کتابینش

ورود / ثبت نام

مدرک بیزینس کوچینگ

مدرک بیزینس کوچینگ | معرفی مدارک معتبر داخلی و بین المللی کوچینگ

مدرک بیزینس کوچینگ؛ یک بیزینس کوچ حرفه‌ای شوید

با رشد تقاضای کسب‌وکارها برای استفاده از بیزینس کوچ‌ها، افراد زیادی می‌خواهند در دوره‌های مختلف بیزینس کوچینگ شرکت کرده و این مبحث را آموزش ببینند. رقابت در میان بیزینس کوچ‌ها هر روز بیشتر می‌شود و شرکت‌ها و کسب وکارهای بزرگ برای انتخاب یک بیزینس کوچ خوب، به مدرک بیزینس کوچینگ توجه زیادی می‌کنند. مدرک بیزینس کوچینگ در سال‌های اخیر اهمیت زیادی برای بیزینس کوچ‌ها پیدا کرده است؛ چرا که با یک مدرک معتبر بین‌المللی یا داخلی، ‌آن‌ها می‌توانند با بسیاری از کسب‌وکارها همکاری کنند. در این مطلب با مفهوم بیزینس کوچینگ و انواع مدارک معتبر بین‌المللی و داخلی آن آشنا می‌شویم.

مدرک بیزینس کوچینگ

آشنایی با مفهوم بیزینس کوچینگ

یک کسب‌وکار برای رشد و پیشرفت، به ایده‌های جدید و متفاوت نیاز دارد. طی سال‌های اخیر یکی از پرطرفدارترین و پراستفاده‌ترین روش‌ها برای رشد کسب‌وکارها، استفاده از روش‌ها و متدهای بیزینس کوچینگ بوده است. بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش توان رقابت و رشد کسب‌وکار خود از بیزینس کوچ‌های ماهر با تجربه زیاد و مدرک معتبر استفاده می‌کنند.

صاحبان کسب‌وکارها با استفاده از مهارت‌های یک بیزینس کوچ، نواقص و مشکلات کسب‌وکار خود را شناسایی می‌کنند. همچنین بیزینس کوچ‌ها به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کنند تا این مشکلات را به بهترین شکل و با کمترین هزینه رفع کنند. بیزینس کوچ‌ها با طراحی یک برنامه هدفمند، مسیر پیش‌روی کسب‌وکار را مشخص می‌کنند تا تمام منابع و نیروهای کسب‌وکار در راستای این برنامه مصرف شوند.

یک بیزینس کوچ علاوه‌بر داشتن تجربه، باید در دوره‌های بین‌المللی کوچینگ شرکت کرده باشد تا بتواند مشکلات کسب‌وکارهای مختلف را با استفاده از به‌روزترین تکنیک‌ها رفع کند. مدرک معتبر بین‌المللی یکی از مولفه‌های اصلی یک بیزینس کوچ خوب است.

تاریخچه و شکل‌گیری بیزینس کوچینگ در ایران و جهان

در دهه 70 میلادی در آمریکا، یک نویسنده به نام تیموتی گالوی با تالیف یک کتاب درباره نقش مدیریت، قدرت درونی و نظم فردی، جرقه بیزینس کوچینگ را زد. سال‌ها بعد دو محقق با نام‌های ورنر ارهارد و توماس لئونارد، با بررسی نوشته‌های گالوی، روش‌های جدیدی برای گسترش کسب‌وکارها ابداع کردند. گالوی در کتاب خود  نقش نظم فردی و قدرت درونی در تنیس‌بازان مختلف را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که با رعایت برخی نکات و تدوین یک استراتژی هدفمند، می‌توان در تمام مسیرهای زندگی موفق شد.

مدرک بیزینس کوچینگ

چرا بیزینس کوچینگ در کسب‌وکار شما اهمیت زیادی دارد؟

روند رشد کسب‌وکار یک نمودار خطی با شیب ثابت نیست و در بسیاری از موارد روند رشد کسب‌وکارها متوقف شده یا منفی می‌شوند. به همین علت صاحبان کسب‌وکارها برای ادامه رشد کسب‌وکار و جلوگیری از رکود آن، ایده‌ها و روش‌های نو بازاریابی، فروش و تبلیغات را در استراتژی‌های خود در نظر می‌گیرند.

در بیزینس کوچینگ با روش‌های علمی و به‌روز می‌توان هر کسب‌وکاری را متحول کرد. تفاوتی ندارد که کسب‌وکار شما کوچک است یا بزرگ، بیزینس کوچینگ می‌تواند کسب‌وکار شما را گسترش داده و فروش شما را افزایش دهد. همچنین بسیاری از کسب‌وکارها در برخی از بازه‌های زمانی درگیر رکود می‌شوند. این کسب‌وکارها هم می‌توانند با مشورت با یک بیزینس کوچ خوب، از دوره رکود خارج شوند.

باتوجه به ریسک و هزینه‌های بالا شروع یک کسب‌وکار، استفاده از متدهای بیزینس کوچینگ به شدت توصیه می‌شود؛ چرا که برخلاف گذشته، دیگر نمی‌توان فقط با چند ویژگی مانند قیمت مناسب محصول یا خدمات، با دیگر کسب‌وکارها رقابت کرد.

تفاوت یک بیزینس کوچ با مشاور کسب‌وکار

بسیاری از افراد، وظایف بیزینس کوچ را با یک مشاور کسب‌وکار اشتباه می‌گیرند؛ درصورتی که یک بیزینس کوچ فقط وظیفه رهبری و تنظیم استراتژی‌های شرکت را برعهده دارد. مشاورین کسب‌وکار با مشاوره و راهنمایی به کسب‌وکارها، در حل مشکلات و افزایش راندمان به آن‌ها کمک می‌کنند. از طرف دیگر یک بیزینس کوچ به صورت کامل مسئولیت رهبری تیم و پیش‌بردن استراتژی شرکت را برعهده دارد و بر کسب‌وکار موردنظر در مسیر رسیدن به اهداف خود نظارت می‌کند.

مدرک بیزینس کوچینگ

یک بیزینس کوچ موفق باید در زمینه‌های زیادی مانند قوانین تجارت، رهبری تیم و مدیریت ضرر تجربه داشته باشد. همچنین یک بیزینس کوچ خوب، برای کسب‌وکار شما پلن‌های اختصاصی طراحی می‌کند تا راندمان و فروش کسب‌کار شما افزایش پیدا کند. مشاورین کسب‌و‌کار فقط توصیه‌های کلی و غیراختصاصی برای کسب‌وکار شما دارند. یک بیزینس کوچ باتجربه در تمام تصمیمات سرنوشت‌ساز برای کسب‌وکار شما نقش داشته و همواره کنار شما خواهد بود.

مزایای استفاده از بیزینس کوچینگ

همان‌طور که عنوان شد کسب‌وکارها برای رشد بیشتر نیاز به مشاوره و استفاده از خدمات یک بیزینس کوچ دارند. استفاده از این افراد مزایای زیادی مانند افزایش بهره‌وری و رفع موانع در مسیر رشد کسب‌وکار دارد. برخی از مزایای استفاده از روش‌های بیزینس کوچینگ عبارتند از:

  • تدوین یک استراتژی هدفمند برای کسب‌وکار شما
  • برنامه‌ریزی میزان منابع لازم برای رسیدن به هدف مشخص‌شده
  • مهیا کردن یک محیط کاری بی‌نظیر در کسب‌وکار شما
  • رفع موانع و مشکلات در مسیر رشد کسب‌وکار شما
  • کسب تجربه از بیزینس کوچ برای ادامه مدیریت کسب‌وکار
  • استفاده از به‌روزترین روش‌های رشد کسب‌وکار
  • افزایش بازدهی و عملکرد کارمندان کسب‌وکار شما

چگونه یک بیزینس کوچ حرفه‌ای شویم؟

تبدیل شدن به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای بسیار دشوار است؛ چرا که حرفه بیزینس کوچینگ، یک حرفه بسیار رقابتی و پرجزئیات است و شما نمی‌توانید بدون داشتن مهارت‌های لازم در این حرفه موفقیت زیادی کسب کنید. برای این که بتوانید به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای تبدیل شوید، باید در دوره‌های مختلف بین‌المللی و داخلی بیزینس کوچینگ شرکت کنید تا بتوانید از تجربیات اساتید این دوره‌ها استفاده کنید.

با همکاری با کسب‌وکارهای کوچک، به مرور زمان می‌توانید تجربه لازم برای تبدیل شدن به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای را کسب کنید. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های یک بیزینس کوچ حرفه‌ای، داشتن مدرک معتبر بین‌المللی کوچینگ است که با شرکت در دوره‌های بین‌المللی می‌توان آن را به دست آورد.

مدرک بیزینس کوچینگ

وظایف یک بیزینس کوچ

بیزینس کوچینگ در زمینه‌های مختلف به رشد و پیشرفت کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. یک بیزینس کوچ وظیفه دارد که با تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از رشد کسب‌وکار شما مطمئن شود. برخی از وظایف اصلی یک بیزینس کوچ عبارت است از:

  • افزایش انگیزه و اشتیاق برای رشد بهتر کسب‌وکار شما
  • بررسی مشکلات و موانع کسب‌وکار شما و تدوین برنامه برای رفع آن‌ها
  • کمک به مالک کسب‌وکار برای تصمیم‌گیری‌های دشوار
  • اتصال کسب‌وکار شما با دیگر کسب‌وکارهایی که می‌توانند به رشد کسب‌وکار شما کمک کنند
  • شناسایی بهترین فرصت‌ها برای رشد کسب‌وکار شما
  • بررسی نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار شما
  • افزایش کیفیت فنی کارمندان کسب‌وکار شما با آموزش مهارت‌های مختلف
  • ارائه برنامه‌های مخصوص به کسب‌وکار شما

ویژگی‌ها و مهارت‌های یک بیزینس کوچ موفق

یک بیزینس کوچ باید ویژگی‌ها و مهارت‌های زیادی مانند دانش به‌روز، مدرک معتبر و روابط عمومی خوب داشته باشد تا بتوان او را یک بیزینس کوچ موفق نامید. این ویژگی‌ها و مهارت‌ها هستند که باعث می‌شوند یک بیزینس کوچ بتواند از طریق مشاوره و همکاری با کسب‌وکارها، درآمد زیادی کسب کند. در ادامه برخی از مهارت‌های مهم و لازم یک بیزینس کوچ موفق را بررسی می‌کنیم.

مدرک بیزینس کوچینگ معتبر

داشتن یک یا چند مدرک معتبر در زمینه کوچینگ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بیزینس کوچ خوب است. برای بسیاری از مالکین کسب‌وکارها، مدرک بیزینس کوچ موردنظر خود، اهمیت زیادی دارد. بیزینس کوچ‌ها می‌توانند مدرک بین‌المللی خود را از فدراسیون کوچینگ (ICF) دریافت کنند.

برخورداری از دانش به‌روز

با رشد تکنولوژی تمامی روش‌های بازاریابی تبلیغات دچار تغییر شده است و افراد نمی‌توانند بدون اطلاع از روش‌های مدرن بیزینس کوچینگ، در این زمینه فعالیت کنند. هر بیزینس کوچ باید برای ارتقا رتبه شغلی و افزایش اعتبار خود، از دانش روز برخوردار باشد.

روابط عمومی بالا

باتوجه به این که یک بیزینس کوچ با مالکان و کارمندان کسب‌وکارها به صورت مداوم در ارتباط است، باید روابط عمومی بالایی داشته باشد. بیزینس کوچ برای این که بتواند تمام برنامه‌های خود را به بهترین شکل پیاده کند، باید مهارت‌های اجتماعی خوبی داشته باشد.

برخورداری از قابلیت تفکر فراتر از چارچوب

تفکر فراتر از چارچوب یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر بیزینس کوچ موفق باید آن را داشته باشد. تفکر خارج از چارچوب به روشی از مدیریت گفته می‌شود که افراد مسئول باید بتوانند در موقعیت‌های خاص، تصمیمی غیرمعمول و خارج از چارچوب‌های رسمی بگیرند. این مهارت اهمیت زیادی برای یک بیزینس کوچ دارد؛ چرا که باید بتواند برای رشد یک کسب‌وکار، خارج از چارچوب‌های معمول فکر کند.

مدرک بیزینس کوچینگ

آشنایی با مدرک بیزینس کوچینگ

همان‌طور که عنوان شد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بیزینس کوچ خوب، داشتن یک یا چند مدرک معتبر بین‌المللی و داخلی است. مدرک بیزینس کوچینگ از طرف نهادهای مختلفی صادر می‌شود اما نهاد رسمی مدرک بیزینس کوچینگ، فدراسیون کوچینگ است. همچنین بیزینس کوچ‌ها می‌توانند در ایران مدرک بیزینس کوچینگ داخلی خود را از طریق شرکت در دوره‌های مختلف بیزینس کوچینگ دریافت کنند.

این مدرک به شما مجوز فعالیت در زمینه بیزینس کوچینگ را می‌دهد. بسیاری از کسب‌وکارها برای استخدام یا همکاری با یک بیزینس کوچ، از او مدرک معتبر داخلی یا بین‌المللی می‌خواهد. همچنین باتوجه به این که برای دریافت مدرک بیزینس کوچینگ شما باید در دوره‌های مختلفی شرکت کنید، دریافت این مدرک منجر به افزایش سطح دانش و توانایی‌های شما در زمینه بیزینس کوچینگ می‌شود.

انواع بین‌المللی مدرک بیزینس کوچینگ

مدرک بین‌المللی بیزینس کوچینگ مانند تمام مدرک‌های دیگر، در سطوحی مختلف مانند آماتور و حرفه‌ای صادر می‌شود. افراد با شرکت در دوره‌های فدراسیون کوچینگ می‌توانند به ترتیب مدرک‌های بیزینس کوچینگ این فدراسیون را دریافت کنند.

باید اشاره کرد که در فدراسیون کوچینگ چیزی به عنوان مدرک بیزینس کوچینگ وجود ندارد اما شما می‌توانید با دریافت مدرک کوچینگ در زمینه بیزینس کوچینگ، فعالیت کنید. کوچینگ یک حرفه است که افراد در شاخه‌های مختلف آن مانند بیزینس یا سبک زندگی فعالیت می‌کنند.

مدرک بین‌المللی کوچینگ مبتدی یا ACSTH

مدرک بین‌المللی کوچینگ مبتدی یا ACSTH اولین مدرک بین‌المللی کوچینگ است که بیزینس کوچ‌های آماتور باید آن را دریافت کنند. دوره‌های این مدرک ساعت محور است و افراد طبق ساعاتی که آموزش می‌بینند، مدرک بین‌المللی کوچینگ مبتدی خود را دریافت می‌کنند.

این مدرک توسط فدراسیون کوچینگ صادر می‌شود و معتبرترین مدرک کوچینگ در سطح مبتدی است. افراد برای شرکت در دوره‌های مربوطه به این مدرک باید در دوره‌های بین‌المللی فدراسیون کوچینگ شرکت کنند. برای شرکت در دوره‌های این مدرک، می‌توان از طریق واسطه‌های ایرانی اقدام کرد.

مدرک بین‌المللی کوچینگ حرفه‌ای یا ACTP

در سطح بعدی، بیزینس کوچ‌های مبتدی با شرکت در دوره‌های ACTP می‌توانند مدرک بین‌المللی کوچینگ حرفه‌ای خود را دریافت کنند. در این دوره، مباحث پیشرفته‌تری به دانشجویان کوچینگ آموزش داده می‌شود. مدرک ACTP اعتبار زیادی دارد و درصورت دریافت آن می‌توانید با بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و مطرح همکاری داشته باشید.

مدرک تخصصی کوچینگ یا CCE

آخرین مدرک فدراسیون کوچینگ که برای کوچ‌های متخصص است، مدرک CCE می‌باشد. افراد با شرکت در دوره‌های CCE و دریافت مدرک آن، به یک بیزینس کوچ متخصص تبدیل می‌شوند. باتوجه به سطح بالای اعتبار این مدرک، کوچ‌هایی که بتوانند آن را دریافت کنند، جزو برترین‌های حرفه بیزینس کوچینگ به شمار خواهند آمد.

مدرک بیزینس کوچینگ

معتبرترین مدرک‌های داخلی بیزینس کوچینگ

در داخل کشور، مدرک‌های متنوعی برای بیزینس کوچینگ صادر می‌شود. باید توجه داشت که بیشتر این مدرک‌ها تاییدیه رسمی فدراسیون کوچینگ را نداشته و صرفا یک گواهی شرکت در دوره‌های داخلی هستند. البته برخی از مدرک‌های داخلی که دوره‌های آن‌ها توسط اساتید بین‌المللی و رسمی فدراسیون کوچینگ تدریس می‌شود، گواهی و تایید رسمی فدراسیون کوچینگ را دارند. در داخل کشور بیزینس کوچ‌های بزرگ با برگزاری‌ دوره‌های مختلف، مدرک بیزینس کوچینگ مخصوص به خود را صادر می‌کنند.

بهترین دوره‌های داخلی بیزینس کوچینگ

همان‌طور که عنوان شد تعداد زیادی مدرس بیزینس کوچینگ در ایران هستند که هرکدام دوره‌های مخصوص به خود را برگزار می‌کنند. باتوجه به این که بسیاری از این افراد دارای تجربه زیاد در زمینه بیزینس کوچینگ هستند، شرکت در دوره‌های آن‌ها می‌تواند باعث افزایش دانش و اطلاعات شما شود. البته باید توجه داشت که برخی از افرادی که در ایران در حوزه بیزینس کوچینگ دوره‌های مختلفی را برگزار می‌کنند، از دانش و اطلاعات لازم برای تدریس این مبحث مهم برخوردار نیستند و باید در هنگام انتخاب دوره به تجربه و تخصص مدرس آن توجه داشت.

مدرک بیزینس کوچینگ؛ به کار خود اعتبار دهید

بیزینس کوچینگ یکی از حرفه‌های پرطرفدار و کاربردی در کسب‌وکارهای امروز است که افراد می‌توانند با آموزش و افزایش اطلاعات خود در این زمینه، درآمد بسیار مناسبی داشته باشند. یک بیزینس کوچ موفق باید دارای مدرک‌های معتبر بین‌المللی و داخلی باشد تا بتواند به پشتوانه‌ی آن‌ها با کسب‌وکارهای مختلف در زمینه بیزینس کوچینگ همکاری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *