کتابینش

ورود / ثبت نام

فروش اینترنتی

مزایا و معایب فروش اینترنتی

این روزها با گسترش فضای اینترنت و تکنولوژی، افراد زیادی در تلاش هستند تا فروش خود را از شکل سنتی به الکترونیکی تغییر دهند. فروشگاه‌های اینترنتی فضای فیزیکی نامحدودی دارند و افراد می‌توانند گستره بسیار وسیعی از محصولات را در آن به نمایش بگذارند. فروشگاه اینترنتی این امکان را به خریداران می‌دهد که درباره محصول موردنظر جستجو کنند و بعد از بررسی همه ویژگی‌ها و شرایط، خرید اینترنتی مطمئنی انجام دهند. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب فروش اینترنتی را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

فروش اینترنتی
فروش اینترنتی یعنی چه؟

فروش اینترنتی

اینترنت انقلابی بزرگ در نحوه خرید و فروش محصولات و خدمات ایجاد کرده است. به خاطر مزایا و فواید بسیاری که دارد، این روزها تعداد زیادی از افراد دوست دارند وسایل خود را به طور آنلاین نسبت به روش‌های معمولی ورود به فروشگاه خریداری کنند.

امروزه داده فروش اینترنتی به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب و کارها تبدیل شده است. همه کسب و کارها تلاش خود را می‌کنند تا فروش بیشتری داشته باشند. اگر تا ده سال گذشته داشتن یک فروشگاه با دکوراسیون زیبا سود زیادی برای شما به همراه می‌آورد؛ باید بدانید که امروزه با پیشرفت تکنولوژی اگر به فکر فروش اینترنتی نباشید رقبا به راحتی می‌توانند از شما پیشی بگیرند.

تعریف فروش اینترنتی

همه ما بارها برای خرید مایحتاج زندگی روزمره خود به فروشگاه‌های مخالف رفته‌ایم و کالاهای موردنیاز خود را تهیه کرده‌ایم. اتفاقی که با دنیای مجازی به خصوص در ده سال اخیر رخ داده فروش اینترنتی کالاها و خدمات است. به این تعریف توجه کنید: هر وقت فرایند سفارش به طور آنلاین و تحویل کالا درب منزل از طریق پست انجام شد یا هر وقت سفارش به طور مجازی و تحویل آن از طریق دانلود انجام می‌شد (مانند فیلم، دوره‌های آموزشی و…) به آن فروش اینترنتی گفته می‌شود.

فروش اینترنتی
فروش اینترنتی انواع مختلفی دارد

انواع فروش اینترنتی

امروزه کسب و کارهای زیادی با زمینه فعالیت گوناگون در فضای مجازی کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اند. تعداد زیادی از صاحبان مشاغل با انواع محصولات و خدماتی که دارند سعی می‌کنند تا در اینترنت سهم بیشتری از بازار را برای خود کنند. در اینجا به طور مختصر درباره آن صحبت می‌کنیم. یکی از انواع خرید و فروش‌های اینترنتی، خرید و فروش کالاهای مختلف مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم برقی، لوازم خانگی و مواد غذایی هستند.

تبلیغات اینترنتی یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد است. ارائه خدمات تخصصی به دیگران مثل آموزش به طور آنلاین نیز در دسته فروش اینترنتی قرار می‌گیرد. علاوه بر موارد گفته شده، انواع و اقسام دیگر فروش اینترنتی امروزه در فضای مجازی شکل گرفته است.

فروش اینترنتی چه مزایایی دارد؟

در ابتدای بررسی مزایا و معایب فروش اینترنتی، می‌خواهیم مزایای این نوع کسب و کار را برای شما بیان کنیم. در این قسمت بررسی می‌کنیم که چرا این تجارت یک گزینه جذاب‌تر از خرید حضوری به شمار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید.

صرفه جویی در زمان با فروش اینترنتی

با طراحی یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کنید که تنها با چند کلیک و بون صرف زمان زیاد، همه نیازهای خود را بخرد. این امر تا حد خوبی می‌تواند در زمان مخاطبان صرفه جویی کرده و مخاطبانی که در سایر شهرها هستند نیز زمان کمتری را برای سفارش کالا یا خدمت از شهر دیگر صرف کنند.

صرفه جویی در هزینه

بازار صنایع سوختی امروزه با افزایش و کاهش هزینه‌های زیادی ور به رو است. یکی از خوبی‌هایی که فروش اینترنتی دارد این است که افراد برای خرید نیاز به وسیله نقلیه نخواهند داشت. در نتیجه هزینه‌ای برای سوخت پرداخت نمی‌شود.

صرفه جویی در انرژی

گاهی وقت‌ها خرید کردن زمان زیادی نیاز دارد و به همین خاطر، افراد بعد از خریدهای حضوری طولانی احساس خستگی زیادی می‌کنند. این امر به خصوص در شهرهای بزرگ که خانه فاصله زیادی با مراکز خرید دارد، بیشتر دیده می‌شود. بدتر از این‌ها زمانی است که محصول مورد نظر شما در بازار موجود نباشد و زمان و انرژی شما بیهوده صرف شود. طراحی فروشگاه اینترنتی این مشکل کاربران را به خوبی حل کرده است. در خرید اینترنتی لازم نیست که انرژی زیادی را برای خرید کردن صرف کنید.

فروش اینترنتی
فروش اینترنتی چه خوبی هایی دارد؟

مقایسه قیمت‌ها در فروش اینترنتی

از مزیت‌های دیگری که در طراحی فروشگاه می‌توان به آن دست پیدا کرد، این است که به راحتی امکام مقایسه فراهم می‌شود. در واقع یک نوآوری پیشرفته به وجود آمده که اجازه می‌دهد کاربران به راحتی برندها، قیمت‌ها و کیفیت محصولات و خدمات را با یکدیگر مقایسه کنند. با این امکان شما قادر خواهید بود تا مقرون به صرفه‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی را پیدا کنید و برای خرید محصول یا خدمت مدنظر خود رضایت کافی داشته باشید.

دسترسی 24 ساعته

فروشگاه‌های حضوری با محدود زمان رو به رو هستند؛ به این معنا که تنها در ساعات خاصی از شبانه روز باز هستند. همچنین این فروشگاه‌ها در روزهای آخر هفته یا تعطیلات، فعالیت خود را متوقف می‌کنند. اما فروشگاه اینترنتی در طول 24 ساعت و همه 7 روز هفته و در طول 365 روز سال، فعالیت می‌کند. مخاطبان به ندرت می‌توانند فروشگاهی پیدا کنند که در طول همه هفته باز باشد. طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را فراهم کرده تا خریدار آزاد باشد در هر زمان که می‌خواهد خرید خود را انجام دهد.

با فروش اینترنتی نیاز نیست در صف بایستید

یکی دیگر از مزیت‌های فروشگاه اینترنتی این است که مردم وقت خود را به ماندن در صف‌های طولانی نمی گذارنند. هنگام خرید اینترنتی هیچ صفی وجود ندارد. همه فروشگاه‌های اینترنتی با ویژگی‌های سفارش شخصی منحصر به فرد برای مخاطبان طراحی شده‌اند و کاربران می‌توانند به راحتی خرید خود را انجام دهند.

فروش اینترنتی
فروش اینترنتی برای صرفه جویی در وقت و انرژی کاربرد بسیاری دارد

فروش اینترنتی چه معایبی دارد؟

همچنین لازم است تا معایب فروش اینترنتی را بدانید تا بهتر درباره فروش اینترنتی محصولات خود تصمیم گیری نمایید.

تأخیر در ارسال در فروش اینترنتی

مخاطبان برای سفارش کالا لازم نیست زمان زیادی صرف کنند اما زمان ارسال محصول ممکن است بیشتر از یک ساعت و حتی تا چند روز طول بکشد. این امر باعث شده تا برخی کاربران از خرید اینترنتی پرهیز کنند. از مزایای فروشگاه‌های سنتی می‌توان به این اشاره کرد که هر زمان که قصد خرید کالایی داشته باشید، همان موقع به دست شما می‌رسد. البته این ویژگی فروشگاه‌های اینترنتی برای فروشگاه‌هایی که مخاطب کالا یا خدمت را دانلود می‌کند قابل صدق نیست.

ملموس نبودن محصول

یکی دیگر از مزایی که فروشگاه سنتی نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی دارد این است که به مشتریان امکان بازدید محصول از نزدیک را فراهم می‌کند. برای مثال وقتی برای خریدن پوشاک به فروشگاه‌های سنتی مراجعه می‌کنید، می‌توانید لباس را به تن کنید و در آینه ببینید. همچنین فروشگاه‌های سنتی که برای ابزار الکترونیکی وجود دارد نیز به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از خرید با آن کار کنید.

تصاویر موجود در برخی فروشگاه‌های اینترنتی گمراه کننده است و باعث آن می‌شود که مشتریان محصولاتی خریداری کنند که اصلاً مورد نیاز یا مطابق سلیقه آنان نبوده است. ممکن است رنگ، اندازه و کیفیت محصولات در واقعیت با چیزی که در تصاویر فروشگاه قرار گرفته فرق داشته باشد. همین امر باعث شده تا برخی کاربران احساس خوبی از خرید اینترنتی نداشته باشند.

فروش اینترنتی
معایب فروش اینترنتی

بین خریدار و مشتری تعاملی وجود ندارد

فروشگاه‌های سنتی از این جهت که مشتری می‌تواند بر سر قیمت مذاکره کند، مزیتی بر فروشگاه‌های اینترنتی دارد. علاوه بر تخفیف‌هایی که کارفرمایان در دوره‌های خاصی به کاربران ارائه می‌دهند، تخفیف حین خرید محصول در فروشگاه‌های اینترنتی وجود ندارد. ممکن است افراد بتوانند با چانه زنی در فروشگاه‌های سنتی قیمت محصول را کاهش دهند اما این امکان در فروشگاه‌های اینترنتی وجود ندارد.

کلاهبرداری اینترنتی در فروش اینترنتی

تجربه نشان می‌دهد که برخی از صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی با هدف کلاهبرداری کار می‌کنند و یا سامانه پرداخت آنان ایمن نیست. حتی ممکن است این فروشگاه‌ها به حریم خصوصی مردم تجاوز کنند. همه این موارد تجارب تلخی در ذهن کاربران ایجاد می‌کند و موجب آن می‌شود که اعتماد این دسته از کاربران حتی به فروشگاه‌های اینترنتی کم شود. بنابراین کاربران قبل از خرید و وارد کردن اطلاعات شخصی، بهتر است مطمئن شوند که از فروشگاه معتبری خرید می‌کنند.

نتیجه گیری

معایبی که فروشگاه‌های اینترنتی دارند از مزایای آن کمتر است و این معایب دلیل بر آن نمی‌شود که رشد این فروشگاه‌ها کم شود. هر فناوری و زیرساخت مزایا و معایب خود را دارد. مدیران کسب و کارهای اینترنتی با افزایش زیرساخت‌های امنیتی و همچنین تولید محتوای مفید می‌توانند اطمینان کاربران را برای انجام خرید بالا ببرند و کسب و کار خود را به موفقیت برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *