کتابینش

ورود / ثبت نام

تاثیر ورزش بر تمرکز

ورزش و تمرکز

تحقیقات زیادی درباره رابطه تاثیر ورزش بر تمرکز جسم و روان و بهبود کیفیت زندگی انجام‌شده است. تحقیقات نشان می‌دهد ورزش رابطه مستقیمی با سلامت ذهن و مغز دارد. قدرت تمرکز را افزایش داده و یادگیری را بهبود می‌بخشد. با برنامه ورزشی مداوم می‌توان سلامت قلب و عروق را بهبود بخشید و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سکته قلبی و مغزی و آلزایمر را کاهش داد.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که با افزایش سن، افراد فعال‌تر از هم‌سن و سالان خود، سالم‌تر هستند و از قدرت فکری بالایی برخوردارند. ورزش همچنین مهارت‌های فکری را بهبود بخشیده خلاقیت را افزایش می‌دهد و نشاط و شادابی مغز را به‌همراه دارد. همچنین ورزش می‌تواند میزان یادگیری را افزایش دهد و قدرت تفکر و استدلال را بهبود بخشد و توجه را به سمت مسائل مهم زندگی جلب کند. ورزش می‌تواند بسیاری از اضطراب‌ها و استرس‌های روزانه را از میان بردارد.

سوال این‌جا است که :

*ورزش با چه مکانیزمی می‌تواند موجب بهبود فعالیت مغز گردد؟

 

زمانی‌که ورزش می‌کنید، میزان تنفس شما افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن اکسیژن بیشتری در دسترس مغز شما قرار می‌گیرد. علاوه‌براین با افزایش ضربان قلب، خون‌رسانی به مغز بیشتر می‌شود و بدین‌ترتیب مغز، غذا و اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند و سریع‌تر مواد زائد را دفع می‌نماید. همچنین ورزش باعث شکل‌دهی سلول‌های عصبی جدید در مغز می‌شود و سلول‌های عصبی را با هم مرتبط می‌سازد و همین امر موجب جوان‌تر و سالم‌تر ماندن مغز می‌شود. با توجه به افزایش استرس و اضطراب در عصر جدید می‌توان با انجام ورزش به‌صورت مداوم قدرت یادگیری را افزایش داد و از تأثیرات بی‌نهایت مفید ورزش بهره برد.

*چه میزان ورزش می‌تواند بهبود عملکرد مغز را به‌همراه داشته باشد؟

به‌طورکلی انجام دادن ورزش حتی به مقدار کم از انجام ندادن آن بهتر است. اما اگر بتوانید ۲ یا ۳ بار در هفته ورزش‌های هوازی انجام دهید، بعد از مدت کوتاهی اثرات مفید آن را بر سلامت جسم و روان خود خواهید دید.

برای شروع می‌توانید نرمش‌هایی آسان، حتی در محیط کار خود انجام دهید و یا می‌توانید بعضی از عادات خود را تغییر دهید. برای مثال بعد از خوردن غذا سریع نخوابید و ۱۰ دقیقه به انجام فعالیت‌هایی سبک بپردازید. در هنگام مطالعه مدت‌زمان زیادی را ننشینید و پس‌از ۱ یا ۲ ساعت مطالعه ۱۰ دقیقه ورزش کنید.

بعد از مدتی کوتاه متوجه می‌شوید که قدرت یادگیری و تمرکزتان افزایش‌یافته و مطالب را بهتر درک می‌کنید. همچنین این کار باعث افزایش نشاط شما می‌شود و خون‌رسانی به مغزتان بهتر انجام می‌شود. همین امر کمک می‌کند تا بازیابی اطلاعات هم با قدرت بیشتری انجام شود و درنتیجه بازدهی شما افزایش یابد.

تاثیر ورزش بر تمرکز

در ادامه به بررسی اثر ورزش بر قسمت‌های مختلف مغز و عملکرد آن می‌پردازیم :

1-ورزش و تقویت حافظه :

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد، حتی مقدار بسیار کمی ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند منجر به تقویت حافظه شود و اگر روند ورزش کردن شما ادامه یابد و حداقل ۳ بار در هفته انجام شود، این تأثیر بسیار بارزتر می‌شود. بهتر است شما در برنامه روزانه خود ۳۰ دقیقه را به ورزش اختصاص دهید.

همچنین می‌توانید این مدت‌زمان را به ۳ بخش ده‌دقیقه‌ای در طول روز تقسیم کنید. به‌مرور زمان می‌توانید بیشتر ورزش کنید و از منافع بیشتری بهره‌مند شوید و سلامت خود را ارتقا دهید. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که برای بهره‌مند شدن از منافع ورزش نیازی نیست که خود را فرسوده کنید.یک پیاده‌روی مرتب هم به کارکرد بهتر مغز و تقویت حافظه کمک میکند.

2-ورزش و افزایش تمرکز:

زمانی‌که ورزش می‌کنید سلول‌های مغزی با دریافت اکسیژن و مواد مغذی بیشتر تحریک‌شده و این امر باعث رشد و افزایش عروق خونی در مغز و افزایش سلول‌ها می‌شود. ورزش با کاهش استرس و اضطراب ذهن را آزاد کرده درنتیجه سطح تمرکز افزایش می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهند بخش‌هایی از مغز که تفکر و حافظه را کنترل می‌کنند در افرادی که ورزش می‌کنند، در مقایسه با سایر افراد حجم بیشتری دارد.

3-ورزش و پیشگیری از آلزایمر:

ورزش مختص گروه سنی خاصی نمی‌باشد بلکه همه افراد در گروه‌های سنی مختلف می‌توانند فعالیت ورزشی مناسب سن خود را داشته باشند. ازآنجایی‌که بزرگسالان فعالیت بدنی کمتری دارند و همچنین استرس و اضطراب بیشتری را در زندگی تحمل می‌کنند احتمال ابتلای آن‌ها به آلزایمر و اختلال حواس در سنین پیری بیشتر است. بنابراین با یک برنامه منظم ورزشی می‌توان علاوه‌بر سلامت جسم، باعث بهبود تمرکز و تقویت مغز شد و از ابتلا به آلزایمر تا حدودی در امان ماند.

4-ورزش و تقویت خلاقیت :

یک پیاده‌روی ساده می‌تواند خلاقیت شما را به میزان زیادی افزایش دهد. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که، قدم زدن بر روی تردمیل یا در فضای بیرون موجب تقویت تفکر خلاقانه می‌شود.

۵- ورزش و بهبود سلامت روان:

بعد از ورزش کردن و یا دویدن حس شادی و سرخوشی خاصی را در وجود خود پیدا می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که برای چند هفته در تمرین‌های یوگا و مدیتیشن شرکت کردند در طی این زمان از شدت استرس آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کاسته شد. در مطالعه دیگری ورزش به‌عنوان راهی برای مقابله با افسردگی مطرح شده‌است و نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی دارای تاثیر متوسطی روی درمان علائم افسردگی هستند. 

۶ – ورزش و تولید سلول‌های مغزی بیشتر :

در گذشته تصور می‌شد مغز در هنگام تولد کامل است و پس‌از آن سلول‌های مغزی جدیدی تولید نمی‌شود. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که مغز انسان بالغ قادر به تولید سلول‌های جدیدی است. اگرچه مکانیزم آن دقیقاً مشخص نیست اما مطالعات نشان می‌دهد که ورزش به ساخت مغز کمک می‌کند. به‌نظر می‌رسد ورزش موجب تحریک تولید پروتئین خاصی در مغز می‌شود و این پروتئین موجب آغاز تولید سلول‌های بنیادی خواهد شد.

تاثیر ورزش بر تمرکز

7-ورزش و کاهش استرس:

زمانی‌که شما در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرید، هورمون کورتیزول، در بدن شما به میزان زیادی ترشح می‌شود. این هورمون در مواقعی که شما در معرض خطر قرار گرفته‌اید بسیار کمک‌کننده است. اما اگر ترشح آن به مدت زمان زیادی ادامه‌دار شود می‌تواند موجب بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی شود. همچنین افزایش این هورمون در خون، استرس و اضطراب شما را به‌صورت دائمی افزایش می‌دهد. برای حل این مشکل انجام فعالیت‌های ورزشی توصیه می‌شود. فعالیت‌های ورزشی می‌تواند استرس شما را کنترل کرده و قدرت مدیریت آن را به شما بدهد.

۸- اثر مثبت ورزش در روند پیری:

افراد سالخورده‌ای که ورزش می‌کنند، دارای حجم بزرگ‌تری از مغز هستند. قسمتی از مغز که با حافظه و یادگیری مرتبط است، معمولاً با افزایش سن کوچک می‌شود. اما ورزش می‌تواند تا اندازه‌ای این روند را آهسته کند. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که در سنین کهن‌سالی قرار دارند با انجام ورزش مداوم، روند پیری خود را کند کرده و از زوال عقلی جلوگیری کنند.

۹- ورزش موجب آمادگی روانی می‌شود:

در مغز شما ۸۶ میلیارد نورون وجود دارد این نورون‌ها به کمک ناقل‌های عصبی دستوراتی را به سایر قسمت‌های بدن ارسال می‌کنند. وظیفه ناقل‌های عصبی این است که هر چیزی را در بدن تنظیم “کنند از جمله: خلق‌وخو، خواب، حافظه و احساسات ابتدایی مانند: گرسنگی، تشنگی، احساس شهوت و غیره. مطالعات نشان می‌دهند که سطوح پایین این ناقل‌های عصبی می‌تواند منجر به افسردگی شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد ورزش می‌تواند موجب افزایش سطوح این مواد شده و منجر به افزایش تاب آوری و قدرت مقابله با چالش‌های روانی شود.

دوره ی رایگان امیر اسحاقی را از دست ندهید.

تاثیر ورزش بر تمرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *