کتابینش

ورود / ثبت نام

تاثیر کتاب بر مغز و حافظه

تاثیر کتاب‌خوانی بر مغز و حافظه

تاثیر کتاب‌خوانی بر مغز و حافظه:

احتمالاً شما تا کنون برای تقویت حافظه خود روش‌های متعددی را امتحان کرده‌اید و یا شنیده‌اید!از جمله روش‌های تقویت حافظه می‌توان به مصرف مواد مغذی مختلف مانند روغن ماهی،شرکت در کلاس‌های مختلف ورزشی مانند یوگا، یا حل کردن جدول و ساخت پازل اشاره کرد. اما روش مفید دیگری در افزایش یادگیری و تقویت حافظه بسیار مؤثر است خواندن کتاب و مطالعه می باشد. درواقع این روش ارزان‌ترین ساده‌ترین و ایمن‌ترین روش برای تقویت ذهن و بهبود مغز می باشد.

اما در نظر داشته باشید همه ی مواردی که برای افزایش حافظه کاربرد دارند، راه و روشی خاص خود دارند که اقای امیر اسحاقی این راه ها را به شما آموزش می دهد
تحقیقات علمی که بر روی اثر مطالعه بر روی مغز انجام شده‌است نشان می‌دهد که اساسی‌ترین تأثیر مطالعه کتاب در ناحیه‌ای از مغز بنام کورتکس گیجگاهی اتفاق می‌افتد. کورتکس گیجگاهی در سمت چپ مغز قرار دارد و این قسمت با درک زبان هم در ارتباط است. فرایند به این‌گونه است که هنگام مطالعه توجه نورون‌ها جلب شده و عملکرد بهتری ارائه می دهند.

در ادامه توجه شما را به نتایج تحقیقات دکتر کی ادون استاد دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند استرالیا پیرامون فواید مطالعه کتاب جلب میکنم:

دکتر ادون با استفاده از داده‌ها و آزمایش‌های همکاران روان‌شناس خود به نتایج جالبی پی برده است دکتر ادون می‌گوید: مطالعه کتاب چه به صورت چاپی و چه به صورت الکترونیکی می تواند سیناپس‌های جدیدی در مغز ایجاد کند که موجب سریع‌تر شدن انتقال پیام‌ها در سلول‌های عصبی می‌شود که افزایش این سیناپس‌ها می‌توانند حافظه کوتاه‌مدت را تقویت کرده و همچنین کل حافظه را بهبود دهند طبق این مطالعات ثابت شده است که مطالعه کتاب بر روی دایره لغات کودکان و نوجوانان تاثیر مثبت دارد و همچنین تمرکز و مهارت های نوشتاری را در آن‌ها تقویت می کند جالب است بدانید که اثر کتاب‌های صوتی نیز مانند کتاب‌های چاپی و الکترونیک می باشد و باعث ایجاد سیناپس‌های جدید در مغز می شوند.

علاوه بر این کتاب فواید بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه به‌اختصار به بررسی آن‌ها میپردازیم.

1-کسب علم و دانش

2- کتاب خواندن مغز را بهبود می‌بخشد :
همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مطالعه با تحرک ذهنی می‌تواند از بیماری زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کند و مانند ورزش عمل کند.

3-کاهش استرس

4- بهبود حافظه: هر بار که کتابی خوانده می‌شود باید شخصیت‌ها، تاریخ، داستان کلی به خاطر سپرده شود و این باعث بهبود حافظه می شود.

5-بهبود تخیل

6- واژگان سازی

7-بهبود مهارت‌های نوشتن :یکی از مقدمات نویسنده خوب شدن مطالعه زیاد است خواندن یک کتاب خوب می‌تواند بر مهارت نویسندگی تاثیرگذار باشد.

8-مهارت‌های ارتباطی را بهبود می‌بخشد .

9-کتاب خواندن تمرکز را بهبود می‌بخشد: چراکه می‌تواند ذهن ما را از یکنواختی دور کند و درمیان مشغله‌ها تمرکز ما را بهبود بخشد و خستگی را دور کند.

10-کتاب سرگرمی ارزان است.

11- ایجاد انگیزه می‌کند .

12-خواب را بهبود می‌بخشد.

13- خلاقیت را افزایش می‌دهد.

14- و درنهایت کتاب‌ها از نظر تحرک مغز و اثرگذاری بهتر از فیلم هستند.

 

چه کتاب‌هایی برای تقویت حافظه بخوانیم؟!

1-کتاب حافظه نامحدود:

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی تمایل به حفظ کردن بسیار کاهش یافته است چراکه ما فکر می‌کنیم در مواقع ضروری می‌توان با کمک اینترنت و جستجو در آن سوالات خود را پاسخ دهیم و نیازی به حفظ کردن نداریم. اما سوال اینجاست که آیا در مواردی که شخصی در جمعی کاری و خاص از ما سؤال می‌کند، آیا ما می‌توانیم به اینترنت متوسل شویم؟ هرسلی کتاب حافظه نامحدود را پس از بیست سال تحقیق و اکتشاف درباره روش کارکرد ذهن و حافظه نوشته است در این کتاب روش استفاده درست از حافظ به ما یاد داده می شود هرسلی یکی از معروف‌ترین استادهای حافظ است که در سراسر دنیا کنفرانس‌های زیادی نیز برپا می کنند این کتاب هم از جمله کتاب‌های معروف در زمینه تقویت حافظه می باشد.

2- قدم زدن روی ماه با انیشتین:

 

این کتاب نتیجه یک سال تمرین‌های ذهنی و مختلف نویسنده آن یعنی جاشوا فوئر است. در این کتاب او روشی را به عنوان کاخ ذهنی توضیح می‌دهد که بکارگیری آن می‌تواند در بهبود حافظه مؤثر باشد.

3- تقویت حافظه و ذهن:

نویسنده کتاب هارولد تیلور است و در ده فصل در مورد حافظ صحبت می‌کند.

 

4-بهسازی فعال حافظه :

این کتاب شامل صد تمرین کاربردی و کارآمد برای فعال کردن حافظه است تمرین و تکرار باعث انتقال مطالب از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت و تثبیت آن می‌شود که در این کتاب و به وسیله تمرینات آموزش‌های لازم داده می شود.

5-چگونه حافظه برتر داشته باشیم:

اثر روبرت توکه می باشد در این کتاب نویسنده سیستم مغز را شرح داده و از مواد غذایی و معدنی دارای فسفر کلسیم و منیزیم می‌گوید و این‌که آن‌ها چه تأثیری بر کارکرد حافظه دارند بخشی از کتاب به اهمیت تنفس اختصاص دارد و تمرین‌هایی در آن برای بهتر نفس کشیدن و تاثیر آن بر حافظه داده شده است.

6- باشگاه مغز:

که از نویسندگان متخصص در زمینه علوم شناختی و اعصاب می باشد منبع راهکارها و تمرین‌هایی برای فعال کردن و بکارگیری توانمندی های مختلف مغز میباشد.
یکی از راه ها موثر جهت افزایش حافظه و بهیه سازی عملکرد مغر نیز، شرکت در کلاس های علمی و دوره های پر کاربرد می باشد که در سایت امیر اسحاقی برترین این دوره ها معرفی می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *