کتابینش

ورود / ثبت نام

متاورس یک دنیای دیجیتال است که در آن هم می توانید خلق کنید و هم می توانید گشت و گذار داشته باشید. این فناوری یک مجموعه از فضاهای مجازی است که می تواند افرادی که از لحاظ فیزیکی فاصله دارند را کنار یکدیگر جمع کند و بهترین ارتباط ممکن بین آن ها را بسازد. در این مقاله قصد داریم تا متاورس را به زبان ساده بازگو کنیم.

البته باید بدانید که این اختراع انسان هنوز به طور کامل اجرایی نشده و به همین خاطر، تعریف ساده از آن شاید ممکن نباشد. راه اندازی این تکنولوژی به زیرساخت اینترنتی خیلی قوی نیاز دارد و به همین خاطر، سازندگان آن فکر می کنند 5 تا 10 سال تا ورود آن به بازار طول می کشد.

متاورس
متاورس به زبان ساده یعنی چه؟

متاورس یعنی چه؟

شما می توانید با این فناوری، عینک واقعیت مجازی را به روی چشم های خود قرار دهید و به دنیای دیگری ورود پیدا کنید. با این کار می توانید با هر آدمی که دوست دارید صحبت کنید و قدم به هر جا که می خواهید بگذارید. در سال های گذشته علاقه ای که به دنیای مشترک مجازی شکل گرفته بیشتر شده است.

سازنده فیسبوک گفته فراجهان مجازی تحقق رویایی است که او حتی قبل از تکنولوژی شبکه های اجتماعی نیز به آن علاقه مند بوده است. این فناوری در لغت از دو کلمه Meta و Universe تشکیل شده که اولی به معنای فراتر و دومی به معنای جهان است.

اولین استفاده از کلمه متاورس از کجا می آید؟

واژه متاورس برای اولین بار در یک کتاب با اسم سقوط برف آورده شده است. این کتاب ژانر علمی تخیلی دارد که توسط نویسنده ای به نام نیل استیونسن در سال 1992 منتشر شده است. استیونسن هم از این واژه برای معرفی یک فناوری جدید در تکنولوژی نیز استفاده کرد. این کار به این خاطر است که در کتاب سقوط برف، همه انسان ها در یک جهان مجازی که استعاره ای از زندگی واقعی است با یکدیگر تعامل دارند.

متاورس
متاورس از دو کلمه متا و یونیورس ساخته می شود.

نگاه کلی به متاورس

اگر اهل بازی های کامپیوتری باشید بخش هایی از متاورس را در بازی هایی مثل heavy rain دیده اید. برای این که از تکنولوژی متاورس استفاده کنید لازم است یک عینک واقعیت مجازی را به چشم خود بزنید و گیم پد را آماده کنید. با این کار می توانید به هر جای دنیا بروید. مثلا می توانید همان طور که روی مبل خانه خود نشسته اید، خودتان را روی فضا یا کره ماه احساس کنید.

درک متاورس

فیسبوک مدتی است که از این تکنولوژی صحبت می کند و در یک بیانیه اعلام کرده متاورس مرحله جدیدی از تجربیات مجازی برای انسان ها به دنبال دارد. در بحث متاورس این ایده وجود دارد که با احساس بیشتر حضور مجازی، تعاملات به حالت حضوری و فیزیکی نزدیک تر خواهد شد. انتظار می رود که علاقه انسان ها به تکنولوژی متاورس افزایش پیدا کند. طرفداران متاورس فکر می کنند با تحقق متاورس، مرحله بعدی توسعه اینترنت رخ می دهد.

متاورس
متاورس کاربردی شبیه زندگی واقعی خواهد داشت

متاورس فیسبوک چیست؟

این فناوری سازنده یا تعریف واحدی ندارد؛ بنابراین نمی توان گفت که فیسبوک مالک آن خواهد بود. همچنین هیچ پیش بینی مبنی بر این که مسئول توسعه یا سازنده آن قرار است فیسبوک باشد هم منتشر نشده است. با این حال فیسبوک در حال حاضر از طریق هدست های واقعیت مجازی خود روی این فناوری سرمایه گذاری زیادی کرده است. در سال 2021 شرکت فیسبوک اعلام کرد که تا 50 میلیون دلار از تحقیقات جهانی و شرکای برنامه سرمایه گذاری خواهد کرد. این کار برای اطمینان از توسعه مسئولانه فناوری متاورس انجام شده است.

متاورس
هر آدمی می تواند در متاورس وارد شود

چه کسانی می توانند وارد متاورس شوند؟

بعد از تحقق این فناوری جدید همه افراد قادر خواهند بود که بدون محدودیت زمانی و مکانی وارد این فراجهان مجازی شوند. کاربران آن با تعاملاتی که باهم دارند باعث می شوند به سرعت توسعه پیدا کرده و پویا شود.

چطور باید به متاورس وارد شد؟

شاید برای شما جالب باشد اما ورود به این فناوری با گوشی همراهی که در دست دارید نیز ممکن است. برای استفاده کردن از آن لازم است که یک سری لوازم مثل عینک و هدست هوشمند خریداری کنید. همچنین بهتر است برای استفاده حداکثری از این فناوری، اینترنت پرسرعت داشت. بعد از این که همه این لوازم فراهم شد؛ برای ورود به آن و تعامل با دیگران باید مراحلی که در ادامه گفته می شود را طی کنید.

اول از هر چیز، یک پلتفرم را در این فناوری انتخاب کنید؛ به عنوان مثال می توانید از پلتفرم Sandbox بهره بگیرید. بعد از آن یک کیف پول مجازی یا کیف پول رمز ارز برای خود انتخاب کنید. سپس کیف پول خود را بسازید و به بازار پلتفرم انتخابی خود وصل شوید.

با توجه به پلتفرمی که انتخاب کردید، بهتر است رمز ارز متناسب با آن را بخرید. می توانید یک زمین برای خود بخرید و به راحتی هر تعامل گسترده ای که مورد نیاز شما باشد را برپا کنید.

متاورس
زمین در متاورس چه معنایی دارد؟

مفهوم زمین در این تکنولوژی یعنی چه؟

زمین در متاورس یک اصطلاح است؛ به این معنا که یک قطعه از فضای دیجیتالی در فراجهان با زمین شناخته می شود. در زمین شما می توانید متناسب با کسب و کاری که دارید یا اهدافی که در این فضا دنبال می کنید، فعالیت داشته باشید و امکان خرید و فروش زمین هم برای همه افراد وجود خواهد داشت.

زمین چه کاربردی دارد؟

زمین در متاورس کاربردهای نامحدودی دارد و این بستگی به آن دارد که کاربران چه اهداف و توانایی هایی را دنبال می کنند. در زمین می توانید هر کاری اعم از برپایی گالری، ساخت سینما، فروشگاه مجازی و… انجام دهید.

ارز دیجیتال و فراجهان مجازی

ارزهای دیجیتال در این فناوری به عنوان پول های نقدی که در دنیای حقیقی داریم معنا می شود. به این معنی که در زندگی واقعی برای خرید و فروش و بسیاری از کارهای دیگر نیاز داریم و این امر در این فضا نیز وجود دارد. در فضای فراجهان مجازی تنها با استفاده از ارزهای دیجیتال می توانید انواع تعاملات و تبادلات را انجام دهید.

آیا امکان درآمدزایی هم دارد؟

طبق توضیحاتی که در این مقاله گفته ایم معلوم است که این فناوری می تواند منبع درآمد خیلی خوبی برای کاربران در سطح جهان باشد. به عنوان مثال در ساده ترین حالت تنها با خرید و فروش زمین می توانید سود بسیاری را کسب کنید. بنابراین هر کاربری متناسب با کسب و کار و دانشی که دارد، می تواند خدمات و محصولات خود را به نمایش گذاشته و کسب درآمد کند.

متاورس
متاورس چه آینده ای خواهد داشت؟

آینده متاورس چگونه خواهد بود؟

این فناوری یکی از جدیدترین تکنولوژی های بشر خواهد بود که آینده بسیار درخشانی دارد. تا امروز شرکت های بزرگی مثل آمازون، والت دیزنی، فیسبوک و… وارد این فضا شده اند و سرمایه گذاری هایی داشته اند. این امر بر توسعه آن و قابلیت های آن خواهد افزود. همچنین شما می توانید از آن به عنوان یک وسیله برای تعاملات گسترده جهانی استفاده کنید؛ این امر استقبال زیادی از کاربران سراسر جهان را به دنبال خواهد داشت.

متاورس چه خطراتی را در پی دارد؟

این فناوری مثل هر فناوری دیگری کنار مزایای بی شماری که دارد، معایبی هم خواهد داشت. بسیاری از پژوهشگران معتقد هستند که این تکنولوژی در طولانی مدت می تواند انزوا، خشونت و سایر مسائل روانشناختی را به دنبال داشته باشد. همچنین این تکنولوژی ممکن است یک سری آسیب های در زمینه اقتصادی یا سیاسی در جوامع به دنبال داشته باشد.

جمع بندی

متاورس یک فضا است که قابلیت تاثیر و نفوذ بر زندگی فیزیکی مردم را خواهد داشت. در واقع این فضا در آینده ای نه چندان دور همانند نسخه ای شبیه سازی شده از زندگی واقعی خواهد بود که امکان انواع فعالیت ها، درآمدزایی و… در آن وجود دارد. در پایان این مقاله نظر خود را درباره این تکنولوژی با ما و دیگران در اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *