کتابینش

ورود / ثبت نام

چطور در کسب و کار خود مشهور شویم؟

در ابتدای امر شاید به‌نظر برسد شروع یک کسب ‌و کار جدید آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید دشوار نباشد. اما باید بدانید شروع فقط یک مرحله ساده از راهی طولانی است! برای آنکه بتوانید در کسب‌وکار خود به موفقیت برسید و شهرت پیدا کنید قطعا لازم است که سخت‌کوشی و ایثار زیادی از خود نشان دهید. اما به‌طورکلی بر یکسری از ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های کسب‌وکاری که از مشخصه‌های مدیر موفق هستند تأکید و تکیه داشته باشید.
رهنمودهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانند برای تاسیس یک کسب‌وکار موفق و رسیدن شما به شهرت در کسب و کار اثر گذار باشند.

 

۱ – کار را با علاقه و انگیزه شروع کنید :

تحقیقات نشان داده‌است که اگر شما کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید که در آن هیچ پیش‌زمینه قبلی ندارید و یا علاقه خاصی در این کار در شما ایجاد نمی‌شود نمی‌توانید به‌اندازه‌ی کافی به شهرت دست پیدا کنید. بنابراین بهتر است کسب‌وکاری را شروع کنید که تمرکز آن بر چیزی باشد که در آن تجربه دارید. حتی شما می‌توانید یک سرگرمی شخصی که در شما ذوق ایجاد می‌کند را به یک حرفه تبدیل کنید. تا زمانی‌که از جان‌ و دل به یک کسب‌وکار علاقه‌مند نشده‌اید حتی اگر ایده آن در تئوری بسیار پر سود به ‌نظر برسد نباید آن کسب و کار را شروع کنید. چرا که نبود علاقه کافی باعث افت رشد شما خواهد شد.

 

۲- هدف‌گذاری :

یکی از غلط‌ترین اموری که ممکن است افراد تازه‌وارد آن را انجام دهند این است که در مراحل ابتدایی ورود به بازار همه بازار را مورد هدف قرار دهند. شاید محصول و خدمات شما نهایتاً برای همه بازار مفید باشد ولی برای شروع باید از یک قسمت کوچک بازار استفاده کنید. بدین ‌ترتیب با یک قسمت کوچک از بازار می‌توانید برندسازی کنید، معروف شوید، جلب اعتماد کنید و بعد از آن شهرت در کسب‌ و کار خود را گسترش دهید.

 

3- در مورد بازار تحقیق کنید:

یکی از عوامل کلیدی در کسب موفقیت و شهرت در کسب و کار این است که مشتری تان را بشناسید و درک کنید. بنابراین باید قبل‌از شروع کار زمانی را صرف تحقیقات بازار کنید تا با مشتریان خود آشنا شوید. شما باید بتوانید بهترین راه را برای خشنود کردن افرادی که محصولتان را می‌خرند پیدا کنید.

 

۴- سنگ بزرگ نشانه نزدن است:

کسب‌وکارهای کوچک بسیاری هستند که با اهداف بزرگی کارشان را شروع می‌کنند. این اهداف بزرگ مسلماً سرمایه زیاد و سرمایه‌گذاران مشتاق و ریسک‌پذیری نیاز دارد. باید همیشه با مدل کسب‌وکاری شروع کنید که بتوان به‌سرعت و با کمترین بودجه آن را اجرا و اداره کرد. درواقع کسب‌وکارهای موفق، مدلی خواهند داشت که می‌توان آن را در مقیاس کوچک‌تر استفاده کرد. این به سرمایه‌گذاران احتمالی اثبات می‌کند که ایده شما راه معتبر و موثقی برای پول درآوردن است و شانس شما را برای دریافت پول سرمایه‌گذاری حتی بیشتر هم می‌کند.

 

5-درخواست حمایت و کمک:

اگر نتوانید بر غرور خود غلبه کنید و در زمان مناسب درخواست حمایت و کمک نکنید نمی‌توانید به موفقیت و شهرت در کسب و کار دست یابید. دور و بر خودتان را از آدم‌های با دانش و موفق پر کنید و از این طریق همیشه ایده‌ها و اشتیاق‌های تان را جدید نگه دارید. مطالعه کنید، از منابع آنلاین استفاده کنید و فقط بدانید که حتما اطلاعات را از منابع معتبر و موثق تهیه کنید.

 

۶ – یک مشاور خوب پیدا کنید:

چه کسی می‌تواند مشاور خوبی برای کسب‌وکار شما باشد؟
یک مشاور خوب کسی است که خودش کسب‌وکار موفق داشته‌است یا دارد. برای مثال یکی از اعضای خانواده یا دوستان که در کسب‌وکار موفق بوده‌است. این مشاور می‌تواند به شما کمک کند همه‌چیز را درباره نحوه مدیریت کارکنانتان و پیشبرد اهداف کسب‌وکارتان یاد بگیرید. چون دانش یک مشاور خوب مستقیماً از تجربه می‌آید. قادر است شخصا بیشتر از هر منبع دیگری به شما کمک کند. بااینکه مشاور مجبور نیست حتماً همان نوع کسب‌ و کاری را که شما شروع کرده‌اید داشته باشد. اما اگر چنین باشد می‌تواند کمک بیشتری کند.

 

۷ – تمرکز صحیح:

در ابتدای کار فقط بر روی عملیات‌های اولیه‌تان تمرکز کنید. یعنی از این‌که خودتان را درگیر هر فرصت کسب‌وکاری که سر راهتان قرار می‌گیرد بپرهیزید. بهتر آن است که در یک کار عالی باشید تا در پنج کار متوسط! این‌موضوع به همان اندازه در تصمیم‌گیری‌هایتان برای متمایز ساختن کسب‌وکارتان صدق می‌کند و همین‌طور در تصمیم‌گیری برای تقبل پروژه‌های بیشتر.
تمرکز بر یک موضوع به شما اجازه می‌دهد تمام منابع تان را در آن زمینه متمرکز و متعهد کنید و در آن حوزه کارامدتر باشید.

 

۸ – در ابتدا بر روی سوددهی متمرکز نشوید:

درست است که سوددهی باید یکی از اهداف اصلی کسب ‌و کار باشد. اما وقتی کارتان را شروع می‌کنید نباید هدف اصلی و کانون توجه‌تان باشد. بسیاری از کسب ‌و کارها پیش‌از آنکه مدت زیادی برای رسیدن به سود و پول‌سازی سراپا بوده باشند پول کم می‌آورند و مجبور می‌شوند درهای کسب‌وکارشان را ببندند. توجه دقیقی به هزینه‌های سرشکن و فروش در طول سال‌های نخست داشته باشید و سوددهی را در درجه‌های بعدی اولویت قرار دهید.

 

۹ – ضرورت حسابداری :

به‌منظور دستیابی به موفقیت و شهرت در کسب و کار باید از هرچه مخارج و عایدی که شرکت‌تان دارد و همچنین هر یک‌ریالی که از طریق آن جریان می‌یابد یادداشت بردارید. با اطلاع دقیق از منبع کسب پول، محلی که در آن خرج و یا ذخیره می‌شود بیشتر قادر خواهید بود مشکلات مالی را پیش‌از ظهور تشخیص دهید. به ‌علاوه انجام این کار ایده‌ی بهتری به شما می‌دهد که درباره جاهایی که باید در مخارج صرفه‌جویی کنید آگاه باشید.

 

10- صرفه‌جویی:

باید بررسی کنید که در چه حوزه‌هایی می‌توان با صرف پول کمتر نتایج مشابهی بدست آورد. برای مثال با استفاده از تجهیزاتی که از قبل داشته‌اید و یا یافتن شکل ارزان‌تر تبلیغات یا مذاکره بهتر درباره پرداختی‌ها با تأمین‌کننده یا مشتریان می‌توانید پس‌انداز بهتری داشته باشید. سعی کنید عادات بسیار کم‌هزینه تان را حفظ کنید و فقط وقتی و جایی‌که واقعاً مجبور بودید پول خرج کنید.

 

۱۱- به فکر کارآمدی چرخه تامین باشید:

هزینه‌ها و درنتیجه مزایای یک سازمان، به زنجیره تامین موفق نیاز دارد. با تقویت روابط خوب با تامین‌کنندگان، سازماندهی تحویل ها و تامین مداوم مشتریان با خدمات منظم، می‌توانید سوددهی خود و شهرت در کسب و کار را افزایش دهید. مدیریت موفق زنجیره تامین می‌تواند به شما کمک کند بخشی از کسب‌وکارتان را که هدر رفت منابع دارد حذف کنید. مثل مواد خام یا نیروی کار.

 

12-پیدا کردن شریک برای کسب‌وکار:

یک شریک خوب می‌تواند نیرویی را که برای رشد و پرورش کسب‌وکارتان نیاز دارید به شما بدهد. از طریق تعامل با کسب‌وکارهایی که فکر می‌کنید می‌توانند به شما نفع برسانند، چه تأمین‌کننده باشند چه فراهم‌کننده‌ی فناوری یا کسب‌وکارهای مکمل، شراکت و درنتیجه کسب‌وکار خود را پرورش دهید. رابطه خوب با شرکتی دیگر می‌تواند تبلیغات رایگان و هزینه‌های کسب‌وکار پایین‌تر را برایتان فراهم کند. یا اجازه توسعه بازارهای جدید را بسته به شرکایی که انتخاب می‌کنید به شما بدهد.

 

13- بدهی‌های خود را پرداخت کنید:

باید بتوانید مرتب میزان بدهی‌های خود را ارزیابی کنید. درست است که شروع و اداره‌ی کسب‌وکار همیشه ریسک دارد، اما اجتناب‌ناپذیر است. فقط باید بتوانید بدهی‌هایتان را محدود کنید و وقتی صحبت از بدهی می‌شود مطمئن شوید که جریان‌های نقدیتان را به‌نحوی ساختاربندی کرده باشید که در اسرع وقت بازپرداختش برایتان میسر باشد. بازپرداخت‌های بدهی‌ها را قبل‌از هر کار دیگری در اولویت قرار دهید.

 

14-معرفی کسب‌وکار :

یکی از اموری که در موفقیت شما بسیار تاثیر گذار است این است که بتوانید کسب‌وکار خود را به‌خوبی معرفی کنید. شما باید یک سخنرانی جامع و کامل و البته با مدت‌زمان کوتاه آماده کنید تا بتوانید کسب‌وکارتان را تا آنجا که ممکن است مفید و مختصر تشریح کنید. داشتن ۱ معرفی‌نامه تمرین شده که بتواند شما را خیلی‌خوب به همه معرفی کند، می‌تواند در شرایطی که سعی می‌کنید چیزی به مشتری بفروشید، کمکتان کند . همچنین وقتی سعی می‌کنید سرمایه‌گذاری را جذب کنید نیز مفید خواهد بود.

 

15-خدمات خوب ارائه دهید:

شما با ارائه خدمات خوب می‌توانید علاوه‌بر کسب شهرت در کسب و کار از یک روش تبلیغات رایگان نیز استفاده کنید. اگر مشتریان از خدمات شما راضی باشند حرف کسب‌وکار شما را با دوستانشان درمیان خواهند گذاشت . پس مراجعه به شما افزایش می‌یابد. بسته به این امر هر فروش را به‌مانند موفقیت یا شکست کسب‌وکارتان در نظر بگیرید. شما باید با هر عملی که کسب‌وکارتان انجام می‌دهد و هر تعاملی که با مشتریان انجام می‌دهید همگام شوید.

 

16-توجه به رقبا:

بهتر است که برای کسب ایده‌های جدید به‌ویژه در شروع کار به رقبایتان نگاه کنید. زیر نظر داشتن رقبا این امکان را به شما می‌دهد تا از آزمون و خطایی که آن‌ها پشت سر گذاشته اند، اجتناب کنید. یکی از بهترین راه‌های انجام این کار موقع شروع کسب‌وکار آنست که استراتژی‌های قیمت‌گذاری رقبا را بررسی کنید.

 

17-فرصت‌های رشد را از دست ندهید:

بعد از شروع کسب‌وکارتان بهتر است همیشه به‌دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید آن را توسعه دهید. این حرف میتواند به معنی آن باشد که به یک مغازه بزرگ‌تر نقل‌مکان کنید. فضای تولیدتان را افزایش دهید یا مکان جدیدی باز کنید.

 

18-راه‌های کسب درآمدتان را متنوع کنید:

راه دیگر برای افزایش ارزش کسب‌وکارتان آنست که حوزه‌های دیگری که می‌توانید از آن پول در بیاورید را بررسی کنید. فرض کنید اخیراً کسب‌وکار اصلی‌تان را راه انداخته‌اید، خوب اطرافتان را بگردید. ببینید کجا می‌توانید محصول یا خدمات متفاوتی را ارائه کنید. شاید مشتریانتان مرتباً برای یک مورد به مغازه شما سر می‌زنند و بعد بلافاصله برای یک مورد دیگر به مغازه‌ای دیگر می‌روند. بررسی کنید که آن مورد چیست و خودتان آن را نیز ارائه کنید.

استاد امیر اسحاقی؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *