کتابینش

ورود / ثبت نام

برندسازی دیجیتال

برندسازی دیجیتال چیست؟  3 نکته طلایی آن

برندسازی موضوع مهمی است که از دهه‌های گذشته شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. این کار با روش‌های مختلف به منظور فروش بیشتر صورت می‌گیرد. برندسازی دیجیتال یا برندسازی اینترنتی یکی ار روش‌های نوین آن است که اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه با این نوع برند سازی و اهمیت آن بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین نکات مهمی در اختیار شما قرار خواهیم داد که به کمک این نکات می‌توانید کسب و کار خود را رشد دهید.

برندسازی دیجیتال

برندسازی چیست؟

ابتدا بهتر است با تعریف برندینگ یا همان برندسازی آشنا شویم. اگر بخواهیم به زبان ساده آن را تعریف کنیم می‌توان گفت برندینگ تمام کارهایی است که انجام می‌دهید تا نام کسب و کار شما سر زبان‌ها بیفتد و افراد بیشتری آن را بشناسند.

در حقیقت شما به کمک برندسازی هویت ایجاد می‌کنید و می‌گویید که چه کسی هستید و چه هدفی دارید. به کمک این کار مشتریان بیشتری می‌توانند محصولات شما و اهدافتان را بشناسند و اگر به درستی این کار را انجام داده باشید، در ذهن مخاطب خود ماندگار می‌شوید.

اجازه بدهید با یک مثال کاملا واضح این موضوع برای شما توضیح دهیم. همه ما خوراکی‌هایی مثل کیم یا پفک یا شیرین عسل را می‌شناسیم. موضوع جالب توجهی که وجود دارد این است که در حقیقت پفک نام اصلی آن خوراکی نیست، بلکه برند پفک چون توانسته نام خود را در ذهن مخاطب حک کند ما اسنک پنیری را با این نام می‌شناسیم. این موضوع درباره شیرین عسل و کیم هم صدق می‌کند.

مثال‌های غیر خوراکی نیز برای این برندسازی وجود دارد که از جمله این موارد می‌توان به ماژیک اشاره کرد. حتما از شنیدن این موضوع که ماژیک اسم برند است، تعجب خواهید کرد. درباره پیف پاف هم همین اتفاق افتاده است. ما همه حشره کش‌ها را با نام پیف پاف می‌شناسیم. در حالی که پیف پاف نام برند تولید کننده حشره کش است.

اهمیت برندسازی به حدی بالاست که می‌تواند نام  اصلی محصول را تحت تاثیر قرار دهد و ما با نام شرکت تولید کننده آن محصول را بشناسیم. روش‌های مختلف و سنتی زیادی برای برندسازی وجود دارد. اما یکی از روش‌های بسیار مهم که این روزها اهمیت زیادی دارد، برندسازی دیجیتال است

در دنیای مدرن رقابت برای برندسازی بسیار شدید است و اگر شرکت‌ها از روش‌های نوین مانند برندسازی دیجیتال استفاده نکنند و از اینترنت و فضای آنلاین غافل شوند، نمی‌توانند به یک برند معروف تبدیل شوند. در ادامه به تعریف این مفهوم و بررسی تفاوت‌های آن با روش‌های سنتی خواهیم پرداخت.

 

برندسازی دیجیتال

تعریف برندسازی دیجیتال

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا ما ساعت زیادی را در فضای آنلاین به سر ببریم. همه ما انواع شبکه‌های اجتماعی را در گوشی و کامپیوتر خود داریم و انرژی و زمان زیادی برای گشتن یا کسب اطلاعات در فضای مجازی صرف می‌کنیم. فعالیت ما در فضای دیجیتال می‌تواند با هدف‌های خاصی مانند سرگرمی، خرید، بالا بردن اطلاعات و غیره باشد.

با هر هدفی که در فضای آنلاین فعالیت می‌کنید، بدون شک با فروشگاه‌ها و کسب و کارهایی برخورد داشتید که به روش‌های مختلف سعی در فروش محصول یا خدمات خود دارند. به عبارت دیگر برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ به کارهای تبلیغاتی گفته می‌شود که از طریق وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، ویدیو، و شبکه‌های اجتماعی برای توسعه یک برند صورت می‌گیرد.

 

چرا دیجیتال برندینگ مهم است؟

همانطور که در بخش قبلی عنوان کردیم، تکنولوژی با زندگی ما عجین شده است. همه ما ساعت زیادی درگیر گوشی‌های هوشمند خود هستیم و از این طریق با دنیای بی نهایتی ارتباط می‌گیریم. حتی در شهرها و روستاهای دور افتاده هم گوشی هوشمند و اینترنت وجود دارد. همین فراگیری استفاده از فضای مجازی باعث می‌شود برندهای مختلف راحت تر به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشند و بتوانند مشتریان وفادار پیدا کنند.

اگر صاحب کسی و کار هستید می‌توانید از قدرت بی نهایت فضای آنلاین کمک بگیرید و با روش‌های مختلف مانند ایجاد سایت یا پیج نام و برند خود را به دیگران معرفی کنید. در حقیقت در برندینگ دیجیتال شما به مخاطبان بسیار بیشتری دسترسی دارید و فقط محدود به شهر یا استان خود نیستید. حتی مخاطبان خارج از کشور هم می‌توانند برند شما را ببینند و با آن آشنا شوند.

بنابراین برندسازی دیجیتال به دلیل دسترسی به مشتریان بیشتر و داشتن راه‌های ارتباطی مختلف با مخاطب اهمیت بالایی دارد. در ادامه به چند نکته مهم اشاره خواهیم کرد که به کمک آن‌ها می‌توانید در برندسازی دیجیتال موفق عمل کنید.

 

برندسازی دیجیتال

۳ نکته طلایی در برندسازی دیجیتال

 

یک نام و لوگو ماندگار و خلاقانه انتخاب کنید

در برندسازی دیجیتال اولین نکته‌ای که بهتر است مد نظر بگیرید، نام برند شماست. برند شما باید حتما نامی داشته باشد که هم با مخاطب ارتباط برقرار کند و هم در ذهن او ماندگار شود.

اگر بخواهیم به میزان اهمیت این موضوع اشاره کنیم، باید بگوییم که انتخاب نام برند به حدی مهم است که یک تخصص محسوب می‌شود. کپی رایتینگ  شغل پردرآمد است که یک فرد متخصص در آن نام برند یا شعار تبلیغاتی شرکت‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، انتخاب می‌کند. پس از کنار اسم برند خود به سادگی عبور نکنید، زیرا هویت شما را نشان می‌دهد.

 

همچنین یک لوگو خلاقانه نیز باید برای آن طراحی شود. برخی افراد از اهمیت داشتن لوگوی خاص و خلاقانه باخبر نیستند و برای این کار هزینه نمی‌کنند. اما حقیقت این است که داشتن لوگویی که با توجه به ویژگی‌های برند شما طراحی شده، به کسب و کارتان کمک می‌کند تا در ذهن مخاطب خود نفوذ کند.

 

به احساسات مخاطب دقت کنید

نکته مهم دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، احساسات مخاطبتان است. شما باید با استراتژی‌ها و برنامه‌هایی که در سایت، اپلیکیشن یا شبکه‌های اجتماعی خود پیاده می‌کنید، احساس خوب را به مخاطب خود منتقل کنید. این کار باعث می‌شود، برند شما در ذهن مخاطب حک شود و به احتمال قوی تبدیل به مشتری همیشگی شما شوند.

حقیقت این است که همه ما ترجیح می‌دهیم از برندهایی خرید کنیم که به صورت ناخوداگاه احساس خوب از آن‌ها دریافت می‌کنید و خاطرات خوبی باز آن‌ها به یاد داریم. به همین دلیل حتما در تعیین استراتژی برندسازی خود از احساس مخاطبت‌تان غافل نشوید و حتما آن را مد نظر بگیرید.

می‌توانید با یک ویدیو، محتوا، عکس، نوشته یا هر چیز دیگری که در فضای دیجیتال آن را منتشر می‌کنید، با احساسات مخاطبان‌تان ارتباط مثبت برقرار سازید. تبلیغات خلاقانه و جالب نیز می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. هر‌چه قدر افراد با دیدن یا شنید نام تجاری شما لبخند بزنند و احساس مثبتی داشته باشند، همان قدر ماندگارتر خواهید شد.

نکات برندسازی دیجیتال

مشتریان خود را سرگرم کنید

سرگرمی موضوع بسیار مهمی در برندسازی دیجیتال است که اگر به آن توجه نکنید، بعد از مدتی محتوای برند ما برای مخاطب کسل کننده خواهد بود و در این حالت نمی‌توانید مشتری جذب کنید و مشتریان قبلی خود را هم به مرور از دست می‌دهید. برای اینکه این اتفاق نیفتد، حتما به سراغ تولید محتواهای سرگرم کننده بروید.

دو شرکت موبایل را تصور کنید که هردو پیج اینستاگرام دارند. یکی از آن‌ها فقط عکس و مشخصات محصولات خود را در صفحه اینستاگرام قرار می‌دهد و دیگری علاوه بر محصولات، سناریوهای سرگرم کننده‌ای در زمینه تکنولوژی دارد که هم به مخاطب خود اطلاعات می‌هد و هم او را سرگرم می‌کند. به نظر شما مخاطب کدام شرکت وفادارتر و پیگیرتر خواهد بود؟ به احتمال قوی شرکتی که مخاطب خود را سرگرم می‌کند.

حتما محتواهای خلاقانه و سرگرم کننده در برنامه کار خود قرار دهید تا هم مشتریان وفادارتری داشته باشید و هم برندسازی دیجیتال بهتر صورت بگیرد.

در پایان

فراموش نکنید که اگر برندسازی به درستی انجام شود، می‌تواند فروش شما را چند صد برابر کند. بنابراین از کنار این موضوع به سادگی عبور نکنیدو در حقیقت مهم‌ ترین تفاوت شرکت‌های بزرگ و کوچک این است که شرکت‌های بزرگ توانستند با روش‌های مختلف به ویژه تکنیک‌های برندسازی دیجیتال در ذهن مخاطب ماندگار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *