کتابینش

ورود / ثبت نام

این روز‌ها بستر اینترنت و فضای مجازی تأثیر زیادی در سبک زندگی رویکرد‌های یادگیری افراد گذاشته است. در حال حاضر می‌توان گفت حدود ۷۴ درصد از افراد در ایران و جهان از آموزش‌های ویدیویی یا آنلاین برای توسعه مهارت‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. فناوری‌های جدیدی مثل پادکست، هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌ها و انواع سایت‌ها از جمله مواردی هستند که بر روند توسعه و یادگیری افراد تأثیر می‌گذارند.

کوچینگ مجازی یکی دیگر از انواع این فناوری جدید است که از طریق سرویس کنفرانس ویدیویی مبتنی بر وب قابل انجام است. کوچینگ مجازی در حقیقت از طریق نرم‌افزار‌های تماس تصویری مختلف با صاحبان کسب و کار یا مراجعین دیگر جلسات را برگزار می‌کنند.

 

کوچینگ مجازی چیست؟

در حقیقت کوچینگ مجازی انجام فرایند کوچینگ است که از طریق یک پلتفرم آنلاین انجام می‌شود. همان طور که شما هم مطلع هستید، بعد از ویروس همه گیر کرونا تماس فیزیکی افراد کمتر شد و در نتیجه این، استفاده از فضای مجازی و ابزار‌های کنفرانس معمول‌تر از دیدار حضوری شد. این اتفاقات در همه زمینه‌ها خود را نشان داد و فرایند کوچینگ هم وارد فضای مجازی شد. البته باید بدانید که کوچینگ مجازی چیزی فراتر از صحبت آنلاین با کسی از طریق یک پلتفرم خاص است.

با این که این صحبت از طریق پلتفرم اتفاق می‌افتد اما مراجع توسط یک فرد هدایت می‌شود. این که آن فرد چه کسی است و چه رویکردی دارد، تفاوت زیادی در اثربخشی کوچینگ ایجاد می‌کند. پلتفرم هم دقیقاً همین طور است، به طوری که مکامله کوچ مجازی می‌تواند چیزی فراتر از تماس تلفنی ساده بین مراجعه‌کننده و کوچ باشد.

معرفی برخی از انواع کوچینگ مجازی

کوچینگ مجازی که شبیه کوچینگ فیزیکی هستند، می‌توانند از راه‌های مختلفی برگزار شوند. واقعاً در این زمینه که از چه پلتفرمی استفاده شود وجود ندارد. همچنین اینکه در کوچینگ مجازی هیچ محدودیتی برای کوچ ایجاد نمی‌شود و این فکر که با این روش کوچینگ نمی‌تواند همه مهارت و تخصص خود را پیاده کند، فکری کاملاً اشتباه است. مراجعه‌کننده تا زمانی که به اینترنت متصل باشد می‌تواند بر روی هر تعداد مهارت یا زمینه‌ای که می‌خواهد در آن‌ها توسعه پیدا کند با کوچ در ارتباط باشد. در این جا برای نمونه به چند زمینه کوچینگ اشاره می‌کنیم که از طریق مجازی قابل اجرا هستند.

کوچینگ مجازی
کوچینگ مجازی یکی از راه های برقراری ارتباط راحت با کوچ است

کوچینگ توسعه مدیریت اجرایی به صورت مجازی

کوچینگ رهبری و مدیران برای همه افرادی که صاحب کسب و کاری هستند، بسیار مؤثر است. کوچینگ رهبری مهارت‌های جدیدی که روی بهبود هم افزایی تیمی تأثیر می‌گذارند و‌ایده‌های نو را پیاده می‌کنند به خوبی آموزش داده می‌شود. البته همه می‌توانند از مهارت‌های رهبری و مدیریت برای تأثیرگذاری بیشتر روی دیگران و بهبود بهره وری استفاده کنند. فقط به این دلیل که در عنوان شغلی خود چیزی به اسم مدیر یا رئیس ندارید دلیل نمی‌شود که دور کوچینگ رهبری را به کلی خط بکشید.

مهارت‌های رهبری می‌توانند برای همه افراد مؤثر باشند. در شرکت‌های امروزی تیم‌های کاری زیادی وجود دارند، همکاری‌ها از مرز خود عبور می‌کند و بینش می‌تواند در هر زمینه‌ای به دست بیاید. در این زمینه کوچینگ مجازی می‌تواند بدون اینکه وقت و هزینه‌ای برای رفت و آمد از شما بگیرد، به راحتی در دسترس باشد.

کوچینگ گروهی مجازی

کوچینگ گروهی در حقیقت در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید وجود دارد. مراجعانی که در جلسات آنلاین کوچینگ گروهی حضور پیدا می‌کنند ممکن است همدیگر را بشناسند یا نه یا اینکه همگی برای یک شرکت کار کنند. مراجعان حاضر در جلسه توسط کوچ هدایت می‌شوند و درباره اینکه چند جلسه باید این روند را ادامه دهند توافق می‌کنند. قدرت کوچینگ گروهی در همین است که اعضا از یکدیگر یاد می‌گیرند و حمایت می‌شوند.

در کوچینگ گروهی افراد با شنیدن تجربه‌ها، تفکرات و پیشرفت‌های دیگران استفاده زیادی می‌برند. یک مربی ماهر به اعضای تیم خود کمک می‌کند تا ببینند چه چیزی برای آن‌ها کارایی بیشتری دارد و چه چیزی را باید کنار بگذارد. کوچینگ گروهی مجازی با گفتوگو درباره زمینه‌های مختلف، مسائل سخت و پیچیده را آسان‌تر می‌کند. همچنین اعضای تیم در کنار هم مهارت همکاری مؤثر را یاد می‌گیرند. جلسات مربیگری گروهی یا تیمی حتی روی مهارت ارتباطات اجتماعی افراد تأثیر زیادی می‌گذارد.

کوچینگ مجازی
کوچینگ مجازی زمان و هزینه حمل و نقل برای دیدار کوچ را کاهش می دهد

کوچینگ سلامت مجازی

مربی سلامت به افراد کمک می‌کنند تا در جهت سلامتی و تندرستی قدم بر دارند. در واقع در فرایند کوچینگ سلامت، به مراجعه‌کننده کمک می‌شوند تا تعادل را به گونه‌ای برقرار سازد که به سلامت و تندرستی او لطمه وارد نشود. برای هر کسی که بخواهد بین کار، زندگی شخصی و خانوادگی، خواب و سلامت جسمانی خود تعادل برقرار کند این نوع کوچینگ فایده زیادی دارد. حتماً خودتان حدس می‌زنید که در این نوع کوچینگ هم نیاز به رفت و آمد و مراجعه حضوری نخواهد بود و به راحتی می‌توانید از طریق کوچینگ مجازی این خدمات را دریافت کنید.

کوچینگ روابط مجازی

مربیگری روابط و ارتباطات برای هر نوع رابطه‌ای که در آن نقشی دارید می‌تواند مؤثر باشد. این رابطه می‌تواند یک رابطه خانوادگی یا کاری باشد، افراد یاد می‌گیرند که چگونه در مکالمات دشوار به خوبی واکنش نشان دهند. اینکه چطور درباره خود حرف بزنند یا در صورت نیاز چطور از دیگران کمک بخواهند از جمله مسائلی است که در این نوع کوچینگ درباره آن صحبت می‌شود. فرایند کوچینگ ارتباطات به این مسائل محدود نمی‌شوند و شما در هر زمینه یا نقشی که داخل آن هستید می‌توانید از کمک یک کوچ استفاده کنید.

یک مربی خوب فضایی ایجاد می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی و تعاملی خود را تمرین کرده و بازخورد خوبی دریافت کنید. مثل مواردی که قبل از این گفتیم، این نوع مربیگری به راحتی از طریق کوچینگ مجازی قابل اجرا است.

کوچینگ مجازی
کوچینگ مجازی به شما قدرت انتخاب می دهد

تعادل در محل کار با کوچینگ مجازی

استرس یکی از مشکلات رایج مربوط به زندگی انسان‌ها در این دوره است؛ سلامت محیط کار تا حد زیادی به میزان استرس شما در آنجا بستگی دارد. اگر محیط کار سالمی نداشته باشید، ممکن است بهره وری شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. اگر مدیر یک کسب و کار هستید می‌توانید با استخدام یک بیزینس کوچ مجازی به خوبی بهره وری کارمندان خود را بالا ببرید. از طرفی دیگر، ممکن است خودتان برای بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف کاری به فرایند کوچینگ مجازی نیاز داشته باشید.

انتخاب فردی که در بیزینس کوچینگ مجازی تخصص داشته باشد می‌تواند کارمندان شما را به بالاترین حد از بهره وری و اعتماد به نفس برساند. در نتیجه این اتفاق، کارمندان در صدد انجام کار‌های خلاقانه و جدیدی بر می‌آیند که دور از انتظار شما است. همه این‌ها به معنی سود خیلی زیاد برای کسب و کار شما خواهد بود.

چرا کوچینگ مجازی را انتخاب کنیم؟

درباره اینکه حضور یک بیزینس کوچ حرفه‌ای به کسب و کار شما کمک زیادی می‌کند شکی نیست. اما اینکه چرا به جای کوچینگ سنتی از کوچینگ مجازی استفاده کنیم، سؤال بسیار خوبی است که در اینجا به آن پاسخ می‌دهیم. حقیقت این است کوچینگ مجازی می‌تواند شما را نسبت به رقبا متمایز و برتر کند. انعطاف‌پذیری به عنوان باارزش‌ترین ویژگی کوچینگ مجازی شناخته می‌شود؛ چرا که مراجعه‌کنندگان که شامل مدیران و کارمندان یا یک فرد خاص می‌شوند، در هر شرایط و موقعیتی که نیاز داشتند می‌توانند در فرایند کوچینگ مجازی قرار بگیرند.

کوچینگ مجازی و آوردن مشاغل به خانه

شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه این امکان را فراهم می‌کنند تا در هر زمان و مکانی که مراجعه‌کننده نیاز داشته باشد، کوچ در دسترس او قرار بگیرد. این تفاوتی که دنیای ارتباطات نسبت به گذشته کرده منجر به این شده تا مشاغل موانع را بشکنند و تیم‌هایی را از سرتاسر جهان جمع کنند که به منابع تخصصی و توسعه دسترسی پیدا کنند. با حذف مرز‌های جغرافیایی، افراد به راحتی می‌توانند یک کوچ مناسب برای خود انتخاب کنند و او را در هر لحظه از زندگی‌شان کنار خود داشته باشند.

به همین ترتیب کسب و کار‌ها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند هر فردی با هر نوع ویژگی و استعدادی را کنار خود نگاه داشته باشند. این روش خلاقیت کارکنان برای اینکه به رشد بیشتری برسند را تحریک می‌کند و فرهنگ سازمانی کسب و کار را به طور مثبت دگرگون می‌سازد.

مزیت‌های کوچینگ مجازی

یکی از مزیت‌هایی که کوچینگ مجازی به نسبت روش سنتی کوچینگ دارد همین است ه دسترسی به داده‌ها آسان است و گرفتن بازخورد هم با سهولت انجام می‌شود. در واقع با پلتفرم‌های مجازی شرکت‌کنندگان و کوچ‌ها می‌توانند به راحتی یادداشتها و بازخورد‌های خود را در یک پلتفرم امن ثبت کنند. مدیران از طریق کوچینگ مجازی می‌توانند مروری شخصی درباره رشد، مهارت، نگرش و ضعف‌های خود دریافت کنند.

مزیت بعدی کوچینگ مجازی، قابلیت سازگاری و انتخاب است. اگر وارد فرایند کوچینگ سنتی شوید، مراجع محدود به کوچ‌هایی است که در اطراف خود قرار دارد. این به خاطر آن است که مراجع برای شرکت در جلسات باید به صورت حضوری رفت و آمد داشته باشد. این در حالی است که با کوچینگ مجازی، مراجع دسترسی گسترده‌ای به انواع مربی‌ها در هر زمینه‌ای دارد. شما به عنوان مراجعه‌کننده حتی می‌توانید از کوچ‌های معتبر و با تجربه در سرتاسر جهان کمک بگیرید. با استفاده از کوچینگ مجازی می‌توانید به تنوع بیشتر، تجربه بیشتر و همچنین طیف وسیع‌تری از دیدگاه‌ها و شخصیت‌های مربیان هر زمینه دسترسی پیدا کنید.

در آخر، راحتی و تسهیل کوچینگ مجازی با مدل سنتی آن قابل مقایسه نیست. ابزار‌های ارتباطی باعث شده تا ملاقات‌ها و جلسات آسان شوند و نیازی به اجاره فضای اداری یا هزینه و زمان گذاشتن برای رفت و آمد وجود نداشته باشد. ابزار‌های بازخورد، پیشرفت، زمان‌بندی و بازخورد همه در یک پلتفرم قرار می‌گیرند و لازم نیست برای هر کدام آن‌ها فضای فیزیکی یا هزینه تازه‌ای مصرف کنید. اکثر برنامه‌های مورد استفاده در کوچینگ مجازی با موبایل (اندروید یا آی او اس) نیز سازگار هستند و امکان برگزاری جلسات را در هر حالتی فراهم می‌کنند.

کوچینگ مجازی
کوچینگ مجازی برای کارمندان شرکت به طور فردی و گروهی قابل اجرا است

از کوچینگ مجازی چه انتظاری داشته باشیم؟

کوچینگ مجازی به خوبی خواهد توانست تا شما را به یک سری اهداف برساند؛ در واقع تفاوتی بین عملکرد کوچ در کوچینگ مجازی با حالت فیزیکی آن وجود ندارد. در این فرایند شما به خوبی می‌توانید ذهنیت رشد خود را نگه دارید و با این روش بهتر با چالش‌های پیش رو در زندگی مقاومت کنید. دومین اصلی که در کوچینگ مجازی به دست می‌آورید، قدرت حل مسأله است. در فرایند کوچینگ مجازی مربی با پرسیدن سؤالات صحیح و استفاده از تکنیک‌های خاص به شما کمک می‌کنند تا خودتان به بهترین نتیجه دست پیدا کنید و تصمیم‌گیری درستی انجام دهید.

فرایند کوچینگ به طور کلی زمان شما را حفظ می‌کند، به این معنا که شما با شروع این فرایند، در پول و زمان خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید و به جای اینکه با آزمون و خطا به نتایج نسبتاً خوب برسید، از تجربه کوچ استفاده می‌کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید. مهارت برنامه‌ریزی استراتژیک یکی دیگر از نتایجی است که بعد از شروع فرایند کوچینگ به خوبی می‌توانید آن را به دست‌آورید.

اگر مدیریت کسب و کاری را به عهده دارید و کارکنانی زیر دست شما فعالیت می‌کنند، برای بهبود عملکرد فردی و گروهی آن‌ها می‌توانید کارکنان خود را وارد فرایند کوچینگ کنید. برای ایجاد رشد طولانی مدت و پایدار، افراد باید بتوانند زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند. کوچینگ فضایی فراهم می‌کند تا زمینه‌های رشد برای افراد شناسایی شود و بتوانند پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنند.

کوچینگ مجازی چه چیز‌هایی نیست

برخی تصورات غلط درباره کوچینگ مجازی وجود دارد؛ اگر چه که این فرایند برای همه قابل استفاده است اما مواردی وجود دارد که برای آن‌ها بهتر است از کوچینگ مجازی استفاده نکنید. به عنوان مثال، کوچینگ مجازی جایگزین خوبی برای درمان نیست. در برخی موارد شاید بهتر باشد با یک متخصص بهداشت روانی صحبت کنید. از طرف دیگر، کوچینگ نباید به جای مدیریت استفاده شود. تخصص کوچ به ایجاد مهارت هایی در شما کمک می کند که بتوانید مدیریت بهتری داشته باشید اما آن ها مدیران شرکت شما نیستند.

نباید از کوچ درخواست کنید تا برای کسب و کار شما تصمیم بگیرند. کوچینگ مجازی یک تعمیر آسان نیست؛ شاید شما فکر کنید به محض رویارویی با یک مربی به پاسخ همه سوالات خود در زمینه مشخصی دست پیدا می کنید. اما حقیقت این است که کوچینگ مجازی یک فرایند دشوار بوده و نیاز به تلاش زیادی از طرف مراجعه کننده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *