کتابینش

ورود / ثبت نام

استقلال مالی

چگونه به استقلال مالی برسیم؟ ۹ راهکار کاربردی

این روزها رسیدن به استقلال مالی دغدغه مهم بسیاری از مردم جامعه است. همه دوست داریم در زندگی خود آسایش و رفاه  را تجربه ‌کنیم. حتما شما هم افرادی را می‌شناسید که با وجود وضعیت اقتصادی بد جامعه، هر روز بیشتر از دیروز از لحاظ مالی پیشرفت می‌کنند. این پیشرفت آن‌ها بی دلیل نیست. در این مقاله قصد داریم درباره 9 نکته کاربردی و طلایی صحبت کنیم که به کمک این مراحل شما هم می‌توانید به آسایش و استقلال مالی برسید.

استقلال مالی
رسیدن به استقلال مالی به زندگی بهتر کمک می‌کند.

تعریف استقلال مالی چیست؟

ابندا بهتر است به سراغ تعریف استقلال مالی برویم. اگر بخواهیم این مفهوم را به صورت ساده توضیح دهیم می‌توان گفت استقلال مالی یعنی شما درآمد کافی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود را دارید و می‌توانید بدون وابستگی به دیگران نیازهای خود را به آسانی برطرف سازید.

البته ممکن است این مفهوم برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. اما به طور کلی اگر شما درآمد کافی از کسب و کار خود بدست بیاورید و بتوانید نیازهای خود را به راحتی تامین کنید و نگران خرج و مخارج خود نباشید، از لحاظ مالی یک فرد آزاد و مستقل محسوب می‌شوید.

 

9 نکته مهم و کاربردی برای رسیدن به استقلال مالی

شما به کمک این نکات می‌توانید وضعیت مالی خود را به طرز عالی تغییر دهید و به استقلال مالی برسید. در ادامه با این راهکارهای فوق العاده آشنا خواهیم شد. توصیه ما به شما این است تمام این مراحل را در کنارهم انجام دهید تا نتیجه مطلوب آن‌ها را در زندگی خود مشاهده کنید.

 

  1. بررسی کنید در چه مرحله‌ای هستید؟

ابتدا باید کاملا از وضعیت خود آگاه باشید. بدون اینکه وضعیت کنونی خود را به روشنی بدانید، نمی‌توانید استقلال مالی داشته باشید. بررسی کنید چقدر بدهی و پس انداز دارید. شاید پس انداز شما کم است و به پول بیش‌تری نیاز دارید. در هر صورت باید واقعیت را بپذیرید. این یک گام ارزشمند برای رسیدن به استقلال مالی است.

بنابراین لیستی از تمام بدهی‌های خود مانند وام مسکن، وام‌های دانشجویی، وام خودرو و هر بدهی دیگر تهیه کنید. علاوه بر این پولی را که ممکن است در طول سال‌ها از دوستان یا اعضای خانواده قرض گرفتید، روی کاغذ بنویسید.

حالا یک نفس عمیق بکشید و سپس تمام اعداد را جمع کنید. اگر مقدار آن زیاد است، نگران نباشید. بعد از آن به تمام پولی که پس انداز کردید، نگاهی بیندازید و فهرستی از تمام پس‌اندازهای خود تهیه کنید: حساب‌های پس‌انداز، سهام و غیره را بنویسید. این اعداد و ارقام به شما کمک می‌کنند تا در مورد وضعیت مالی خود آگاه باشید.

استقلال مالی
باور ما به پول موضوع تعیین کننده‌ای است
  1. نگرش مثبتی به پول داشته باشید

شما شایسته‌ی رسیدن به استقلال مالی هستید. جن سینسرو (Jen Sincero) یک نویسنده‌ی موفق است که کتاب‌های او جز پر فروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز محسوب می‌شود. او در کتاب ” تو کله خر هستی، پیش به سوی ثروت” (You Are a Badass at Making Money) می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث می‌شود شما پول کمی بدست بیاورید، احساس بد شما نسبت به پول است.

بنابراین بزرگترین مانعی که باعث می‌شود بسیاری از مردم نتوانند ثروتمند شوند، این است که احساس می‌کنند پول بد است. بسیاری به خاطر داشتن پول احساس گناه می‌کنند و در ذهن خود حس خوبی به افراد ثروتمند ندارند. حتی بعضی‌ها بر این باورند پول باعث دور شدن آن‌ها از خدا می‌شود.‌ سینسرو در مورد پول گفته است: “ما هر روز از آن برای بهبود زندگی خود استفاده می‌کنیم، اما به نظر می‌رسد همیشه روی چیزهای منفی آن تمرکز می‌کنیم.”

فراموش نکنید پول فقط یک نیاز عادی است مانند غذا یا آب و به شما کمک می‌کند چیزهایی را که نیاز دارید بخرید و زندگی دلخواه خود را داشته باشید. برای رسیدن به استقلال مالی، باید به پول به عنوان ابزاری نگاه کنید که به شما کمک می‌کند به رویاهای خود برسید و زندگی بدون استرسی داشته باشید.

اگر نگاه یا باور منفی و محدودکننده نسبت به پول داشته باشید، ناخودآگاه شانس خود را برای به دست آوردن آن و رسیدن به استقلال مالی کم می‌کنیم. حتی گاهی ممکن پول داشته باشید اما باور‌های محدود کننده باعث می‌شوند نتوانید آن را حفظ کنید.

بنابراین بهتر است لیستی از این باورهای منفی تهیه کرده و آن‌ها با باورهای خوب جایگزین کنید.

استقلال مالی
نوشتن اهداف یکی از راه‌های رسیدن به استقلال مالی است.
  1. اهداف خود را بنویسید

چرا به پول نیاز دارید؟ آیا می‌خواهید برای همیشه از شر بدهی خلاص شوید؟ یا شاید دوست ندارید از هشت صبح تا پنج بعد از ظهر کار کنید. برخی افراد نیز دوست دارند که بیش‌تر سفر بروند یا برای عروسی، جهیزیه فرزندان و بازنشستگی پول پس انداز کنند.

کسانی که به استقلال مالی می‌رسند، در همان ابتدای مسیر برای خود یک هدف مهم و اساسی مشخص می‌کنند. بعضی افراد دوست دارند مستقل شوند و نمی‌خواهند تا آخر عمر در خانه‌ی والدین خود زندگی کنند. برخی دیگر نیز عاشق مد و فشن هستند و ترجیح می‌دهند هر ماه لباس جدیدی بپوشند.

این احساسات و اهداف باعث می‌شوند تا اشتیاق بیشتری داشته باشبد و درآمد و پس انداز شما افزایش یابد. با مرور این اهداف، شما همیشه نیروی تازه‌ای در وجود خود احساس می‌کنید و ناامید نمی‌شوید. در نتیجه شاهد تغییرات بزرگی در زندگی خود خواهید بود.

ممکن است در عرض یک ماه به همه چیزهایی که می‌خواهید نرسید. اما می‌توانید یک برنامه یک ساله خوب برای خود تعیین کرده و برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید. اگر دقیقا بدانید چرا می‌خواهید استقلال مالی داشته باشید، مسیرتان هموارتر خواهد شد.

  1. هزینه‌های خود را مدیریت کنید

یکی از قدم‌های مهم برای رسیدن به استقلال مالی، مدیریت مخارج است. می‌توانید از ابزارهایی نظیر اپلیکیشن‌های مدیریت مالی کمک بگیرید. این برنامه‌ها به شما اطلاع می‌دهند که روزانه چقدر پول خرج می‌کنید، در چه بخش‌هایی از زندگی بیش از حد خرج کرده‌اید، چه مقدار پول در همه حساب‌هایتان وجود دارد و چه مقدار بدهی دارید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این برنامه‌ها این است که شما می‌توانید اهدافی را در یک داشبورد مشخص کنید. می‌توانید اهداف مالی خود را بنویسید و یک ماه خاص را تعیین کنید. سپس خرج‌های خود را تا آن زمان کاهش دهید.

بنابراین این اپلیکیشن‌ها باعث می‌‌شوند شما مسئولیت پذیر باشید و به شما یادآوری می‌کنند که بیش از حد پول خرج نکنید. پس از یک یا چند ماه استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید برای کارهای مختلف مانند جهیزیه و خرید لوازم دیگر پول جمع کنید. با این کار می‌توانید روی اهداف خود متمرکز بمانید و هزینه‌های غیر ضروری را کاهش دهید‌.

 

استقلال مالی
با کمک‌ روش‌هایی نظیر پس انداز و مدیریت می‌توانید رشد مالی را تجربه کنید
  1. مقداری از پول خود را پس انداز کنید

یکی از راه‌های رسیدن به استقلال مالی، پس انداز کردن است. شاید عبارت “ابتدا برای خودت پول پرداخت کن” را شنیده باشید. این عبارت به این معناست که قبل از پرداخت هر چیز دیگری، مانند صورت حساب، باید مقدار مشخصی پول را در حساب پس انداز خود قرار دهید. این کار به افراد زیادی کمک کرده تا به استقلال مالی نزدیک‌تر شوند.

به عنوان مثال، ۵۰۰ هزار تومان را هر ماه پس انداز کنید و هر آنچه را که باقی مانده است، مخارج مختلف مانند قبض‌ برق و … را پرداخت کنید. و اگر پول کافی برای پرداخت این صورتحساب‌ها ندارید، باید برای جبران هزینه‌ها درآمد جانبی در نظر بگیرید.

با پرداخت اول به خودتان، تضمین می‌کنید که همیشه مقداری از پول را برای سرمایه گذاری روی خودتان کنار بگذارید. اگر این کار را نکنید در درازمدت پول زیادی برای شما باقی نمی‌ماند و نمی‌توانید استقلال مالی را تجربه کنید.

 

  1. تا حد ممکن مخارج خود را کاهش دهید

وارن بافت سومین فرد ثروتمند دنیا است. او در سال 1958 یک خانه 5 خوابه به قیمت 31,500 دلار خرید و از آن زمان در همان خانه زندگی می‌‌کند. دارایی خالص او 90.3 میلیارد دلار است. او می‌تواند خانه‌ی بزرگ‌تر و گران‌تری بخرد. اما شاید صرفه جویی او نیز باعث شده که به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود.

کانیه وست یک رپر و خواننده‌ی ثروتمند است و از به رخ کشیدن پول خود نمی‌ترسد. او در یک عمارت 20 میلیون دلاری زندگی می‌کند و زمانی که 53 میلیون دلار بدهی داشت، از مارک زاکربرگ درخواست کرد تا 1 میلیارد دلار روی ایده‌های او سرمایه گذاری کند.

تفاوت این دو مرد موفق چیست؟ وارن بافت بیش از آنچه نیاز داشت خرج نکرد و وست هم پولی را که ندارد خرج می‌کند. رفتار آن‌ها مانند افراد ثروتمند نیست. زاکربرگ به معنای واقعی کلمه هر روز همان تی شرت و شلوار جین خسته کننده را می‌پوشد. بنابراین خرید چیزهای کم‌تر می‌تواند به شما کمک کند تا ثروتمندتر شوید.

کم‌تر خرج کردن دو فایده برای شما دارد. اول این که شما پول بیشتری خواهید داشت و می‌توانید آن را کنار بگذارید. دوم، یاد می‌گیرید که برای زندگی به چیزهای بسیار کم‌تری نیاز دارید و این به شما کمک می‌کند پول بیشتری کنار بگذارید.

 

استقلال مالی
هزینه‌های خود را مدیریت کرده و کاهش دهید
  1. به جای کمالگرایی، تجربه‌های زیبایی ثبت کنید

زندگی کوتاه‌ است. شما نباید تمام پول خود را تا 65 سالگی پس انداز کنید. باید تا زمانی که زنده هستید از زندگی لذت ببرید. در واقع چیزهایی که به شما کمک می‌کنند تا رضایت کافی از زندگی داشته باشید، تجربیات شما هستند، نه محصولاتی که دارید.

بهتر است نگاه دقیقی به زندگی خود بیاندازید. آیا چیزهایی که می‌خرید در دراز مدت شما را شادتر می‌کنند؟ آیا بدهی که از خرید یک سری کالا دارید زندگی شما را آسان تر می‌کند؟ شادترین خاطره شما چیست؟ با چه کسی و در کجا بودید؟ بهتر است خاطرات بیش‌تری بسازید. شاید دوستی دارید که می‌خواهید با او ورزش کنید. او را به خانه دعوت کنید و با تماشای ویدئوی یوتوب شروع به ورزش کنید. مجبور نیستید که حتما کلاس‌های مختلفی ثبت نام کنید.

شاید قصد دارید با نامزد خود قرار بگذارید. می‌توانید آن را به یک روز فراموش نشدنی تبدیل کنید. بنابراین به اپلیکیشن نت برگ یا تخفیفان مراجعه کرده و سفرها و تفریحات مختلف را با تخفیف مناسب تهیه کنید.

اگر همیشه آرزوی سفر به مناطق جنوبی و سواحل زیبای خلیج فارس را داشتید و یک سال است که برای تجربه تعطیلات رویایی خود پول پس انداز کردید، بدون احساس گناه سفر کنید. حتی می‌توانید یک دیجیتال نومد یا کوچ نشین دیجیتال شوید. دیجیتال نومد کسی است که زندگی او در سفر می‌گذرد و جای ثابتی هم برای زندگی دارد. چنین شخصی می‌تواند از طریق اینترنت و تکنولوژی کسب درآمد کند.

زندگی از لحظه‌ها تشکیل شده است. بهترین لحظه‌ها زمان‌هایی هستند که با دوستان و خانواده سپری می‌کنید. برخی از محصولات مانند بازی‌های فکری ساده و سرگرم کننده می‌توانند به شما کمک کنند تا به خانواده خود نزدیک‌تر شوید. حتما لازم نیست برای تفریح کردن تمام پول خود را در یک رستوران گران خرج کنید.

  1. بدهی خود را تسویه کنید

شاید برخی از افراد به شما بگویند که به جای پرداخت بدهی خود، ابتدا پول خود را در سهام سرمایه گذاری کنید تا به سود بیشتری برسید. اگر شما در این کار متخصص هستید، بد نیست این کار را انجام دهید. اما اگر قبلاً هرگز در سهام سرمایه‌گذاری نکردید، ممکن است بدهی بیش‌تری وارد زندگی‌تان شود. بسیاری از مردم پس از پرداخت آخرین بدهی خود احساس آرامش می‌کنند. بنابراین تسویه کردن به شما آزادی بیش‌تری می‌بخشد.

به عنوان مثال، اگر 5 میلیون بدهی و 3 میلیون پول نقد در بانک داشته باشید، در این صورت واقعا نمی‌توانید خود را از نظر مالی آزاد و مستقل بدانید. چون تازه به دو میلیون دیگر هم نیاز دارید. البته پرداخت پول به شخص دیگری به اندازه داشتن پول در بانک جذاب نیست اما شما را به استقلال مالی نزدیک‌تر می‌کند.

دو روش اصلی برای پرداخت بدهی وجود دارد: گلوله برفی و بهمن. گلوله برفی زمانی است که ابتدا کم‌ترین بدهی را پرداخت می‌کنید. روش بهمن زمانی است که شما بدهی را با بالاترین نرخ بهره پرداخت می‌کنید.

باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهتر است. می‌توانید روش گلوله برفی را انجام دهید. این به شما کمک می‌کند تا انگیزه و احساس بهتری داشته باشید. به عنوان مثال، ابتدا بدهی 500 تومانی خود را تسویه کنید. و بعد به سراغ بدهی‌های بزرگ‌تر بروید و آن‌ها را هم پرداخت کنید.

پرداخت یک بدهی بزرگ وزن زیادی را از روی دوش شما برمی‌دارد. پس از پرداخت بدهی خود می‌بینید که مقدار پولی که در بانک دارید افزایش می‌یابد. تماشای بالا رفتن عدد (حتی اگر در ابتدا مجبور بودید سقوط آن را تماشا کنید) احساس شگفت انگیزی است و انگیزه شما را برای رشد آن حفظ می‌کند. در نهایت با همین روند بالاخره به استقلال مالی می‌رسید.

 

استقلال مالی
درآمد جانبی ایجاد کنید تا استقلال مالی داشته باشید
  1. منبع درآمد اضافی ایجاد کنید

احتمالا در این مرحله با خود فکر می‌کنید: “بدهی من بسیار بیشتر از حقوقم است، اگر به اندازه کافی درآمد نداشته باشم چگونه می‌توانم آن را تسویه کنم و به استقلال مالی برسم؟”

اگر واقعا می‌خواهید از نظر مالی آزاد و مستقل باشید، باید سختی بیش‌تری را تحمل کنید. اگر حقوق فعلی شما کفاف مخارج و بدهی را نمی‌دهد، باید شغل دیگری هم انتخاب کنید.

شما می‌توانید به دو صورت به منابع درآمد خود نگاه کنید: درآمد فعال (زمان مبادله با پول) یا درآمد غیرفعال (پولی که می‌تواند به حساب شما اضافه شود، حتی زمانی که خواب هستید).

در اینجا چند کار جانبی وجود دارد که می‌توانید برای کسب درآمد فعال انجام دهید:

  • می‌توانید مهارت‌های جدیدی کسب کنید و یک فریلنسر شوید
  • در سایت‌های فریلنسر خارجی و داخلی کسب درآمد کنید.
  • از طریق دوره‌های آنلاین مهارت‌های جدیدی کسب کنید و آن را به افراد دیگر آموزش دهید.
  • راننده تاکسی‌ اینترنتی شوید.
  • اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید در سایت‌های مختلف برای تدریس و ترجمه فعالیت کنید.

اگر زمان زیادی برای کسب درآمد جانبی ندارید، می‌توانید بر افزایش جریان درآمد خود با درآمد غیرفعال تمرکز کنید. مانند:

  • فروشگاه آنلاین راه بیاندازید. روش‌های وجود دارد که می‌توانید به آسانی یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، بدون اینکه سرمایه زیادی داشته باشید.
  • از پیج اینستاگرام خود کسب درآمد کنید.
  • فروش محتوای سودآور (وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، دوره ها، وبینارها، کتاب‌های صوتی، پادکست، برنامه‌ها)
  • یک بازاریاب وابسته شوید.
  • وارد حوزه خرید و اجاره ملک شوید.
  • در سهام سرمایه گذاری کنید.

شما می‌توانید به مرور زمان شغل‌های جدیدی برای خود ایجاد کنید. بنابراین نباید در این راه نگران یا ناامید شوید.

 

نتیجه گیری

استقلال مالی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر زندگی کنید و در جنبه‌های مختلف زندگی، خیالتان راحت باشد زیرا پول کافی دارید. نداشتن پول یکی از عوامل مهم بروز بیماری‌های مختلف، اختلال در خواب و پیری زودرس است. اگر می‌خواهید در رفاه مالی باشید کافیست هدف خود را به روشنی مشخص کنید، از ابزارهای مالی کمک گرفته و کمی صرفه جویی کنید. در پایان مطمئن شوید که پول شما برای چیزهایی که واقعاً به آن‌ها نیاز دارید مانند غذا، سرپناه و حتی تعطیلات خرج می‌شود.

با دنبال کردن راهکارهایی که در بالا ذکر شد به آسودگی مالی نزدیک‌تر خواهید شد. بنابراین به لیست پرداخت‌های مالی خود نگاهی بیندازید، جریان‌های درآمد بیشتری ایجاد کرده و بدهی‌ها را پرداخت کنید. پس از این کارها بدون شک حس آزادی و راحتی خواهید داشت. حتما این نکات را پیاده کنید تا معجزه آن‌ها را ببینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *