کتابینش

ورود / ثبت نام

تاثیر تبلیغ بر فروش

تبلیغات راه بسیار مؤثری برای معرفی محصول به مشتری است و چشم‌انداز جدیدی به مصرف‌کنندگان اولیه ارائه می دهد روش‌های گوناگونی در تبلیغ وجود دارد همچنین باید بدانید تبلیغات در گونه‌های متفاوت به پرسنل کارآمد نیازمند است که با بینشی جامع و خلاقیت، رقابتی مقاوم و پایدار را برای محصول در بازار فروش ایجاد کنند. هدف اصلی تبلیغات افزایش فروش یک خدمت یا محصول است بنابراین میزان اثربخشی تبلیغات را می‌توان از طریق تاثیر آن بر حجم فروش ارزیابی کرد بیشتر مدیران معتقدند که تبلیغات مستقیماً بر میزان فروش تاثیر می‌گذارد.

تحقیقات نشان می‌دهد در جوامع غربی یک کودک سالانه به‌طور متوسط بیش از ۴۰ هزار آگهی تبلیغاتی می‌بیند. تبلیغات باید همه جا و همه وقت در معرض مشتری قرار بگیرد. هزینه‌ای که شرکت‌ها صرف تبلیغات می‌کنند شگفت‌انگیز است. در میان شرکت‌های گوناگون، شرکت های تولید بازی و اسباب‌بازی بیشترین هزینه را به تبلیغات اختصاص می دهند.

تبلیغات نقش مهمی در توسعه فروش و افزایش سهم بازار دارد باید بدانید در دنیای تبلیغات برخی موفق می‌شوند و برخی با شکست مواجه می شوند دلیل این امر در مفهومی به نام استراتژی تبلیغات نهفته است در ادامه به بررسی استراتژی تبلیغات خواهیم پرداخت.

 

*استراتژی تبلیغات:

در واقع برنامه‌ای است که برای قانع کردن مشتری به خرید کالا یا خدمات بکار می رود عناصر اصلی استراتژی تبلیغات شامل موارد زیر است :

۱ – خود محصول و مزایای آن

۲ – مشتریان و خصوصیات آن‌ها

۳- مسیرهای جایگزین برای آگاه کردن مشتری از محصول

۴- بهینه‌سازی انتخاب مشتریان با توجه به بودجه

 

*چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟

در جواب به این سوال باید گفت که راهکارهای تبلیغاتی براساس نیاز یک شرکت تدوین و طراحی می شوند همیشه این مشکل وجود دارد که صاحبان کسب و کار نمی‌توانند به شرکت‌های تبلیغاتی اعتماد کافی داشته باشند امروزه با توجه به بالا رفتن تب موفقیت، سمینارها و همایش‌های مختلف، خیلی از افراد ادعای آدم موفق می‌کنند و خود را مشاور کسب و کار می‌خواند همه آن‌ها از فرمولی حرف می‌زنند که می‌توان با آن به موفقیت رسید. اما باید بدانید که فرمول برای هر کسب و کاری متفاوت است و فقط راهکار است که یکسان است برای این‌که بتوانید به فرمول موفقیت کسب و کار خود برسید باید حتماً از یک مشاور باتجربه استفاده کنید. مشاور باتجربه یعنی کسی که کار انجام داده و تجربه به دست آورده نه کسی که فقط مطالعه دارد و آموزش می دهد.

نکته مهم دیگر این است که بتوانید تبلیغات موفق بسازید. امروزه باتوجه به افزایش تبلیغات در هر حوزه کاری، باید تلاش کنید که بهتر از سایرین دیده شوید و متفاوت تبلیغ کنید به همین منظور دیگر نمی‌توانیم کسب و کارها را محدود به یک رسانه کنید و باید از چندین رسانه برای تبلیغ بهره ببرید.

 

*مخاطب هدف خود را بشناسید:

باید بدانید کالا یا خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد مناسب همه آدم‌های دنیا نیست. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، کمپین‌های تبلیغاتی هدفمندی ندارند. درحالی‌که مشخص کردن مخاطب هدف یکی از مزایای اولیه تبلیغات است. مهم نیست تبلیغات شما آنلاین باشد یا نه، فقط باید اطمینان داشته باشید که متن و تصاویر تبلیغاتی بازتابی از مشتریانی باشد که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید. برای شروع ابتدا باید به شناسایی مخاطبان اصلی خود بپردازید و از خود بپرسید :

-مشتریان من چه جنسیتی دارند؟

-در چه بازه سنی قرار دارند؟

-چه درآمدی دارند؟

– به چه موضوعاتی علاقمند هستند؟

بعد از شناسایی مشتریان می‌توانید بر اساس حس نیاز آن‌ها تبلیغاتی ارائه دهید و مطمئن باشید این کار بهترین نتیجه را برای شما دربر خواهد داشت.

 

*چه روشی برای معرفی محصول مناسب‌تر است؟

باید بازهم یادآوری کنیم که شما برای فروش محصول باید بیشتر حس نیاز مخاطب را هدف قرار دهید. نه جنس و شکل و کیفیت آن را!
اگر روی حس نیاز مخاطب خود تمرکز کنید مطمئن باشید فروشتان افزایش پیدا می‌کند. لازم است چند نکته را همواره رعایت کنید:

– همیشه حق با مشتری است.

– هرگز به مشتری دروغ نگویید.

– مشتری حق دارد هر لباسی را که می‌خواهد تست کند و این حق را دارد که محصولی از شما نخرد.

– مشتری باید حق تعویض لباس داشته باشد.

– همیشه لیستی از مشتریان تهیه کنید و در هر بار حراج به آن‌ها اطلاع دهید.

ارائه خدماتی هر چند کوچک می‌تواند به رونق و فروش بیشتر محصولات منجر شود. درواقع رعایت نکات گفته شده می‌تواند روش‌هایی برای معرفی محصول یا خدمات شما باشد. شما با ایجاد حس خوب در مشتری، خوش برخوردی و بطور کلی با مشتری مداری عالی، می توانید یک روش تبلیغاتی خوبی داشته و فروش خود را افزایش دهید.

 

*یافتن مشتری:

برای پیدا کردن مشتری باید به نوع کسب‌وکار، محصول یا خدمات قابل ارائه و همچنین موقعیت مکانی کسب و کار خود توجه کنید. بدین ترتیب می توانید مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و روش‌های تبلیغاتی مناسبی را جهت جذب مخاطبان طراحی و اجرا کنید.

 

*ارزیابی و پیگیری تبلیغات :

شما باید بدانید تبلیغاتی که انجام می‌دهید آیا اثرگذاری موردنظر شما را داشته است یا خیر. برای این امر می توانید از پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین مانند گوگل و فیس‌بوک استفاده کنید. اما بهتر است بدانید اگر به شخصه تبلیغ خود را مورد بررسی قرار دهید بهتر می‌توانید برای گام‌های بعدی تصمیم‌گیری کنید.

 

*بهترین زمان تبلیغات :

در این‌جا نوع کسب و کار شما اهمیت ویژه‌ای در تعیین زمان تبلیغات دارد. درست است که تبلیغ در تمام طول سال دارای اهمیت است. اما مهم است که استراتژی تبلیغی ویژه‌ای برای خود داشته باشی. برای مثال اگر محصولات شما فصلی هستند باید در فصل مناسب تبلیغات را به بالاترین حد برسانید. بهتر است کمی زودتر از فصل شروع کنید و بعضی از روش‌های تبلیغاتی را برای بعداً کنار بگذارید.

 

*برندسازی کنید:

برای این‌که با مفهوم برندسازی و اثر آن در تبلیغات بهتر آشنا شوید بهتر است نگاهی به کمپین‌های تبلیغاتی برندهای مهم و معروف بیندازید. شما می‌توانید بر مبنای متن، تصاویر، رنگ، لوگو یا حروف چاپی با یک نگاه بعضی از برندها را تشخیص دهید. به مرور زمان مشتریان طرح تبلیغ شما را شناسایی کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

 

*تبلیغ گذاری بجا داشته باشید:

فرصت‌های زیادی برای صرفه‌جویی در هزینه تبلیغات وجود دارد اگر در مکان نامناسبی تبلیغ کنید پول خود را هدر می‌دهید بهتر است در ابتدا مشتری هدف خود را بشناسید، برنامه‌ریزی کنید، مشتریان را مورد ارزیابی قرار دهید. بررسی کنید که مشتریان هدف شما در کدام سایت‌های اینترنتی بیشتر وقت سپری می کنند، چه کتاب‌ها یا مجلاتی می‌خوانند و به کدام برنامه‌های رادیویی گوش می دهند! وقتی شناخت کافی و دقیق از مشتریان خود داشته باشید بهتر می‌توانید آن‌ها را به کسب‌وکار خود جذب کنید.

 

*تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی:

حضور در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبین زیادی در آن وجود دارد می‌تواند به افزایش فروش و مشتری کمک کند. نکته مهم این است که چگونه در این مکان‌ها حضور داشته باشید، چگونه تبلیغ کنید تا بهترین اثر را بگذارید.
تلگرام و اینستاگرام در حال حاضر از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند که اکثریت کسب‌وکارها سعی دارند در این فضا تبلیغات داشته تا بیشتر دیده شوند و بیشتر بفروشند. اما باید بدانید فقط حضور در این شبکه‌های اجتماعی کافی نیست. شما باید بتوانید متفاوت باشید چیزی که می‌تواند شما را در شبکه‌های اجتماعی معروف و سرشناس کند متفاوت بودن است. از مطالب متفاوت و عکس‌های متفاوت استفاده کنید. تولید محتوای قوی برای شبکه‌های اجتماعی دارای اهمیت زیادی است.

 

کلام آخر:

تبلیغات چیزی نیست که آن را اجرا کنید و سپس آن را به فراموشی بسپارید. تبلیغ کردن علاوه بر این‌که نیاز به هزینه و اختصاص دادن بودجه‌ای قابل‌توجه دارد. به برنامه‌ریزی دقیق، تیم حرفه‌ای، تعیین هدف و پیگیری و ارزیابی خاص نیاز دارد تا بتواند منجر به فروش بیشتر شود.

استاد امیر اسحاقی؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *