کتابینش

ورود / ثبت نام

مطالعه حرفه ای

فواین آموختن مطالعه حرفه ای در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست در واقع اگر در دنیایی که با سرعت زیاد در حال پیشرفت است، شما اطلاعات و دانش خود را به‌روز نگه ندارید نمی‌توانید سبک زندگی ایده‌آلی را برای خود تصور کنید. علاوه‌بر اهمیت مطالعه نکته مهم دیگر در این رابطه این است که چه کتابی را مطالعه کنیم درواقع کتاب خوب خواندن می‌تواند سطح دانش شما را بیشتر از صرفاً کتاب خواندن، افزایش دهد.

کتاب و مطالعه قرار است کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.  بنابراین صرف‌نظر از قیمت کتاب و یا افزایش آن، باید این ذهنیت را در خود ایجاد کنید که خرید کتاب برای زندگی شما امری واجب است.  پس اگر لازم است از تفریح یا خوراکی‌های خود بزنید و کتاب بخرید و به آن به‌عنوان ابزاری برای افزایش دانش خود نگاه کنید و مطمئن باشید این هزینه و افزایش دانش به‌مرور زمان منجر به بهبود کیفیت زندگی شما می‌شود.  همچنین باید بدانید اهمیت کتاب خوب خواندن بسیار مهم است چرا که همه کتاب‌های نوشته‌شده قدرت بهبود کیفیت زندگی شما را ندارند.  شما باید بدانید که چه کتابی خوب است و سپس آن را مطالعه کنید. برای اینکار می‌توانید از افرادی که اهل‌کتاب هستند پرس‌وجو کنید و یک لیست از کتاب‌های خوبی که به شما معرفی می‌شود تهیه کنید

همچنین برای این‌که قدر کتاب را بیشتر بدانید از امانت گرفتن آن خودداری کنید و حتما بابت آن پولی پرداخت کنید.

برای این‌که یک کتاب‌خوان حرفه‌ای شوید می‌توانید مواردی را رعایت کنید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم :

مطالعه حرفه ای

۱ – سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید:

برای این‌که به خواندن کتاب علاقه‌مند شوید باید تشخیص دهید چه موضوعی می‌تواند شما را به وجد آورد و به ادامه‌ی مطالعه تشویق کند. اگر از قبل پیش‌زمینه‌ای از سبک مورد علاقه خود ندارید، می‌توانید مدتی را به خواندن بهترین کتاب‌ها از هر سبکی اختصاص دهید تا به‌مرور سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید. بعد از آن پیشنهاد می‌شود که چند سبک برای خود قرار دهید و در مسیر مطالعه بهترین کتاب‌ها، در هر سبک، قرار بگیرید.

۲- تهیه لیست و برنامه ریزی:

در یک بازه زمانی مشخص مثلاً هر ماه، لیستی از کتاب‌هایی که می‌خواهید در آن بازه بخوانید تهیه کنید. به‌این‌ترتیب طبق برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده به مطالعه خود ادامه می‌دهید و می‌توانید خود را مجاب کنید که به آن پای‌بند باشید. فراموش نکنید که همیشه در لیست خود یک‌جای خالی قرار دهید تا اگر کتابی خارج از برنامه شما را به خود جذب کرد بتوانید با خیال راحت آن را به لیست اضافه کنید. داشتن برنامه در کتاب‌خوانی می‌تواند به‌مرور عادتی همیشگی در شما ایجاد کند. بهتر است برای شروع، از روزانه زمانی کم مانند نیم‌ساعت آغاز کنید و به یاد داشته باشید که اگر یک روز نتوانستید برنامه را رعایت کنید باید در روزهای بعدی جبران شود.

مطالعه حرفه ای

3-قبل‌از خرید کتاب نگاه مختصری به آن بیندازید:

شاید تا الان با مواردی روبرو شده‌اید که افراد زیادی از کتابی خاص تعریف و تمجید می‌کنند و شما راغب می‌شوید تا آن را مطالعه کنید. اما زمانی‌که کتاب را تهیه می‌کنید کاملاً دلسرد می‌شوید چراکه آن کتاب هرچند مشهور و معروف باشد اما سلیقه شما نبوده‌است. شما باید بتوانید با کتابی که می‌خرید ارتباط برقرار کنید .اگر سبک نویسنده، نوع ترجمه و یا حتی فونت کتاب نتواند شما را اقناع کند. مطمئن باشید که این کتاب را نمی‌توانید تا انتها ادامه دهید پس دقت کنید و در خریدن هیچ کتابی عجله نکنید.

4_برای یادگیری مطالعه حرفه ای به‌روز باشید:

بهتر است صفحه‌ای در فضای مجازی که به معرفی کتاب‌های جدید می‌پردازد، برای خود انتخاب کنید تا همواره بتوانید تازه‌های نشر را دنبال کنید و کتاب‌های روز دنیا را بشناسید. درست است.  که باید سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید، ولی اجازه دهید موضوعات جدید نیز شما را به خود جذب کنند. و با ذهنی باز و بدون پیش‌داوری با کتاب‌ها و موضوعات جدید روبه‌رو شوید.

مطالعه حرفه ای

5-تعیین زمان و مکان مشخص:

بهتر است در جایی مطالعه کنید که فضای اطراف تمرکز شما را به‌هم نریزد. بدین‌منظور مکان خلوت و ساکتی را انتخاب کنید و از زمانی خاص در طول شبانه‌روز را معین کنید که در آن زمان، فقط و فقط به مطالعه بپردازید این کار به شما کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتر و متعهدانه به مطالعه کتاب بپردازید.

6-خلاصه کردن:

خلاصه کردن کتاب کمک می‌کند تا فهم بیشتری از کتاب داشته باشید. برای اینکار می‌توانید یک قسمت را بخوانید و سپس آن را با زبان خود بازگو کنید. بدین‌ترتیب ذهنتان برداشت بهتری از کتاب خواهد داشت و بیشتر درگیر مفاهیم کتاب می‌شود. خلاصه‌نویسی، رجوع مجدد به کتاب را نیز ساده‌تر می‌کند.   تا اگر در هر زمانی نیاز داشتید، مجدداً به مفاهیم کتاب مراجعه کنید. این کار را به‌راحتی انجام داده و زمان کمتری را صرف آن کنید. اگر نمی‌توانید خودتان خلاصه تهیه کنید خواندن خلاصه دیگران از کتاب هم می‌تواند مفید باشد. پیشنهاد دیگر این است که خلاصه‌های خود را انتشار دهید. برای این کار وبلاگ یا صفحه‌ای در فضای مجازی ایجاد کنید و خلاصه خود را در آن قرار دهید. این کار در شما شوقی ایجاد می‌کند که خود منجر به عادت کتاب‌خوانی در شما می‌شود.

مطالعه حرفه ای

7-کم بخوان و همیشه بخوان:

مشکلی که در روند کتاب‌خوانی وجود دارد این است که، چند روزی شما روال کتاب خواندن را ادامه می‌دهید و بعد، آن را رها می‌کنید. شما باید بتوانید مفهوم آهسته و پیوسته پیمودن مسیر را رعایت کنید. برای‌اینکه کتاب بتواند باعث بهبود کیفیت زندگی شما شود، نباید نظم و روال آن به‌هم بخورد. بدین‌منظور بهترین کار برداشتن گام‌های کوچک اما پیوسته است. مفاهیم کتاب را آهسته‌آهسته در مغزتان جاسازی کنید و به مطالب آن فکر کنید زمانی‌که فهمیدید چه کتاب‌هایی بخوانید و کتاب‌های مناسب را پیدا کردید، این روند را رها نکنید.

مطالعه حرفه ای

8-خواندن هم‌زمان چند کتاب :

ممکن است هنگام خواندن بهترین کتاب هم، روزی برسد که دوست نداشته باشید سمت آن کتاب خاص بروید. برای همین یک یا دو کتاب دیگر هم در دست مطالعه داشته باشید تا این روند را ادامه دهید چراکه قرار نیست از روی بی‌حوصلگی فقط کتابی را تمام کنید و باید کتاب را با انرژی و تمام وجود مطالعه کنید.

۹- جریمه گذاشتن:

جریمه گذاشتن باعث می‌شود که با نظم بیشتری به مطالعه و کتاب‌خوانی ادامه دهید و کتاب خواندن برایتان یک عادت شود. برای همین جریمه‌ای برای زمان‌هایی که کتاب خواندن را متوقف می‌کنید برای خود در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌شود این جریمه به‌صورت نقدی باشد.

۱۰- بازگو کردن مفاهیم کتاب برای دیگران:

زمانی‌که بتوانید مفاهیم یک کتاب را به‌صورت ساده برای دیگران توضیح دهید، می‌توانید خود را تبدیل به یک کتاب‌خوان حرفه‌ای کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر یاد بگیرید.  چرا که وقتی بتوانید مفهومی را برای دیگران هم توضیح دهید یعنی آن را به‌خوبی یاد گرفته‌اید. همچنین این کار می‌تواند کمک کند دیگران هم به خواندن کتاب ترغیب شوند. اگر کسی از اطرافیان پرسید چه کتابی بخوانم؟ فرصت خوبی نصیبتان شده تا خلاصه‌ای از مفاهیم آخرین کتابی را که مطالعه کرده‌اید برای او توضیح دهید.

۱۱- عمل به آموخته ها:

وقت آن رسیده که مفاهیم آموزش‌دیده از کتاب را در زندگی خود بکار گیرید. بدین‌منظور به مفاهیم عمیقاً فکر کنید و دنبال مصادیق آن در زندگی‌تان باشید. بعد از این‌که فهمیدید چه کتابی بخوانید و چگونه کتاب‌خوان شوید، باید به آموخته‌هایتان عمل کنید.

مطالعه حرفه ای

12-همیشه کتاب به‌همراه داشته باشید:

در طول روز زمان‌هایی وجود دارند که شما در مسیر رفت‌وآمد هستید و یا در صف انتظاری قرار دارید. قطعا این زمان‌ها، زمان‌های مرده در طول شبانه‌روز شما محسوب می‌شوند. بنابراین بهتر است که با استفاده از کتاب‌های کوچک جیبی، کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های صوتی این زمان‌ها را احیا کنید. اینکار باعث می‌شود تا شما به‌مرور زمان به کتاب‌خوان حرفه‌ای تبدیل شوید.

**نتیجه:

عادت به کتاب‌خوانی می‌تواند زندگی شما را متحول کند اگر موارد گفته‌شده را رعایت کنید کم‌کم به کتاب خواندن عادت کرده و لذت‌بخش‌تر از آن، چیزی را در دنیا پیدا نخواهید کرد. کتاب‌ها یکی از مراجع اصلی یادگیری هستند اگر تلاش‌های قبلی شما برای کتاب‌خوان شدن با شکست مواجه شده باید قبل‌از هر چیز یاد بگیرید که چطور اهل‌کتاب خواندن و یادگیری شوید و یاد گرفتن را آموزش بگیرید.

به شما پیشنهاد میکنیم حتما این ویدئو رایگان از امیر اسحاقی را مشاهده نمایید.

مشاهده ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *