کتابینش

ورود / ثبت نام

بازاریابی حضوری

تکنیک های بازاریابی حضوری

از زمان‌های گذشته هر کسب و کار و فروشنده‌ای برای مشتریان خود از ویژگی‌های مثبت محصولات یا خدماتش می‌گفته تا بتواند مشتریان بیشتری را جذب کند. این افراد بدون این که بدانند مهارت بازاریابی حضوری چه المان‌هایی دارد کار خود را شروع کرده‌اند و تا امروز نیز ادامه داده‌اند. یکی از بهترین نوع رابطه داشتن با مشتری، دانستن اصول بازاریابی حضوری و رعایت کردن نکات اساسی در این حوزه است.

این نوع بازاریابی به خاطر رو در رو شدن با مشتری و ارتباط مستقیمی که بین مشتری و فروشنده شکل می‌گیرد، ویژگی‌های خوب و به خصوصی دارد. بهتر است که اصول بازاریابی حضوری را یاد بگیریم تا فروش بیشتری را تجربه کنیم. در ادامه این مقاله اصول بازاریابی حضوری را بررسی خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

بازاریابی حضوری
تکنیک های بازاریابی حضوری

آموزش بازاریابی حضوری

مهم‌ترین ویژگی که یک بازاریاب حضوری دارد این است که مثل بقیه انسان‌ها دو گوش و یک زبان دارد. این جمله اصطلاحاً به این معنا است که بازاریاب حضوری کمتر صحبت کرده و بیشتر شنونده است. بازاریاب که شخصاً به ارتباط با مشتری اقدام می‌کند، باید این را بداند که تنها نقطه قوت او سر و زبان داشتن نیست.

البته که داشتن هنر سخنوری یکی از ویژگی‌های مهم بازاریاب حرفه‌ای است؛ اما جالب این که بدانیم حرفه‌ای‌ترین فروشندگان و بازاریابان هنر گوش دادن را خیلی خوب می‌دانند و از آن به عنوان یک فن بهره می‌برند. اگر در بازاریابی حضوری پرگویی کنید اختیار جلسه را از دست می‌دهید و مشتری خسته خواهد شد. برای یادگیری مهارت بازاریابی روش‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مطالعه خواهید کرد.

تکنیک‌های بازاریابی حضوری

اولین نکته این است که ظاهری آراسته داشته باشید. سعی کنید تیپ رسمی بزنید و به خودتان بیشتر اهمیت دهید. مشتری متوجه می‌شود که شما به خود اهمیت می‌دهید یا نه و با این حساب؛ زمانی که شما به خودتان اهمیت ندهید او نیز قطعاً به شما اهمیت نخواهد داد. در قرار ملاقات حضوری سعی داشته باشید که عطری به یاد ماندنی استفاده کنید تا مشتری را به خود جذب کند.

این کار باعث خواهد شد که در ذهن او ماندگار شوید. نکته بعدی که در بازاریابی‌های حضوری اهمیت بسیاری دارد، لحن صحبت کردن شما است. لحن گفتاری باید صمیمانه باشد.  اگر یک روز قرار ملاقات با مشتری گذاشتید اما اعصابتان بهم ریخته است، این قرار را کنسل کنید. مشتری به خوبی متوجه می‌شوید که حس شما چیست و فکر می‌کند به کار خود علاقه‌ای ندارید و از سر اجبار این ملاقات را قبول کرده‌اید. مشتری‌ها به طور خودکار، باهوش‌تر از شما هستند.

آموزش بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری چه نکاتی دارد؟

کسی که کار بازاریابی حضوری انجام می‌دهد باید خود را برای ملاقات آماده کند. بهتر است اطلاعات پایه شرکت را بدانید چرا که در میز مذاکره هیچ بهانه‌ای برای بی خبر بودن شما از محصولات شرکت وجود ندارد. اگر شما از چگونگی محصولات خبر ندارید چطور می‌خواهید مشتری را قانع کنید. بهتر است در میز مذاکره به خوبی محصول یا خدمت شرکت را پرزنت کنید. در غیر این صورت شما فرصت جذب مشتری را از دست داده‌اید.

شناخت مخاطب و بازاریابی حضوری

قبل از این که به قرار ملاقات بروید، بهتر است بدانید قرار است با چه شرکتی رو به رو شوید. برای این کار می‌توانید سایت آن شرکت را بررسی کنید. مشتریان شرکتی که با او مذاکره دارید چه کسانی هستند؛ چه نیازهایی دارند، چه کارهایی انجام می‌دهند. همچنین باید بدانید که شرکت مقابل شما با چه شرکت‌های دیگری قرارداد بسته است. با این اطلاعات به خوبی می‌توانید حرفه‌ای‌تر در جلسه حاضر شوید و مشتری بداند که حواس شما به آن‌ها است.

بازاریابی حضوری
بازاریابی حضوری چه خوبی هایی دارد؟

فرم‌های بازاریابی حضوری

کسی که کار بازاریابی حضوری را به طور حرفه‌ای انجام دهد، یک سری فرم‌های مخصوص برای برقراری ارتباط با مشتریان خود دارد. این فرم‌ها انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها شامل فرم تماس با مشتریان جدید است. این فرم شامل کلیه اطلاعات تماس با مشتری، نحوه خرید از شرکت، میزان خرید، دفعات خرید و… می‌شود.

در واقع این فرم باید بتواند اطلاعاتی که مربوط به خرید مشتری است را در خود جا دهد. یکی دیگر از فرم‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، فرم گرفتن سفارش از مشتری و دیگری فرم اعتراضات است. از طریق فرم اعتراضات نگرانی‌ها و اعتراضات مشتری‌ها به شما منتقل می‌شود و موجب برنامه ریزی بهتر برای آینده کسب و کارتان خواهد شد.

بازاریابی حضوری
بازاریابی حضوری چند مدل دارد؟

انواع روش‌های بازاریابی حضوری

بازاریابی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها بازاریابی حضوری است. بازاریابی حضوری می‌تواند تأثیر خیلی خوبی در فروش شما بگذارد. روش بازاریابی حضوری به خاطر ارتباط مستقیمی که بین فروشنده و خریدار وجود دارد، ویژگی‌های خوبی دارد که ممکن است سایر روش‌های بازاریابی آن را نداشته باشند.

افراد زیادی فکر می‌کنند که هدف کسب و کاری که راه اندازی می‌کنند، سود کردن است. مهم‌ترین اصل یک کسب و کار فروش آن است. سود شرکت‌ها و کسب و کارها در جذب مشتری و نگه داری آن‌ها به هر روشی ممکن است.

اما با دقت در رفتارهای بازاریابی خواهیم توانست که فروش و سود بیشتری تجربه کنیم. بازاریابی حضوری از تاثیرگذارترین ارتباط‌هایی است که بین مشتری و فروشنده وجود دارد. این به خاطر آن است که مشتری شما را می‌بیند و می‌تواند محصول شما را لمس کند یا حتی با آن کار کند.

بازاریابی حضوری چه مزایایی دارد؟

قطعاً شما تا اینجای مقاله با برخی ویژگی‌های مثبت بازاریابی حضوری آشنا شده‌اید. علاوه بر موارد گذشته، در ارتباطات حضوری سوءتفاهم‌ها به حداقل میزان ممکن می‌رسد. این به خاطر آن است که کارشناسان فروش و مشتریان رو در رو با یکدیگر صحبت می‌کنند و دغدغه‌ها و نیازهای خود را مطرح می‌کنند. در این روش همچنین می‌توان از تکنیک‌های زبان بدن نیز استفاده کرد.

علاوه بر این‌ها، در جلسات حضوری می‌توانید محصولات پیچیده را راحت‌تر توضیح دهید و حتی کارکرد آن را نیز نشان دهید. همچنین به خوبی می‌توانید به سؤالات مشتریان در مورد محصولات یا خدمات خود پاسخ دهید.

بازاریابی حضوری
بازاریابی حضوری چه معایبی دارد؟

بازاریابی حضوری چه معایبی دارد؟

با وجود مزایای زیاد این نوع از بازاریابی، باید قبول کنیم که این کار هم معایبی دارد. به طور مثال، در یک سازمان بزرگ پیدا کردن زان برای ملاقات فیزیکی با افراد می‌تواند بسیار سخت باشد. به ویژه اگر شرکت مدنظر شما دفاتر متعددی در یک شهر نداشته باشد. در نتیجه به ناچار باید از ابرازهای دیجیتال استفاده کنید.

در بازاریابی حضوری امکان انتقال پیام به تعداد زیادی از افراد در یک زمان غیر ممکن است اما با ابزارهای دیجیتال می‌توانید این کار را انجام دهید. در موارد خاص گاهی بهتر است به فرد فرصت دهید تا به راحتی در مورد محصول کند و تصمیم بگیرد تا این که با حضور فیزیکی و ایجاد بازه زمانی مخاطب خود را دچار اضطراب کنیم.

بازاریابی حضوری در واقع گرانترین نوع بازاریابی است چرا که افراد برای کارکنان و محل کار نیز باید هزینه کنند. زمان و هزینه سفرهایی که برای بازاریابی حضوری باید انجام دهید نیز ممکن است مبلغ بالایی را در بر گیرد. توصیه ما به شما این است که از چندین مشتری در یک منطقه بازدید کنید تا مخارج و زمان سفر شما بهینه‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *