کتابینش

ورود / ثبت نام

کسب و کار خانگی

کسب و کار خانگی از معرفی تا اصول راه اندازی

همه انسان‌ها دوست دارند منبع درآمدی داشته باشند که با آن، نیازهای روزمره خود را برطرف کنند. افراد زیادی می‌خواهند در کنار تحصیل یا شغل ثابت خود، کسب و کار دیگری برای خود داشته باشند. اغلب کسب و کارها با کار کردن برای شخص دیگری طی ساعات مشخص تعریف می‌شوند. در این بین می‌توانید کسب و کار خانگی خود را راه بیاندازید و زمان خود را صرف پیشرفت آن کنید. در مقاله کسب و کار خانگی از معرفی تا اصول راه اندازی، همه اطلاعات لازم برای راه اندازی کسب و کار خانگی را به شما ارائه می‌دهیم.

کسب و کار خانگی
کسب و کار خانگی

چرا کسب و کار خانگی کوچک خوب است؟

با راه اندازی یک کسب و کار کوچک، ریسک کمتری را متحمل می‌شوید؛ بنابراین درصد موفقیت شما بیشتر خواهد بود. راه اندازی یک کسب و کار بزرگ برای کسی که قبل از آن تجربه داشتن کسب و کاری را ندارد، نه تنها به خاطر تحلیل بازار و رقبا، بلکه به خاطر دردسرهای مدیریتی، حقوق کارکنان و تمام هزینه‌های یک کسب و کار بزرگ، پیشنهاد نمی‌شود.

کسب و کار خانگی چه خوبی‌ هایی دارد؟

اگر دوست دارید کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید، باید مزایای آن را بشناسید. از جمله مزایای کسب و کار خانگی این است که خودتان رئیس خودتان هستید؛ در واقع آزادی عمل شما به نسبت یک کارمند بیشتر خواهد بود. در کسب و کار خانگی شما ساعات کاری خود را تعریف می‌کنید. این نوع کسب و کارها متناسب با زمانی که برای آن می‌گذارید، سود خوبی به شما می‌دهد. احساس خوب تلاش کردن و رسیدن به مراتب بالاتر در کسب و کار خانگی همراه شما خواهد بود. با هر تصمیم کوچک یا بزرگ، می‌توانید رشد کنید؛ اگر تصمیمات شما به موفقیت کسب و کارتان منجر شود، احساس پیروزی زیادی در شما به وجود می‌آید. هزینه‌های راه اندازی کسب و کار خانگی مقرون به صرفه است و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. یکی از دلایل به صرفه بودن کسب و کار خانگی، نیاز نداشتن به کارمندان زیاد است. در نتیجه همه این‌ها، مدیریت و برنامه ریزی برای کسب و کار و پیشرفت آن راحت‌تر خواهد بود.

علاوه بر مواردی که گفته شد، یکی از خوبی‌های کسب و کار خانگی این است که هیچ سقفی برای کسب درآمد ندارد. کسب و کار خانگی به کسانی که می‌خواهند پیشرفت کنند انگیزه بسیاری می‌بخشد. با کارمند یک مجموعه بودن، تنها یک درآمد ثابت به شما می‌رسد. در واقع هیچ گاه فرصت رشد پیدا نمی‌کنید. اما وقتی که کار در منزل را برای درآمد زایی انتخاب می‌کنید، فرصت زیادی برای پیشرفت و افزایش درآمد خود دارید.

چرا افراد کسب و کار خانگی را انتخاب می‌کنند؟

  • به خاطر اینکه کارایی بیشتری دارند
  • به خاطر اینکه زمان خود را در ترافیک هدر نمی‌دهند
  • به خاطر اینکه در منزل بهره‌وری بالاتری دارند
  • به خاطر اینکه از استرس‌های موجود در محیط کار در امان هستند
  • به خاطر اینکه زمان خود را در راه رفت و برگشت به محیط کار صرف نمی‌کنند
  • به خاطر اینکه وقت بیشتری برای بودن کنار دوستان و آشنایان خود دارند
  • به خاطر اینکه با مصرف بنزین کمتر، به محیط زیست آسیب کمتری می‌زند
  • به خاطر اینکه در منزل محیطی آرام برای کار کردن در اختیار دارند
کسب و کار خانگی
کسب و کار خانگی

کسب و کار خانگی چه بدی هایی دارد؟

البته که کسب و کار خانگی خوبی‌های زیادی دارد؛ اما باید درباره سختی‌های این نوع کار نیز شناخت کافی داشته باشید. در کسب و کار خانگی اگر کار نکنید، خبری از سود نخواهد بود. در واقع در این نوع کسب و کارها هر چقدر که تلاش کنید، آش می‌خورید. وقتی که کسب و کارتان را شروع می‌کنید، هیچ پیش بینی راجع به درآمد آینده نخواهید داشت و تا مدتی درآمد شما تضمین شده نیست. برای اینکه افزایش فروش داشته باشید به این مقاله مراجعه کنید. شکست‌های مقطعی در این کسب و کار ممکن است بسیار دردناک باشد. این نوع کسب و کار مثل همه مشاغل، امکان ورشکستگی دارد. همچنین وقتی برای خودتان کار می‌کنید، خبری از بیمه و مزایا نیست. همچنین ممکن است زمانی برای استراحت پیدا نکنید؛ بنابراین حفظ تعادل بین کار و زندگی شخصی در این نوع کسب و کارها حرف اول را می‌زند.

وقتی کسب و کار خانگی شخصی تان را راه اندازی کردید، احتمالاً بزرگ‌ترین چالشی که با آن رو به رو خواهید شد این است که بیشتر زمانتان برای انجام کارهای مختلف و زیادی صرف می‌شود. ممکن است هیچ تجربه‌ای در انجام این دست کارها نداشته باشید و نیاز باشد که یک سری مهارت جدید یاد بگیرید. به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای یادگیری پیش می‌آید اما این موضوع به دیدگاه شما نسبت به این مسئله بر می‌گردد.

کار در خانه راحت نیست و ممکن است آن‌قدر سرتان شلوغ باشد که نصف روز در اتاق مشغول کار باشید. این موضوع نباید منجر به این شود که از کارهای دیگر خود مثل درس خواندن یا اصلاح موهای خود عقب بمانید. متاسفانه باید بگوییم که اگر این موضوع مدیریت نشود، ممکن است جایگاه اجتماعی شما از بین برود و به شخصی منزوی و افسرده تبدیل شوید. برای همین پیشنهاد می‌شود که اگر سراغ کسب و کار خانگی می‌روید، زمانی را برای زندگی شخصی، پیشرفت فردی، گذراندن زمانی با خانواده و حضور در جامعه کنار بگذارید.

یکی دیگر از چالش‌های راه اندازی کسب و کار خانگی مدیریت زمان است. این مسئله زمانی مهم می‌شود که در برابر عوامل وسوسه بر انگیز نمی‌توانید مقاومت کنید. مثلاً وقتی با دوستان خود بیرون رفتید، قید کار را به کلی می‌زنید و ساعتی که برای برگشتن به کار تعیین کردید را به کلی فراموش می‌کنید. برای این که این مشکلات پیش نیاید، باید ساعات منظمی را برای کار خود در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید؛ که البته دست شما در انتخاب ساعات کاری باز است.

می‌توانید هر ساعت از شبانه روز که راحت‌تر هستید را به کارتان اختصاص دهید؛ اما ممکن است وقتی به خانه برمی‌گردید تا به کارتان مشغول شوید، ببینید که سریال مورد علاقه خانواده شما شروع شده و صدای آن بلند است. در این شرایط ممکن است کار کردن برای شما سخت شود. آیا می‌توانید این چالش‌های پیش بینی نشده را حل کنید؟ با توجه به این موارد در راه اندازی کسب و کار خانگی، دقت بیشتری داشته باشید.

کسب و کار خانگی
کسب و کار خانگی

کسب و کارهای واقعی و مجازی

کسب و کارهای کوچک به دو دسته اصلی کسب و کار مجازی و کسب و کار فیزیکی تقسیم می‌شوند و هر کدام موارد جزئی‌تری را در برمی‌گیرد. البته به دلیل پیشرفت تکنولوژی خیلی نمی‌توانیم مشاغل مجازی و فیزیکی را از همدیگر تفکیک کنیم. امروزه کسب و کارها به دنبال گسترش بازار خود در فضای مجازی هستند؛ اگر کسب و کارهای کوچک از ابزار مهم اینترنت استفاده نکنند ممکن است با شکست کامل رو به رو شوند.

معرفی چند نمونه کسب و کار خانگی در ایران

طراح داخلی

امروزه مد در زندگی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد؛ همه افراد به زیباسازی منازل و شرکت‌ها توجه زیادی می‌کنند. طراحی مناسب شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و گالری‌ها موجب جذب بیشتری مشتری می‌شود. اگر دانش، خلاقیت و مهارت لازم طراح داخلی را دارید، می‌توانید به راحتی کسب و کار خانگی خود را شروع کنید. برای این کسب و کار فارغ از لوازم اولیه، به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارید. سرمایه لازم برای شروع کسب و کار خانگی به عنوان طراح داخلی، در حد وسایل ضروری این کار است. یکی از کسب و کارهای ایرانی در زمینه طراحی داخلی، سایت چیدانه است. این سایت ارتباط بین مشتری و صاحبان کسب و کار را به خوبی فراهم می‌کند.

مشاور امور قراردادی

هر کس که بخواهد قراردادی را تنظیم کند، باید با قوانین مربوط به آن آشنا باشد. افراد زیادی می‌خواهند با یک مشاور حقوقی در این زمینه‌ها صحبت کنند. هزینه ایجاد کسب و کار خانگی مربوط به مشاور امور قراردادی در حد طراحی و توسعه یک سایت است. الوبیزنس نمونه ای از بهترین کسب و کارها در زمینه مشاوره امور قراردادی است.

آشپز غذای خانگی و دسر

تهیه غذای خانگی یکی دیگر از انواع کسب و کار خانگی است که اگر آشپزی شما خوب باشد، می‌تواند درآمد خوبی برایتان ایجاد کند. برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید با سرویس‌های ارائه دهنده خدمت همکاری کنید و در این صورت ده میلیون سرمایه برای شما کافی است. علاوه بر آن می‌توانید وب سایت منحصر به فرد خود را ایجاد کنید تا با افراد بیشتری ارتباط بگیرید و سود بیشتری نصیب شما شود. وب سایت مامان پز از سال 93 فعالیت خود را در تولید غذای خانگی آغاز کرده است؛ افراد دیگر هم می‌توانند با این سایت همکاری کنند.

ساخت جعبه کادو

ساختن یک جعبه کادو با اندکی آموزش و دقت به راحتی امکان پذیر بوده و یکی از راه‌های آسان برای ایجاد کسب و کار خانگی است. با کمی خلاقیت می‌توانید بسته‌های جذابی طراحی کنید که به عنوان جعبه جادویی استفاده شود. برای این کسب و کار علاوه بر مواد اولیه، باید یک روش فروش قوی داشته باشید. بهتر است یک صفحه شخصی در فضای مجازی بسازید تا مخاطبان بتوانند کسب و کار شما را پیدا کنند. کادو رنگی از جمله کسب و کارهای آنلاین در زمینه ساخت جعبه کادو است.

ساخت عروسک بافتنی و پارچه ای

یکی دیگر از حرفه‌های جذابی که در محیط خانه می‌توانید به آن مشغول شوید، ساخت عروسک‌های بافتنی یا پارچه ای جذاب است. این عروسک‌ها مشتریان زیادی دارند. برای شروع این کسب و کار خانگی به سرمایه زیادی نیاز ندارید. بعد از اینکه ایده عروسک سازی شما تکمیل شد، نمونه کارهای خود را داخل صفحات مجازی شخصی تان قرار دهید تا به بازار گسترده‌تری از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. سایت هنر روز از جمله کسب و کارهای فعال در زمینه ساخت عروسک پارچه ای و بافتنی است.

مترجم

اگر به زبان‌های خارجی مسلط هستید، می‌توانید مقاله‌ها و متون تخصصی آن زبان را به ایرانی ترجمه کنید. همچنین می‌توانید کتاب‌های ایرانی را به زبان‌های خارجی بنویسید و منبع درآمد خوبی برای بسازید. ایجاد کسب و کار خانگی در حوزه مترجمی با کمترین هزینه  و سرمایه ممکن است. اگر نمی‌خواهید سایت یا صفحه‌ای شخصی برای خود درست کنید، می‌توانید در سایت‌های دیگر به کار خود مشغول شوید. یکی از سایت های فعال در زمینه ترجمه انواع متن، سایت تهران ترجمه است.

آموزش آنلاین

اگر در حرفه خاصی مهارت دارید، خوب است آن را به دیگران آموزش دهید. آموزش آنلاین به عنوان یک کسب و کار خانگی و منبع درآمد خوب شمرده می‌شود. برای این کار به یک نرم افزار آنلاین برای تدریس احتیاج دارید که این نرم افزارها به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم ویدیوهای آموزشی تولید کنید و به عنوان یک دوره آموزشی در سایت خود به فروش برسانید. یکی از کسب و کارهایی که کار آموزش آنلاین انجام می‌دهند، سایت خانه سرمایه است. افراد برای آموزش دوره بورس نخبگان به این سایت مراجعه می‌کنند. همچنین سایت فرادرس، آموزش‌های تخصصی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

علاوه بر موارد بالا می‌توانید در سایت‌های مختلف دیگر به کار مورد علاقه خود مشغول شوید. مثلا می‌توانید در سایت پونیشا، انجام میدم و پارس کدرز به عنوان فریلنسر در زمینه مورد علاقه خود کسب درآمد کنید.

کسب و کار خانگی
کسب و کار خانگی

برای شروع کسب و کار خانگی از کجا شروع کنیم؟

قدم اول برای اینکه کسب و کار خانگی‌تان را راه اندازی کنید، داشتن یک ایده خوب است.. همه زندگی و ساده‌ترین فعالیت‌هایی که طی روز انجام می‌دهیم، با یک ایده شکل گرفته است. مثلاً وقتی تصمیم می‌گیرید در یک روز پاییزی پیاده روی کنید تا از هوا و صدای خش خش برگ‌ها زیر پایتان لذت ببرید؛ خودش یک ایده است. گاهی برخی ایده‌ها آن‌قدر ناب و نوآورانه هستند که ارزش تجاری شدن را دارند.

اگر می‌خواهید یک ایده عالی برای کسب و کار خانگی خود بزنید، باید به استعداد خود توجه کنید. در اینجا منظور خود را با یک مثال به شما منتقل می‌کنم: من به همبرگر علاقه زیادی دارم و حتی قابلیت این که در روز 6 همبرگر بخورم را دارم. دوست دارم در آینده با خوردن همبرگرهای خوشمزه منبع درآمدی داشته باشم. اما دنیا هیچ ارزشی برای این استعداد من قائل نیست که بخواهد در ازای آن پولی بپردازد! بنابراین باید علایق و توانایی‌های من در جهت تجاری شدن متمایل شود تا مردم حاضر باشند در ازای آن پول دهند و فروش داشته باشم. این یعنی راه اندازی یک بیزینس واقعی!

همچنین برخلاف تصور عموم مردم، داشتن یک ایده پولساز به ذهن خلاق ربط ندارد؛ تنها باید به مشکلات مردم توجه کنید. اگر می‌خواهیم یک ایده مناسب برای کسب و کار خانگی داشته باشیم، باید به دنبال مشکلات مردم و راه‌های حل آن بگردیم. در این صورت می‌توانیم زندگی مردم را بهتر کنیم و آن‌ها هم حاضر می‌شوند در ازای خدمات و محصولات ما هزینه‌ای بپردازند. این مشکلات همه جا هستند و به قول راب فیتزپاتریک: «مردم مشکلات خود را می‌شناسند اما نمی‌دانند چطور آن‌ها را حل کنند.» این وظیفه شما است که به عنوان مؤسس یک کسب و کار خانگی راه حلی برای مشکلات پیدا کنید.

کسب و کار خانگی
کسب و کار خانگی

سبک سنگین کردن ایده

قدم بعدی این است که ایده کسب و کار خانگی‌تان را سبک سنگین کنید. به این معنی که ریسک محصول، ریسک بازار و مشتری و ریسک رقبا را به خوبی بشناسید.

ریسک محصول

ممکن است ایده ساخت یک محصول جدید در ذهن شما باشد و برای عملی کردن آن، وام بگیرید. اما در طول مراحل ساخت ببینید ایده شما با مشکل رو به رو شده و عملی نمی‌شود. شاید بهتر بود قبل از دریافت وام، از اینکه می‌توانید محصول خود را بسازید یا نه مطمئن شوید. در این مثال، ریسک کار شما به روی محصول خواهد بود.

ریسک محصول یا خدمات معمولاً به خاطر کمبود منابع مالی به وجود می‌آید؛ در غیر این صورت می‌توانستیم با تلاش زیاد و استخدام افراد حرفه‌ای، به هر ترتیب که شده محصول مورد نظر در کسب و کار خانگی‌مان را آماده کنیم. با وجود اینکه راه اندازی کسب و کار خانگی به صرفه‌تر است، اما باز هم هزینه‌هایی به دنبال دارد. قبل از اینکه ایده کسب و  کار خانگی خود را اجرا کنید، ببینید از پس هزینه‌های این کار بر می‌آیید؟ مثلاً اگر بخواهید یک پیج فروش داروهای گیاهی در اینستاگرام راه اندازی کنید، چقدر سرمایه برای خرید محصول دارید؟ نکته مهم این است که بازده شما از کسب و کار خانگی مشخص نیست، بنابراین نباید بیشتر از توان خود هزینه کنید. ساموئل کلاسون در کتاب ثروتمندترین مرد بابل می‌گوید شما باید بتوانید مخارج واقعی خود را با آنچه دوست دارید داشته باشید از یکدیگر جدا کنید. برای مثال اگر دوست دارید یک سایت با طرح دلخواه بزنید، باید این کار را با حداقل امکانات انجام دهید. بعداً که به سود رسیدید سایت خود را گسترده کرده و امکانات دلخواهتان را به آن اضافه کنید.

مایک کلوم می‌گوید: در ابتدای کسب و کارم همه کارها را به ساده‌ترین شکل انجام می‌دادم. چرا که فکر می‌کردم پول کافی برای استخدام دیگران ندارم. شما هم باید یاد بگیرید که خودتان به تنهایی از پس بیشتر کارها برآیید. فقط کافی است در هر زمینه‌ای کمی سر در بیارید.

ریسک مشتری و بازار

بیشتر کسب و کارهای نوپا به همین خاطر شکست می‌خورند؛ این کسب و کارها به بازاریابی و جذب مشتری توجه زیادی نشان نمی‌دهند. با این فرض که کسب و کار خانگی شما یک محصول یا خدمات خیلی خوب ارائه دهد، باید بدانید که اصلاً مردم به این محصول نیاز دارند؟ آیا مردم حاضر هستند بابت محصول و خدمات کسب و کار خانگی شما پولی بدهند؟ تعداد مشتری‌های کسب و کار خانگی شما چقدر است؟

البته اگر ایده شما بر اساس حل یک مشکل مهم به وجود آمده باشد، این ریسک برای کسب و کار خانگی شما کاهش پیدا می‌کند. اما همچنان موارد زیادی وجود دارد که به آن باید توجه کنید، مثلاً اینکه آیا افراد درآمد کافی برای خرید محصول یا خدمات کسب و کار خانگی شما را دارند؟ بهترین روشی که با آن متوجه می‌شوید کسب و کار خانگی شما فروش خواهد داشت یا نه، این است که با خود مشتریان صحبت کنید. این افراد بیشتر از هر کس دیگر به شما می گویند که از محصول شما می‌خرند یا نه.

ریسک رقبا

این ریسک خیلی ترسناک نیست؛ به راحتی می‌توانید این ریسک را برای کسب و کار خانگی‌تان از بین ببید. وقتی اقدام به راه اندازی کسب و کار خانگی خود کردید، از این که چه شرکت‌های دیگری در حوزه شما فعالیت می‌کنند یا محصولات و خدمات مشابه را می‌فروشند اطلاعات کسب کنید. آیا می‌توانید با این شرکت‌ها رقابت کنید؟ برای اینکه کسب و کار خانگی شما بتواند رقابت کند، به چه ابزار و امکاناتی نیاز دارید؟

اگر اولین کسب و کاری هستید که وارد یک حوزه کاری می‌شوید، خیلی به نفع شما است. همچنین با نوآوری یا ایجاد مزیت‌های رقابتی به روی محصولات خود، می‌توانید برند خود را محبوب کنید. این را بدانید که نوآوری تا آخر عمر منبع درآمد شما را از کسب و کار خانگی تضمین نخواهد کرد، درست مثل زمانی که اسنپ کار خود را به عنوان اولین سرویس تاکسی آنلاین در ایران شروع کرد.

روز مورد علاقه کارتان را تصور کنید

به این فکر کنید که کسب و کار خانگی شما در شش ماه دیگر قرار است به x تعداد فروش محصول یا خدمات برسد. باید ++مشخص کنید که کسب و کار خانگی شما دقیقاً می‌خواهد به چیزی برسد. مثلاً بگویید در بازه‌های زمانی طولانی‌تر مثل 3 یا 5 سال دیگر کسب و کار خانگی‌تان در چه جایگاهی خواهد بود. این برنامه ریزی برای افرادی که می‌خواهند در کسب و کار خانگی خود موفق باشند بسیار مؤثر است. کسب و کار خانگی حسابی، باری به هر جهت پیش نمی‌رود و هر کدام از اقدامات خود را با برنامه ریزی انجام می‌دهد. اگر تصویر واضحی از آن چه که دوست دارید به آن برسید نداشته باشید، چطور می‌توانید به آن برسید؟ شاید آن روزی که نقطه عطف کسب و کار خانگی شما باشد، همین امروز بوده، چه کسی می‌داند؟ برای یک بار هم که شده بنشینید و همه اهداف خود را مشخص کنید.

کسب و کار خانگی را شروع کنید

والت دیزنی حرف زیبایی دارد که می‌گوید برای شروع کردن حرف زدن را کنار بگذارید و تنها شروع کنید. همه ما زمان‌هایی در زندگی با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌ایم. مثلاً در همان زمانی که باید کسب و کار خانگی‌مان را شروع کنیم، درگیر تصمیم گیری، بررسی ایده و آماده کردن پیش نیازها شدیم. شاید با خواندن داستان راه اندازی سایت dropbox که در یک اتوبوس خلق شد تعجب کنید! هیوستون، مؤسس سایت دراپ باکس درباره شروع کسب و کار خود می‌گوید:

من یک فلش همراه خود داشتم و همه فایل‌های مرتبط با کارم را در آن نگه می‌داشتم. داستان از اینجا شروع می‌شود که از بوستون با اتوبوس به نیویورک می‌رفتم و وسط راه متوجه شدم که فلشم را فراموش کردم. به خاطر همین خیلی احساس سرخوردگی  پیدا کردم؛ به خصوص اینکه بار اولی نبود که این اشتباه را می‌کنم. با خودم فکر کردم که دیگر به هیچ وجه نباید این اتفاق بیوفتد! بلافاصله لبتابم را باز کردم و شروع کردم به کد نویسی. اولش نمی‌دانستم قرار است چه نتیجه‌ای داشته باشد، اما شروع کار از همان لحظه بود. در عرض دو هفته یک بنیان گذار پیدا کردم و فعالیت خود را رسماً آغاز کردم. جالب است بدانید یکی از بنیان گذاران سایت دراپ باکس، یک ایرانی به اسم آرش فردوسی است.

کسب و کار خانگی باید سریع وارد مرحله عمل شود، چرا که تنها در این صورت است که محصولات شما وارد بازار می‌شود. وقتی کار را شروع کردید چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید و این تجارب به کار شما می‌آیند. وقتی هنوز محصول خود را ارائه نکرده باشید، هر چقدر هم که فکر کنید دارید زمان خود را هدر می‌دهید. ارزش کسب و کار خانگی به این است که با مخاطبان خود درگیر شوید، اینکه کسب و کارتان را ارتقا ببخشید مرحله دوم کاری است که باید انجام دهید. البته مفهوم راه اندازی سریع کسب و کار خانگی به این معنی نیست که چشم خود را روی همه چیز ببندیم و فقط کار کنیم، بلکه باید اصولی که تا الان می‌دانیم را به سرعت و بدون اینکه بیش از حد درگیر آن شویم، انجام دهیم.

کسب و کار خانگی

وسایل کسب و کار خانگی را آماده کنید

قدم پنجم این است که با عشق وسایل مربوط به کسب و کار خانگی خود را آماده کنید. اگر محیط کسب و کار خانگی شما خانه یا حتی یک میز کوچک است، آن را تنها برای همین کار در نظر بگیرید. بهتر است از انجام کارهای دیگر در فضای کسب و کار خانگی‌تان اجتناب کنید. نکته مهم این است که فضایی که در آن به کسب و کار خانگی‌تان مشغول می‌شوید، از هیاهوی روزمره دور باشد و زندگی شخصی و کاری شما با همدیگر تداخل پیدا نکند. حتی می‌شود گوشه‌ای از انبار یا زیر زمین را برای انجام فعالیت‌های کسب و کار شخصی‌تان در نظر بگیرید.

ولی اگر کسب و کار خانگی شما یک فعالیت تولیدی است، قطعاً به فضای بیشتری نیاز دارید. باید توجه کنید که کسب و کار خانگی و تولیدی شما برای خانواده و همسایه‌ها مزاحمتی ایجاد نکند. در صورتی که به فضایی برای ذخیره محصولات کسب و کار خانگی نیاز دارید، می‌توانید از انبار خانه استفاده کنید. غلامعلی سلیمانی مؤسس شرکت کاله درباره پیدا کردن محل کسب و کار خود تجربه جالبی دارد؛ او می‌گوید سال 1356 در مکان فعلی شرکت کاله کارم را شروع کردم. این مکان برای خواهرم بود که می‌خواستند ماهی 17 تومان آن را اجاره دهند. من به خواهرم گفتم ماهی 20 تومان برای اجازه آن به تو می‌دهم. او گفت این قدر پول از کجا میاری؟ چه طور می‌توانی کرایه بدهی؟ گفتم نه، از کاری که راه می‌اندازم پول در می‌آورم و اجازه را پرداخت می‌کنم.

برای کسب و کار خانگی یک سایت کم هزینه راه بیاندازید

داشتن سایت برای کسب و کار خانگی بسیار سودمند است؛ این کار می‌تواند نقش بسزایی در فروش محصولات و خدمات داشته باشد. اما ساخت سایت برای کسب و کار خانگی بسیار زمان بر، پیچیده و پر هزینه است. شما می‌خواهید برای کسب و کار خانگی‌تان یک سایت داشته باشید، بنابراین سراغ یک شرکت طراحی سایت می‌روید و سایت خود را سفارش می‌دهید. طراحی سایت چند هفته از شما زمان می‌برد. تنها قسمت دردناک این است که باید چند میلیون برای سایت کسب و کار خانگی شخصی خود هزینه کنید. ممکن است بخواهید به دوستی این کار را واگذار کنید که هزینه کمتری متحمل شوید؛ اما باز هم به مشکل می‌خورید. از خود می‌پرسید یعنی نمی‌توانم برای کسب و کار خانگی خود سایت داشته باشم؟ پاسخ شما بله است؛ از دو طریق می‌توانید برای کسب و کار خانگی‌تان سایت بسازید. اول استفاده از ابزاری به اسم سایت ساز پرتال و دوم، ساخت سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس.

بازاریابی کسب و کار خانگی را شروع کنید

اگر کسب و کار خانگی‌تان محصول و خدمات خوبی ارائه دهد، می‌گذارید روی طاقچه تا خاک بخورد؟ همان طور که همه کسب و کارها محصولات و خدمات خوب خود را معرفی می‌کنند، کسب و کار خانگی شما نیز باید به دنبال معرفی محصولات و خدمات خود باشد. هدف بازاریابی شناخت مشتری و سپس ارائه خدمات مناسب به او است. در این صورت محصولات و خدمات کسب و کار خانگی شما خود به خود به فروش خواهد رسید.

قوانین کسب و کار خانگی را بدانید

همه کسب و کارهای خانگی به دریافت مجوز نیاز دارند؛ بنابراین بهتر است همین اول کار به گرفتن مجوز اقدام کنید. برای کسب و کار خانگی، اگر به سامانه سازماندهی مشاغل خانگی بروید و فرم مربوطه را پر کنید، بعد از بررسی‌ توسط کارشناسان، از شما می‌خواهند که به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید. برای گرفتن مجوز کسب و کار خانگی خود لازم نیست که در محلی شاغل باشید. تنها باید صلاحیت شما در خصوص مهارت و تخصص در حوزه کسب و کار خانگی تأیید شود. همچنین کارشناسان اداره کار از محل کسب و کار خانگی شما بازدید می‌کنند و در صورتی که برای همسایگان مزاحمتی وجود نداشته باشد، مجوز کسب و کار خانگی‌تان صادر می‌شود.

سخن نهایی در راه اندازی کسب و کار خانگی

هرجاوک (Robert Herjavec) در کارآفرینی به جایگاهی رسید که احتمالاً رویای مردم زیادی است. او در این باره می‌گوید: من در این مدت یاد گرفتم این است که شخصیت‌های کارآفرین در موقعیت‌های مختلف انعطاف پذیر هستند و می‌توانند برای مشکلات خود راه حل مناسبی پیدا کنند.

او در ادامه صحبت‌هایش به این اشاره می‌کند که در جوانی به خاطر تجربه کمی که در این زمینه و مدیریت و حسابداری داشت، احساس می‌کرد که شانس کمتری برای موفقیت دارد. بسیاری از اطرافیان بارها به او گوشزد می‌کردند که در این راه موفق نخواهد شد. ولی راز موفقیت هرجاوک این بود که آنچه را فکر می‌کرد به آن تعلق دارد انجام داد و به خاطرش سختی‌های زیادی را تحمل کرد؛ اما نهایتاً توانست پیشرفت کند. اگر می‌خواهید کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید، کمی از ایده آل گرایی فاصله بگیرید. بهتر است سختی‌ها را به جان بخرید تا پیشرفت کنید. راه انداختن یک کسب و کار خانگی، با وجود همه مزایایی که دارد ممکن است چیزی نباشد که از آینده کاری خود تصور می‌کنید. با این حال می‌تواند شما را به خواسته‌هایتان نزدیک کند. تئودور رزولت می‌گوید با هر آنچه داری و هر کجا که هستی، آن چه که می‌توانی را انجام بده.

[section]

[row v_align=”middle” h_align=”center”]

[col span=”8″ span__sm=”12″]

برای دانلود کتاب الکترونیکی کسب و کار خانگی از معرفی تا اصول راه اندازی شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد نمائید. 

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

[/col]
[col span=”4″ span__sm=”12″]

[ux_image id=”5574″]

[/col]

[/row]

[/section]

One thought on “کسب و کار خانگی از معرفی تا اصول راه اندازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *