کتابینش

ورود / ثبت نام

روش‌های بازاریابی

روش های بازاریابی برند های معروف دنیا

روش های بازاریابی برند های معروف دنیا

برندهای موفق در سطح بازار جهانی با بازاریابی صحیح توانسته‌اند خود را در ذهن مشتری ثبت کنند. استفاده از شعارهای تبلیغاتی مؤثر باعث می‌شود که یک برند خاص برای همیشه در ذهن شما جا باز کند. پس بازاریابی صحیح دلیل موفقیت برندهایی است که سال‌های طولانی در بازار خوش درخشیدند.

یکی از رموز موفقیت برندهای مطرح دنیا، نوآوری در کسب و کارشان بوده است. البته نوآوری به‌تنهایی کافی نیست بازاریابی و تبلیغات باعث می‌شود که برندهای مختلف وارد رقابتی سخت شوند. داشتن استراتژی برندسازی راهی است که از طریق آن می‌توانید کاری کنید که مشتریان شما بهتر از قبل محصولات شما، لوگو و نام و شعارتان را بشناسند و دوست داشته باشند. امروزه باارزش‌ترین برندها بر ایجاد ارتباط با مصرف‌کنندگان از طریق خلق یک تجربه خوشایند در ذهن وی تمرکز دارند.

هنگامی که مدیریت یک برند بر تحریک عواطف و احساسات و درگیر نمودن مصرف‌کنندگان برنامه‌ریزی‌شده باشد. یک میل بسیار قوی‌تر، کسب‌وکار بسیار قوی‌تر، رشد بسیار قوی‌تر و نتایج مناسب‌تری خواهید داشت. با مطالعه روش های بازاریابی برندهای معروف جهان متوجه می‌شوید که احساسات بسیار قوی‌تری بین مصرف‌کننده و این برندها در مقابل برندهای رقیب وجود دارد. همین امر باعث می‌شود تا رشد بعضی از برندها از سایر رقبا بیشتر باشد. در ادامه به بررسی روش‌های به‌کار رفته توسط بعضی از شرکت‌های بنام دنیا در ارتباط با مشتری می‌پردازیم:

1- برند آمازون :

آمازون دسترسی به محصولات استثنایی، نحوه عملکرد آن محصول و تجربه سایر مشتریان را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. این امر موجب ایجاد اعتماد مصرف‌کنندگان و خلق یک نام تجاری قوی شده است. جستجوی پیشرفته، اعلام نظر کاربران و سایر امکانات موجود در سایت، ارائه دهنده تجربه شگفت‌انگیز خرید آنلاین به مشتریان است.
ارائه محصولات جدید با قیمت بسیار نازل و با ارسال رایگان همراه با کاهش مدت زمان خرید است که به‌عنوان ارزش پیشنهادی اصلی آمازون برای مشتری است. با توجه به همکاری‌های آمازون با سایر تأمین کنندگان و تنوع بالای محصولات، موجب اتکای هرچه بیشتر مشتریان به خرید همه چیز در این سایت است.

2-مک‌دونالد:

یکی از علل موفقیت مک دونالد در سطح جهانی و نسبت به رقبای خود تولید محتوای قوی و فعالیت آن در دنیای مجازی است. مک‌دونالد در شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک به مفاهیمی چون شادی و فرهنگ می‌پردازد. درواقع علاوه بر تولید محتوای مرتبط با غذا از محتوا و تصاویر دیگری به غیر از غذا نیز استفاده می‌کند.

3- استارباکس :

استارباکس غول دنیای کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای است آیا می‌دانید شعار اجتماعی این برند معروف چیست ؟
((ما مردمان را به یکدیگر نزدیک می‌نماییم)). استارباکس با داشتن تعداد زیادی شعبه و دسترسی بالایی که مشتریان به این برند دارند، به ایجاد ارتباط بین افراد کمک نموده است. ارائه خدماتی مانند اینترنت رایگان ،پخش موسیقی، میزهای بزرگ و اتاق‌های برگزاری جلسات تجاری همه و همه برای تعامل سازنده با مشتری طراحی شده است.
مدیرعامل استارباکس می‌گوید همه چیز برای ارتباط، اکتشاف، الهام و خلاقیت فراهم آورده شده است. استارباکس یک رویکرد خلاقیت محور دارد و حرف‌های جدید خود را بلافاصله در شعب خود پیاده‌سازی می‌کند.

3-دوراسل و انرجایزر:

دو برند تولیدکننده باتری همواره کیفیت را در بازاریابی محصولات خود مدنظر قرار می دهند. دوراسل با تاکید روی دو مفهوم دوام و ماندگاری می‌خواهد خود را به‌عنوان برندی وفادار و مسئول جلوه دهد. این برند در تبلیغات و بازاریابی خود از رنگ مسی و قهوه‌ای استفاده می‌کند که در روان‌شناسی رنگ‌ها به معنای استقلال است شعار تبلیغاتی دوراسل این است:
(( در هر جایی روی ما حساب کنید))

انرجایزر روی انرژی تأکید دارد و معتقد است انرژی در هر جایی حضور دارد و سبب تمام فعالیت‌ها می‌شود. این برند در تبلیغات خود از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده می‌کند که یادآور انرژی و حرکت هستند و شعار این برند این است:

(( این انرژی مثبت است))

البته این دو برند در مقایسه با دیگر برندها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت چندانی ندارند و تنها در مراسم‌های خاص اقدام به نشر محتوا می‌کنند. این دو برند تلاش می‌کنند محصولات را در قالب تصاویر و فیلم‌ها به نمایش بکشند.

4-برند نایک:

نایک هدف خود را الهام‌بخشی و نوآوری برای هر ورزشکار در جهان می‌داند و می‌افزاید:
(( اگر بدن داری ورزشکار هستی))
این پیامی بسیار الهام‌بخش برای برقراری ارتباط بین یک شرکت و تمام مصرف‌کنندگان در سراسر جهان است. نایک به دنبال خود توانمندسازی افراد در رسیدن به بهترین شرایط فیزیکی و روانی است و این برند هر فرد را به Just do it معروف خود دعوت می‌نماید.
این برند با بکارگیری آخرین تکنولوژی ها مانند بالشتک‌های هوایی و پارچه‌های ضد رطوبت به مصرف‌کننده خود این اجازه را می‌دهد که مانند یک ورزشکار حرفه‌ای از یک محصول بسیار خاص استفاده کند.

5-برند بی‌ام دبلیو و مرسدس بنز:

این دو برند وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مختص به ایالات متحده آمریکا را در اختیار دارند و محتوایی که ۲ برند برای بازارهای آمریکایی منتشر می‌کنند اختصاصی است. محتوایی که ۲ برند به اشتراک می‌گذارند تقریباً یکسان است و تصاویر و ویدیوهایی زیبا از مدل‌های متنوع خودروهای تولیدی را منتشر می‌کند. عملکرد فوق‌العاده‌ای که این ۲ شرکت از خود نشان می دهند، ارسال پست تبریک اختصاصی با نام مشتری پس از هر خرید است که سبب دلگرمی مشتریان می شود.

6-برند تار گت:

درست است که تارگت یک فروشگاه زنجیره‌ای ارزان‌فروشی است ولی به خاطر استراتژی‌های بازاریابی قوی این برند، این موضوع به راحتی فراموش می‌گردد.
این برند با حرکتی نرم، شیک و زیبا با همکاری با طراحان حرفه‌ای در کمپین‌های تبلیغاتی خود کاتالوگ‌هایی در نسخه‌های محدود برای علاقه‌مندان به مد ارسال و با استفاده از چهره‌های محبوب هنری خط بطلانی برای تصویر ذهنی عظیم برند به‌عنوان یک فروشگاه عرضه‌کننده انبوه محصولات تجاری، می‌کشد. مشاور برندینگ تارگت می‌گوید: تمام تلاش تارگت بر ارائه محصولاتی با کیفیت در قیمت هایی بسیار نازل اما با تجربه خرید متفاوت است. سیستم خدمت به مشتری در این فروشگاه‌ها بسیار دوست‌داشتنی و استاندارد شده است.

7-کوکاکولا و پپسی:

این ۲ برند همواره در رقابت سختی با یکدیگر بوده‌اند. کوکاکولا در شبکه‌های اجتماعی و در بازاریابی عملکرد موفق‌تر از خود نشان داده است. دلایل زیادی برای موفقیت کوکا وجود دارد. اما وجود عناصر تبلیغاتی جذابی چون بابانوئل بی‌تاثیر هم نیست اما از منظر استراتژی‌های بازاریابی باید گفت پپسی نسل جوان و نوجوان را در تبلیغات و بازاریابی خود هدف می‌گیرد. اما در مقابل اهداف کوکا در برخورد با مخاطبان بسیار سنتی‌تر و کلاسیک است. شعار پپسی این است که:

(( در لحظه زندگی کن))

 

و شعار کوکا :

((شاد،باش ))
می باشد.

 

8- برند اپل :

به‌جرأت می‌توان گفت این برند تنها برندی است که افراد عادی جامعه و مطبوعات مشتاقانه منتظر ارائه محصولات جدید آن هستند. مشتریان از تجربه خرید محصولات اپل لذت می‌برند. درحالی‌که اپل را با خلاقیت و سیمای زیبا یاد می‌نمایند. اما نکته اصلی در نمایندگی‌های فروش اپل است. چراکه این نمایندگی‌ها نقش مهمی در همکاری و شفافیت بین مشتری و کارکنان فروش ایفا می‌نمایند. اپل یک رویکرد در خصوص شعب فروش دارد. :
((ما برترین خرده‌فروشی در تاریخ هستیم.))

استاد امیر اسحاقی؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *