کتابینش

ورود / ثبت نام

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی (Strategy Marketing) چیست: چند نکته طلایی

مهم نیست صاحب یک شرکت بزرگ هستید یا کوچک، هر سازمانی به استراتژی بازاریابی نیاز دارد.  اگر این استراتژی تعیین نشود شرکت محکوم به شکست می شود. هدف اصلی استراتژی بازاریابی تبلیغ برند و آگاهی دادن درباره اهداف کسب و کار است. در نهایت این کار باعث جذب مشتریان جدید نیز می شود. البته نوشتن این استراتژی کار آسانی نیست و نیاز به تخصص دارد. همچنین شما باید چند نکته مهم را رعایت کنید.

ما در ادامه قصد داریم ابتدا به تعریف استراتژی بازاریابی یا همان Strategy Marketing بپردازیم و در ادامه چند نکته مهم و طلایی برای تعیین آن در اختیار شما قرار دهیم.

استراتژی بازاریابی

آشنایی با استراتژی بازاریابی

هدف مهم همه شرکت‌ها این است که کسب و کار خود را به افراد بیشتری معرفی کنند. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از استراتژی بازاریابی داشته باشیم، می توانیم بگوییم شما به کمک این استراتژی می توانید محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی کنید و به این ترتیب مخاطبان بیشتری شما را خواهند شناخت و به احتمال زیاد مشتری شما خواهند شد.

شرکت‌های مختلف برای پیشی گرفتن از رقبای خود، به دنبال نوشتن یک استراتژی قوی هستند تا توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کنند. با این کار مشتریان با ویژگی‌ها، مشخصات و مزایای محصولات آن شرکت آشنا می شود. در نتیجه میزان تقاضا افزایش می یابد.

استراتژی بازاریابی تنها یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد. در ابتدا برای تعیین آن باید موارد مورد نیاز کسب و کار خود را شناسایی کنید. قبل از این که به سراغ چند نکته مهم در تعیین استراتژی بازاریابی برویم باید به این نکته مهم توجه کنید که استراتژی های خوب و مفید، به جنبه های مختلف توجه دارند. نه تنها مخاطب هدف را به خوبی می شناسند ، بلکه به بودجه، شرایط بازار و اقدامات رقبا و موارد مهم دیگر نیز توجه دارند.

چرا استراتژی بازاریابی اهمیت دارد

در حقیقت اصلی‌ترین قسمت بازاریابی، تعیین استراتژی است. این استراتژی‌ها اهمیت بالایی دارند که در ادامه به بررسی دلیل آن می پردازیم.

به ما کمک می کند تا به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنیم: با کمک استراتژی  مشخص می شود که برای دست یابی به اهداف بازاریابی چه کارهایی باید انجام داد و چگونه می توان به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت رسید.

مسیر مشخص می شود:  به کمک استراتژی بازاریابی نقشه راه تنظیم می شود. این نقشه راه قدم های لازم برای دست یابی به اهداف را نشان می دهند. همچنین به کمک آن مطمئن می شویم که در مسیر درست قرار داریم.

از سردرگمی جلوگیری شده و هماهنگی ایجاد می شود: تعیین استراتژی باعث می شود که شما و تیم تان سردرگم نباشید و در بخش‌های مختلف کسب و کار هماهنگی ایجاد می شود.

اتلاف‌ها به حداقل می رسند: به کمک استراتژی بازاریابی شما منابع خود را چه انسانی، چه انرژی و چه بودجه هدر نمی دهید و اتلاف ها به حداقل می رسد.

کنترل بهتری خواهید داشت: به کمک تعیین مراحل و مشخص بودن مسیر کنترل بیشتری برای بازاریابی و پیشبرد اهداف خواهید داشت.

مشتریان بیشتری شما را خواهند شناخت: همان طور که بالاتر اشاره کردیم با تعیین استراتژی امکان اینکه مخاطبان بیشتری با شرکت و برند شما آشنا شوند، افزایش می یابد. در نتیجه فروش محصول یا خدمات شما نیز روند صعودی خواهد داشت.

 

استراتژی بازاریابی

عناصر کلیدی در استراتژی بازاریابی

چند مولفه در تعیین استراتژی مهم است که ما به صورت خلاصه آن ها را توضیح خواهیم داد:

مشتری: در حقیقت اگر مشتری وجود نداشت، استراتژی هم ایجاد نمی شد. به عبارت دیگر هدف از تعیین استراتژی جذب مشتریان بیشتر و بهتر است. بنابراین توجه به عادات خرید مشتریان امری ضروری است.

محیط درونی شرکت: عنصر مهم دیگر شرایط درونی شرکت است. ضعف و قوت کسب و کار در تعیین استراتژی بسیار تاثیرگذار است. باید آنالیز دقیقی از شرایط صورت بگیرد.

 شرایط اقتصادی: مولفه تاثیرگذار دیگری که وجود دارد شرایط اقتصادی است. شرایط اقتصادی جامعه و شرکت هر دو تاثیر زیادی در تعیین استراتژی دارند و به همین دلیل باید به درستی بررسی شوند.

بازار رقابتی: در بازار رقابتی در هر نوع کسب و کاری یک مولفه مهم و حیاتی است. سنجیدن شرایط رقبا و بازار ضروری می باشد.

محیط تکنولوژی: تکنولوژی دائم در حال تغییر و بهبود است. نمی توان از کنار این موضوع به سادگی عبور کرد، زیرا تاثیر زیادی در کسب و کارها دارد.

 

نکات طلایی برای تعیین استراتژی بازاریابی

تا اینجا با تعریف استراتژی بازاریابی آشنا شدیم و فهمدیم که چرا انجام این کار دارای اهمیت است. در این قسمت به بررسی نکات طلایی می رسیم که به شما در تعیین این استراتژی کمک می کند.

نکته اول: مخاطب هدف خود را تعیین کنید

اگر شما نتوانید مخاطب هدف خود را به درستی شناسایی و تعیین کنید، نمی توانید بک استراتژی خوب بنویسید. پس اولین قدم این است که مخاطب هدف خود را به درستی پیدا کنید. حتما روحیات مخاطبان هدف خود را نیز در نظر بگیرید. این کارها باعث می شود شما اطلاعات مناسبی از مخاطبان خود داشته باشید و در نتیجه کسب و کار شما در جهت درست پیش خواهد رفت.

نکته دوم: تست مخاطب را فراموش نکنید

زمانی که یک فرایند خرید برای تست مخاطبان خود در نظر می گیرید می توانید بهتر و بیشتر رفتار مخاطبان را زیر نظر بگیرد. این کار باعث می شود که در زمان فروش اصلی با توجه به تست انجام شده عملکرد بهتری داشته باشید و یک استراتژی بازاریابی درست تدوین کرده باشید.

نکته سوم: استراتژی‌ها را با توجه به امکانات خود تعیین کنید

وقتی اطلاعات لازم را درباره مخاطبان خود به دست آوردید، بهترین کار این است که قبل از تعیین استراتژی نهایی شرایط خود به دقت بررسی کنید. حتما باید مواردی نظیر بودجه، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، شرایط کاری و… مد نظر گرفته شود تا خروجی بهتری داشته باشید. آنالیز رقبا را نیز فراموش نکنید. آشنایی دقیق با شرایط رقبا می تواند به استراتژی شما جهت درست تری بدهد.

آنالیز استراتژی بازاریابی

نکته چهارم: استراتژی‌ها قبلی خود را ارزیابی کنید

به احتمال قوی شرکت شما قبلا استراتژی‌هایی را تعیین کرده و نتایجی نیز حاصل شده است. حالا قبل از نوشتن هر استراتژی بازاریابی جدیدی باید به سراغ آنالیز دقیق موارد قبلی بروید. همه موارد را به درستی بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. شما باید تعیین کنید که چه برای دستیابی به نتایج بهتر چه گام‌هایی لازم است که برداشته شود و چه مواردی باید تغییر کند.  این کار به شما کمک می کند با یک دید بهتر و آگاهانه تر استراتژی جدید خود را بنویسید.

سخن پایانی

هر صاحب شرکتی دوست دارد پیشرفت کند و مشتریانی بیشتری داشته باشد. بدون شک یکی از بهترین کارهای جذب مشتری معرفی برند است. اما این معرفی نباید ناآگاهانه و بدون هیچ برنامه خاصی انجام بگیرد، زیرا در این صورت نتیجه خوبی نخواهد داشت. شما برای جذب مشتری بیشتر نیاز به نوشتن استراتژی بازاریابی دارید.

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با مفهوم و اصول نوشتن استراتژی درست آشنا کنیم و چند نکته مهم نیز برای انجام هر چه بهتر این کار در اختیار شما قرار دادیم. در پایان فراموش نکنید اگر به شرایط خاصی مثل ویژگی های مخاطب هدف خود، شرایط درونی شرکت و میزان بودجه و اهداف آن، شرایط اقتصادی جامعه و عملکرد رقبا توجه کافی نداشته باشید، نمی توانید استراتژی بازاریابی خوبی بنویسید. بنابراین، نکاتی که در این مقاله ذکر شد را در دستور کار خود قرار دهید تا هرچه زودتر مشتریان بیشتری به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *