کتابینش

ورود / ثبت نام

درآمد بیزینس کوچینگ

درآمد بیزینس کوچینگ | میزان و روش‌های کسب درآمد با کوچینگ کسب‌وکار

بیزینس کوچینگ؛ شغلی پر درآمد و مهیج

بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب‌وکار (Business Coaching) فرآیندی خلاقانه برای ارائه تجربیات و آگاهی‌ها و نیز آماده‌سازی افراد برای رویارویی با مشکلات کسب‌وکار و رسیدن به آرمان‌های خود از فعالیت تجاری است. شما در این روش به مشتریان خود از مدیران، کارمندان و کارآفرینان می‌آموزید چگونه استعدادهای خود را شکوفا کنند، به بالاترین میزان پیشرفت شغلی برسند و سود و درآمد شرکت خود را افزایش دهند. همه این مسایل باعث می‌شود این حرفه درآمد مناسبی داشته باشد. در این مطلب با روش‌های قیمت‌گذاری خدمات کوچینگ کسب‌وکار، روش‌های کسب درآمد و میزان درآمد بیزینس کوچینگ در ایران و جهان آشنا می‌شویم.

درآمد بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچ به چه کسی می‌گویند؟

شروع یک کسب‌وکار، عبور از نقاط بحرانی کسب‌وکار و توسعه کسب‌وکار، همگی برش‌های از زندگی هستند و شما با داشتن یک مربی حرفه‌ای می‌توانید این فرآیندها را با بهترین نتایج طی کنید. بی‌شک کتاب‌های موفقیت و راهنمای کسب‌وکار بسیاری در بازار وجود دارد اما بیزینس کوچینگ یک فرآیند منحصربه‌فرد است. زیرا در این فرآیند شما با فردی روبه‌رو هستید که با زمینه کسب‌وکار شما آشنایی دارد و حتی بسیاری از نقاط بحرانی کسب‌وکار را تجربه کرده و می‌تواند بهترین توصیه‌ها را به شما ارائه دهد.

از سوی دیگر آن‌چه مهم‌تر از ارائه توصیه است، این است که یک بیزینس کوچ در طول جلسات کوچینگ به شما می‌آموزد چگونه استعدادهای خود را شکوفا کنید و چه مهارت‌هایی را بیاموزید تا بتوانید به‌تنهایی از پس مشکلات برآیید و نیز راه توسعه فردی و شغلی را طی کنید.

درآمد بیزینس کوچینگ؛ بهانه‌ای برای ورود به این حرفه

متوسط درآمد بیزینس کوچینگ در آمریکا در ماه ژانویه 2022 معادل 84 هزار دلار در سال عنوان شده است. این درآمد اگرچه در ایران کم‌تر است اما محدوده آن از بسیاری از حوزه‌های دیگر کوچینگ، مشاوره و تدریس مهارت‌ها بیشتر است. برای مثال برخی افراد موفق در این زمینه درآمد ماهیانه بیش از 10 میلیون تومان را نیز تجربه می‌کنند. همین مساله باعث می‌شود افراد زیادی به این فکر بیفتند که آیا می‌توانند یک کوچ کسب‌وکار باشند یا نه؟

اگر کسب‌وکار موفقی ایجاد کرده‌اید و دانش، مهارت و توصیه‌های زیادی برای به‌اشتراک گذاشتن دارید، احتمالا می‌توانید با یادگیری برخی مهارت‌ها به یک کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار تبدیل شوید. به یاد داشته باشید که بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مسایل رویاروی شرکت خود هستند و آن‌ها حاضر هستند که با خوشحالی هزینه‌ای را به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای پرداخت کنند تا آن‌ها را در سفر خود به سمت پیشرفت و سودآوری راهنمایی کند.

درآمد بیزینس کوچینگ

تعیین درآمد بیزینس کوچینگ چطور انجام می‌شود؟

“درآمد بیزینس کوچینگ چقدر است؟” این پرسشی است که بسیاری از افراد مبتدی یا علاقمندان به حرفه بیزینس کوچینگ از خود و دیگران می‌پرسند. زمانی‌که به یک فرنچایز بیزینس کوچینگ ملحق می‌شوید، درآمد شما از قبل برای شما مشخص شده است. در مقابل اگر تصمیم دارید شرکت بیزینس کوچینگ خود را راه‌اندازی کنید، باید خودتان در مورد نرخ‌ها تصمیم بگیرید. این‌کار می‌تواند کمی دشوار و دلهره‌آور باشد، زیرا قیمت‌گذاری نه تنها سود شرکت را تعیین می‌کند، بلکه بر این‌که فردی تصمیم بگیرد مشتری شود یا از آن چشم‌پوشی کند، موثر است. این‌که یک مربی کسب‌و‌کار چه مبلغی را باید برای خدمات خود دریافت کند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه با مهم‌ترین مراحل و نکات قیمت‌گذاری خدمات و تعیین درآمد بیزینس کوچینگ آشنا می‌شویم.

اهداف درآمدی خود را شناسایی کنید

قبل از این‌که شروع به قیمت‌گذاری خدمات کنید، باید اهداف درآمدی خود را مشخص کنید و برنامه‌ریزی کنید که چگونه می‌خواهید به درآمد مورد نظر برسید. این به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید برای دستیابی به این اهداف به چه تعداد مشتری نیاز دارید و چقدر باید از آن‌ها هزینه بگیرید؟ هنگامی‌که به‌عنوان یک مربی کسب‌وکار فریلنسر شروع به‌کار می‌کنید، کار شما در قدم‌های نخست دشوار است اما همیشه می‌توانید براساس میزان تجربه، میزان سودی که به مشتریان خود می‌رسانید و میزان رضایت آن‌ها، نقطه‌ای را برای افزایش دستمزد انتخاب کنید.

ارتباط درآمد بیزینس کوچینگ با خدمات

مربیان کسب‌وکار افرادی دارای مهارت عمومی کوچینگ و مهارت اختصاصی بیزینس کوچینگ هستند. این افراد دارای تجربیات بسیار در اداره یک کسب‌وکار موفق هستند و می‌توانند این تجربیات را در اختیار صاحبان کسب‌وکار، مدیران و پرسنل قرار دهند. میزان درآمد مربیان کسب‌وکار با خدماتی که ارائه می‌دهند نیز مرتبط است. برخی از این خدمات عبارتند از:

  • کمک به رهبران کسب‌و‌کار برای تبدیل شدن به رهبرانی با اعتماد به نفس بیشتر
  • تعیین چشم‌انداز و اهداف کسب‌وکار
  • ارائه نکاتی در مورد ایجاد یک کسب‌وکار از پایه
  • خدماتی سازنده همچون یک شریک مسئولیت‌پذیر
  • گوش دادن به مشکلات و شنیدن ایده‌های مشتریان
  • ارائه مشاوره مناسب در مورد مدیریت روزانه کسب‌وکار
  • اشاره به ایرادات احتمالی در ساختار و مدیریت کسب‌وکار
  • ارائه ایده‌هایی برای نجات یک کسب‌و‌کار شکست‌خورده

ارتباط درآمد بیزینس کوچینگ

ارتباط درآمد بیزینس کوچینگ با نوع ارائه خدمات

سه روش رایج برای کسب درآمد از بیزینس کوچینگ وجود دارد. این روش‌ها که به زمان یا نوع خدمات بستگی دارند عبارتند از: خدمات مبتنی‌بر جلسه یا ساعت، خدمات ماهیانه و خدمات مبتنی‌بر پکیج. نمونه این خدمات و قیمت‌گذاری دلاری آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • خدمات مبتنی‌بر جلسه یا ساعت: به‌عنوان مثال، پرداخت 200 دلار برای یک جلسه بیزینس کوچینگ یک ساعته
  • خدمات ماهیانه: به‌عنوان مثال، 1000 دلار در ماه که ممکن است شامل تعدادی جلسات بیزینس کوچینگ و دسترسی به سایر محتوای آنلاین ارزشمند به‌عنوان پاداش باشد
  • خدمات مبتنی‌بر پکیج: به عنوان مثال، یک بسته 6 ماهه به مبلغ 5000 دلار که ممکن است شامل تعدادی جلسات بیزینس کوچینگ، محتوای آنلاین ارزشمند و یک استراتژی گروهی باشد

چگونه به مشتریان کمک خواهید کرد تا نتایج مورد نظر خود را به‌دست آورند؟

میزان درآمد بیزینس کوچینگ ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات، نتایج عملی و ملموس در کسب‌وکار و میزان رضایت آن‌ها دارد. بنابراین شما باید کاری کنید که مشتریان شما با ارزش خدمات شما آشنا شوند و همچنین روش‌هایی را برگزینید که بیشترین فایده را برای مشتری شما داشته باشد. نتایج مورد انتظار از جلسات بیزینس کوچینگ را با هم مرور می‌کنیم:

  • تعیین اهداف مناسب برای زندگی و کسب‌وکار
  • یادگیری مهارت‌های رسیدن به این اهداف
  • شناسایی نقاط ضعف و قوت مشتری برای بهبود شرایط زندگی و کسب‌وکار
  • آموختن مهارت‌های ارتباطی برای افزایش تعاملات مشتریان با همکاران، رقبا، شرکت‌های هم‌پیمان و مشتریان
  • غلبه بر ترس‌ها، ریسک‌پذیری برای خروج از ناحیه امن کسب‌وکار و آغاز پیشرفت
  • یادگیری مهارت شناخت اشتباهات و رفع آن‌ها
  • قرارگرفتن در مسیر یادگیری علوم و مهارت‌های جدید
  • مدیریت بهینه زمان برای صرف آن برای بهترین کارهای ممکن
  • افزایش چشمگیر اعتماد به نفس
  • افزایش درآمد نسبت به دوران پیش از شروع جلسات بیزینس کوچینگ

درآمد بیزینس کوچینگ

افزایش درآمد بیزینس کوچینگ در ادغام با فعالیت‌های دیگر

به‌عنوان یک مربی کسب‌وکار هرقدر فعال باشید ممکن است در سال‌های نخست باز هم ساعاتی از روز را بیکار باشید. حتی ICF در این باره به شما هشدار می‌دهد که برای افزایش درآمد بهتر است در کنار خدمات بیزینس کوچینگ به ارائه خدماتی دیگر نیز فکر کنید. این خدمات می‌توانند در حوزه‌های دیگر و در عین حال نزدیک کسب‌وکار باشند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • کوچینگ زندگی
  • مشاوره شغلی
  • آموزش مهارت‌های مدیریت
  • منتورینگ
  • تدریس
  • برگزاری وبینارها
  • برگزاری کارگاه‌ها
  • سخنرانی عمومی
  • حضور در رسانه‌ها

پیوستن به یک فرانچایز بیزینس کوچینگ

هنگام پیوستن به یک فرنچایز بیزینس کوچینگ، استرس تصمیم‌گیری در مورد میزان هزینه از بین می‌رود. سیستم‌ها و فرآیندها قبلا تعیین شده‌اند و خدمات نیز به‌صورت پکیج‌ها دارای قیمت‌های مشخص هستند. برای مثال افرادی که از شرکت آمریکایی ActionCOACH با خدمات بین‌المللی حق امتیاز می‌گیرند تقریبا دو هزار دلار در ماه به ازای هر مشتری دریافت می‌کنند. این برنامه شامل برگزاری جلسات هفتگی یا دو هفته‌ای به مدت یک ساعت با هریک از مشتریان از طریق تلفن یا حضوری است. همچنین برخی از درآمدهای اضافی در این روش عبارتند از:

  • کوچینگ گروهی: از 1500 دلار به ازای هر نفر
  • کوچینگ اجرایی: از 500 دلار در ساعت
  • برنامه‌ریزی 90 روزه: از 350 دلار برای هر شرکت کننده
  • آموزش داخلی: از 2500 دلار در روز
  • خرده‌فروشی کتاب، دی‌وی‌دی و سی‌دی: از 18 تا 695 دلار

درآمد بیزینس کوچینگ با توجه به مقیاس شرکت

تجربه اداره یک کسب‌وکار کوچک و یک کسب‌وکار بزرگ از بسیاری جهات متفاوت است. به‌همین علت صاحبان کسب‌وکار و مدیران شرکت‌ها مربیان کسب‌وکار را با توجه به تجربه آن‌ها در اداره یا ارزیابی شرکت‌هایی با مقیاس شرکت خود استخدام می‌کنند. خدماتی که یک مربی کسب‌وکار به یک شرکت مشهور با خدمات بین‌المللی ارائه می‌دهد نیز بسیاری گسترده‌تر از خدماتی است که به یک شرکت کوچک ارائه می‌دهد. از سوی دیگر سودی که از طریق ایجاد تغییرات در شرکت با توجه به خدمات بیزینس کوچینگ برای شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌شود بسیار بیشتر است. بنابراین هزینه خدمات بیزینس برای شرکت‌های بزرگ بسیار بیشتر خواهد بود.

درآمد بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ برای مربی کسب‌وکار چقدر هزینه دارد؟

در هر کسب‌وکاری میزان آورده‌ها مهم است و در بیزینس کوچینگ آورده‌های مربی کسب‌وکار همان دانش، مهارت و تجربه او است. اما هزینه‌های تبدیل شدن به یک مربی کسب‌وکار فقط به زمانی نیست که برای کسب این تجربه‌ها صرف کرده است. برای مثال اگر عضو یک شرکت یا فرانچایز کسب‌وکار باشید، بخشی از درآمد شما به‌صورت خودکار به شرکت تعلق می‌گیرد. هزینه‌های دریافت مدارک بین‌المللی و گذراندن دوره‌های داخلی و خارجی نیز از جمله این هزینه‌ها است. از دیگر هزینه‌های بیزینس کوچینگ برای مربیان کسب‌وکار می‌توان به هزینه‌های تحقیقات، رفت‌وآمد درون‌شهری، سفرهای بین‌شهری و خارجی و نیز هزینه‌های راه‌اندازی دفاتر فیزیکی و مجازی اشاره کرد.

نحوه ایجاد و قیمت‌گذاری پکیج کوچینگ کسب‌و‌کار

هنگام ایجاد و قیمت‌گذاری پکیج‌های مربی‌گری کسب‌و‌کار، مهم است که چالش‌ها یا اهداف مشترک میان طیف مشتریان خود را شناسایی کنید. به‌طور کلی، یک مربی کسب‌وکار خوب با توجه به ارزشی که خدماتش برای مشتری به ارمغان می‌آورد، هزینه دریافت می‌کند. شما همچنین می‌تواند چندین پکیج‌ را متناسب با مقیاس شرکت‌ها، طول جلسات، تعداد جلسات در هفته و تعداد شرکت‌کنندگان ایجاد و قیمت‌گذاری کنید.

راه دیگر قیمت‌گذاری پکیج بیزینس کوچینگ این است که به نتایجی فکر کنید که انتظار دارید مشتریان شما در نتیجه خدمات کوچینگ کسب‌وکار شما ببینند. برای مثال، شما یک مشتری دارید که نتیج مورد انتظار خود را از یکی تیم‌های کاری خود دریافت نمی‌کند. بنابراین شما ممکن است بخواهید جلسات گروهی کوچینگ برای این افراد و جلسات فردی با مدیر مورد نظر را طراحی و ارائه کنید.

همچنین می‌توانید خدماتی برای فریلنسرها، شرکت‌های کوچک، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های متوسط ارائه کنید. این خدمات نباید لزوما به حوزه کسب‌وکار بستگی داشته باشد زیرا تنوع بیش از اندازه پکیج‌های بیزینس کوچینگ نیز باعث سردرگمی مشتریان شما می‌شود.

نحوه ایجاد و قیمت‌گذاری پکیج کوچینگ کسب‌و‌کار

درآمد بیزینس کوچینگ در سطح جهانی چقدر است؟

همانطور که گفته شد عوامل بسیاری بر درآمد یک کوچ کسب‌وکار موثر است. با این‌حال برای آن که متوسط این درآمد را در خارج از کشور بررسی کنیم ابتدا به‌سراغ سایت معتبر و جهانی Noomii می‌رویم که یکی از بزرگ‌ترین فهرست‌های وب برای کوچینگ زندگی و کسب‌وکار است. برخی از موارد درآمد در این سایت را با هم مرور می‌کنیم:

  • اکثر مربیان زندگی چیزی بین 75 تا 200 دلار در ساعت دریافت می‌کنند
  • مربیان کسب‌و‌کار معمولا بین 175 تا 250 دلار در ساعت درآمد دارند
  • یک مربی کسب‌و‌کار اجرایی ممکن است حدود 400 دلار در ساعت دریافت کند

میانگین حقوق مربیان کسب‌وکار در کشورهای اروپایی در تاریخ ژانویه سال 2022 معادل 84621 یورو تعیین شده است و محدوده درآمد آن‌ها نیز از 71320 یورو تا 103168 یورو اعلام شده است. میانگین حقوق مربیان کسب‌وکار در آمریکا نیز در تقریبا همین حدود و بر مبنای دلار اعلام شده است.

درآمد بیزینس کوچینگ در ایران چقدر است؟

تعیین درآمد بیزینس کوچینگ در ایران کاری بسیار دشوار است. زیرا بسیاری از سایت‌ها هزینه خدمات خود را پس از مشاوره رایگان اولیه و به‌صورت مستقیم به خود مشتریان اعلام می‌کنند تا قیمت‌گذاری آن‌ها همچون رازی میان آن‌ها و مشتری باقی بماند! همچنین درآمد بیزینس کوچینگ در ایران هم مانند تمام دنیا به ده‌ها عامل مختلف بستگی دارد که برخی از آن‌ها در این مقاله با هم بررسی کردیم.

با این‌حال یک مربی کسب‌وکار فریلنسر در صورت بازاریابی مناسب می‌تواند از این طریق انتظار درآمدی بین 5 تا 12 میلیون تومان را در ماه داشته باشد. البته درصورت برخورداری از تجربه مناسب. همچنین درآمد یک مربی کسب‌وکار در ایران می‌تواند با خدماتی مانند: تدریس در دوره‌های بیزینس کوچینگ افزایش یابد.

درآمد بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ؛ یک سفر اکتشافی مهیج برای مربی و مشتری

بیزینس کوچینگ بی‌شک یک فعالیت منحصربه‌فرد و بسیار پرهیجان است. شما در این حرفه با ده‌ها حرفه و صدها شرکت روبه‌رو می‌شوید و با تحقیق درباره هرکدام از آن‌ها کوله‌باری از تجارب را می‌اندوزید که قیمت‌گذاری آن ناممکن است.

بیزینس کوچینگ همچین شغلی با چشم‌اندازی عالی است و هرچه شرکت‌های داخلی به ‌سمت پیشرفت و توسعه در سطح بین‌المللی حرکت کنند، بیشتر نسبت به خدمات بیزینس کوچینگ احساس نیاز خواهند کرد. بنابراین همچنان پیشنهاد ما این است که اگر از دانش و تجربه کافی در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار برخودار هستید می‌توانید روی این گزینه پردرآمد نیز به‌عنوان شغل آینده خود حساب باز کنید. از سوی دیگر اگر به‌عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکار علاقمند به دریافت خدمات برتر بیزینس کوچینگ هستید، ما در مجموعه کتابینش آماده خدمت‌رسانی به شما هستیم. کتابینش مرجعی باسابقه در زمینه خدمات بیزینس کوچینگ، پیشرفت شغلی و مهارتی و آموزش روش‌های تندخوانی و مطالعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *