کتابینش

ورود / ثبت نام

افزایش فروش (ادامه)

5-کاهش تنوع محصولات قابل فروش :

می‌خواهم این بخش را با مثالی خارج از بازار برای شما شفاف سازی کنم! همه ما در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌ایم که در مراسم یا مهمانی خاصی با سفره رنگارنگی مواجه شده‌ایم، در لحظه اول سفره رنگارنگ و با تنوع بالا ممکن است شما را به وجد آورده باشد اما بعد از لحظاتی متوجه می‌شوید که به دلیل تنوع زیاد نه‌تنها انتخاب نوع غذا برای شما دشوار است بلکه اشتهای خود را بشدت از دست داده‌اید! این مثال بسیار ساده می‌تواند در بازار نیز صدق می کند. وقتی گزینه‌های زیادی در برابر مشتری باشد فروش شما و خرید را برای او آسان نمی‌کند. برعکس تنوع بیش از حد باعث سردرگمی و تردید در خرید می شود. درواقع هرچه گزینه بیشتر باشد احتمال خرید کمتر می‌شود. گزینه‌های خرید را کمتر اما با کیفیت تر در نظر بگیرید تا در تمامی مراحل خرید کار برای مشتری راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.

 

6-مدیریت زمان:

ارزشمندترین دارایی شما به‌عنوان یک فروشنده، زمانتان است مدیریت زمان و این‌که روزتان را صرف چه کارهایی با چه اولویتی می‌کنید در موفقیت شغلی شما بسیار تاثیر گذار است.

 

7-تبلیغات :

شما باید برای افزایش فروش تبلیغات هدفمند داشته باشید درواقع تبلیغات را در جایی انجام دهید که مشتریان شما در آن‌جا هستند یک تبلیغ خوب مخصوصاً اگر چندین بار دیده شود. باعث می‌شود بیشتر در ذهن مشتریان ثبت شود. در تبلیغات درباره این‌که شما چه قدر خوب هستید صحبت نکنید و تنها بر روی یک چیز تمرکز کنید:چه ارزش افزوده‌ای به زندگی مشتری اضافه میکنید؟

علاوه بر این هرگز فراموش نکنید که تبلیغات دهان به دهان بسیار مؤثر هستند. مشتریان فعلی شما یکی از راه‌هایی هستند که می‌توانند مشتریان دیگری را به سمت شما سرازیر کنند. تبلیغات دهان به دهان از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین روش‌های بازاریابی است. هیچ چیز بیشتر از این‌که فردی که به او اعتماد دارید محصول یا خدماتی را معرفی کند شما را برای خرید ترغیب نمی‌کند. درواقع همه ما با این تجربه نیز به نوعی آشنا هستیم.

علاوه بر این باید بدانید که تبلیغات چاپی هنوز نیز مؤثر هستند. درواقع کاتالوگ، بروشور و کارت ویزیت روشی کم‌هزینه اما مؤثر برای کسب‌وکارهای نوبنیاد است. ولی باید دقت کنید که حتماً به پیامی که در آن می‌خواهید انتقال دهید فکر کنید بنابراین طراحی های چاپی خود را ساده نگه دارید و تنها بر روی پیام تاکید کنید.

 

8-توجه به زبان بدن:

شناسایی زبان بدن به شما کمک می‌کند که هم حالات روحی مشتری خود را بشناسید . باتوجه به آن نوع رفتار خود را تعیین کنید و هم بتوانید رفتار خود را کنترل کرده و سنجیده عمل کنید. برای مثال اگر کسی به آنچه که می‌گویید علاقمند باشد تماس چشمی برقرار می‌کند و کمی به جلو متمایل می شود. اما اگر فردی بر روی میز ضرب بگیرد یا به اطراف نگاه کند نشانه خوبی نخواهد بود. همچنین باید از حرکات خود آگاه باشید. در هنگام گفتگو سر خود را تکان دهید تا نشان دهید به صحبت‌های فرد توجه دارید. همچنین صدایتان را بیش از حد آرام و یکنواخت یا هیجان زده‌ و بلند نکنید.

 

9-مشتریان خود را به همکاری ترغیب کنید:

شما می توانید مشتریان را ترغیب کنید که در صورت معرفی افراد جدید و خرید آن‌ها تخفیف یا جایزه‌ای برای آن‌ها در نظر می‌گیرید. همچنین می‌توانید درصدی از فروش را برای آن‌ها در نظر بگیرید. این روش بسیار کارآمد است و بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ برای چند برابر کردن فروش خود از آن استفاده می‌کنند .

 

10-تخفیف فصلی داشته باشید:

تخفیف را در حدی قرار دهید که محصول و خدمات شما را بی‌ارزش جلوه ندهد . همچنین خریدار را ترغیب به خرید کند. تخفیف همیشه توجه‌ها را به خود جلب می کند. چون مشتری آن را یک فرصت می‌داند. برای افرادی که کسب‌وکار خود را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اند یا مشتری کافی ندارند تخفیف می‌تواند وسیله خوبی برای شناخته شدن باشد.

 

11-فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فروش اینترنتی:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ،فروش شکل ویژه‌ای به خود گرفته است. حضور پررنگ و جدی در یک شبکه اجتماعی می‌تواند برای شناساندن شما به افراد بسیار مؤثر باشد. برای این‌که از فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی جواب لازم را بگیرید، برنامه‌ریزی داشته باشید، تولید محتوا کنید و در پیج های مرتبط نیز نظر بگذارید.

در واقع اینترنت دنیای ما را بسیار تغییر داده است و امروزه بیشتر خریداران برای رفع نیازهای خود به اینترنت مراجعه می کنند. شاید در گذشته داشتن وب‌سایت امری نمایشی بود اما امروز یک ضرورت محسوب می شود. وقتی فروش خود را به فضای مجازی بیاورید می‌توانید خود را به مشتریان بیشتری معرفی کنید و با هزینه‌ای بسیار کمتر از تبلیغات آفلاین، به یک برند شناخته‌شده تبدیل شوید. همچنین اگر بتوانید اطلاعات خوبی در اختیار مشتری قرار دهید و خود را یک متخصص نشان دهید تمایل بیشتری به خرید پیدا می‌کنند برای این کار بر روی تولید محتوای مرتبط در سایت و شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید.

 

سخن پایانی:

اصل اول فروش این است که قبل از فروش ابتدا به سوالات مشتریان پاسخ دهید. باید بدانید

فروشنده غیرحرفه‌ای: به دنبال فروش ویژگی‌های محصول است.

فروشنده متوسط: به دنبال فروش فایده است

فروشنده حرفه‌ای: به دنبال فروش راه حل است.

اگر تصور می‌کنید چیزی در بیرون مانند شرایط اقتصادی مسئول موفقیت یا شکست شماست کنترل سرنوشت و کارتان را از دست می‌دهید. هدفی جدی داشته باشید و به دنبال پیشرفت و موفقیت باشید. همچنین دید طولانی‌مدت به کارتان داشته باشید تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.

استاد امیر اسحاقی؛بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *