کتابینش

ورود / ثبت نام

بازاریابی برگشتی

بازاریابی برگشتی چیست؟ معرفی تکنیک‌ها و ابزارهای کاربردی

زمانی که صحبت از بازاریابی و جذب مخاطب می‌شود، بیشتر افراد فکر می‌کنند باید فقط به فکر استراتژی برای جذب مشتریان جدید باشند. اما مدیران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از بازاریابی برگشتنی هم استفاده کنند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این نوع بازاریابی چگونه است و چه مفهومی دارد. در ادامه همراه ما باشید تا درباره مفهوم بازاریابی برگشتی و نکات مهم آن صحبت کنیم.

باراریابی برگشتی

بازاریابی برگشتی چیست؟

بازاریابی برگشتی که به آن ریتنشن مارکتینگ نیز می‌گویند یکی از مباحث مهم در دیجیتال مارکتینگ است. به کمک این روش بازاریابی و ابزارهایی که دارد، می‌توانیم مشتری خود را دوباره ترغیب کنیم تا از ما خرید کنند.

در استراتژی بازاریابی شما می‌کوشید تا هم مخاطبان جدید جذب کنید وهم برمشتریان فعلی خود تمرکز داشته باشید و آن‌ها را ترغیب به خرید مجدد کنید. در نتیجه در فروش خود به سود می‌رسید. توجه داشته باشید که هدف نهایی در بازاریابی برگشتی این است که دفعات خرید مشتریان فعلی خود را بالاتر برده و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

افرادی که آموزش کافی در زمینه بازاریابی ندیده‌اند، فکر می‌کنند در کسب و کار خو‌د تنها باید اقداماتی انجام دهند که بتوانند مشتریان جدید جذب کنند. اما در حقیقت بازاریابی دنیای گسترده‌ای است که تنها به جذب مشتری‌ جدید ختم نمی‌شود و راهکارهایی نیز دارد که برای جلب رضایت مشتریان فعلی و راضی نگه داشتن آن‌ها و در نهایت تبدیل این افراد به مشتریان دائمی است.

در حقیقت، در بیش تر کسب و کارها خرید مجدد مشتریان فعلی و راضی نگه داشتن آن‌ها، مهم‌تر از جذب مشتری جدید است. حالا که با این مفهوم آشنا شدیم در ادامه درباره اهمیت آن بیشتر صحبت خواهیم کرد و سپس به سراغ معرفی چند تکنیک موثر برای این نوع بازاریابی خواهیم رفت.

بازاریابی برگشتی

چرا باید از بازاریابی برگشتی استفاده کنیم؟

جذب مشتریان جدید نیاز به کمپین‌های تبلیغاتی با هزینه بالا دارد که گاهی برخی کسب و کارها نمی‌توانند از عهده این هزینه بربیایند. اما حفظ مشتریان فعلی هزینه کمتری نیاز دارد. به طوری که گاهی این تفاوت قیمت به حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر هم می‌رسد. یعنی هزینه‌ای که باید برای جذب مخاطبان جدید صرف کنیم، ۳۰ برابر حفظ مخاطبان فعلی است.

دومین دلیل مهم استفاده از بازاریابی برگشتی، بحث اعتماد مشتری است. جلب اعتماد مشتریان جدید کار سخت‌تری است زیرا آن‌ها ممکن است دیر به شما اعتماد کنند. اما مشتریان فعلی چون تجربه خرید از شما را دارند، بسیار راحت‌تر از مخاطب جدید به شما اعتماد کرده و از شما خرید می‌کنند. احتمال اینکه مشتریان فعلی قصد داشته باشد یک محصول را مجدد از شما خرید کنند بسیار بالاست.

همچنین در این روش بازاریابی شما هزینه تبلیغات هنگفت پرداخت نمی‌کنید اما در عین حال فروش دارید. انواع تبلیغات برای جذب مخاطب جدید نیاز به هزینه بسیار بالایی دارد. اما زمانی که مشتری قبلا از شما خرید کرده، نیاز به تبلیغات پرهزینه نیست. کافیست با استراتژی‌های این نوع بازاریابی آشنا باشید تا مشتری خود را به خرید مجدد ترغیب کنید.

در حقیقت ارزش حفظ مشتری بسیار بالاتر از جذب مشتری است. پس می‌توانید با تکنیک‌های موجود در بازاریابی برگشتی ریزش مشتری را متوقف کرده، مشتریان قبلی خود را برگردانید و مشتریان فعلی‌تان را حفظ کنید.

 

از این تکنیک‌های طلایی در بازاریابی برگشتی استفاده کنید

اگر قصد دارید قدم‌هایی برای نگه داشتن مشتریان فعلی خود بردارید و با حفظ آن‌ها فروش خود را افزایش دهید، دیجیتال مارکتینگ  می‌تواند به شما کمک کند. ابزارهای تبلیغاتی که در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که اگر به صورت اصولی استفاده شوند، مشتریان شما تبدیل به مشتری همیشگی می‌شوند. در ادامه چند تکنیک مهم برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهیم.

استفاده از ابزارهای جانبی محصول یا خدمات

زمانی که شما به عنوان یک کسب و کار، محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید، در اغلب موارد آن محصول یا خدمات داری لوازم و ابزار جانبی است. برای اینکه بتوانید مشتری قبلی خود را ترغیب به خرید کرده و آن‌ها را به مشتری جدید تبدیل کنید، یکی از بهترین‌ راه‌ها ارائه این ابزارهای جانبی به صورت رایگان است.

وقتی شما به مشتریان خود خبر می‌دهید که اگر محصول یا خدماتی از شما بخرند، ابزارهای آن‌ محصول یا خدمات به صورت رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت، احتمال اینکه آن‌ها ترغیب شوند از شما خرید کنند افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال شما برای فروش محصول خود یک فایل آموزشی رایگان در اختیار مشتری خود قرار دهید یا یکی از لوازم جانبی که مورد نیاز مشتری شماست، به صورت اشانتیون به خریدار هدیه می‌دهید‌. در حقیقت ارائه خدمات رایگان در کنار خدمات اصلی باعث می‌شود تا افراد بیشتری ترغیب به خرید شوند.

بازاریابی برگشتی

پیشنهادات شگفت انگیز ارائه دهید

شما می‌توانید پیشنهادات خاص و شگفت انگیز به مشتریان خود ارائه دهید تا میزان فروش خود را افزایش دهید. به عنوان مثال یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که نگاهی به تقویم انداخته و برای مناسب‌های خاص تخفیف ویژه در نظر بگیرید. یا اینکه به صورت کاملا هدفمند برای مشتریانی که مجدد خرید می‌کنند، تخفیف ویژه‌ای ارائه دهید. حتی در فصول مختلف با انواع هدیه‌ها می‌توانید بین افرادی که از شما خرید کرده‌اند، قرعه کشی کنید و هدایایی به افراد برنده بدهید.

همه این‌ موارد و اقدامات مشابه مشتری شما را به یک مشتری همیشگی و وفادار تبدیل می‌کند.

از ریتارگتینگ کمک بگیرید

تکنولوژی جدیدی مبتنی بر کوکی وجود دارد که می‌تواند کاربرانی که از سایت شما بازدید کردند و نسبت به برند و محصولات شما آشنایی دارند را شناسایی کند که به آن ریتارگتینگ می‌گویند. ریتارگتینگ به این صورت عمل می‌کند:

وقتی مشتری وارد وب‌ سایت شما می‌شود، یک کوکی (cookie) در مرورگر او ذخیره می‌‌شود. و در نتیجه تبلیغ مخصوی به او با توجه به محصولاتی که دیده، نمایش داده می‌شود. این تکنولوژی جدید به صورت موثری می‌تواند به جذب مشتری و ترغیب آن‌ها به خرید مجدد کمک کند.

با مشتری تعامل داشته باشید

تعامل با مشتری یکی از شاه کلیدهای بازاریابی برگشتی است. زمانی که مشتری قصد دارد برای اولین بار از شما خرید کند، حتما مشخصات و شماره تماس او را بگیرید. به این صورت می‌توانید در مناسب‌های مختلف از حراجی و تخفیف‌های ویژه‌ای که فروشگاه شما تدارک دیده او را باخبر سازید.

همچنین می‌توانید با فرستادن پیامک تبریک به مشتریان خود، حس خوب در آن‌ها ایجاد کنید. این مسأله باعث می‌شود تا برند شما در ذهن آن‌ها ماندگار شود و با شنیدن نام فروشگاه شما احساس خوبی داشته باشند. به این ترتیب تبدیل به مشتریان دائمی‌تان می‌شوند.
با این کارها و روش‌های مختلف دیگر می‌توانید با مشتریان قدیمی و فعلی خود ارتباط گرفته و آن‌ها را مجاب کنید که مجددا از شما خرید کنند.

استفاده از ابزارهای جانبی

بازاریابی دهان به دهان را فراموش نکنید

یک روش جالب دیگر که می‌توانید به کمک آن هم مشتریان قدیمی خود را حفظ کرده و هم مشتری جدید اضافه کنید، کمک گرفتن از بازاریابی دهان به دهان است. به مشتری فعلی خود اطلاع دهید که اگر کسب و کار شما را به دیگران معرفی کند و مشتری جدید برای شما بیاورد به او تخفیف ویژه خواهید دید.
به این صورت برند شما تبلیغ می‌شود و نه تنها مشتری جدید خواهید داشت، بلکه مشتریان قبلی هم به خاطر استفاده از فرصت تخفیف ویژه مجدد ترغیب به خرید می‌شوند.

ابزارهای کاربردی در بازاریابی برگشتی

برای انجام بهتر تکنینک‌هایی که  با آن‌ها آشنا شدیم، به برخی ابزارها نیاز داریم. به عنوان مثال یکی از این ابزارها نرم افزار CRM است که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. به کمک این نرم افزار می‌توانید به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهایی نظیر ایمیل مارکتینگ هم کمک بگیرید. در حقیقت می‌توان گفت یکی از موثرترین و بهترین ابزارها ایمیل مارکتینگ است که به شما در تعامل با مشتریان فعلی کمک قابل توجهی می‌کند. یکی دیگر از ابزارهای مفید پنل پیامک است. یک متن کوتاه که برندتان مرتبط است یا یک تخفیف جدید و موارد خلاقانه دیگر بنویسید و از طریق این پنل به مشتریان قبلی و فعلی خود بفرستید. این کار بسیار تاثیر گذار است.

شبکه های اجتماعی نیز از جمله ابزارهای بسیار کاربردی برای بازاریابی برگشتی محسوب می‌شود. شما به کمک سوشال مدیا می‌توانید جزئیات محصولات خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید و هم با آن‌ها تعامل داشته باشید و هم آن‌ها را از خدمات و محصولات جدید باخبر سازید. به عنوان مثال پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، آپارات، لینکدین و موارد مشابه دیگر از جمله فضاهای بسیار مناسب برای انجام استراتژی‌های بازاریابی هستند.

ارسال پوش نوتیفیکشن هم می‌تواند در بازاریابی برگشتی بسیار کارساز باشد. پوش نوتیفیکیشن یک ابزار مفید برای ارتباط با کاربر است. زمانی که یک کاربر به سایت شما مراجعه می‌کند و اپلیکیشن شما را نصب می‌کند، با گرفتن اجازه از او می‌توانید به بهانه‌های مختلف مثل مطالب وبلاگ یا محصولات جدید و یا جشنواره‌ها به او نوتیفیکیشن ارسال کنید. این کار باعث می‌شود مخاطب شما را به یاد داشته باشد و احتمالا دوباره خرید کند.

علاوه بر همه این مواردی که ذکر شد، از تولید محتوا هم غافل نشوید. تولید محتوای اصولی در سایت یا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مخاطب شما را ترغیب به خرید کند. یک برنامه مشخص برای ایجاد محتواهای جدید و خلاقانه داشته باشید تا به این ترتیب بتوانید مخاطب خود را مجددا ترغیب به خرید کنید.

ابزارهای کاربردی در بازاریابی برگشتی

سخن پایانی

بازاریابی بازگشتی از جمله استراتژی‌های طلایی بازاریابی است که به کمک تکنیک‌ها و ابزارهای آن می‌توانید توجه مشتریان قبلی خود را مجددا جذب کرده و ترغیب به خرید کنید. در این مقاله به صورت کامل درباره این ابزارها و تکنیک‌ها صحبت کردیم.

در پایان مجددا تاکید می‌کنیم که تعامل با مشتریان قبلی نباید قطع شود. زیرا در صورت نداشتن تعامل با مخاطبان قبلی خود، آن‌ها شما را فراموش خواهند کرد. بنابراین با استفاده از روش‌های مختلف با آن‌ها در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *