کتابینش

ورود / ثبت نام

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تفکر و مغز

آیا مغز یک کامپیوتر منطقی است یا کارخانه مواد شیمیایی؟

با توجه به فعایت مجموعه آکادمی کتابینش در حوزه یادگیری و تقویت حافظه امروز در این مقاله میخواهیم برای شما همراهان عزیز کتابینش یک مقاله در حوزه تفکر و مغز و تقویت حافظه ارائه دهیم.
امیدوارم این مقاله برای شما بزرگواران مفید واقع شود.

از دهه 1970 تا الان دانشمندان و افراد فعال در حوزه علم مغز و تقویت حافظه در تلاش بودند که بفهمند وقتی داریم فکر می کنیم چه در مغز ما اتفاق می افتد. ما و دیگران سعی کرده ایم به دانش آموزان ، دانشجویان، معلم ها و مدیران  بخش دولتی و خصوصی کمک کنیم تا یاد بگیرند در مورد انواع تصمیم هایی که باید بگیرند، انواع مسئله هایی که باید حل کنند، و انواع تصمیم هایی که باید بگیرند و انواع برنامه هایی که باید طرح ریزی کنند، موثر تر فکر کنند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

در ابتدا، مدل مغز مانند کامپیوتر که در آن زمان غالب بود به ما کمک کرد اما، مکررا با جنبه هایی از فکر کردن دانشجویانمان روبرو شدیم که مدل کامپیوتر نمی توانست آن ها را توضیح دهد.
در سال 1997 مدل سوزان گرینفیلد که مغر را کارخانه ای شیمیایی می دانست ما را از تنگنای مدل کامپیوترمان آزاد کرد. ناگهان توانستیم موفقت ها و مشکل هایی را که در پژوهش هایمان روی دانشجوها داشتیم بهتر درک کنیم. رویکرد عصبی شیمیایی مدل او به ما کمک کرد که چیزهایی را که از قبل می دانستیم واقعا درک کنیم.

سر انجام، توانستیم درک کنیم چرا وضعیت بسیاری از دانشجوهایمان چنین بود که وقتی چیزی یاد می گرفتند فرق نمی کرد موضوع چه باشد، اصولا ظرفیت شان برای یادگیری بیشتر می شد. در مورد تعداد دیگری از دانشجوها وضعیت به این شکل بود که تکرار بسیار زیاد کارهای فکری نسبتا ساده، بهبود محسوسی در ظرفیت فکری آنها ایجاد کرد. پس دیدگاه در حال شکل گرفتن ما تایید شده، که فکر کردن نوعی مهارت است، یا به بیان دقیق تر، ترکیبی از ده یا در همین حدود مهارت مرتبط به هم.
اگر میخواهید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید کتاب مغز انسان نوسینده گرینفیلد را مطالعه کنید تا اطلاعات کامل تری در حوزه تقویت حافظه و کارکرد های مغز بدست آورید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ساختار و اجزای سازنده مغز

برای تقویت حافظه و قوی کردن عضلات مغز خود روش های زیادی وجود دارد که در دنیا در حال تدریس است که ما هم با استفاده منابع روز دنیا تمام تلاش خود را می کنیم تا بروز ترین اطلاعات را در حوزه تقویت حافظه و یادگیری در کشورمان در اختیار مردم عزیز قرار دهیم تا با استفاده از این مطالب بتوانند حافظه خود را تقویت کنند و مراحل تقویت حافظه را آموزش ببینند و در زندگی خود استفاده کنند.
خب شما که میخواهید سیستم ها و مراحل تقویت حافظه را آموزش ببینید بهتر است ساختار و اجزای سازنده مغز را هم بدانید تا با عملکرد مغز بیشتر آشنا شوید.

اگر میخواهید تفکر و مغز تان را پرورش دهید،بهتر است اول اطلاعاتی درباره ساختار و جزء های سازنده مغزی که خواهان پروش آن هستید کسب کنید. سختی مغز درون جمجمه به اندازه سفتی تخم مرغ نیم پز است. مغز هیچ قسمت متحرکی ندارد. مایعی بی رنگ ( مایع مغزی نخاعی) آن را فرا گرفته که پیوسته در جریان است. عمده موادی که در مایع مغزی نخاعی وجود دارد نمک و قند است.

خود مغز چین خورده و کرم رنگ است. اگر چه مغز شما در کف دستتان جا می گیرد، اما سنگین تر از آن است که فکر می کنید. مغز دو نیمه دارد و حدودا شبیه یک گل کلم کوچک است که پایه اش به تدریج باریک می شود تا بالای طناب نخاعی را ایجاد کند و پشت این گل کلم روی پایه برجستگی کوچکی پدید آورد.این برجستگی مخچه نامیده می شود. مغز دارای منطقه های متمایزی است که به صورت جفت هستند، خطی مرکزی از جلو تا عقب مغز می گذرد و آن را به دو بخش قرینه تقسیم می کند.

عملکرد های مختلف تکه های مختلف مغز

کورتکس مخ حدودا به 50 ناحیه مختلف تقسیم می شود که بسیاری از آن ها عملکرد تخصصی مشخصی دارند. در بعضی قسمت های کورتکس، برای مثال به سمت عقب ( کورتکس آهیانه ای پشتی)، تمایز میان ناحیه ها نا مشخص تر می شود. کورتکس آهیانه ای پشتی اداره کننده بسیاری از حواس است، شنوایی، بینایی، لامسه و حرکت.

قسمت جلویی مغز یادگیرنده های دقیق، وقتی فعال می شود که از آن ها خواسته می شود که هم فکری کنند، پیش بینی کنند، یا به حل مسئله هایی بپردازند که نیازمند برنامه ریزی، تصمیم گیری های پیچیده و یا تفکر خلاق است. نوجوان ها، یا جوان های زیر 25 سال، اغلب با این نوع کارهای فکری دست به گریبان اند. اغلب رشد ناحیه پیشین کورتکس مخ آن ها به آهستگی در پی توسعه پشت مغز آن ها رخ می دهد که مربوط به حواس و انگیزش است. تا رشد لب های پیشین حاصل نشود، معمولا جوانان علاقه ای به اطلاعات کلامی از خود نشان نمی دهند و ممکن است جامعه ستیز شوند و در به خاطر سپردن چیزها بسیار ضعیف عمل کنند.

وقتی جوان بودیم…. و یادگیری:

فراوانی سیناپس ها یادگیری مطلب های جدید را برای نوجوانان و جوانان آسان می کند، اما تاخیر در رشد کورتکس پیشین به این معنا است که آسان که ابتدا این ناحیه از مغز یک فرد جوان باید به وضوح درگیر شود تا بعد تفکر انتقادی و یادگیری تاملی بتواند به پتانسیل یادگیری نوید داده شده به جوانان به طور کامل تبدیل شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

هر سال، مغز یک فرد بزرگسال جوان نورون های خود را به میزان تقریبا هفت در هزار از دست می دهد
که این باعث می شود مغز او جمع شود و وزن کم کند. اما یادگرفتن،
یادگرفتن تقریبا هر چیز، می تواند حتی بیش از انداره نورون های از دست رفته اثر جبرانی داشته باشد،
چون یادگیری تراکم پیوند های سیناپسی موجود را در نورون های باقیمانده زیاد می کند.
همچینن با به کار بستن چیزهایی که یاد گرفته اید یا با فکر کردن به آن ها، می توانید ضخامت عایق مییلین را زیاد کنید
که آکسون نورون های موجود را دربرگرفته است.
ضخیم تر شدن این لایه عایق باعث می شود که انتقال پیام الکتریکی عصبی در مغز سریع تر و دقیق تر انجام شود
و ذخیره سازی اطلاعات با امنیت بیشتری انجام شود،
و احتمال ضایع شدن اطلاعات کمتر شود. مییلین ضخیم تر حافظه را قوی می کند و سرعت و دقت فکر کردن را بیشتر می کند.

فعالیت هایی که در این مقاله برای پرورش مغز گفته شده است
به شکلی است که پیوند های سیناپسی را در مغز زیاد می کند.
همراهان عزیز کتابینش برای پرورش مغز خود هر زمانی که شروع کنید به تمرین کردن و یادگیری می تواند تاثیر گذار باشد.
یکی از مواردی که در سلامتی مغز مهم است این موضوع می باشد که از مغز خود کار بکشیم و آن را به فعایت کردن عادت دهیم
تا قدرتمند عمل کند و همیشه از آلزایمر و بیماری های مغزی در امان باشیم،
اگر با استفاده از تکنیک هایی تقویت حافظه که در آکادمی کتابینش آموزش می دهیم حافظه خود را تقویت کنید
عملکرد مغر شما بهتر می شود و بهتر و بیشتر می توانید مطالعه کنید و  باعث می شود از حافظه خود رضایت داشته باشید.

تشکر از اینکه وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کنید امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد
و با آگاهی و شناخت از عملکرد مغز بتوانید حافظه خود را تقویت کنید و از قدرت حافظه خود لذت ببرید.

 

موفق بمانید

نویسنده مقاله تفکر و مغز : امیر اسحاقی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cdb_icon_box_2 icon_style=”icon-font” icon_position=”top” icon_type=”normal” icon_size=”icon-box-small”][/cdb_icon_box_2][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cdb_social_networks][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][contact-form-7 id=”1857″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *