کتابینش

ورود / ثبت نام

یادداشت برداری

راز و رمز یادداشت برداری را بیاموزید!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در این مقاله قصد دارم درباره اهمیت تکنیک یادداشت برداری به خصوص در ایام امتحانات مطالبی را در اختیار شما عزیزان بگذارم.

اهمیت یادداشت برداری

اگر برای سخنرانی آماده می شوید و یا درس ها را برای امتحان دوره می کنید، اگر قرار است مطلبی را سر کلاس ارائه دهید یا می خواهید مقاله ای بنویسید در تمامی موارد یادداشت برداری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند اما آیا روشی کارآمد برای یادداشت برداری وجود دارد؟ آیا می توان به یادداشت ها اعتماد کرد؟
جواب این سوالات مثبت است. در این مقاله به اهمیت یادداشت برداری و فواید آن خدمت شما مطالبی را عرض میکنم.

آستانه توجه

آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که بعد از اتمام درس یا سخنرانی هیج چیزی از آن را به خاطر نیاورید؟ شاید نیازی به پرسش نبود چراکه همه چنین تجربه ای را به یاد دارند اما چرا این اتفاق رخ می دهد؟ دلیل این مسئله احتمالا وجود یک یا چند مورد از عوامل زیر است:
1 . سخنرانی یا جلسه درسی، به صورتی یکنواخت و بدون فهرست مطالب ارائه شده است.
2. مدرس یا سخنران یا مطالب ارائه شده کسالت آور بوده است.
3. شما علاقه ای به موضوع ندارید.
4. شب گذشته خواب کافی نداشتید.
5. شما دچار استرس بوده اید. (استرس یکی از عوامل مهم ناکارآمدی حافظه است)

موارد بیشتری می تواند وجود داشته باشد اما بنده به چند مورد از آن ها اشاره کردم. اما چرا این موضوع را مطرح کردم؟ یادداشت برداری می تواند تمرکز حواس شما را به مطلب افزایش دهد و شما را به اصطلاح در کلاس نگه می دارد، از خواب آلودگی شما جلوگیری می کند و چون شما را درگیر شنیدن و نوشتن می کند حواس شما را از موضوع استرس آوری که ذهن شما را درگیر کرده است به شکل مثبتی منحرف می کند.
اما در نوشتن یادداشت ها باید یک سری تکنیک ها رعایت شود تا یادداشت شما کار آمد باشد که به اختصار به تعدادی از این تکنیک ها اشاره می کنم.

 

خطر گمراه شدن

بعضی از دانشجویان و دانش آموزان مانند یک هنرمند هیجان زده در هنگام یادداشت برداری دائما در حال رسم فلش ها و کادرهایی می باشند که ربطی به مطالب کتاب ندارد و صرفا برای زیباتر شدن ظاهر یادداشت ها هستند.
هدف را فراموش نکنید. هدف از یادداشت برداری مرتبط کردن اطلاعات و نظریه ها و خلق چکیده ای منطقی و منسجم از مطلب کتاب درسی است. زیرا بدون رعایت اصول اولیه، نکات اصلی درس در میان انبوهی از یادداشت ها مدفون می شوند.

طراحی مهندسی!

بعضی دیگر از افراد مانند نقشه کش های دقیق عمل می کنند. این گونه افراد نیز از فلش ها و کادر های فراوان استفاده می کنند با این تفاوت که این اشکال را با زحمت فراوان به گونه ای ترسیم می کنند که تمام اضلاع مساوی بوده و یا زوایای مثلث و اندازه خطوط با هم مساوی باشد و باز هم هدف اصلی گم می شود.

من فراموش نمی کنم

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به ندرت یادداشت برداری می کند و در عوض به حافظه خود اطمینان می کند. ممکن است این روش در کوتاه مدت جواب دهد اما در بلند مدت چطور؟ اگر یادداشت برداری نکنید مرجع شما برای یادآوری مطالب کتاب در آینده چیست؟

شما باید این عادات را در یادداشت برداری کنار بگذارید. نظر شما درباره یادداشت های ساده و بدون شکل و فلش چیست؟ خیلی هم بد نیست مگر نه؟ با یادداشت های ساده اما پر محتوا هم کار ما راه می افتد. در همه جای دنیا هم همین روش مقبولیت دارد.
بنده به عنوان مدرس دوره های مطالعه بدون فراموشی و تند خوانی اولا به شما توصیه می کنم اگر اهل یادداشت برداری نبوده اید از همین حالا تصمیم به انجام این کار برای امتحانات پیش رو بگیرید و ثانیا در انجام یادداشت برداری وسواس و صرفا زیبایی ظاهر یادداشت ها را کنار بگذارید و نتیجه و تاثیر آن را ببینید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *