‌ای و شخصی خود بیشترین استفاده را داشته باشند. همچنین مفهوم بیزینس در سایت ویکی‌پدیا به این صورت است: فعالیت امرار معاش یا کسب درآمد از طریق تولید یا خرید و فروش محصولات (اعم از کالا یا خدمات) و به بیانی ساده، ورود به هر فعالیت یا پروژه با هدف کسب سود.

در ابتدا حرفه کوچینگ فقط منحصر به حوزه زندگی (Life Coaching) بود اما در حال حاضر، در بازار تقاضا برای کوچ‌های متخصصی وجود دارد که فعالیت خود را در حوزه‌های ویژه‌ای عرضه کرده‌اند، مانند کوچ سلامتی، بیزینس کوچینگ یا کوچینگ مالی. شما می‌توانید خود را به عنوان یکی از فعالان در بخش بیزینس کوچینگ بازار معرفی کنید. تمرکز شما می‌تواند روی نتایج سازمان‌ها باشد. برای مثال شما می‌توانید در ایجاد تحولات بزرگ سازمانی، افزایش میزان فروش یا گذر از یک تغییر بزرگ به آن‌ها کمک کنید.

8 کتاب برتر در زمینه بیزینس کوچینگ

با توجه به این که همه ما فقط 24 ساعت در شبانه روز زمان داریم، که 8 ساعت از آن به طور میانگین صرف خواب و استراحت می‌شود، بهتر است در انتخاب کتاب‌هایی که قصد مطالعه آن‌ها را داریم، دقت و وسواس به خرج دهیم. در این بخش با 8 مورد از پرفروش‌ترین و موثرترین کتاب‌های بیزینس کوچینگ آشنا خواهیم شد.

عادت کوچینگ اثر مایکل بونگی استنیر

در کتاب عادت کوچینگ نویسنده به ما می‌گوید که چگونه می‌توانیم با ایجاد یک تغییر ساده در رفتار خود، زندگی و کسب و کار خود را دچار تحول کنیم. این تغییرات شامل کمتر نصیحت کردن و بیشتر سوال پرسیدن می‌شوند. شاید به نظر راهکار ساده‌ای به نظر بیاید اما عمل کردن به آن به این سادگی‌ها نیست. در واقع مفهوم کوچینگ هم به این اصل تاکید می‌کند. چرا که ماهیت آن در کمک به دیگران و شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه و پتانسیل‌های افراد است.

معرفی کتاب های بیزینسی

شما می‌توانید با درپیش گرفتن چنین رویکردی ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید، آن‌ها را از وابستگی بیش از حد به کارهای کم‌اهمیت برهانید، به آن‌ها انگیزه و اعتماد به نفس دهید و خلاقیت آن‌ها را شکوفا کنید. این همان عادت کوچینگی است. در این کتاب با 7 پرسش ضروری برای بیزینس کوچینگ آشنا می‌شوید که شامل پرسش آغازین، پرسش شگفت‌انگیز، پرسش تمرکز، پرسش بنیادی، پرسش تنبل، پرسش استراتژیک و پرسش یادگیری می‌شود. با کمک این پرسش‌ها می‌توانید یک مکالمه متمرکز و اثربخش را آغاز کنید و کارکنان خود را به خوبی کوچ (مربیگری) کنید.

هنر ظریف بی‌خیالی از مارک منسون

نویسنده کتاب هنر ظریف بی‌خیالی چند راهکار ساده و در عین حال موثر برای افرادی دارد که مدام تنش و استرس دارند یا حس می‌کنند که زندگی بیش از حد به آن‌ها فشار می‌آورد. کسانی که به دنبال رشد و توسعه فردی هستند اما نمی‌دانند کار خود را از کجا شروع کنند. برخی از این راهکارها به شرح زیر هستند.

ابتدا بررسی کنید که کدام مسائل برای شما مهم‌تر هستند و بر روی همان مسائل تمرکز کنید. بقیه مسائل را نیز بی‌خیال‌شان شوید. خود را با دیگران مقایسه نکنید. این را به خاطر داشته باشید که ارزش‌ها و اهداف شما با دیگران فرق دارد. موفقیت‌های خود را سطحی و بی‌اهمیت نشمارید. آن‌ها را جشن بگیرید. برای خود اهدافی مشخص کنید که ارزش زندگی کردن داشته باشند. سپس برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید.

اگر به دنبال یک تغییر مثبت در زندگی خود هستید و همچنین نمی‌خواهید که بیش از حد کار کنید، مطالعه این کتاب های بیزینس کوچینگ می‌تواند برای شما مفید واقع شود. نویسنده این کتاب با بیان مثال‌های واقعی برای شما توضیح می‌دهد که چرا نباید از ریسک‌کردن، تلاش کردن و شکست خوردن خود بهراسید.

کوچ تریلیون دلاری

کتاب کوچ تریلیون دلاری اثری از اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ و آلن ایگل است که داستان زندگی اسطوره سیلیکون ولی (Silicon Valley) را نقل می‌کند. سیلیکون ولی محل پیدایش استارت‌آپ‌های قدرتمندی مانند گوگل، اپل، یاهو و فیس‌بوک است که در حال حاضر ارزشی بالغ بر چند تریلیون دلار دارند. اما شخصیت اصلی این کتال نه یک نابغه سخت‌افزار و نرم‌افزار است و نه یک هکر مشهور. او یک مربی فوتبال آمریکایی است که پیش از 40 سالگی پایش به کالیفرنیا نرسیده بود.

کتاب بیزینس کوچینگ

او در نهایت توانست به یکی از نوابغ موثر در دنیای کسب و کار تبدیل شود. تا جایی که استیو جابز هر هفته با او به پیاده‌روی می‌رفت و بنیان‌گذار گوگل بر این باور بود که بدون او نمی‌توانستند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند. این استوره بیل کمپل نام داشت. مدیران ارشد گوگل با نگارش این کتاب دِین خود را به بیل ادا کردند و راز موفقیت خود را با خوانندگان در میان گذاشتند. مطالعه این کتاب های بیزینس کوچینگ می‌تواند شما را به رشد، پیشرفت و تغییرات سازنده نزدیک کند.

باشگاه پنجِ صبحی‌ها اثر رابین شارما

حتما به ذهن شما نیز خطور کرده است که با داشتن یک برنامه صبحگاهی متفاوت، زندگی و کسب و کار خود را متحول کنید. رابین شارما در کتاب باشگاه 5 صبحی‌ها به شما از اعجاز یک برنامه صبحگاهی مثبت و انرژی بخش می‌گوید و از خوانندگان کتاب دعوت می‌کند تا به باشگاه پنج صبحی‌ها بپیوندند، به استقبال خلوت و سکوت صبحگاهی بروند و فارغ از تمام روزمرگی‌ها و حواس‌پرتی‌ها روز خود را متفاوت آغاز کنند.

راهکارهای این کتاب به این صورت هستند: 5 صبح از خواب بیدار شوید. 20 دقیقه حرکات ورزشی سنگین انجام دهید. به گونه‌ای که بدنتان عرق کند. سطح هورمون ترس یا کورتیزول در خون شما کاهش می‌یابد و بدن شما پروتئین BDNF تولید خواهد کرد که باعث بهتر فکر کردن شما می‌شود. 20 دقیقه دوم را نیز صرف تفکر در باب مسائلی کنید که برای شما اهمیت بیشتری دارند.

باشگاه پنجِ صبحی‌ها

در نهایت 20 دقیقه را نیز به رشد و پیشرفت خود اختصاص دهید. مطالب یا مهارت‌های تازه‌ای یاد بگیرید، مطالعه کنید، فیلم‌های آموزشی و مستند ببینید و درباره ایده‌های جدید و خلاقانه کمی تحقیق کنید. اگر شما هم می‌خواهید با یادگیری نکات آموزنده زندگی و حرفه خود را متحول کنید، حتما این کتاب بیزینس کوچینگ را مطالعه کنید.

مدیر در نقش کوچ

کتاب مدیر در نقش کوچ اثری از جنری راجرز است. اگر به عنوان یک مدیر، بیش از حد سخت‌گیری به خرج دهید یا رفتار شما بیش از حد نرم و انعطاف‌پذیر باشد، بدون تردید نخواهید توانست کارکنانی مسئولیت‌پذیر و مستقل پرورش دهید. شما باید برای کارکنان خود الهام‌بخش باشید، عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشید و به آن‌ها انگیزه دهید تا در مسیر برنامه رشد و توسعه فردی و سازمانی خود گام بردارند.

این یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریتی است که اغلب مدیران به آن دچار می‌شوند. برای غلبه کردن به این چالش باید یک مدیر نقش کوچ را داشته باشد. این کتاب بیزینس کوچینگ می‌تواند به شما کمک کنید تا از بند محدودیت‌های سبک‌های سنتی مدیریت رها شوید و سبک جدیدی از مدیریت را تجربه کنید که بازدهی آن به اثبات رسیده است؛ یعنی کوچینگ.

در این کتاب با مهارت‌های بیزینس کوچینگ و مدل بسیار کارآمد OSCAR آشنا می‌شوید. این مدل به مدیران کمک می‌کند تا قلب مشکلات غیر قابل حل را هدف بگیرند، به نتایج مناسب و پایدار دست یابند و سطح بازدهی کارکنان خود را افزایش دهند. اگر می‌خواهید کارکنانی وظیفه شناس، متعهد، پاسخگو، مستقل، وفادار، با انگیزه و خلاق داشته باشید، مطالعه این کتاب بیزینس کوچینگ به شما کمک شایانی خواهد کرد.

آموزش بیزینس کوچینگ

راهنمایی برای بقا در عرصه کوچینگ

این کتاب اثری از کیم مورگان است که یکی از مورد احترام‌ترین بیزینس کوچ‌های انگلستان بوده است. مورگان در این کتاب تمامی تجربیات خود را با خوانندگان در میان گذاشته و راهکارهایی ساده برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای شما در اختیارتان می‌گذارد.

مهم نیست که شما یک کوچ بسیار با تجربه یا کسی هستید که به تازگی وارد حرفه کوچینگ شده است؛ شما با خواندن این کتاب، مهارت‌های خود را وارد مرحله تازه‌ای خواهید کرد و با چالش‌های یک کوچ به خوبی آشنا خواهید شد. این کتاب برای کوچ‌های تازه کار که به حمایت نیاز دارند، افرادی که تصمیم دارند حرفه کوچینگ را برای خود انتخاب کنند و متخصصین منابع انسانی که به دنبال روش‌ها و چشم‌اندازهای جدید هستند، بسیار مناسب است.

کوچینگ برای عملکرد بهتر از سر جان ویتمور

در صفحات ابتدایی کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر، با این جمله از سقراط مواجه می‌شویم: من نمی‌توانم به کسی چیزی یاد بدهم، فقط می‌توانم آن‌ها را به عمیق‌تر فکر کردن ترغیب کنم. این بهترین تعریفی است که می‌توان برای اصول کوچینگ ارائه داد. در این کتاب، سر جان ویتمور به زبانی ساده اصول بیزینس کوچینگ را شرح می‌دهد و به مدیران کمک می‌کند تا نیاز به تغییر را درک و کارکنان خود را برای رسیدن به عملکردی بهتر کوچ کنند.

کتاب کوچینگ برای عملکرد بهتر (Coaching for Performance)، دیدگاه شما را نسبت به کارکرد پرسش‌گری دگرگون می‌کند. مدیر در نقش کوچ سوال می‌رسد تا مطمئن شود که کارکنان اطلاعات کافی را در اختیار دارند و از دانش خود برای رسیدن به اهداف‌شان بهره خواهند گرفت.

از دیگر مباحث کاربردی و مفید این کتاب می‌توان به مدل‌های کوچینگ OSCAR، GROW و CLEAR اشاره کرد که شما را در مسیر انتخاب هدف و بهبود کیفیت عملکرد یاری می‌کنند. پس اگر قصد دارید که با آمادگی کامل به استقبال تغییرات و چالش‌های بی‌پایان دنیای بیزینس بروید، مطالعه این کتاب بیزینس کوچینگ می‌تواند برای رسیدن به موفقیت به شما کمک کند.

کتاب بیزینس کوچینگ

مبانی کوچینگ اثر جولی استار

کتاب مبانی کوچینگ در سال 2002 به بازار راه یافت. این کتاب به سرعت و با وسواس خاصی به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه و ویرایش شد. این کتاب تمامی مراحلی را که یک کوچ باید با مراجعش طی کند، از اولین جلسه کوچینگ گرفته تا زمانی که فرآیند کوچینگ به پایان می‌رسد، را بیان می‌کند و راهکارهای مخصوصی را ارائه می‌دهد. در این کتاب موارد زیر مورد توجه قرار گرفته‌اند:

  • فراگیر شدن پرسش‌های قدرتمندی که پاسخ‌های باارزشی را با خود به همراه می‌آورند
  • توسعه مهارت‌های یک کوچ موثر و درک و توسعه باورهای او
  • رفع چالش‌ها و موانع اصلی برای رسیدن به یک فرآیند بی نقص در کوچینگ
  • ایجاد حس اعتماد به نفس در کوچ و افزایش توانایی‌های کوچینگ در سطوح مختلف

در این کتاب، شما با یک مدل مشارکتی از کوچینگ آشنا خواهید شد که در آن، کوچ و مراجع پا به پای هم برای ایجاد یک تغییر و رسیدن به موفقیت شخصی و سازمانی تلاش می‌کنند. این کتاب دارای 10 فصل متوالی است. این کتاب بیزینس کوچینگ از برترین و موثرترین کتاب‌ها در سبک خود به شمار می‌آید.

چگونه می‌توانیم یک بیزینس کوچ موفق باشیم؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که بهتر است در یکی از دوره‌های آموزشی مورد تایید ICF شرکت کنید. دوره آموزشی تربیت کوچ حرفه‌ای شامل 125 ساعت آموزشی مورد تایید ICF می‌شود که تمام کوچ‌ها با گذراندن این دوره حداقل صلاحیت‌های مورد نیاز را طبق استانداردهای ICF کسب می‌کنند. همچنین با خواندن کتاب‌های برتر در زمینه بیزینس کوچینگ نیز، می‌توانید به یک بیزینس کوچ موفق تبدیل شوید.

کتاب بیزینس کوچینگ

با خواندن کتاب های بیزینس کوچینگ کوچینگ به یک کوچ حرفه‌ای تبدیل شوید

اگر تصمیم دارید که به عنوان یک کوچ حرفه‌ای فعالیت کنید و با موفقیت سازمان خود را مدیریت کنید، بدون تردید خواندن کتاب‌های معرفی شده در این مطلب می‌تواند بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای شما باشد. در این مطلب با مفهوم بیزینس و کوچینگ آشنا شدیم و برترین و تاثیرگذارترین کتاب‌های بیزینس کوچینگ را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید با خواندن این کتاب‌ها به طور کامل با توسعه فردی و سازمانی آشنا شوید و در عرصه کوچینگ با موفقیت عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *