کتابینش

ورود / ثبت نام

تیم سازی در سازمان:

همه ما می‌دانیم که مهم‌ترین و اولین گام در تشکیل یک سازمان، داشتن اطلاعات، هدف و شناخت مسیر می باشد. اما لازم است بدانید که زمانی ما می‌توانیم به اهداف سازمان برسیم که کار گروهی خوب انجام دهیم به عبارت دیگر بتوانیم تیم خوبی تشکیل دهیم.
تیم در هر کسب و کاری از نیروهای انسانی تشکیل می‌شود که هر کدام نقاط قوت خاص خود را دارند و این نقاط قوت مکمل یکدیگر شده و در کنار هم سازمان را به سوی هدف هدایت می کنند. بحث اشتراک انگیزه در میان افراد یک سازمان بسیار مهم و حیاتی است و کمک به ساختن تیمی خوب در سازمان می کند.

 

*ضرورت ایجاد یک تیم در سازمان چیست؟

 

زمانی که کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کنید چه بزرگ چه کوچک یک فرد نمی‌تواند عهده‌دار همه وظایف و مسئولیت‌ها باشد. درصورتی که افراد در یک بیزینس با یکدیگر هماهنگ کار کنند، می‌توانند امور بسیار پیچیده را نیز به‌راحتی حل کنند. در این‌جا واژه( تیم کاری) ارائه می شود تیم کاری از گروهی از افراد تشکیل شده‌است که برای رسیدن به هدفی مشترک در کنار یکدیگر کار می‌کنند و هر یک وظایف خود را انجام داده و به یکدیگر هم یاری می‌رسانند. یکی از ویژگی‌های مهم افراد تیم، داشتن سازگاری با یکدیگر است. درواقع افراد باید اهداف و مقاصد مشترک و حتی خط سیر فکری یکسانی داشته باشند. واضح است که افراد ناسازگار هرگز نمی‌توانند یک تیم را تشکیل دهند.
افراد باید علاوه بر علایق، طرز رفتار و تمایلات مشابه، روحیه انعطاف‌پذیری داشته باشند تا بتوانند خود را هرچه بیشتر با سایر اعضای تیم کاری هماهنگ کنند و به تقابل با آن‌ها برنخیزند.

تیم سازی مستلزم شناخت و جذب افراد مناسب برای نقش‌های مختلف است که البته اصلاً کار ساده‌ای نیست. انتخاب افراد نامناسب می‌تواند کسب‌وکار شمارا به عقب برگرداند زمان را از دست می‌دهید و انرژی خود را صرف کارهایی که در برنامه تان جایی نداشته‌اند می‌کنید. در یک تیم منسجم استرس‌ها و فشارها کاهش پیدا می‌کند و تیم منسجم و قوی خواهد بود. زمانی که تیمی قوی داشته باشید لازم نیست نگران خراب‌کاری‌های احتمالی اعضای تیم باشید. درواقع همه چیز در اثر یک کار تیمی خوب سر جای خود قرار خواهد گرفت و اوضاع نابسامان نخواهد شد.

 

بعد از تعریف کلی از تیم سازی باید به این سوال جواب داده شود که چگونه می‌توان یک تیم خوب در سازمان تشکیل داد؟

 

1-شناسایی افراد مستعد:

برای جذب فرد مناسب در تیم خود قبل از هر چیز باید بدانید از هر نقش چه انتظاری دارید برای همین باید مهارت‌های لازم برای ایفای هر نقش را تعریف کنید و بدانید وجود این مهارت‌ها در متقاضیان ورود به تیم را از چه راه‌هایی می‌توان سنجید.

 

2-مصاحبه رفتاری با متقاضیان برای سنجش افراد:

علاوه بر این‌که سوابق آن‌ها را بررسی می‌کنید لازم است یکی از روش‌های مصاحبه ترجیحاً مصاحبه رفتاری را انتخاب کنید. مصاحبه رفتاری به دلایل زیر دارای اهمیت است:

-می توانید برخی ویژگی‌های رفتاری را که از نظر شما برای تیم مهم است در فرد متقاضی جستجو کنید.

-افرادی که جذب تیم می‌شوند باید خودکار و خودساخته باشند به عبارت دیگر این افراد باید توان اجرایی امور و کسب موفقیت در آن‌ها را داشته باشند و نیاز نباشد تا برای امور مختلف مداوم بر آن‌ها نظارت کنید. این افراد باید مشتاق رسیدن به موفقیت و نتیجه باشند و خود را بخشی از تیم بدانند. چنانچه هدف هر فرد از فعالیت فقط به دلیل پربار کردن سابقه کاری خودش باشد به کار گروهی لطمه وارد می شود.

-هنگام انتخاب افراد مهم است که فقط به ضریب هوشی بالا توجه نداشته باشید. چرا که ویژگی‌های دیگر مانند تفکرمنظم، از ضریب هوشی اهمیت بیشتری دارد لزوماً کسی که ضریب هوشی بالایی دارد از قدرت تفکر منظم برخوردار نیست و گاهی حتی به آشوب و بی‌نظمی مسائل نیز اضافه می‌کند.  هر فرد در گروه باید این قدرت را داشته باشد تا بتواند عوامل مزاحم را شناسایی کند و آن را حذف نماید تا از به ‌هم‌ریختگی تمرکز جلوگیری کند.

-توجه به اعتماد به ‌نفس فردی و خودآگاهی بسیار اهمیت دارد. کسانی که مدام بر چهره خود ماسک می‌زنند و رفتار راست و دروغ شان مشخص نیست می‌توانند به تیم ضربه بزنند افراد خود شناس و با اعتماد به‌ نفس به سادگی می‌پذیرند که بعضی چیزها را نمی‌دانند، سؤال می‌کنند و به اشتباهات خود معترف‌اند و از آن‌ها پند می گیرند.

 

3-مشتری مداری :

علاوه بر این‌که همه اعضای تیم باید مشتری مدار باشند از آن مهم‌تر رعایت و توجه به مشتری‌مداری درون تیمی و داخل سازمانی است. به‌عبارت‌دیگر بخش‌های مختلف باید به‌درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در واقع توجه به مشتریان درونی هر تیم نیز مشتری مداری به حساب می‌آید.

 

4-خطاهای رایج در تشکیل تیم:

نگذارید مهارت اجتماعی قوی یک فرد جایگزین مهارت و تخصص واقعی آن شود نکته دیگر این‌که اگر شخصی در زمینه‌ای بخصوص کار کرده و عضوی از مجموعه فعالی در زمینه‌ای خاص بوده است. لزوماً توانایی مدیریت کردن و ایجاد آن زمینه کاری را به‌تنهایی نخواهد داشت. نکته سوم تعلل در جذب نیرو همان قدر مضر است که عجله کردن و انتخاب فردی نامناسب به تیم ضرر می رساند. علاوه بر تمام موارد مطرح‌شده به‌عنوان مدیر باید توانایی ایجاد انگیزه و شادابی در نیروهای فعلی خود را داشته باشید . نباید برای ایجاد تغییرات و بهبود وضعیت صرفاً به دنبال جذب نیروهای تازه از خارج تیم باشید قدرت ایجاد انگیزه ویژگی مهمی است که در تیم سازی باید در نظر گرفت.

 

5- هماهنگی تیم با اهداف سازمان:

بعد از تشکیل تیم باید مطمئن شوید که اعضای تیم‌تان به‌خوبی در کنار هم فعالیت کنند، با هم هماهنگ باشند و مطابق با اهداف سازمان پیش بروند. درواقع لازم است مطمئن شوید که تیم یکدست و همراهی تشکیل داده‌اید. برای ایجاد چنین تیمی لازم است که از ابتدای کار ارتباطات و تعاملات را محکم پایه‌ریزی کنید و سیاست‌های خود برای پیشبرد اهداف را میان همه خوب جا بیندازید لازم است تیم شما آگاه باشند که:

– سرعت و هماهنگی در تیم برای شما ارزش دارد

– از حواشی و داستان‌پردازی دوری کنند

– اختلافات را کنار بگذارند و رفتار محترمانه داشته باشند

– با افراد تازه‌وارد در تیم به خوبی هماهنگ شده و آن‌ها را در تیم بپذیرند. امیر اسحاقی ؛بیزینس کوچ

ادامه در ؛ تیمسازی 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *