کتابینش

ورود / ثبت نام

فروش از طریق سایت

فروش از طریق سایت های واسطه (بازاریابی واسطه‌ای)

معمولا مشتریان محصول را مستقیم از شرکت سازنده آن نمی خرند، بلکه در بیش تر موارد فروش توسط یک یا چند واسطه بازاریابی صورت می گیرد. بازاریابی واسطه ای شکل های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به سایت های واسطه اشاره کرد. این روش‌ها باعث ساده تر شدن فرآیند فروش می شوند. در ادامه قصد داریم درباره بازاریابی واسطه ای، سایت های واسطه و مزیت فروش از این طریق بیشتر صحبت کنیم.

همچنین به بررسی مزیت و معایب این کار برای فروشنده و بازاریاب نیز خواهیم پرداخت. تا پایان همراه ما باشید.

بازاریابی واسطه ای

بازاریابی واسطه ای چیست

اگر بخواهیم به تعریف این مفهوم به زبان ساده بپردازیم، می توان گفت بازاریابی واسطه ای یک نوع بازاریابی است که از طریق آن واسطه‌ها محصولات و خدمات دیگران را به مشتریان معرفی می کنند و در ازای فروش این محصولات و خدمات کمیسیون دریافت می کنند. به عبارت دیگر، بازاریابی واسطه ای یعنی معرفی کالا و خدمات دیگران به مشتریان که در نتیجه باعث فروش آن کالا و دریافت سود توسط واسطه می شود.

این نوع بازاریابی هم برای صاحب کالا و هم برای بازاریاب مزایای زیادی دارد. خصوصا بازاریاب نیازی به سرمایه زیاد ندارد و از آنجایی که مسئولیت تامین و پشتیبانی کالا بر عهده فروشنده اصلی است، ریسک بالایی بازاریاب را تهدید نمی کند.

دلیل اهمیت سایت های واسطه

از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها دارای فروشگاه یا وب سایت آنلاین هستند، شاید این سوال برای شما پیش بیایید که این شرکت چه نیازی به سایت های واسطه یا بازاریابی توسط دیگران دارند؟ اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق به آمار بیندازیم، متوجه می شویم که فروش شرکت‌هایی که از بازاریابی واسطه ای استفاده می کنند، بسیار بیشتر از شرکت‌هایی است که به تنهایی این کار را انجام می دهند. همچنین کار آن‌ها نیز آسان تر می شود.

در ادامه با یک مثال این موضوع را بررسی می کنیم.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت مستقیما محصول خود را به ۱۰۰۰ مشتری در یک ماه بفروشد، از طریق سایت های واسطه‌ای شانس فروش او چند برابر می شود. همچنین از دردسرهای نظیر پاسخگویی به سوال مخاطبان درباره محصول، بسته بندی و ارسال آن نیز کم می شود.

روش کار در بازاریابی واسطه ای

روش کار با بازاریابی واسطه ای پیچیده نیست. به عنوان مثال, در روش واسطه اینترنتی که از طریق وب سایت یا نرم افزار موبایل صورت می گیرد، فرد بازاریاب یک واسطه بین خریدار و فروشنده است که آن‌ها را به هم متصل می کند. همچنین راهی برای کسب درآمد آنلاین نیز است.

کسب درآمد این نوع فروشگاه‌ها بر اساس دریافت کارمزد به ازای هر معامله می باشد. البته حالت دیگری نیز برای کسب درآمد به عنوان واسطه وجود دارد و آن هم دریافت حق آبونمان از مشترکین سایت است.

اگر بخواهیم روش دریافت کارمزد را بیشتر توضیح دهیم به این صورت است که خریدار از طریق فروشگاه اینترنتی خرید می کند و مبلغ را به آن ها واریز می‌کند. سپس سایت واسطه از فروشنده می خواهد که کالا را ارسال کند، پس از طی این مراحل و دریافت کالا توسط مشتری و رضایت از آن، سایت ابتدا کارمزد خود را کسر می کند و سپس مبلغ را به حساب فروشنده واریز می‌کند.

این کار باعث ایجاد حس اعتماد در مشتریان می شود و به همین دلیل این سبک بازاریابی در ایران و سایر کشورها رایج شده است.

سایت های واسطه

بررسی مزیت های استفاده از سایت های واسطه‌ برای فروشنده

این روزها روش‌های سنتی تبلیغ برای جذب مشتری جوابگو نیستند، به همین دلیل صاحبان کسب و کار های بزرگ و حتی کوچک از روش های جدید بازاریابی و فروش استفاده می کنند. همان طور که اشاره کردیم یکی از رایج ترین روش های بازاریابی استفاده از سایت های واسطه است. در ادامه قصد داریم به برخی از مزیت های این کار برای تولید کنندگان محصول اشاره کنیم.

تبلیغ رایگان محصولات

یکی از بهترین مزیت‌هایی که سایت های واسطه دارند، تبلیغ رایگان محصول شما است. همان طور که می دانید هزینه تبلیغ محصول بسیار بالاست اما به کمک سایت های واسطه شما می توانید محصول خود را به رایگان معرفی کنید.
حتی در بدترین حالت ممکن است هیچ کدام از سایت های بازاریابی که با شما کار می کنند، هیچ مشتری جذب نکنند و شما هیچ فروشی از این طریق نداشته باشید. اما با این حال مشتریان بیشتری محصول شما را شناختند و همین موضوع باعث تبلیغ رایگان شما شده است.

پرداخت بعد از فروش

یکی دیگر از مزیت های مهم این نوع بازاریابی این است که شما به عنوان فروشنده اصلی محصول، فقط در صورتی به بازاریاب پول پرداخت می کنید که او توانسته باشد محصول یا خدمات شما را بفروشد. در غیر این صورت نیاز نیست که شما پولی پرداخت کنید. این موضوع باعث می شود که در ابتدای کار شما پولی از جیب خود پرداخت نکنید.

کسب درآمد آسان تر و بیش تر

در این روش بازاریابی نیاز نیست شما برای کسب درآمد خود را دچار استرس و دردسر کنید. حتی زمانی که در حال استراحت و تفریح هستید ممکن است محصول شما از طریق سایت های بازاریابی به فروش برسد.
به عبارت دیگر بازاریاب ها در حال تبلیغ و فروش محصول شما هستند و از این کار فقط سود اندکی بر می دارند. بنابراین شما آسان تر از قبل محصولات خود را می فروشید و همچنین تعداد محصولات بیشتری نیز به فروش می رسد.

کمک به بهبود سئو سایت فروشنده

بیشتر شرکت‌هایی که محصولات خود را به واسطه بازاریابان می فروشند، خودشان نیز صاحب یک سایت هستند. بنابراین زمانی که از سایت های واسطه کمک می گیرند، شرایط سئو خودشان هم بهتر می شود. این موضوع چند دلیل دارد. اول اینکه بازاریاب ها هر روز چند بار برای کنترل وضعیت حساب خود به سایت فروشنده مراجعه می کنند، در نتیجه ترافیک بازدید بالا می رود.

همچنین سایت های واسطه به سایت اصلی فروشند بک لینک می دهند و به این ترتیب فروشنده اصلی بدون پرداخت هزینه و به صورت کاملا رایگان بک لینک دریافت می کند و همین موضوع در سئو سایت تاثیر زیادی دارد.

سایت های واسطه گر

بررسی معایب این کار برای فروشنده

در بخش قبلی مزایای کمک گرفتن از سایت های واسطه را برای شما توضیح دادیم. اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این کار معایبی نیز دارد البته معایب آن نسبت به مزیت های آن خیلی کمتر است.

از جمله مهمترین معایب این کار احتمال تخریب شهرت یا برند است. این احتمال وجود دارد که سایت های واسطه با تولید محتوای غلط باعث آسیب رسیدن به شهرت برند شما شوند. یا اینکه رقبای شما از این طریق به شهرت شما آسیب بزنند. یکی دیگر از معایب بازاریابی واسطه ای این است که ممکن است شما پیش بینی غلطی داشته باشید و فروش کمی نسبت به چیزی که تصور داشتید، انجام دهید، در نتیجه در بلند مدت دچار ضرر می شوید.

مزیت های بازاریابی واسطه‌ای برای بازاریابان

این نوع بازاریابی نه تنها برای فروشنده بلکه برای فرد بازاریاب هم مزیت های زیادی دارد. اگر شما یک وب سایت یا یک شبکه اجتماعی پر مخاطب داشته باشید، می توانید به عنوان بازاریاب واسطه ای وارد کار شوید و به درآمد بالایی برسید. حتی در غیر این صورت هم مزیت‌هایی برای شما دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

از جمله این مزیت‌ها می توان به عدم نیاز به سرمایه زیاد اشاره کرد. شما برای انجام این کار نیاز به سرمایه زیادی ندارید و با کم ترین هزینه و فقط با داشتن مهارت کافی می توانید کسب در آمد کنید. یکی دیگر از مزیت های این کار  کسب درآمد بالا است که اگر شما عملکرد درستی داشته باشید و عجله نکنید به مرور می توانید به آن دست پیدا کنید.

در حقیقت شغل بازاریابی واسطه ای و سایت های واسطه یک شغل دوم عالی محسوب می شوند که به کمک آن می توان با کم ترین هزینه درآمد کسب کرد.

سخن پایانی

در این مقاله با تعریف بازاریابی واسطه ای و سایت های واسطه گر آشنا شدیم. همچنین به بررسی مزیت‌ها و معایب آن پرداختیم. در بیش تر موارد، انجام این روش هم برای فروشنده و هم برای بازاریاب فایده های زیادی دارد. در پایان باید به این موضوع دوباره اشاره کنیم که کمک گرفتن از این روش به جای روش های منسوخ سنتی یک گزینه عالی برای رشد کسب و کار شما، کسب درآمد بیشتر و فروش بالاتر است.

One thought on “فروش از طریق سایت های واسطه (بازاریابی واسطه‌ای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *