کتابینش

ورود / ثبت نام

هک جایگزین

هک رشد چیست و از کجا می ‌توان آن را آموخت

در سال‌های اخیر در دنیای کسب و کار تحولات زیادی رخ داده است و اصطلاحات جدیدی مانند هک رشد وارد شدند. احتمالا شما نیز این مفهوم را شنیده باشید. در ادامه مطلب قصد داریم درباره اینکه هک رشد چیست و از کجا می‌توان آن را آموخت، صحبت کنیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

هک رشد چیست؟

احتمالا شما هم در دنیای کارآفرینی و بازاریابی، با اصطلاح هک رشد برخورد کرده باشید، اما تعریف دقیق آن را نمی‌دانید. در حقیقت همه ما دوست داریم زودتر و آسان تر در کسب و کار خود به نتیجه برسیم، هک رشد به ما کمک می‌کند تا مسیر کوتاه‌تر و سریع‌تر باشد.

هک رشد (Growth Hacking) در حوزه‌هایی که به بازاریابی و توسعه محصول مربوط است، یک روش کارآمد برای پیشرفت است. به عبارت دیگر، به مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و اقدامات بازاریابی که در جهت رشد یک کسب و کار انجام می‌شود، هک رشد می‌گویند.

البته اگر بخواهیم خیلی ساده تر این مفهوم را تعریف کنیم، به روشی که شما را از راهکارهای رایج بازاریابی به سمت راهکارهای کارآمدتر، سریع‌تر و ارزان‌تر سوق می‌دهد، هک رشد می‌گویند. این روزها استفاده زیادی از این مفهوم می‌شود و طرفداران زیادی به خصوص در میان استارت آپ‌‌ها دارد.

 

هک رشد از کی و کجا شروع شد؟

اگر بخواهیم تاریخچه پدید آمدن اصطلاح هک رشد را بررسی کنیم، نیاز نیست که به سراغ گذشته‌های دور برویم. زیرا این مفهوم عمر زیادی ندارد و در سال ۲۰۱۰ توسط فردی به نام شان الیس به وجود آمده است. شان الیس به استارت آپ ‌ها و کسب و کارهای مختلف کمک می‌کرد تا با حداقل بودجه و زمان کم رشد کنند. او از مجموعه تکنیک‌های بازاریابی هوشمند و روش مبتنی بر داده کمک می‌گرفت.

در حقیقت برخی از این کسب و کارها بودجه کمی در اختیار داشتند، شان الیس روشی ابداع کرد که با همان بودجه بتوانند رشد کنند و در زمان کمتری به نتیجه دلخواه برسند. البته این کار با بازاریابی متفاوت است و بر بهینه سازی مداوم هم تاکید دارد. کسب و کارها تمام مواردی که در این فرآیند انجام می‌دهند، جمع آوری می کنند و مواظب هستند که اشتباهات قبل را تکرار نکنند.

زمانی که از شان الیس پرسیدند که منظور او از این اصطلاح چیست، جواب داد از آنجایی که در دنیای بازاریابی کسی را پیدا نکردم که جایگزین خودم شود، این اصطلاح را به وجود آوردم. در حقیقت این شخص حتی با بازاریاب‌های حرفه‌ای نیز همکاری می‌کرد اما چون به نتیجه مطلوب نرسید و راضی نبود، هک رشد را به وجود آورد تا همه متوجه شوند که با بازاریابی رایج متفاوت است.

البته تنها استارت آپ ها یا کسب و کارهای کوچک از هک رشد استفاده نمی‌کنند، بلکه میلیون‌ها بازاریاب و مدیر حرفه‌ای و شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، والمارت و … نیز این روش را به کار می‌برند.

 

هک رشد

 

هکرهای رشد چه کاری انجام می‌دهند؟

اگر قصد دارید تبدیل به یک هکر رشد شوید، باید با کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند آشنا شوید. در حقیقت هکرهای رشد تمرکز خود را به سمت آخرین فرآیند بازاریابی و توسعه محصول برده‌اند و سعی دارند حضور آنلاین قدرتمندتری داشته باشند و مشتریان را از رقبای خود گرفته و به سمت کسب و کار خود سوق دهند. اگر شما تبدیل به یک هکر رشد شوید، می‌توانید رشد هر تجارتی را هک کنید.

همه ما می‌توانیم محصولات فیزیکی را کپی کنیم یا از دیگران تقلید کرده و به بازار عرضه کنیم، اما در علم هک رشد خیال شما راحت است. در حقیقت در این کار دانش شما در ذهن‌‌تان است و هیچ کس نمی‌تواند آن را از شما بدزدد.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، هکرهای رشد بازاریاب نیستند اما در فرآیند کار خود از روش‌های بازاریابی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر روشی که آن‌ها برای رشد یک استارت آپ یا کسب و کار انجام می دهند، یک نوع بازاریابی رشد است. در حقیقت در این کار نیاز به هزینه زیاد نیست و نظر مشتری با سود بیشتر و هزینه کم‌تر جلب می‌شود. همچنین تاثیر این کار نیز طولانی مدت است و هکر رشد تنها به دنبال نتیجه و رشد آنی نیست.

این نکته را هم فراموش نکنید که تصمیماتی که هکرهای رشد اتخاذ می‌کنند، بر اساس داده‌ها است. هکر رشد با توجه به علمی که دارد، به خوبی آگاه است که چه چیزی را به چه نحوی اندازه گیری کند. آنها برای اینکه عادات و رفتار مشتریان هدف خود را متوجه شوند صفحات فرود و تجزیه کمک می‌گیرند و بر اساس فرضیات کار نمی کنند.

اگر بخواهیم کار هکرهای رشد را در یک عبارت بیان کنیم، آن‌ها با یک پیش زمینه برنامه نویسی به دنبال پیدا کردن یک راه موثر و کارآمد برای رشد کسب و کار و تجارت بر پایه داده‌ها هستند.

هک رشد چیست

آیا هک رشد جایگزین دیجیتال مارکتینگ است؟

برخی افراد فکر می‌کنند هک رشد جای دیجیتال مارکتینگ را می‌گیرد و با وجود استفاده از آن دیگر نیازی به دیجیتال مارکتینگ نیست. اما این تصور کاملا اشتباه هست و این دو مفهوم جایگزین هم نیستند.
حقیقت این است که کسب و کارها به هر دو این علم‌ها نیاز دارند. هکرهای رشد به دنبال مفاهیمی مانند ترافیک وب بیشتر، مشارکت بهتر در شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه فروش بیشتر هستند و در کنار آن‌ها باید بازاریابی دیجیتال و مفاهیمی مانند سئو و … نیز وجود داشته باشد. در حقیقت این موارد جایگزین هم نیستند.

هک رشد را از کجا می‌ توان آموخت؟

اگر با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر کردیم، به این مفهوم علاقه مند شدید، نگران نباشید منابعی برای یادگیری آن وجود دارد. از جمله مهم‌ترین منابعی که می‌تواند به شما کمک کند کتاب‌ها هستند. کتاب‌های بسیار خوبی درباره هک رشد نوشته شده که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم.

کتاب هک رشد (Hacking Growth) شان الیس

اگر می‌خواهید به روش درست اصول هک رشد را درک کنید این کتاب یک پیشنهاد بسیار عالی است. کتاب هک رشد از زمان انتشار تاکنون مورد توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نوپا بوده است. این کتاب به شما بینش عمیقی می دهد و برای موفقیت در کسب و کار کمک می کند.

 

کتاب هک رشد

 

کتاب رشد انفجاری (Explosive Growth)  کلیف لرنر

این کتاب نیز از جمله منابع مهم و عالی است که به کمک  داستان‌های سرگرم‌کننده به شما کمک می‌کند در کسب و کار خود به موفقیت برسید. مثال‌های بسیار خوب و مفیدی در کتاب رشد انفجاری وجود دارد و نویسنده سعی کرده که یک دانش عمیق به کمک مثال های ملموس برای خواننده جمع آوری کند.

علاوه بر این دو مورد ، کتاب های دیگری نظیر کشش (Traction) نوشته‌ گابریل وینبرگ و جاستین ماریس و رشد مشتریان شاد (Growing Happy Clien) نوشته دافنه تیدمن و وارد ون گاسترن منابع خوبی محسوب می‌شوند که می‌توانند به رشد دانش و کسب و کار شما کمک کنند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم نکات بسیار مهمی درباره اینکه هک رشد چیست و از کجا آمده و چگونه می‌توانیم آن را بیاموزیم، در اختیار شما قرار دهیم. در پایان فراموش نکنید اگر قصد دارید در قرن ۲۱ یک کسب و کار عالی و پر سود با هزینه کم داشته باشید، هک رشد می‌تواند شما را به این هدف برساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *