کتابینش

ورود / ثبت نام

روش هایی برای رهبر شدن در بازار

بسیاری از افرادی که اقدام به آغاز کسب و کاری جدید می کنند، واقعاً توان فکری، مالی و انگیزه کافی برای شروع را دارند. اما مهم‌ترین عامل موفقیت در شروع و ادامه کسب‌وکار جدید مدیریت و رهبری است. رهبران موفق با آگاهی از توانایی‌هایی که باید داشته باشند، ناامید نمی‌شوند، مهارت‌ها را می‌آموزند و سعی می‌کنند آن‌ها را به کار بگیرند. ریسک پذیرند و خود را برای هر اتفاقی آماده نگه می‌دارند. یک رهبر موفق می‌داند که شکست هم بخشی از مسیر است و از تجربه آن برای پیشرفت استفاده می‌کند.

برای این‌که یک رهبر موفق کسب‌وکار باشید باید بتوانید مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌های عملی را در کنار هم بکار گیرید در ادامه بررسی می‌کنیم که یک رهبری کسب‌وکار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد:

 

۱- از قسمتی کوچک و کم از بازار شروع کنید:

مهم نیست که تسلط بر کل بازار داشته باشید. درواقع این امر غیرممکن است مهم این است که تلاش کنید قسمت کوچکی از بازار را برای فروش محصول خود انتخاب کرده آن را رهبری کنید، بر آن تسلط یابید، مشتریان خود را پیدا کنید، تبلیغ کنید و بعد از این‌که کمی مشهور شدید بازار خود را بزرگ‌تر کنید.

 

2-هدف کسب و کار خود را بشناسید:

افرادی که اطلاعی از کسب و کار خود ندارند موفق نمی‌شوند. شما باید بتوانید هدف کسب و کار خود را بخوبی بشناسید و تعیین کنید. بدین ترتیب می‌توانید جایگاه کسب و کار را بین رقبای خود خوب بشناسید و باتوجه به این جایگاه قدم بردارید. مشتریان خود را بشناسید و آمار بهترین تامین کننده ها و توزیع‌کننده‌های کالا و خدمات خود را داشته باشید.

 

3- خود را معروف کنید:

شاید در ابتدا تصور واضحی از این عبارت نداشته باشید. ولی باید بدانید که یک قدم مهم برای رهبری کسب‌وکار این است که سعی کنید در بازار مشهور و معروف شوید. به عبارت دیگر برای خود برند خاصی تعریف کنید، شعار خاصی ایجاد کرده یا یک تصویر متمایز از خودتان در ذهن مشتری بسازید. سعی کنید که خاص و تک باشید و ببینید چه توانایی‌هایی دارید که رقیبانتان از آن بی‌بهره‌اند . سپس آن را برای بار اول در بازار ارائه دهید. بدین ترتیب می‌توانید از همه جلو بزنید و جای خود را در بازار پیدا کنید.

 

4-به خودتان و کارتان ایمان داشته باشید:

این ۱ جمله تکراری ولی بسیار مهم در امر کسب‌وکار و مدیریت تجارت است. “اگر با تمام وجود به کاری که می‌کنید ایمان نداشته باشید و با شک و تردید آن را آغاز کنید موفق نمی‌شوید.” کاری که می‌کنید باید در شما اشتیاق ایجاد کند فقط دراین‌صورت است که می‌توانید بر تمام مشکلات غلبه کنید.

 

5- ایده خلاقانه‌ خود را زود عملی کنید:

اگر شما در ذهن خود ایده‌ای جدید دارید نباید برای عملی کردن آن و وارد کردن آن به بازار کاهلی کنید. چون ممکن است با دیر وارد کردن محصولتان در بازار رقیب شما زودتر اینکار را بکند و به نفع او می‌شود. این را بدانید که محصول شما هیچ‌وقت نمی‌تواند کامل باشد. اما زمانی که آن را به بازار وارد می‌کنید می‌توانید با دیدن بازخوردها نواقص آن را برطرف کنید. درواقع می‌توانید محصولات خود را به کمک مردم و مشتریان که از آن محصول استفاده می کنند بهبود دهید .

 

6-مطالعه کنید:

اگر شما دانش کافی درباره تجارت و مدیریت کسب و کار خود نداشته باشید نمی‌توانید در بازار جایگاه خود را پیدا کنید. لازم است که شما مطالعه کافی انجام دهید و دانش خود را در رهبری کسب و کارتان بکار گیرید.

 

7- لزوم شفاف‌سازی در کار:

یک مدیر خوب باید بتواند وظیفه همه کارکنان را بخوبی روشن کند و از آن‌ها همان قدر انتظار داشته باشد که وظیفه آن‌ها است و برایشان تعیین شده است. تیمی که تازه شروع به کارکرده یا درحال پیشرفت است کاملاً آگاه نیست که باید چه کاری انجام دهد.

 

8-مشتری مداری:

تجارتی در بازار می‌تواند حرف اول را بزند که نظر مشتری برایش مهم و قابل احترام باشد. در بازار رقابتی امروز اولین مسئله مهم برای موفقیت، جلب رضایت مشتری است. باید آن‌قدر به ایده و نظر مشتری احترام بگذارید که او بداند چه قدر نظر او برای شما مهم است. پس راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند.

 

9-برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کنید:

قبل از این‌که کسب و کار خود را شروع کنید یک کاغذ بردارید و اهداف خود را بر روی کاغذ بیاورید. باید به این فکر کنید که چه کاری باید انجام شود و بتوانید برنامه دقیق خود را به دیگران انتقال دهید. توجه کنید که آینده کسب و کار شما به برنامه‌ریزی دقیق بستگی دارد. همچنین قبل از شروع کسب‌وکار ابتدا به جمع‌آوری منابع، استخدام افراد مناسب و سپردن کار خاص به متخصص و تعیین معیارهای خاص بپردازید و بعد از آن کار را شروع کنید.

 

10-مدیریت هزینه:

یک مدیر باید پاسخ‌گوی نیاز کارمندان و نیاز اولیه سازمان باشد. هزینه مواد اولیه و سرمایه‌ مورد نیاز، کسب درآمد، پرداخت حقوق کارمندان، پرداخت قبض‌های خدماتی و چندین مورد دیگر که به اصطلاح دخل و خرج سازمان است، در دستان رهبر می باشد. باید یاد بگیرید که چطور این هزینه‌ها را کنترل کنید و ورودی و خروجی سازمان را با توجه به معیارهای مالی استاندارد بررسی کنید.

 

11-اصول رقابت را یاد بگیرید:

شما باید از دستاوردها و امور رقبایتان کاملاً آگاه باشید. باید تغییرات بازار را رصد کنید و همگام با آن‌ها پیش بروید. باید طوری قدم بردارید که در بدترین بحران‌ها و نوسانات بازار برای واکنش درست، آمادگی کامل داشته باشید.

 

12- سرمایه‌گذاری کنید:

تا جایی که امکان دارد بودجه خود را صرف سرمایه‌گذاری کنید. بدانید اگر درست و معقولانه و با برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری کنید حتماً نتیجه واقعی را از کارتان می‌گیرید. شما می‌توانید از طریق روش‌های بازاریابی برای شناخت و ارائه محصول خود استفاده کنید

 

13-مربیگری و ایجاد تیم برای رسیدن به اهداف:

رهبر خوب باید بتواند هم رشد فردی و هم رشد تیمی را در شرکت خود ایجاد کند. رهبران باید پویایی تیم را درک کنند. بعد از آن یک رهبر خوب اطمینان حاصل می‌کند که اعضای تیم از مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای انجام کار خود و دستیابی به چشم‌انداز برخوردار هستند. برای این امر آن‌ها با دادن و گرفتن بازخورد منظم و با آموزش و مربیگری برای بهبود عملکرد فردی و تیمی اقدام میکنند. رهبری همچنین شامل جستجوی پتانسیل رهبری در دیگران است. با توسعه مهارت‌های رهبری در تیم خود محیطی را ایجاد می‌کنید که در طولانی‌مدت به موفقیت خود ادامه می‌دهد و این معیار واقعی رهبری عالی است.

 

14-ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به کارمندان:

در ابتدای آغاز کسب‌وکار شور و شوق کافی در میان تیم وجود دارد. اما باید بدانید بعد از گذشتن مدتی از شروع کسب‌وکار اشتیاق اولیه کم‌رنگی می‌شود. ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به کارمندان وظیفه رهبران است و باید از تیم خود بخوبی پشتیبانی کنند. اگر تیم یا سازمان نیاز به تغییرات چشمگیری در نحوه انجام کارها داشته باشد این وظیفه رهبران است که چشم‌انداز جدید ایجاد کنند. یکی از روش‌های کلیدی رهبران برای انجام این کار از طریق تئوری انتظار است!

 

رهبران مؤثر دو انتظار متفاوت را با هم ارتباط می دهند:

۱- انتظار این‌که کار سخت منجر به نتایج خوب می شود

۲- انتظار این‌که نتایج خوب منجر به پاداش یا انگیزه جذاب می شود

این امر به افراد انگیزه می‌دهد تا برای رسیدن به موفقیت سخت کار کنند. زیرا به آن‌ها انتظار پاداش‌های روحی و بیرونی میدهند.

استاد امیر اسحاقی ؛بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *