کتابینش

ورود / ثبت نام

شاید شما جزو افرادی هستید که به تازگی کسب و کار خود را راه انداخته‌اید و یا قصد دارید بیزینس شخصی جدیدی راه‌اندازی کنید. آیا وقتی برای راه‌اندازی بیزینس خود برنامه‌ریزی می‌کنید به فکر حفظ کسب و کار خود نیز هستید؟ بسیار مهم است که این سوال را هم در برنامه خود بگنجانید.

برای حفظ کسب و کارمان بعد از راه‌اندازی آن چه باید بکنیم؟

این سوال همیشه دارای اهمیت بوده است، اما اهمیت آن زمانی بیشتر از قبل خود را نشان خواهد داد که اقتصاد و رونق یک جامعه دچار رکود شود که در این صورت همه کسب‌ و کارها در معرض خطر قرار می گیرند. اما کسب‌وکارهای نوبنیاد بیشتر از سایرین متزلزل بوده و نیاز به برنامه‌ای از قبل تعیین‌شده برای ادامه در شرایط سخت دارند.
طبق آمار عمر کسب و کارهای تازه‌تأسیس بسیار کوتاه است و اغلب این بیزینس‌ها بیشتر از پنج سال دوام نمی‌آورند و زیر پنج سال از بین می‌روند. تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان جزء این گروه از کسب‌وکارها نبود؟

بسیار مهم است که در شروع یک کسب‌ و کار بدانید حفظ بقا و ماندگاری یک کسب‌وکار از راه‌اندازی آن به‌مراتب دشوارتر است. راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید مانند ساخت یک ساختمان است. همان‌طور که یک ساختمان برای استحکام نیازمند هماهنگی میان اجزا می باشد. کسب و کار هم برای ماندگاری نیازمند هماهنگی در تمام بخش‌های خود است برای تقویت کسب‌وکار به ستون و پایه هایی نیاز دارید که بتواند فشارها را تاب بیاورد و تحمل کند.

در ادامه شما را با چند اصل مهم که باعث تقویت پایه‌های کسب و کارتان می شود آشنا خواهیم کرد.

1- هدف‌گذاری:

برای شروع هر کاری که در زندگی انجام می‌دهیم هدف مشخصی داریم .به عبارت دیگر، برای شروع یا ماندگاری یک کسب‌ و کار در اولین گام، هدف باید مشخص باشد. از کسب‌وکار جدیدتان دقیقاً چه می‌خواهید؟ دورنما و آینده کاری خود را مشخص کنید از خود بپرسید که برای رسیدن به اهدافتان باید چه هزینه‌های مادی و معنوی بپردازید؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند در تعیین هدف و ارزشیابی کسب و کارتان مفید باشد.

 

2-شناخت مسیر و جمع‌آوری اطلاعات:

بسیار مهم است که در ابتدای کار :

*مسیر خود را بشناسید.

* درباره هدف خود تحقیق کامل انجام دهید.

*خطرات و چالش‌های کسب‌ و کار جدید را ارزیابی کنید *دانش و اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید و بر آن‌ها بیفزایید

* افراد موفق در زمینه کاری خود را شناسایی کنید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

 

3-مدیریت مالی:

داشتن علم و مهارت در زمینه مدیریت مالی برای حفظ یک کسب و کار لازم و حیاتی است لازم است در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:

1- اطلاعات از سود کسب و کار خود در بازه زمانی کوتاه تهیه کنید:

باید بتوانید در بازه کوتاه مثلاً یک‌ماهه سود خود را دقیق محاسبه کنید. اگر بدانید سودتان در ماه‌های مختلف چگونه بوده است هنگامی که با بحران مواجه می شوید می توانید آن بحران را مدیریت کنید. اگر با محاسبه سود خود متوجه شدید که سود تان کم است می‌توانید با روشی جدید برای سود بیشتر برنامه‌ریزی کنید زمان بیشتری بگذارید تا به شرایط ایده‌آل موردنظر خود دست یابید.

2-بررسی کنید بیشترین هزینه کسب و کارتان به نسبت فروشتان چیست:

هدف باید ثابت نگه داشتن این هزینه باشد به همین دلیل براساس شرایط کسب و کارتان باید تصمیم بگیرید که کدام یک از راهکارهای زیر را اجرا کنید:

* تعدیل نیرو

*عدم افزایش حقوق در سال آینده

* افزایش فروش

3- باید بدانید نسبت به فروش خود چه قدر هزینه دارید :

برای رشد کسب و کار خود باید چالش‌های مالی را ریز به ریز بدانید مدیریت مالی کسب و کارتان باید با آمار دقیق باشد. آمارهای دقیق هستند که به ما میگویند چه روشی برای آینده بیزینس خود داشته باشید.

4_ مشورت حقوقی :

یکی از ارکان شروع و ماندگاری کسب ‌و کار اطمینان از درستی قراردادها ،توافقات و تعهدات با کارمندان و سایر افراد است. اگرچه برای راه‌اندازی یک کسب و کار مقداری ریسک را باید متحمل شد اما باید پایه‌های کسب و کار خود را از ابتدا محکم بچینید. پیشنهاد می‌شود که همواره با یک مشاور حقوقی و یا مشاوره کسب و کار مشورت کنید.

5- استفاده از نیروهای بااستعداد:

برای بقای یک کسب‌ و کار لازم است از افراد فعال و خلاق و باانگیزه استفاده شود .حضور یک تیم خلاق و بااستعداد کسب‌وکار را پویا و فعال نگه می‌دارد .کسب‌وکار خود را دسته‌بندی و تقسیم وظایف کنید و درصورتی که در بخشی صاحب تخصص و رای نیستید از افراد متخصص بهره بگیرید. این تفکر مسموم را به دور بیندازید که خودتان به تنهایی باید از عهده انجام همه کار برآیید.

6-مدیر خوبی باشید:

همان‌طور که کارمندان و پرسنل یک کسب ‌و کار باید خلاق و بااستعداد باشند مدیریت این مجموعه تازه بنیاد نیز دارای اهمیت زیادی است. درواقع یک مدیر باید توانایی اداره کسب و کار را بخوبی داشته باشد.

7- مشتری مدار باشید :

یک کسب و کار خوب کسب و کاری است که در خلال خدمات خوب و ارزشمند به مشتریان خود، تبلیغ کننده برند خود نیز باشد. نحوه رفتار با مشتری، احترام، حفظ حقوق، توجه به خواسته‌های مشتری، تلاش برای کسب رضایت بیشتر مشتری، ارائه خدمات پس از فروش برای کسب و کارهای خدماتی، خوش‌برخوردی و خوش‌رویی، ازجمله مواردی هستند که می‌توانند علاوه بر این‌که مشتریان شمارا راضی نگه می‌دارند، برای کسب و کار شما تبلیغ خوبی باشند.

یک مشتری راضی می‌تواند کسب‌ و کار شما را به دوستان و اطرافیان خود معرفی کند. به این ترتیب شما به فروش بسیار خوبی می رسید و مشتریان زیادی جذب می کنید. چنانچه خدمات خود را با این تفکر که من این‌همه مشتری دارم چرا باید این‌همه خدمات دهم کم کنید و از مشتریان خود مانند سابق استقبال نکنید و احترام و ارزش قبل مشتریان نسبت به قبل کاهش یابد و کیفیت کار شما کم شود فکر می‌کنید چه اتفاق می‌افتد؟

در ابتدای کار ممکن است روند کسب و کارتان مانند سابق باشد . ولی بعداز چند ماه مشتریان بین خودشان می گویند دیگر کیفیت قبل را ندارند و مثل سابق نیستند و کم‌کم مشتریانتان کم و کمتر می‌شود . بنابراین صرفاً کالای باکیفیت خوب کافی نیست باید برند شما برای بیزینس تان تبلیغ کند.

*با مشتریان به گونه‌ای رفتار کنید که حس کنند شریک معامله شما هستند نه فقط خریدار.

*باید رضایت مشتریان خود را کسب کنید تفاوت یک مشتری راضی با مشتری کاملاً راضی می تواند یک بیزینس را از بین ببرد.

*تمرکزتان بیشتر روی حفظ مشتریان خود باشد تا جذب مشتری جدید.

 

8-تکنولوژی کسب و کار خود را به‌روز کنید :

استفاده از روش‌های قدیمی نمی‌تواند ماندگاری کسب و کار را تضمین کند. در دنیای امروز تکنولوژی با سرعت چشمگیری درحال تغییر و رشد می باشد و خدمات و محصولات امروزی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای آینده باشد. امروزه دیگر نمی‌توان روی یک روش به مدت طولانی حساب باز کرد و اگر نتوانید همگام با سرعت بالای تکنولوژی گام بردارید از بازار کنار زده می شوید.

9-همگام با عصر دیجیتال باشید :

مهم است که کسب‌ و کار خود را تا جایی که امکان دارد همسو با عصر دیجیتال کنید بازار دیجیتال امروزی در حال حذف بازارهای سنتی است .
برای حفظ بقای کسب‌ و کار خود باید به روز باشید و همراه با تغییرات جامعه تغییر کنید و به سمت دیجیتالی شدن بروید . با توجه به نوع کسب و کارتان باید تشخیص دهید که چگونه می‌توانید خود را در راستای تغییرات قرار دهید. از فضاهایی مانند تلگرام واتساپ اینستاگرام و غیره استفاده کنید.

10- حفظ انگیزه و امید:

در مسیر رشد کسب ‌و کار موانع و دست‌اندازهای متعدد وجود دارد که ممکن است شما را ناامید کرده و به زمین بزند.  باید همواره انگیزه و امید خود را حفظ کنید و به موفقیت خود ایمان داشته باشید. حتماً راهی برای رسیدن به نقطه ایده‌آل کسب و کارتان پیدا خواهید کرد.

امیر اسحاقی ؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *