کتابینش

ورود / ثبت نام

کتاب و ثروت

تاثیر مطالعه بر ثروتمند شدن

تاثیر مطالعه بر ثروتمند شدن

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد مدیران بزرگ و موفق دنیا حداقل روزی ۳۰ دقیقه مطالعه مداوم داشته اند. این امر برای سیاست ‌مداران بزرگ نیز قابل اهمیت است. همچنین ثابت شده‌است که در مقایسه بین افراد ثروتمند و افراد فقیر، گروه ثروتمند زمان قابل توجهی از زندگی روزانه خود را به مطالعه اختصاص می دهند. درحالی‌که فقط ۲۶ درصد از فقیران اهل مطالعه هستند. مهم‌ترین بخش یک تجارت موفق مدیریت افراد و سرمایه است. بنابراین اگر کسی بخواهد بر زندگی افراد دیگر تاثیر بگذارد و بتواند آن‌ها را مدیریت کند در قدم اول باید بتواند خودش را متحول سازد. که این امر بدون کسب دانش و به‌روز نگه داشتن آن غیرممکن است.

اگر به زندگی رهبران و مدیران بزرگ نگاهی بیندازید به نقش کلام آن‌ها پی خواهید برد که این امر نیازمند به افزایش سطح مهارت ارتباطی می باشد. با بررسی اثرات سازنده‌ی مطالعه به این نتیجه خواهیم رسید که یکی از نکات مهم در حوزه ارتباط کلامی این است که شما بتوانید با استفاده از دایره لغات طرف مقابلتان را کنترل کنید. بنابراین حتماً باید کتاب‌های فراوانی در حوزه کاری خود و حوزه‌های دیگر مطالعه کنید تا بتوانید با قدرت بیان قوی و اطلاعات کافی به مدیر ایده‌آلی تبدیل شوید. در ادامه به بررسی عمیق‌تر فواید مطالعه بر شخصیت انسان خواهیم پرداخت تا ثابت کنیم بدون مطالعه نمی‌توان به رهبری خود ساخته تبدیل شد.

۱ – درمان بی‌خوابی:

شاید برای شما عجیب باشد. ولی تحقیقات ثابت کرده‌اند که مطالعه یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آرامش و آمادگی قبل از خواب می باشد. مطالعه در نور کم به شما کمک می‌کند تا مغز خود را به حالت آماده باش برای یک خواب خوب هدایت کنید.

۲- تاثیر بر عملکرد مغز و افزایش هوش:

بررسی‌ها نشان داده‌اند که مطالعه می تواند چهارچوب مغز شما را عوض کند. درک بیشتر دیگران و فرآیندهای ذهنی را به دنبال دارد. همچنین تایید شده است که با مطالعه کتاب‌هایی که توصیف دقیقی از منظره یا چیزی دارند ذهن ما به طور خودکار تصویری می‌سازد که با توصیف هماهنگ است با مطالعه تجربه شخصیت مورد علاقه خود، می‌توانیم با آن‌ها زندگی کنیم. به همین دلیل است که مطالعه شما را باهوش‌تر می‌کند. زیرا کتاب‌ها قدرتمند هستند. چند روز پس از پایان کتاب مغز ما تغییرات مثبتی را نشان می دهد که به دلیل بهبود در کارکرد مغز به دلیل ارتباطات شدید در مغز و تغییرات عصبی است که در حافظه عضلانی ایجاد می شود.

3- رفع افسردگی:

مطالعات اخیر نشان می دهد یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با استرس مطالعه است، کتاب خواندن با متمرکز کردن ذهن شما بر کتاب و داستان آن کمک به ارامش بیشتر شما میکند و کمک میکند بیماری های روحی شما التیام یابد.

۴- تقویت حافظه:

مطالعه ذهن شما را به کار می‌اندازد. وقتی شخصیت مورد علاقه خود را در یک داستان دنبال می‌کنید یا درمورد یک اتفاق یا دوره تاریخی خاصی می‌خوانید بعضی از جزئیات جذاب آن در ذهن شما ثبت می‌شود. در همین لحظه شما در حال کارکردن با حافظه مغز خود هستید و آن را فعال نگه می دارید به نظر می‌رسد محلی از مغز ما که خاطرات را در آن ذخیره می‌کنیم محدود نیست و اگر موارد زیادی را به آن بسپارید خسته نمی‌شود. اما هر چه قدر بیشتر از آن استفاده کنید نیز قوی‌تر شده و قابلیت آن افزایش می‌یابد. درواقع زمانی که شما با کلمات جدیدی مواجه می‌شوید مفهوم آن را کشف می‌کنید و در حافظه کوتاه‌مدت ذخیره می کنید. تحقیقات ثابت کرده‌اند که مطالعه زوال را در قوه ادراک شخص کاهش می دهد. کسانی که ذهن را با مطالعه برمی‌انگیزند بهتر می‌توانند مغز را زنده نگه دارند.

۵ افزایش دایره لغات:

زمانی که مطالعه می‌کنید با کلماتی مواجه می‌شوید که به طور معمول از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و یا حتی کلماتی که هرگز به گوشتان نخورده است و معنی این کلمات را از محتوای متن کتاب متوجه می‌شوید. بنابراین مطالعه نه تنها دایره لغات شما را بیشتر می‌کند بلکه دانش و ادبیات شما را نیز تقویت می کند. با توجه به نکات و دانشی که یاد می‌گیرید بعداً می‌توانید ایده‌ها مفاهیم و جملات را بهتر بیان کنید و سخنرانی‌های شما هوشمندانه تر می‌شود.

۶- خودسازی:

کتاب‌ها دنیای جدیدی را به شما نشان می دهند. شما می‌توانید با مطالعه به آینده سفر کنید و یا مهارت‌های خود را افزایش دهید. وقتی ذهن شما باز شود هر چیزی امکان‌پذیر است. مطالعه این امکان را به شما می‌دهد تا تجربه‌های جدیدی داشته باشید و پیشرفت کنید. درواقع می‌توانید خودتان را بسازید و تبدیل به فرد بهتری شوید با مطالعه کتاب می‌توانید باورهایتان را تغییر داده، پاک کنید و حتی باورهای بهتری بر اساس آگاهی خودتان داشته باشید.

۷- تقویت مهارت نوشتن:

زمانی که اثر یک نویسنده را مطالعه می‌کنید به طور ناخودآگاه روش نوشتاری نویسنده را تقلید می کنید.

 

8-هدفمندی:

زمانی که مطالعه می‌کنید می‌توانید خود را در قالب قهرمانان کتاب ببینید و مدل‌های رفتاری آن‌ها را به زندگی خود منتقل کنید. این بدین معناست که با دنبال کردن مثال‌های یک کتاب خوب، انگیزه پیدا کرده، برای خود هدف تعیین می‌کنید و با علاقه رسیدن به هدف را دنبال خواهید کرد.

9-ذهن شما باز می‌شود:

زمانی که کتاب‌های متفاوت را مطالعه می‌کنید با افراد ایده‌ها و شخصیت‌های متفاوت و یا حتی با فرهنگ‌ها و دوره‌های متفاوت روبرو می‌شوید. این امر کمک می‌کند تا صبر شما نسبت به موارد غیرمعمول و متفاوت بیشتر شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که مطالعه زیادی داشته‌اند دیگران را قضاوت نمی‌کنند. چون یاد گرفته‌اند که افراد می‌توانند افکار و احساسات متفاوتی داشته باشند. همه این‌ها شما را با دنیا بیشتر آشنا می‌کند و نشان می دهد که متفاوت بودن ایراد نیست و شما را از دیگران متمایز می‌کند.

 

10-افزایش تمرکز:

هنگام مطالعه کتابی جذاب واقعاً دنیای اطراف خود را فراموش می‌کنید. درواقع تمرکز صددرصد دارید و اگر بتوانید در کار خود به همچین تمرکزی دست پیدا کنید به موفقیت و ثروت خواهید رسید .

11-بهبود مهارت کلامی :

مطالعه از شما یک سخنور خوب می‌سازد. هر چه بیشتر داستان بخوانید، داستان‌گوی بهتری خواهید شد. این امر به شما کمک می‌کند تا اجتماعی‌تر شده و بتوانید براحتی سخنرانی کنی و در کانون توجه قرار بگیرید.

 

12-افزایش خلاقیت:

توصیه می‌شود کودکان را از سنین بسیار پایین با خواندن کتاب آشنا کنید.یکی از دلایل این است که مطالعه می تواند خلاقیت را بخصوص در کودکان افزایش دهد. این تاثیر بر روی جوانان نیز مشهود است.

13-جذاب‌تر می‌شوید و با افراد جذاب ملاقات می‌کنید:

مطالعه دانش شما را افزایش می‌دهد. بنابراین مغز شما می تواند برای نشان دادن احساسات و نظر شما درباره یک موضوع بهتر عمل کند. درواقع مطالعه‌ می‌تواند شخصیت شما را تقویت کند تا وارد گفتگوهای جذاب‌تری شوید. در این مورد مطالعه غیر داستانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا درمورد موضوعات مختلف صحبت کنید. همچنین ممکن است برخی افراد با عمیق‌تر شدن بحث و گفتگو ساکت شوند و محل را ترک کنند، این‌جا مطالعه می‌تواند به شما کمک کند. وقتی بتوانی در یک گفتگو شرکت کنید و آن را بهتر کنید مورد تایید و تحسین قرار می گیرید. بهترین راه تغییر وضعیت این است که خودتان را در موضوعات مختلف بهتر کنید و در گفتگوها شرکت کنید. به ‌این ‌ترتیب احترام و تحسین افراد جذاب را نیز می‌توانید کسب کنید و از آن‌ها مطالب تازه یاد بگیرید.

 

نتیجه‌گیری:

با توجه به موارد گفته شده باید بدانید که دنیا برای شاد بودن نیازمند انسان‌های تحصیل‌کرده با ذهن باز است. کسانی که از دنیای اطراف خود آگاه هستند و تمایل لازم برای انجام کارها را دارند. به خاطر داشته باشید که موفق‌ترین افراد هر هفته حداقل یک کتاب می‌خوانند و بهترین مدیر عامل های دنیا برای خواندن وقت می‌گذارند.

استاد امیر اسحاقی؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *