کتابینش

ورود / ثبت نام

تاثیر الکترومغناطیس بر بدن

تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر بدن

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

باعرض سلام خدمت شما، بنده امیر اسحاقی مدرس مهارت های تقویت حافظه و مطالعه موثر هستم. مطمینا شما هم درباره تاثیر منفی امواج موبایل و به طور کلی دستگاه های الکترومغناطیسی بر بدن مطالبی را شنیده اید. در این مقاله به طور دقیق درباره تاثیر این امواج بر بدن صحبت خواهم کرد.

این امواج می‌توانند تاثیرات منفی‌ و آسیب‌زایی بر مغز و گوش کاربران بگذارند. گوشی های موبایل در حالت برقراری تماس و حتی غیر از آن در موقعیت نزدیکی به بدن افراد هم به دلیل موقعیت‌یابی مدام و ارتباط با شبکه اصلی کماکان تاثیرات مضری بر عملکرد مغز و حتی گوش کاربران می گذارد. تاثیرات این امواج به طور کلی به دو نوع تاثیرات حرارتی و غیر حرارتی تقسیم می گردد. تاثیرات حرارتی همان طوری که از نام آن پیداست می‌تواند باعث افزایش دمای مغز و سر انسان شود، اما مساله جدی‌تر تاثیرات غیرحرارتی این امواج است که می تواند باعث ایجاد رشته‌ای از اختلالات و بیماری‌ها از جمله تهوع، سرگیجه، خارش و حتی مشکلات روانی در افراد شود.

هنوز  بسیاری از آسیب‌های این امواج بر روی انسان‌ها ناشناخته مانده است اما یکی دیگر از تبعات منفی امواج الکترومغناطیسی از طریق گذاشتن گوشی‌های تلفن همراه در جیب شلوار به وجود می آید که در مواردی باعث سرشدگی پا در برخی افراد شده است. همچنین برخی سردردهای مزمن که به خاطر گذاشتن گوشی بالای سر در موقع خوابیدن به وجود آمده است البته میزان اثرگذاری و نوع تاثیر امواج الکترومغناطیسی گوشی‌ تلفن همراه بر افراد بسیار متفاوت است، ‌اما نگرانی عمده ما این است که این امواج در بلندمدت حتی باعث اثرات ژنتیکی و در نهایت تغییرات ژنتیکی در نسل بشر شود.

تاثیر امواج تلفن همراه برروی کودکان

کودکان بیشتر در معرض خطر امواج تلفن همراه هستند. کودکان به علت سیستم عصبی در حال رشد و جذب انرژي بیشتر از ناحیه سر، بیشتر در معرض خطر امواج تلفن همراه هستند و باید کودکان را از استفاده زیاد از تلفن همراه برحذر داشت.

تاثیر امواج تلفن همراه بر یادگیري و حافظه

اسـتفاده از تلفن همراه ممکن است اثرات زیان آوري روي عملکردهاي ادارکی انسان مانند حافظه و تمرکز ایجاد کند، با این وجود مطالعاتی که تشعشعات امواج فرکانس رادیویی با سطح پایین را بر روي حیوانات بررسی کرده، تاثیري بر عملکردهاي ادارکی گزارش نکرده است.

اثر موبایل بر گوش چیست ؟!

اثر موبایل بر گوش انسـان در دراز مدت به صـورت احسـاس اصوات اضافی تایید شده است. عموما توافق هایی بر این امر وجود دارد که انرژي فرکانس رادیویی باعث انبساط بافت هاي مغز می شود که ناشی از تغییرات حرارت کوچک اما سریع بافت ها است. این امر باعث ایجاد امواج فشـاري می شـود که از طریق جمجمه به گوش درونی فرستاده می شود، جایی که گیرنده هاي حساس صوتی در آن جا قرار دارند. به این ترتیب، اثر حرارتی موبایل بر گوش انسـان در دراز مدت وبه صورت احساس اصوات وز وز، هیس هیس یا تق تق تایید می شود.

 

مکالمه طولانی با تلفن همراه به حافظه آسیب می رساند؟

پژوهشگران در مطالعات اخیر دریافته‌اند که صحبت کردن به مدت طولانی با تلفن همراه می‌تواند تاثیرات مخرب و جدی روی حافظه کاربران بر جای بگذارد. در این تحقیق پژوهشگران، اثرات تلفن همراه را روی موشهای صحرایی آزمایشگاهی بررسی کردند. محققان بخش جراحی اعصاب در دانشگاه لوند در کشور سوئد با بررسی آزمایشات دریافتند که پرتوها و تشعشعات میکرو امواج که از تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند می‌توانند روی مغز تاثیر منفی بگذارند. محققان می‌گویند؛ این امواج روی ناحیه خاصی از مغز موسوم به «مانع خونی – مغزی» تاثیر نامطلوب دارند. این مانع نقش حفاظت از مغز را برعهده دارد. در واقع مانع خونی – مغزی از ورود مواد مخربی که در خون جریان دارند به داخل بافتهای مغزی جلوگیری می‌کند. اگر این مواد به درون مغز وارد شوند می‌توانند به سلولهای عصبی موسوم به نورونها آسیب برسانند که ادامه این وضعیت عملکرد مغز را دچار اختلال می‌کند.

هنریتا نیتبی، سرپرست این گروه تحقیقاتی دریافته است که وقتی موشهای صحرایی آزمایشگاهی در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می‌گیرند، نتایج تستهای حافظه آنها بسیار ضعیف‌تر می‌شود. بر اساس این تحقیق موشهایی که به مدت دو ساعت در هر هفته و در طول یکسال در تماس با این امواج قرار داشتند، عملکرد حافظه‌شان به مراتب ضعیف‌تر می‌شده است. این آزمون حافظه شامل رها کردن موشهای صحرایی در داخل یک جعبه بود که اشیاء مختلفی در آن قرار داشت، موشها باید می‌توانستند جای این اشیاء را که هر چند وقت یکبار عوض می‌شد، پیدا می‌کردند. موشهایی که در معرض امواج تلفنی قرار گرفته بودند مدت بیشتری طول می‌کشید تا می‌توانستند محل اشیاء جا به جا شده را شناسایی کنند. این تیم تحقیقاتی هم چنین دریافتند که این امواج آسیبهای خاص به اعصاب از جمله سلولهای کورتکس پیشانی و در هیپوکامپ که مرکز حافظه در مغز است وارد می‌کنند.

 

چه آزمایش هایی جهت اثبات خطر جدی امواج موبایل انجام گرفته است؟

در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار یک موبایل گذاشتند که آن موبایل همواره روشن بود. در این مدت هم تغذیه کاملی به آن می‌دادند. پس از 2 ماه خون و سلول‌های خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالب توجهی را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند. حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند نتیجه چه می‌شود! اگرچه فکر نکنم کسی داوطلب این آزمایش پیدا شود.

نمونه نسبی آزمایش شده این کار برای انسان را می‌توانید در افرادی ببینید که شغلشان مرتبط با رادارهای نظامی است. آن‌ها طول عمر بسیار کمی دارند و یا بسیاری از آن‌ها در زمان سالخوردگی به بیماریهایی مبتلا می‌شوند که در جمعیت عادی کمتر دیده می‌شود. پرفسور برن گروپر در آزمایشی نشان داد که اگر شخصی 2 دقیقه با موبایل صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کلاً تغییر می‌کند. علاوه بر این، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار دارد.

پرفسور برن گروپر در مقاله خود نوشته میدان‌های الکترومغناطیسی به ویژه آن‌هایی که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن می‌شوند و سرعت گسترش تومورها را افزایش می‌دهند. پژوهشگران اعلام کردند کودکانی که از گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند 5 برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند. دانشمندان سوئدی نشان داد که کودکان زیر 16 سال به علت اینکه سیستم عصبی و مغز آنها هنوز در حال رشد و توسعه است آسیب پذیری بیشتری را نسبت به تشعشعات تلفن همراه می پذیرد.

امیر اسحاقی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *