کتابینش

ورود / ثبت نام

مدیریت زمان امتحان

نکات طلایی برنامه ریزی و مدیریت زمان برای مطالعه قبل از امتحان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سلام عرض می کنم خدمت شما مخاطبان محترم به خصوص دانش آموزان و دانشجویان عزیزی که در حال مطالعه این مقاله هستید. بنده امیر اسحاقی مدرس کاربردی دوره های مدیریت ذهن و مطالعه بدون فراموشی هستم ، در این مقاله میخواهم یک سری نکات درباره آمادگی و مدیریت زمان برای مطالعه دروس در ایام امتحانات خدمت شما مطرح کنم

[/vc_column_text][vc_column_text]

خب بریم سراغ مهمترین پارامتر مطالعه در ایام امتحانات یعنی زمان!

[/vc_column_text][vc_column_text]

اولین کاری که  قبل از مطالعه برای امتحانات باید انجام داد، برنامه ریزی برای این کار است.بدین منظور ایجاد یک جدول زمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
زیرا  باید اطمینان حاصل کرد که همه دروس به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته اند.

[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”3d” message_box_color=”alert-warning”]

نکته طلایی :

اگر مهارت های مدیریت ذهن (مطالعه بدون فراموشی و تقویت حافظه) را کسب کنید در زمان بندی و مطالعه عملکرد بهتری خواهید داشت به این دلیل که طول زمان برای همه افراد 24 ساعت می باشد و ما نمی توانیم طول زمان را افزایش دهیم اما با مهارت های تندخوانی ،تقویت حافظه ،مدیریت ذهن می توانیم عرض زمان خود را افزایش دهیم و نتایج بهتری را در زندگی کسب کنیم.

[/vc_message][vc_single_image image=”392″ img_size=”full”][vc_column_text]

برای هر درس چقدر زمان نیاز داریم؟

مدیریت زمان یک مبحث مهم در این زمینه می باشد . شما باید زمان مورد نیاز برای هر درس را محاسبه کنید. قبل از تقسیم بندی زمان مطالعه، حتما از حجم هر درس اطلاع دارید و میدونید که بعضی از درس ها وقت بیشتری نسبت به درس های دیگر نیاز دارند. فهرست مطالب ارائه شده در طول ترم را بررسی کنید تا مواردی را که برای قبولی در امتحان باید بخوانید، کاملا روشن شود.

[/vc_column_text][vc_column_text]

مهم تر از همه این است که از توصیه های دیگران به خصوص دبیران و اساتید و حتی دوستان هم کلاسی خود بهره ببرید. تقریبا تمامی دبیران هنگام تدریس قسمت های مهم درس را به صورت تاکیدی به شما خاطرنشان میکنند. از این توصیه ها غافل نباشید!

[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”3d” message_box_color=”alert-warning”]

نکته طلایی :

زمانی که یک استاد در تدریس خود روی یکسری مطالب تمرکز بیشری میکند و بیشتر توضیح می دهد غیر مستقیم به امتحانی بودن آن دارد اشاره می کند.

[/vc_message][vc_column_text]

چقدر وقت دارم؟

بعد از این که زمان مورد نیاز برای مرور تمامی دروس را بر حسب ساعت محاسبه کردید، در مرحله بعد نوبت این رسیده است که ببینید شما چقدر زمان دارید. پس حالا سعی کنید زمانی که در طول ترم و در تعطیلات می توانید به خواندن دروس خود اختصاص دهید را محاسبه کنید.

این کار را هم انجام دادید؟ بسیار خوب الان یک جدول زمانی ترسیم کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که حتی اوقات استراحت را هم منظور کنید. بهترین روش مطالعه این است که 20 دقیقه فشرده و با تمرکز بالا درس بخوانید و سپس مدت 5 دقیقه به یک فعالیت کاملا متفاوت و حتما بیرون از فضای اتاق مطالعه بپردازید. به عبارت دیگر به ازاء هر 2 ساعت مطالعه، نیم ساعت استراحت کنید.

[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”3d” message_box_color=”alert-warning”]

نکته طلایی :

البته برای بعضی از درس ها نظر بنده این است که یک ساعت و نیم مطالعه کنیم و پانزده دقیقه استراحت کنیم.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”3d” message_box_color=”success” icon_fontawesome=””]

نکته بسیار مهم:

در هنگام استراحت احساس گناه نکنید. فکر نکنید که با این کار وقت ارزشمند خود را تلف میکنید. به مغز خود اجازه دهید تا نفسی تازه کنید اما مواظب باشید که این وقت های استراحت زیاد طولانی نشود. در واقع زمان استراحت خود را هم مدیریت کنید.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”3d” message_box_color=”alert-warning”]

نکته طلایی :

حتما در زمان استراحت تنفس دیافراگمی را تمرین کنید تا اکسیژن رسانی به مغز افزایش یابد زمانی که تنفس دیافراگمی می کشید اکسیژن زیادی وارد بدن شما می شود و این اکسیژن از طریق خون به مغز منتقل می شود و اگر اکسیژن کافی به مغز برسد عمکرد آن بهتر و بیشتر می شود.

[/vc_message][vc_single_image image=”397″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d”][vc_column_text]

به برنامه خود متعهد باشید

به عنوان نکته پایانی و درواقع مهمترین نکته باید خدمت شما عزیزان عرض کنم هنگامی که جدول زمانی را تهیه کردید حتما مقید باشید که از آن پیروی کنید. به خاطر داشته باشید که ما انسان ها بنده عادات خود هستیم. یعنی به آسانی با استفاده از عوامل خارجی سعی میکنیم از انجام مسولیت های خود شانه خالی کنیم. پس به این جدول زمانی مانند یک ادای سوگند نگاه کنید و به آن ایمان داشته باشید.

[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”violet” icon_fontawesome=””]

نکته:

اگر میخواهید از مطالعه کردن لذت ببرید پیشنهاد بنده این است که تحت هر شرایطی مهارت های تندخوانی، تقویت حافظه، فتوریدینگ و مدیریت ذهن را کسب کنید تا در مطالعه و امتحانات مدرسه نتایج بهتری را کسب کنید و ببینید که چقدر می شود راحت تر مطالعه کرد و یادگیری داشت.

[/vc_message][vc_column_text]

سخن پایانی

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و با انجام این نکات، در امتحانات مدرسه و دانشگاه ، بهتر و بیشتر بیاموزیم
موفق باشید ، امیر اسحاقی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *