کتابینش

ورود / ثبت نام

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آموزش تندخوانی تقویت حافظه مطالعه بدون‌فراموشی سریع و حرفه‌ای :
آموزش کاربردی تندخوانی ( پیشرفته ) [ تقویت حافظه ، مطالعه بدون فراموشی ، یادگیری ، روش‌های تندخوانی ، سرعت مطالعه ، تکنیک‌های مطالعه ]

سلام خدمت همراهان سایت کتابینش در این مقاله میخواهم خیلی سریع و زود تندخوانی را آموزش دهم. به کسانی که به هر دلیلی امکان ثبت نام در کلاس‌های حضوری و غیرحضوری تندخوانی را ندارند. یا حتی از پکیج جامع تندخوانی هم نمی‌توانند استفاده کنند. شما با مطالعه مقاله آموزش سریع‌ و حرفه‌ای روش‌های تندخوانی اگر تمرین کنید و تلاش کنید. به شما قول می‌دهم تا سرعت مطالعه شما تغییر چشم‌گیری پیدا کند. و مطالعه کردن و یادگیری فعالیتی لذت بخش شود و از مطالعه با مهارت‌های تندخوانی که در‌این مقاله آموزش می‌بینید لذت ببرید.
بنابراین پیشنهاد می‌کنم با تمرکز کامل مطالعه کنید و مثل همیشه که در‌همه جا گفتم باز هم تکرار می‌کنم که زمانی که مقاله آموزش سریع‌ حرفه ای تندخوانی را مطالعه می‌کنید.

§ حتما حتما نکته برداری داشته باشید و برای خود جزوه بنویسید. خب اگر آماده هستید سریع بریم سراغ آموزش سریع تندخوانی.

مقدمه:

روش‌های زیادی برای مطالعه و یادگیری وجود دارد که شما می‌توانید به کمک آن‌ها مطالعه بهتری داشته باشید و روند مطالعه و یادگیری خود را افزایش دهید. یکی از روش‌های صحیح مطالعه و یادگیری روش‌های تندخوانی، مطالعه بدون‌فراموشی است. اگر شما با روش‌های تندخوانی مطالعه کنید. براحتی می‌توانید با سرعت بالاتری از روش‌های سنتی مطالعه کنید و از همه مهمتر می‌توانید درک بیشتری از مطالعه داشته باشید. یکی از مزیت‌های روش تندخوانی این است که شما هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید اطلاعات را یادآوری کنید. و از آنها استفاده کنید. این مقاله تکنیک‌های حرفه‌ای تندخوانی را آموزش می‌دهد. که شما می‌توانید با استفاده از روش تندخوانی مطالعه کردن را برای خود تبدیل به کاری لذت بخش کنید.
پیشنهاد می‌کنم این مقاله را با دقت و تمرکز بالا مطالعه کنید تا آموزش تندخوانی را بصورت حرفه‌ای یادبگیرید.

تست وضعیت مطالعه و سرعت:

قبل از اینکه بریم سراغ تندخوانی، تا مهارت تندخوانی‌ را در‌این مقاله آموزش ببینید، ابتدا باید بدانید وضعیت سرعت مطالعه‌، شما چقدر است تا بعد از مطالعه مقاله آموزش سریع تندخوانی نتیجه ملموس باشد که چقدر رشد کردید و موفق شدید سرعت مطالعه خود را بالا ببرید، در‌این قسمت شما به راحتی می‌توانید با واقعیت روبرو شوید که تا به امروز با چه سرعتی مطالعه می‌کردید.

آموزش تندخوانی تقویت حافظه مطالعه بدون‌فراموشی

توجه: از شما دوست عزیز می‌خواهم این تمامی تمرینات و تست‌هایی که در‌مقاله آموزش سریع تندخوانی گفته می‌شود را با دقت و تمرکز انجام بدهید تا نتیجه خوبی را در انتهای آموزش تندخوانی بگیرید.

تست سرعت مطالعه:

برای تست اولیه مطالعه به یک کتاب نیاز داریم، پیشنهاد می‌کنم، کتابی را انتخاب کنید که بیشتر متن داشته باشد. مثلا کتاب‌های انگیزشی که دارید یا کتاب رمان کتاب درسی یا ریاضی برای تست اولیه مناسب نیست. بعد از اینکه کتاب را انتخاب کردید یک فصل از کتاب را که علاقه بیشتری به آن دارید انتخاب کنید. و به مدت 1 دقیقه با هر روشی که تا امروز مطالعه می‌کردید مطالعه کنید، توجه کنید که بیشتر از یک دقیقه مطالعه نکنید.
بعد از آنکه یک دقیقه تمام شد علامت بزنید تا کجا خوانده‌اید. بعد با استفاده از فرمول محاسبه سرعت مطالعه سرعت خود را حساب کنید.

 تــــــــــــــــــــــوجــــــــــــــــــــــــــــــــــــه:
یکبار برای آنکه اشتباه نکنید در محاسبه سرعت مطالعه، روش محاسبه سرعت مطالعه را توضیح کوتاهی می‌دهم. بعد از آنکه یک دقیقه مطالعه تمام شد روی برگه کتاب، علامت بزنید تا کجا مطالعه کرده‌اید بعد برگردید ابتدای متنی که مطالعه کردید تعداد کلمات یک خط کامل کتاب را بشمارید( و، که، از ، را) کلمه حساب نمی‌شوند. بعد از آنکه تعداد کلمات یک خط کامل را شمارش کردید، تعداد خط‌هایی هم که مطالعه کردید را بشمارید.
بعد از آن خیلی راحت تعداد کلمات یک خط کامل را ضرب در تعداد خط‌های خوانده شده کنید و تقسیم بر زمان، بعد از این محاسبه ساده متوجه می‌شوید که سرعت مطالعه شما چقدر است.

احتــــمـــــال:
من با توجه به تجربه‌ای که در‌کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی تندخوانی که برگزار کردم دارم. فکر می‌کنم سرعت مطالعه شما اگر اهل مطالعه باشید 200 تا 250 کلمه باشد.  و اگر بصورت روزانه مطالعه نداشته باشید، سرعت شما کمتر از 200 کلمه باشد.
یک مورد دیگر هم وجود دارد که افرادی که کنکوری هستند یا اهل مطالعه زیاد باشند تا 280 کلمه در دقیقه هم می‌توانند مطالعه داشته باشند.
سرعت شما هرچقدر که هست در‌این مرحله از تمرین اصلا مهم نیست، به این دلیل که در‌این مرحله هدف ما فقط تست سرعت مطالعه بود. افراد زیادی بوده‌اند در‌کلاس‌های تندخوانی و تقویت‌حافظه که تست اولیه مطالعه آنها خیلی پایین بوده. اما بعد از کسب مهارت‌های تندخوانی‌وتقویت‌حافظه سرعت و درک آنها در‌مطالعه زیاد شده و توانسته‌اند با استفاده از تکنیک تندخوانی مطالعه کردن را برای خود تبدیل به فعالیتی لذت بخش کنند.

نکته طلایی:
                         میانگین سرعت مطالعه 200 تا 250 کلمه می‌باشد. اگر سرعت شما در‌ تست بالا پایین‌تر از میانگین است. باید بهتر و بیشتر تمرینات مقاله آموزش سریع تندخوانی را انجام دهید تا مثل همه افرادی که با آموزش تندخوانی سرعت مطالعه خود را افزایش داده‌اند شما هم سرعت مطالعه خود را افزایش دهید.

 نفرات اول تا سوم دنیا در تندخوانی و مطالعه به شرح ذیل می‌باشد:

  • نفر اول تندخوانی در دنیا سین آدام از امریکا با سرعت 3850 کلمه

  • نفر دوم تندخوانی در دنیا کجتیل گونارسون از نروژ 3050 کلمه

  • نفر سوم تندخوانی در دنیا واندا نورس از انگستان 3000 کلمه

 یکی از صفحات کتابی که مطالعه کردید را باز کنید و آن را طی یک ثانیه نگاه کنید. بعد از آن کتاب را ببندید آیا می‌توانید کلمه، تصویر، یا پاراگرافی را یادآوری کنید؟

همان گونه که اکنون می‌دانیم، همه ما اطلاعاتی را به دست آورده‌ایم. اگر به حقیقت این امر شک دارید، در مورد آنچه چشمانتان در پیچ جاده‌ای کوهستانی در مسیر یک سفری که رفتید می‌بیند فکر کنید:
ماشین‌های زیادی به سوی شما می‌آیند، بسیاری از آنها در مسیر شما حرکت می‌کنند. میلیون‌ها درخت، هزاران خانه و احتمالا پرنده‌ها و حیوانات تمامی این مشاهدات طی یک ثانیه انجام می‌گیرد.
کلمات صفحه کتاب در مقایسه با مشاهدات، ذره‌ای ناچیز است. بنابراین به مغز خود اعتماد داشته باشید. و مطمعن باشید که اگر روش‌هایی که در این مقاله آموزش سریع تندخوانی آموزش داده خواهد شد را تمرین کنید. براحتی اطلاعات و کلمات را یادآوری خواهید کرد.

مهارت‌های این مقاله آموزش سریع تندخوانی و مطالعه شما را با کاربرد پیشرفته ابزار راهنمای دیداری آشنا می‌کند و امکان تجربه حرکات سریع حین مطالعه با استفاده از دید عمودی واقعی را فراهم می‌کند.

انواع روش‌های مطالعه در تندخوانی:

  • حرکت دوخطی در تندخوانی

  • حرکت متغییر در تندخوانی

  • حرکت معکوس در تندخوانی

این روش‌ها از دید پیرامونی، چشم مغز و توانایی شگفت انگیز تصویری سیستم بینایی مغزی شما استفاده می‌کند. بهتراست در ابتدا این روش‌ها را با سرعت خیلی زیاد و برای درک معنا نه مفهوم تمرین کنید و سپس آنها را با سرعت معمول خود تمرین کنید. بدین ترتیب مغزتان به سرعت بالا عادت می‌کند. ابتدا از این روش‌ها در مورد مطالبی که مطالعه کرده‌اید، استفاده کنید تا در آن واحد دو کار انجام داده باشید:
مرور مطالب گذشته و آماده سازی چشم مغز برای تمرینات آینده. پس از پایان این مقاله و آموزش کاربردی تندخوانی سعی کنید در تمامی مطالبی که تا کنون مطالعه کرده‌اید استفاده کنید. در عین حال سعی کنید سرعت خود را نیز افزایش دهید.

روش اول:

          حرکت دوخطی در تندخوانی:

حرکت دوخطی شبیه روش استفاده از ابزار یا خط‌بر است. با این تفاوت که در روش حرکت دوخطی باید پیوسته و در آن واحد، دو خط را درنظر بگیرید. برای انجام این تمرین تندخوانی خط‌بر یا راهنمای خود را به آرامی در زیر دو خط حرکت دهید. هنگام حرکت به سطر بعد، خط‌بر را چند سانتی‌متر از صفحه بالا بیاورید و دوباره آن را به آرامی در زیر دو خط بعد حرکت دهید. حرکت دوخطی در تندخوانی روشی مناسب برای کاربرد دید عمودی و افقی مغز است. این کار آنچه فکر می‌کنید، ساده‌تر است و در‌بسیاری از فرهنگ‌ها، دید عمودی به عنوان دید اصلی درنظر گرفته می‌شود.
برای مثال هزاران سال است که چینی‌ها و ژاپنی‌ها، دید عمودی را بر دید افقی ترجیح داده‌ند. همین‌طور موسیقی‌دانان هنگام خواندن موسیقی، دید عمودی و افقی را ترکیب می‌کنند. اگر با موسیقی آشنایی دارید. به راحتی می‌توانید از این توانایی در روش مطالعه دوخطی استفاده کنید.

روش دوم:

              حرکت متغییر در تندخوانی:

روش حرکت متغییر در تندخوانی شبیه حرکت دو‌خطی است با این تفاوت که در هر تعداد خطی را که بتوانید، در آن مشاهده می‌کنید. معمولا تندخوان‌های حرفه‌ای در هر حرکت، بین دو تا هشت خط را مشاهده می‌کنند.

روش ســوم:

                 روش مطالعه روبه عقب در آموزش تندخوانی ( حرکت معکوس )

مطالعه روبه عقب در تندخوانی این امکان را برای شما فراهم می‌سازد. که با کاربرد معکوس چشم‌ها برای جذب اطلاعات، در عوض حرکت روبه عقب چشم‌ها به سوی ابتدای خط بعد، سرعت خود را دوبرابر کنید. احتمال دارد باورتان نشود که با این روش تندخوانی یعنی مطالعه به روش معکوس مطالعه کنید. یا بگویید مطالعه معکوس، مشتی کلمات بی معنا را در ذهنم انبار می‌کند. مطالعه معکوس ساده‌تر از تصور شماست.!!!
به علاوه بسیاری از فرهنگ‌ها حرکت از چپ به راست را ترجیح می‌دهند مانند انگلیسی‌ها به هر حال این همه ماجرا نیست. راز مطالعه معکوس در آموزش تندخوانی در این حقیقت نهفته است که در واقع شما معکوس نمی‌خوانید. اگر در هر وقفه در تندخوانی پنج تا شش کلمه را مشاهده کنید، که اکنون باید این توانایی را داشته باشید، مشاهدات شما در هر وقفه، در ترتیب صحیحی قرار دارد. بنابراین روش مطالعه معکوس در تندخوانی اساسا شبیه مطالعه معمولی است. تنها کار مازادی که مغزتان باید انجام دهد، قرار دادن بخش‌های بزرگ معنا در کنار یکدیگر، درست شبیه پازل است. مغز شما در هر حال این کار را انجام می‌دهد.
برای مثال در جمله زیر: ( افرادی که معتقدند سرعت مطالعه در تندخوانی بیش از هزار کلمه در دقیقه امکان‌پذیر است، درست فکر می‌کنند ). در این جمله، مغز مجبور است کلمات را تا دریافت آخرین بخش جمله ذخیره کند تا بتواند به جمله معنا دهد.
مطالعه معکوس نیز چنین روندی دارد. در کمال ناباوری روش مطالعه معکوس در تندخوانی را آسان و جالب خواهید یافت.

نـــــــکـــتــه:
حرکت دست‌ها در حرکت معکوس در تندخوانی درست شبیه حرکت دوخطی و متغییر است، تنها باید حرکات را معکوس کنید.

حرکت پیشرفته راهنمای دیداری در تندخوانی:

حرکات (s) را در تندخوانی مانند، زیگزاگ، مارپیچ، موج عمودی و (s) تنبل را می‌توان یا سرعت‌های مختلف اجرا کرد.

حرکات پیشرفته راهنمای دیداری در روش‌های تندخوانی:

  • حرکات s شکل تنخوانی

  • حرکات زیگزاگ در تندخوانی

  • حرکات مارپیچ در تندخوانی

  • حرکت موج عمودی در تندخوانی

  • حرکت راهنمای دوتایی در تندخوانی

  • حرکت s تنبل در تندخوانی ( خیلی کاربرد زیادی دارد)

برای مطالعه عمیق، به سی ثانیه زمان در هر صفحه نیاز داریم. برای تمرین، خلاصه نویسی و مرور حداکثر به 10 ثانیه در هر صفحه با روش حرفه ای تندخوانی نیاز داریم.

روش دو حاشیه‌ای که در آن یک انگشت در بخش حاشیه چپ پایین می‌رود و راهنمای دیداری در بخش حاشیه راست پایین می‌رود، به خصوص برای مطالعه مناسب است و می‌توان حرکت راهنمای دیداری راست یا چپ را به شکل موج عمودی درآورد.

روش چهارم:

               روش s مانند در آموزش تندخوانی

روش s مانند، ترکیبی از حرکات روبه جلو و معکوس است و می‌توان آن را به عنوان حرکت خطی، دوخطی یا متغییر به کاربرد.

روش پنجم:

             روش زیگ‌زاگ در آموزش تندخوانی

روش زیگ‌زاگ، یکی از روش‌های بسیار پیشرفته راهنمای مغز است که از تمام حوزه دید پیرامونی استفاده می‌کند. در این روش باید خط‌بر خود را به آرامی و به صورت مورب به سوی چند خط پایین حرکت دهید و در نزدیکی حاشیه، یک پیچ کوچک ایجاد کنید، سپس به صورت مورب روبه عقب به سوی پایین صفحه پیش روید و پیچ کوچک دیگری را در حاشیه دیگر ایجاد کنید و این کار را تا پایان صفحه ادامه دهید. می‌توان این روش مطالعه در تندخوانی و روش‌های دیگر را از نظر افقی کاهش یا افزایش داد و در صورت لزوم راهنما را تا نزدیکی حاشیه پیش برد یا آن را به دوسوم میانی صفحه محدود کرد تا بتوان با دید پیرامونی افقی، اطلاعات نزدیک حاشیه را مشاهده کرد.

روش شـشم:

               روش مارپیچ در آموزش تندخوانی

روش مارپیچ در آموزش تندخوانی، شبیه زیگ‌زاگ است با این تفاوت که بخش وسیعی از متن مورد توجه قرار گیرد و باید با وقفه‌ای کم تمرکز، مشاهده شود. روش مارپیچ در روش‌های مختلف تندخوانی مورد توجه تندخوان‌های حرفه‌ای است.

روش هفتـم:

            روش موج عمودی در آموزش تندخوانی

این روش موجب می‌شود که افراد ناخودآگاه تصور کنند، تندخوان‌ها، ستون میانی صفحه از بالا به پایین در خط مستقیم می‌خوانند، درواقع، چشم‌ها در موج‌های موزونی، رو به پایین حرکت می‌کند و به آرامی به چپ و راست حرکت می‌کند. این روش در تندخوانی، از نقطه نظر این که مطالعه روبه‌جلو و معکوس را ترکیب می‌کند و امکان کاربردی حداکثر دید پیرامونی افقی و عمودی را فراهم می‌کند، روش ایده‌آلی در مطالعه و تندخوانی است.

روش هشتـم:

               روش راهمای دوتایی در آموزش تندخوانی

در روش راهنمایی دوتایی یا دوحاشیه‌ای درتندخوانی از دوراهنما، اغلب در یک سو انگشت و ابزار راهنما در سوی دیگر، استفاده می‌کنیم. باید دوراهنما را به آرامی در قسمت حاشیه‌های صفحه رو به پایین پیش برد و در همین حال، چشم‌ها اطلاعات بین دو راهنما را مشاهده کنند. در این روش، مغز مسیر حرکت چشم‌ها را تعیین می‌کند. اگر اهداف مطالعه خود را مشخص کرده‌باشید، چشم مغز شما، اطلاعات مورد نظرتان را جستوجو می‌کند. لازم نیست چشمانتان را به توقف در مکان‌های خاص وادار کنید، مغزتان این کار را انجام می‌دهد.

روش نهـــم:

              روش s تنبل در تندخوانی

این روش، ترکیبی از روش‌های s مانند، زیگ‌زاگ و موج عمودی در تندخوانی است. در واقع، در این روش تندخوانی، حرکات s  مانند معمولی و معکوسی را در جهت پایین صفحه انجام می‌دهیم. معمولا در هر صفحه پنج حرکت افقی یا عمودی دارید.

عملی کردن روش‌های راهنمای مغز:

این روش‌های تندخوانی برای مرور، نگاه سطحی و اجمالی، خلاصه برداری، تمرین‌های افزایش سرعت مطالعه، تمرین‌های افزایش دید پیرامونی، تمرین دادن چشم‌ها و مطالعه معمولی مناسب هستند.

روش‌های تندخوانی که در این مقاله آموزش داده شد روش‌هایی هستند که سال‌ها آموزش داده‌ام، مطمعا هستم اگر شما روش‌های تندخوانی را خوب تمرین کنید نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت و از مطالعه کردن لذت خواهید برد.

****  نکتـــــــه: ( تکنیک‌های تندخوانی )
شما در هر کسب‌و‌کاری که هستید یکی از بهترین روش‌ها برای رشد و موفقیت در کسب‌و‌کار مطالعه و یادگیری است. شما با مطالعه و یادگیری می‌توانید از رقبای خود جلو بزنید و موفقیت‌های زیادی را کسب کنید. مطالعه کردن شما را با دنیایی بزرگتر از دنیای ذهنتان آشنا می‌کند که شما را رشد می‌دهد، اگر مطالعه کردن با روش صحیح مطالعه یعنی تندخوانی و مطالعه‌بدون‌فراموشی باشد سرعت شما را بصورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
 

تمرین تندخوانی: ( تکنیک‌های تندخوانی )

در این قسمت یک متن را باید با روش‌های تندخوانی که آموزش دیده‌اید مطالعه کنید. سپس در پایان متن سرعت مطالعه خود را با فرمول محاسبه سرعت مطالعه حساب کنید.
سپس بدون نگاه کردن به متن به سوالات پرسیده شده پاسخ دهید تا میزان درک خود را بسنجید.

متن تمرین: خودآزمایی ( مغز کودک) دکتر سوویتینگ

رشد مغز انسان، دوره‌ای از فعالیت شدید است که طی آن ارتباطات سلول‌های مغز با سرعت سرسام‌آوری تشکیل می‌شود. هیچ‌گاه برای آغاز یادگیری تندخوانی و تقویت‌حافظه زود نیست.

جریان‌های مغزی ( تقویت حافظه و تندخوانی )

مدت زمان لازم برای رشد کامل مغز بیش از هر عضوی است و روند رشد مغز ( تقویت حافظه و تندخوانی) کاملا متفاوت است. در بیشتر اندام‌های دیگر، رشد اصلی در رحم کامل می‌شود. رشد بیشتر اندازه اندام‌ها طی تقسیمات سلولی روند رشد جسم صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، پیش از تولد تمامی سلول‌های مغز موجود هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که سر کودکان به تنه آنها تناسب ندارد. تحقیقات ده سال اخیر بر مبنای مدارک پیشین می‌باشند مبنی بر اینکه مغز ایجاد ارتباطات بین سلولی را از رحم و با استفاده از سیگنال‌های خودکار آغاز می‌کند. حدود هشت هفته پس از بارداری، اولین جریان‌های مغزی ( رشد مغز) آغاز می‌شود. طی پنج هفته بعد، بیشتر سلول‌های عصبی تشکیل شده‌اند. دومین مرحله جریان‌های مغزی، حدود ده هفته پیش از تولد آغاز می‌شود و تا دو سال بعد از تولد ادامه می‌یابد. دومین جریان، مرحله فعالیت شدید سلول‌های مغزی می‌باشد، ارتباطات بین سلولی تکمیل می‌شوند و تغییر و گسترش می‌یابند. این افزایش ارتباط به شد سریع مغز منجر می‌شود. هنگام تولد، مغز 25 درصد از وزن دوران بلوغش را داراست، در شش ماهگی 50 درصد، در دوسال و نیمی 75 درصد و در پنج سالگی 90 درصد از این ورن را دارا می‌باشد.

طبق بررسی‌ها، نوزاد هنگام تولد به آهنگ صدای افراد، واکنش نشان می‌دهد. با بررسی فیلمی از یک نوزاد، آشکار شد که حرکات جزیی او با آهنگ صدای والدینش مطابقت دارد. صداهای غیر انسانی چنین واکنشی را تولید نمی‌کنند. این امر نشان دهنده یادگیری برخی از مهارت‌های زبانی در رحم است. کودک که صدای قلب مادر را درون رحم شنیده است، این صدا را شناسایی می‌کند و این صدا برایش آرام بخش است. طبق تحقیقات تام باور از دانشگاه ادینبرگ بر روی مشاهدات نوزادان، کودک از آغاز تولد، دنیای سه بعدی را مشاهده می‌کند.
او با کمک عینی که موجب می‌شد چشم چپ و راست تصاویر متفاوتی را ببینند، تصویری را ایجاد کرد که شبیه شئی مستحکمی در جلوی چشم‌های کودک قرار می‌گرفت. باور دریافت حتی نوزادان دست خود را برای لمسی شیئی دراز کنند، اما به محض اینکه دستشان در عوض لمس شیئی به هوا برخورد می‌کند، شروع به گریه می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که کودک از آغاز تولد انتظار دارد اشیا قابل لمس باشند و یگانگی حس دیداری و لامسه را آشکار می‌کند.

مشــاهده و صــدا‌هــا

طبق آزمایشات دیگر دانشگاه ادینبرگ، مشاهده و صداها در ارتباط هستند. نوزاد، سر خود را به سوی صدا، به خصوص صدای مادرش حرکت می‌دهد. همچنین اثبات شده است. که نوزاد توانایی تشخیص بوی مطبوع را از نامطبوع دارد و از بوی نامطبوع، روبرمی‌گرداند. همچنین نوزاد می‌تواند صورت افراد را تشخیص دهد. روبرت فرانتز، محقق دانشگاه ریزروکلولاند، تصاویری از چهره انسان، دارت، روزنامه و دایره‌های رنگی را در مقابل نوزادان یک روزه قرار داد.
او دریافت که بیشتر نوزادان نگاه به چهره انشان را ترجیح می‌دهند. مارک جانسون از کارنیگ میلیون، همین آزمایش را برروی نوزادانی که ده دقیقه از تولدشان می‌گذشت انجام داد و دریافت. آنها مشاهده تصویر چهره انسان را بر تصاویر بیضی شکل یا تصاویر پیچیده‌ ترجیح می‌دهند. طبق گفته جانسون این امر نشان می‌دهد که انسان با الگویی از صورت انسان متولد می‌شود که امکان تشخیص منابع غذا، گرما و سرپناه را برای او فراهم می‌کند. کودکانی که همانند انسانی کامل با آنها صحبت می‌شود، فرصت بیشتری برای یادگیری زبان دارند. یک محیط مناسب که والدین سعی می‌کنند تجربیات حسی کودک را به طور آگاهانه در‌آن ارتقا دهند، می‌تواند روند رشد را تسریع کند. در سال 1952، آرون استرن تصمیم گرفت که ادیس، دختر خود را از محیط محرک بهره‌مند سازد.
از آغاز تولد دختر، آرون مدام بااو صحبت می‌کرد ( البته نه به شیوه کودکانه)، موسیقی پخش می‌کرد و کارت‌های عددی و تصویری را به او نشان می‌داد. این روش مورد استفاده والدین بی‌شماری قرار گرفت و نتایج بسیار خوبی دربرداشت.

سرازیری‌ها، نردبان‌ها و چرخ‌ها

مارک رزنویگ از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، برای ارزیابی تاثیر محیط مناسب بر رشد مغز، گروهی از بچه موش‌ها را در قفسی پر از سرازیری، نردبان، چرخ، تونل، و دیگر وسایل محرک پرورش داد. گروهی دیگری را درقفس‌های ساده قرار داد. پس از 105 روز، مغز موش‌ها آزمایش شد و مشخص شد که ارتباط مغزی موش‌های محیط پیچیده، بیشتر بود.  همچنین سلول‌های آنها 15 درصد بیشتر و ساختار نرون‌ آنها 15 درصد بزرگتر و ارتباط بین نرونی بیشتر بود. اعتقاد به وجود دانش مرکزی برنامه ریزی شده و زیستی در راس تحقیقات رشد کودک قرار دارد. این دانش مرکزی شامل ریاضیات، فیزیک و دیگر مهارت‌های شناختی می‌باشد. زمان برنامه‌ریزی این دانش مرکزی هنوز مشخص نیست. ازسال 1988 که وسیله‌ای چند الکترودی در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا اختراع شد، امکان اندازه گیری سلول‌های مغز جنین‌های پستانداران و تشکیل و تنظیم ارتباطات سلولی درون رحم فراهم شد. تحقیقات بر روی این فعالیت‌های عصبی حاکی از آن است. که ارتباطات بین سلولی طی ( جریان مغزی ) ایجاد می‌شود و هر ارتباط عصبی در ژن‌های ما ذخیره می‌شود. در حالی که بایستی میلیون‌ها ارتباط در مغز ایجاد شود، نظریه قبلی به ذخیره اطلاعات ژنتیکی کمتری نیاز دارد. این امر نشان می‌دهد که طرح اولیه ژنتیک کودک در رحم و طی دوران نوزادی ایجاد می‌شوند.

ذات در مقابل پرورش

فرضیه بالا، فرضیه‌ای جدید است و برای توسعه و اثبات آن بایستی تحقیقات زیادی انجام گیرد. این فرضیه، نگرش نوینی را نسبت به مبحث ذات و پرورش ایجاد می‌کند. مجموعه تحقیقاتی که شامل نظریه‌ها، مطالعات و نتایج گوناگون و حاکی از توانایی کودکان می‌باشد، منجر به تشویق والدین شده است. تاثیر حیاتی پرورش به والدین این فرصت را می‌دهد که به هر شکلی به نوزادان کمک کنند. دانش ما توانایی‌های ذهنی کودکان به دلیل برنامه‌ریزی ژنتیکی یا ارتباطات بین نرونی در رحم و طی اولین ماه‌های رشد کودک روبه افزایش است. والدین در تلاش برای رشد‌ذهنی کودکان بایستی به دو نکته مهم توجه داشته باشند. نخست باید همیشه آنها را مورد نظر داشت. ممکن است کودکی را که توانایی‌های بیشتری نسبت به سایر‌هم سالانش دارد به عمده و به دلیل جلوگیری از بروز حسادت و ناهماهنگی متوقف کرد. دوم آنکه باید به علایق و تمایلات آنها اهمیت داده شود. والدین که زمان، احساس و امید زیادی را سرمایه گذاری کرده‌اند، نباید کودکان را تحت سلطه خود درآورند. نکته مهم، شادی و رضایت کودکان است و شادمانی تربیت در داشتن نقش یاری دهنده نهفته است.

اکنون زمان را متوقف کنید. و سرعت مطالعه خود را با فرمول محاسبه سرعت مطالعه محاسبه کنید و به سوالات پاسخ دهید.

1- مغز انسان:

الف) هنگام بارداری، سلول‌های کاملی دارد.

ب) پیش از تولد سلولهای کاملی دارد.

 ج) یک ماه پس از تولد سلول‌های کاملی دارد.

 د) دو سال پس از تولد سلول‌های کاملی دارد.

٢- اولین جریان‌های مغزی از …………….. آغاز می‌شود.

الف) هنگام بارداری

ب) هشت هفته پس از بارداری

ج) چهارماه پس از بارداری

د) یک ماه پیش از بارداری

٣- دومین جریان‌های مغزی حدود …………….. آغاز می‌شود.

الف) هشت هفته پس از بارداری

 ب) ده هفته پس از تولد

ج) ده هفته پس از بارداری

د) چهار هفته پیش از تولد

 ۴- وزن مغز انسان هنگام تولد …………….. است.

الف) ۱۰ درصد

ب) ۱۵ درصد

ج) ۲۵ درصد

د) ۴۰ درصد کل وزن

۵- وزن مغز در شش ماهگی …………….. است.

الف) ۲۵ درصد

ب) ۴۰ درصد

ج) ۵۰ درصد

د) ۷۵ درصد کل وزن

۶- وزن مغز در دو سال و نیمی …………….. است.

الف) ۵۰ درصد

ب) ۷۵ درصد

ج) ۸۰ درصد

د) ۹۰ درصد کل وزن

۷- وزن مغز در پنج سالگی …………….. است.

الف) ۸۵ درصد

ب) ۹۰ درصد

ج) ۹۵ درصد

د) ۱۰۰ درصد از کل وزن

٨- نوزاد می تواند به آهنگ صدای افراد در اولین روز تولدش واکنش نشان دهد.

 درست/ نادرست

٩- طبق تحقیقات تام باور از دانشگاه ادینبورگ در مورد مشاهده نوزادان نوزاد از بدو تولد:

الف) تنها تصاویر تار را می‌بیند.

 ب) بلافاصله به مادرش نگاه می‌کند.

ج) می‌تواند صداها را به خوبی بشنود.

د) دنیای سه بعدی را مشاهده می‌کند.

۱۰- آزمایشات دیگر دانشگاه ادینبورگ نشان می‌دهد که مشاهدات و صداها در ارتباط‌اند. نوزاد سرش را به سوی صدا حرکت می‌دهد به خصوص …………….. .

۱۱- روبرت فرانتز و مارک جانسون دریافتند که کودک مشاهده تصویر …………….. را ترجیح می‌دهد.

الف) مادرش

ب) دایره های رنگی

ج) چهره

د) حیوانات

۱۲- کودکانی که با زبان کودکان با آنها صحبت می‌شود، فرصت بیشتری برای یادگیری زبان دارند.

 درست/ نادرست

۱۳- آزمایشات مارکر رزنویگ بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که موش‌های محیط مناسب:

الف) مغز‌های کوچک‌تری دارند.

ب) از نظر جسمی رشد بیشتری دارند.

ج) هیچ تغییری در مغزشان ایجاد نشده است.

 د) دارای ارتباطات سلولی بیشتری در مغز هستند.

۱۴- ارتباطات بین نورونی در مغز کودک طی …………….. ایجاد می‌شود.

الف) جریان‌های مغزی

ب) پیش از تولد

ج) از قسمت‌های مشابه ذخیره شده در ژن‌ها

د) طی دو سال اول تولد

۱۵- نکته مهم تربیت …………….. است.

الف) پرورش فرد نابغه

ب) فراهم کردن تحصیلات عالی

ج) شادی و رضایت کودکان

د) عدم دخالت در پرورش طبیعی کودک

پاسخ نامه آزمون سرعت مطالعه در مقاله روش‌های تندخوانی و تقویت‌حافظه:

1

ب

2

ب

3

ج

4

ج

5

ج

6

ب

7

ب

8

درست

9

د

10

صدای مادر

11

ج

12

نادرست

13

د

14

الف

15

ج

پیشنهاد منحصر بفرد:

شما می‌توانید برای آموزش کامل مهارت تندخوانی و تقویت‌حافظه از سایت کتابینش دوره جامع نخبگان مطالعه را تهیه کرده و تمامی تکنیک‌های تندخوانی و تقویت‌حافظه را بصورت کامل آموزش ببینید. محصول نخبگان مطالعه کامل‌ترین دوره آموزشی تندخوانی و تقویت‌حافظه می‌باشد که می‌تواند به شما کمک کند تا تندخوانی، روش مطالعه را بصورت حرفه‌ای آموزش ببینید، تا امروز هزاران نفر از محصول روش‌های تندخوانی ( دوره نخبگان مطالعه ) استفاده کرده‌اند و رضایت کامل داشته‌اند. امیدوارم شما هم با استفاده از دوره نخبگان مطالعه یکبار برای همیشه مهارت تندخوانی را کسب کنید و از روش تندخوانی و تقویت‌حافظه در کسب‌وکار و زندگی خود استفاده کنید.

با آرزوی موفقیت

نــویسنده: امیر اسحاقی

پیشنهاد میکنم دوره‌های زیر را برای پیشبرد بهتر اهداف و یادگیری بیشتر روش‌های تندخوانی خود ملاحظه فرمایید:

دوره غیرحضوری نخبگان مطالعه

وبینار نخبگان مطالعه و تند خوانی 

تکنیک بخاطر سپاری بیشتر مطالب با کمترین فراموشی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][contact-form-7 id=”1857″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cdb_social_networks][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_wp_posts number=”5″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cdb_teacher_detail][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *