کتابینش

ورود / ثبت نام

طرز فکر  رشد  ثابت

در این مقاله در مورد طرز فکر رشد – ثابت ، مهارت روبرویی با موفقیت و تعریف شکست صحبت میکنیم. راه یادگیری برخی اوقات، خصوصا در یادگیری مهارتها نیاز به کمی صبر و تمرین بیشتری است. در این راه باید طرز فکر ما رشد باشد تا از پس این صبر و تمرین ها بر بیاییم.

اگر دوچرخه سواری میدانید، حتما زمان یادگرفتن این مهارت را به خاطر می آورید.
روز اول یادتان هست؟
چقدر زمین خوردید؟
به خاطر دارید بعد از چند بار زمین خوردن، توانستید تعادل خود را حفظ کنید؟ چند وقت طول کشید تا بدون زمین خوردن و افتادن، مسافت طولانی را رکاب بزنید؟

بسیاری از یادگیری ها شبیه دوچرخه سواری هستند. زمانی که یادگیری تئوری کامل شد و درس را گرفتیم. احتمال بسیار کمی دارد که بدون اشتباه اولین بار درست انجام دهیم. خصوصا در خود آموزی که در مقاله قبل” یادگیری به وسیله خود آموزی ” در مورد آن صحبت کردیم.
زمانی که شروع به یادگیری میکنیم، با اولین درس، احتمال فراگیری بدون اشتباه آن بسیار کم است. یادگیری بسیاری چیزها و همه مهارتها به تمرین بسیار نیاز دارد. اما برخی فکرمیکنند که اگر در بار وال نتوانستند دیگر هیچ وقت موفق نمیشوند.

میدانید ادیسون در راه اختراع لامپ 999 بار شکست خورد؟
میدانید نظر وی در این 999مورد شکست نبود؟

اما تعریف شکست از دید ادیسون چه بود؟

 

 ادیسون دلیل تلاش خود را پس از 999 بار شکست اینگونه شرح میدهد:

” من999 بار شکست نخورده ام، بلکه 999 روش یاد گرفتم که لامپ چگونه ساخته نمیشود.”

طرز فکر ادیسون طرز فکر رشد بوده است. اگر در تاریخ بررسی کنیم. متوجه میشویم تمامی دانشمندان و مخترعان و کسانی که نامشان در تاریخ پاینده است، طرز فکر رشد داشته اند. تلاشهای شبانه روزی داشته اند. شکست برایشان راهی است که به هدف نمیرسد، تعریف میشود.

اما اصلا طرز فکر چیست؟

طرز فکر یعنی شیوه فکر کردن. شیوه که ما در فکر و ذهن خود، به اتفاقات معنا میدهیم. یعنی در زمان شکست چگونه آن را معنا میکنیم؟
به تلاش خود ادامه میدهیم یا بیخیال هدفمان میشویم؟
خانم کرل دووک دانشمند و محقق در حوزه تدریس و یادگیری و طرز فکر است. به نظر ایشان طرز فکرهای قالب در زندگی افراد بر دو نوع است:

1. طرز فکر رشد
2. طرز فکر ثابت

افرادی که طرز فکر ثابت دارند، در مواجهه با شکست و ناکامی خود را میبازند و دست از تلاش میکشند. تعریف موفقیت و شکست برایشان در اولین تلاش معنا میشود. این افراد عموما وقتی برای اولین بار تلاش میکنند، نتیجه تلاش را برای یک بار مهم میدانند. اگر موفق شوند، میتوانند. اگر شکست بخورند، نمیتوانند. برای این افراد تلاش بار دوم و چندم بی معنی است. افرادی که طرز فکر رشد دارند به این زودی ها از تلاش دست نمیکشند. اولین تلاش را تنها آشایی با موقعیت میدانند. اگر موفق شدند که چه بهتر و گر نه اینقدر ادامه میدهند تا موفق شوند.

میتوان این دو را به صورت ذهنیت رشد و ثابت به این صورت خلاصه کرد:

 

افراد با طرز فکر ثابت میگویند که من با مقدار خاصی توانمندی و استعداد متولد شده ام، و این مقدار قابل افزایش نیست. لذا اگر به کودکی با طرز فکر ثابت مساله ریاضی داده شود و وی نتواند آن را حل کند. خودش را احمق میپندارد و دیگر تلاش نمیکند.
توانایی ریاضی او بهبود پیدا نکرده و تا اخر تحصیلاتش تنفر به ریاضی و نمرات ریاضی پایین همراه او خواهد بود. این داستان بسیار از افرادی است که از ریاضی متنفر هستند.
اما کودکان با طرز فکر رشد، میدانند که اولین تلاش و نتیجه زیاد مهم نیست. مهم تلاشی است که وی تا انتهای حل مساله از خود نشان میدهد و راه حل های احتمالی که پیدا میکند.

طرز فکر رشد میتواند راه حل باشد.

خبر خوش آنکه طرز فکر با آموزش و آگاهی میتواند عوض شود. خانم کرل دووک قبل از محقق بودن، یک معلم بود. او میدید که در کلاس او افرادی با دو طرز فکر وجود دارند. وی در کتاب خود “طرز فکر” داستان تحقیقی از خودش را شرح داده است.

گروهی از کودکان نیویورکی که به علت کند بودن در ریاضی، مدرسه ای آنها را ثبت نام نمیکرد را در مدرسه خود با معلمانی که به آنها آموزش داده بود، ثبت نام کرد.ایشان در طول سال تحصیلی به آن دانش آموزان طرز فکر رشد در یادگیری ریاضی را آموزش داده و بر آن تاکید کردند.

در آخر زمانی که امتحانات ریاضی یکسان از دانش آموزان مدارس مختلق نیویورک گرفته میشد،دانش آموزان مدرسه خانم دووک میانگینشان از متوسط به بالا بود. این تغییر بسیار بزرگی در پیشرفت تحصیلی و یکی از موفقیت های آموزش طرز فکر رشد بود.

تمرین برای یادگیری لازم است. در زمان یادگیری چیزهای جدید،مغز ما باید برای این یادگیری جدید مسیر خاصی به نام مسیر عصبی ایجاد کند. به وجود آوردن و تغییر مسیرهای عصبی بسیار سخت و در اولین تلاشها امکان شکست بسیار زیاد است. در واقع با تجربه ترین افراد میدانند که احتمال موفق نشدن و شکست خصوصا در تلاش های اولیه یادگیری بسیار طبیعی است. بنابراین موفق ترین ها به این زودی ها دست از تلاش نمیکشند.

میتوان گفت سماجت در انجام کارها و رسیدن به اهداف از جمله ویژگی های افراد با طرز فکر رشد است. زیرا اگر باور کنیم که اولین نتیجه نشانگر توانایی ما است، بیش از یک بار تلاش نمیکنیم. مانند افراد با طرز فکر ثابت.

زمانهایی که مشغول یادگیری هستیم، گاهی اشتباه میکنیم. گاهی تمرین ها به اندازه کافی نیست و باید دوباره و دوباره تمرین کنیم. گاهی باید دوباره و دوباره تلاش کنیم..

یک راهکار عملی برای هدف شما

 

از شما میخواهم حتی اگر تا اینجای مقاله حس کردید در بیشتر موارد طرز فکر شما ثابت است. لطفا تلاش کنید با نگاهی باز تر، در تلاش های خود کمی سماجت بیشتری به خرج دهید و زود تسلیم شکست ها نشوید.

شاید فکر کنید که هدف من بسیار بزرگ است. در اینجا به شما میگویم که اگر به هدف بزرگ و شاید به ظاهر دست نیافتنی خود شک دارید، آن را لقمه لقمه (قدم به قدم) کنید. با کوچک کردن و دست یافتنیکردن هدف میتوانید با رسیدن به هر قدم کوچک، شاد شوید. به خود آفرین بگویید و با انرژِ مضاعف به سوی هدف بعدی بروید.

اگر این روش را در پیش بگیرید، کمتر دلسرد خواهید شد و بیشتر میتوانید نیروی اراده و تلاش خود را برای رسیدن به اهدافتان به کار بگیرید.

لطفا همین الان کمی تامل کنید و ببینید در انجام هر کاری، طرز فکر شما چیست؟

آیا فکر میکنید توانایی شما محدود است یا فکر میکنید با تلاش بیشتر میتوانید موفق شوید؟

ما را از طرز فکر خود و تغییراتی که میخواهید در این طرز فکر داشته باشید مطلع کنید… منتظر نظرات شما هستیم…

نویسنده: راضیه صفاری فرد

مقاله : طرز فکر رشد ثابت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *