کتابینش

ورود / ثبت نام

آموزش بازاریابی

آموزش بازاریابی رایگان + معرفی یک دوره فوق العاده برای موفقیت در فروش

بازاریابی مفهومی است که در دنیای مدرن، با آن زیاد سر و کار داریم. آموزش بازاریابی و  آشنایی با انواع، اصول، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های آن می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم در زمینه رشد کسب و کار و فروش موفق عمل کنیم. البته فراموش نکنید تسلط بر بازاریابی نیاز به تلاش و آموزش مستمر دارد. ما در این مقاله قصد داریم آموزش بازاریابی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم و در ادامه نیز یک دوره عالی معرفی خواهیم کرد که به کمک این دوره می‌توانید مهارت فروش خود را افزایش دهید.

در قدم اول بهتر است به سراغ تعریف این مفهوم برویم و سپس با انواع، مفاهیم و تکنیک‌های آن آشنا خواهیم شد.

 

آموزش بازاریابی
بازاریابی اصولی دارد که به عنوان بازاریاب باید با آن‌ها آشنا باشید.

 

آموزش بازاریابی: بازاریابی چیست؟

به زبان ساده، به کارهایی که باعث می‌شود مشتری با محصولات و خدمات شما آشنا شود و از شما خرید کند، بازاریابی می‌گویند. شرکت‌های مختلف با کمک تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مختلف سعی می‌کنند جایگاه خاصی برای محصول و خدمات خود در بازار پیدا کنند و فروش خود را افزایش دهند. به عبارت دیگر، شرکتی که در زمینه بازاریابی قوی عمل کند، مشتریان بیشتری خواهد داشت و در نتیجه درآمد آن نیز افزایش خواهد یافت. اصل مهمی که در این کار باید مد نظر گرفته شود، هنر برقرای ارتباط درست با مخاطب است.

اگر شما دوست دارید به یک بازاریاب خوب تبدیل شوید ابتدا باید بتوانید با مخاطب خود، ارتباط درست برقرار کنید. طبق تعریف موسسه بازاریابی آمریکا: بازاریابی عبارت است از مجموعه فعالیت‌ها و فرایندی که به دنبال برقراری ارتباط و تبادل پیشنهادهایی است که برای مشتری‌، ارباب رجوع،‌ شرکت و به طور کلی جامعه، دارای ارزش هستند.

البته در آموزش بازاریابی علاوه بر مهارت ارتباط، شما حتما باید با اصول، انواع و تکنیک‌های آن آشنا شوید.

 

آشنایی با انواع بازاریابی

به طور کلی می‌توان این مهارت را به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم کرد. در مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ درباره بازاریابی آنلاین به صورت مفصل صحبت کردیم. این نوع بازاریابی به کمک فناوری‌های دیجیتال و اینترنت صورت می‌گیرد. شامل مواردی نظیر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیدی و … می‌شود. این روزها افراد زیادی از این روش‌های مدرن و دیجیتالی برای رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنند. اما حقیقت این است که روش سنتی و آفلاین هنوز هم می‌تواند موثر باشد و برخلاف تصور عموم، عمر آن تمام نشده است.

در این مقاله بیشتر درباره بازاریابی آفلاین صحبت خواهیم کرد. این نوع بازاریابی دقیقا شامل مواردی است که در بازاریابی آنلاین انجام نمی‌شود. مانند تبلیغات دهان به دهان، رادیویی، بروشورها و … .

البته این نکته مهم را هم در آموزش بازاریابی فراموش نکنید که تبلیغات آفلاین و آنلاین ممکن است در نگاه اول متفاوت به نظر برسند و از ابزارهای متفاوتی استفاده کنند، اما می‌توانند در کنار هم یک استراتژی کامل باشند.

بازاریابی آفلاین
بازاریابی را می‌توان به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم کرد.

چند نوع بازاریابی آفلاین وجود دارد؟

در این بخش به چند مورد از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی آفلاین اشاره خواهیم کرد:

  • از جمله مهم‌ترین موارد این نوع تبلیغات استفاده از نشریات، مجلات، تلویزیون و رادیو است که از دهه‌های گذشته برندها و شرکت‌های معتبر از این روش‌ها بهره برده‌اند.
  • تبلیغ دهان به دهان نیز مورد مهمی است که توسط مشتریان شما انجام می‌شود. زمانی که شما محصول یا خدمات ارزشمند به مشتریان خود ارائه می‌دهید، آن‌ها تجربه مثبت خود را دیگران انتقال می‌دهند و مشتریان جدید به لیست شما اضافه می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.
  •  یکی دیگر از موارد مهم در روش آفلاین استفاده از تبلیغات محیطی است. حتما تا به حال بنرها و پوسترهای تبلیغاتی را در نقاط مختلف شهر دیده‌اید. این روش نیز می‌تواند برای تبلیغات در یک منطقه بسیار موثر باشد.
  • همچنین شما می‌توانید برخی از محصولات خود را به عنوان جایزه خرید مشتریان در نظر بگیرید و به صورت رایگان در اختیار آن‌ها بگذارید. به این ترتیب باعث تبلیغ کسب و کار خود می‌شوید.
  • اسپانسر شدن در رویدادهای مختلف مانند مسابقات ورزشی یا رویدادها نیز یک ایده عالی و موثر است.
  • فلایرها و تراکت‌های تبلیغاتی نیز می‌توانند یک روش موثر و تاثیرگذار باشند.
  • از حضور در نمایشگاه‌های محلی و تجاری هم غافل نشوید. این کار نیز یکی از ابزارهای مهم بازاریابی آفلاین است.

 

بازاریابی آفلاین چگونه به شما کمک می‌کند؟

در این بخش از آموزش بازاریابی به این موضوع می‌پردازیم که تبلیفات آفلاین چگونه به رشد کسب و کار شما کمک می‌کنند. این نوع بازاریابی اگر درست پیاده شود، می‌تواند سطح آگاهی مردم از برند شما را به صورت چشمگیری بالا ببرد. همچنین به کمک این نوع بازاریابی دیگران متوجه جزئیات محصول یا خدمات شما می‌شوند. در نتیجه فروش شما افزایش می‌یابد.

البته نمی‌توان برای همه نسخه یکسان پیچید و یک استراتژی تکراری به کار برد. هر شرکت ممکن است اهداف متفاوتی دنبال کند. بنابراین زمانی که قصد دارید مسیر تبلیغات آفلاین را تعیین کنید، حتما به ویژگی خاص شرکت مد نظرتان توجه کنید.

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، انواع مختلفی از ابزارهای آفلاین وجود دارد که با توجه به اهداف و مخاطبان خود می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کرده و به کار ببرید.

با یک مثال این موضوع را بهتر توضیح خواهیم داد. تصور کنید قرار است یک برند را فقط در منطقه خود مطرح کنید. در این شرایط تبلیغات محیطی و استفاده از بیلبورد در نقاط مختلف شهر به خصوص مرکز شهر می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

شاید هم قصد دارید یک محصول جدید را تولید کنید و می‌خواهید قبل از تمام شدن مراحل ساخت، محصول شما شناخته شود. در این شرایط نیز می‌توانید از توزیع نمونه، بروشور یا بیلبوردهای تبلیغاتی کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود تا ذهن مخاطبان درگیر محصول جدید شما شود و بی صبرانه منتظر عرضه نهایی آن باشند.

البته امکان دارد که قصد توسعه کسب و کار خود را در شهرها و مناطق دیگر نیز داشته باشید. در این صورت تبلیغات رادیویی و تلویزیونی می‌توانند گزینه مناسبی باشند. از آنجایی که افراد زیادی از این دو رسانه استفاده می‌کنند پس تبلیغات شما در سطح گسترده‌تری دیده خواهد شد.

همه مواردی که درباره آن ها صحبت کردیم، نوعی بازاریابی آفلاین هستند. اگر کمی فکر کنیم به یاد می‌آوریم که از کودکی درگیر این نوع بازاریابی بوده‌ایم. حتما علاوه بر تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بروشور و کاتالوگ‌هایی را که در مکان‌های مختلف به شما می‌دادند، به خاطر دارید. استفاده از بروشور و کاتالوگ یک روش کاربردی و نسبتا ارزان است و باعث می‌شود افراد با کسب و کار شما بیشتر آشنا شوند. یا حتما تبلیغات مربوط به آشپزی، املاک و… را در مجلات و نشریات دیده‌اید.

از سال‌های دور افراد زیادی از این روش‌ها برای تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. از جمله مزیت‌هایی که استفاده از بروشور  یا مجلات و نشریات دارند این است که برخلاف تبلیغات آنلاین ماندگاری بیشتری دارند. زمانی که شما یک تبلیغ آنلاین را مشاهده می‌کنید، خیلی زود به سراغ موارد دیگر می‌روید و این کار فقط چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشد. اما تبلیغاتی که در مجلات و بروشور است، عمر بیشتری دارد.

همچنین به جای اینکه شما اطلاعات کلی محصول یا خدمات‌تان را تک به تک به مشتریان خود توضیح دهید، یک بروشور تهیه می‌کنید و در اختیار افراد قرار می‌دهید. به این صورت در وقت خود صرفه جویی کرده‌اید. افراد نیز سر فرصت و با حوصله بیشتری می‌توانند این اطلاعات را مطالعه کنند. توجه داشته باشید که باید بروشور و کاتالوگ شما خلاقانه تهیه شود تا اثر گذاری بیشتری داشته باشد.

علاوه بر موارد یاد شده، می‌توانید یک رویداد یا همایش برگزار کنید. همایش‌ها راه عالی برای تعامل چهره به چهره با مشتریان است و باعث اعتماد بیشتر افراد به برند شما می‌شود. این رویدادها می‌توانند یک کنفرانس بزرگ در سطح کشور باشند یا یک همایش منطقه‌ای! در هر صورت با توجه به کسب و کار خود می‌توانید از این روش آفلاین بهره ببرید.

راهکار دیگری که در روش تبلیغات آفلاین و آموزش بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند تا برند خود را مطرح سازید، این است که از یک تیم ورزشی یا یک رویداد و مسابقه حمایت مالی کنید و اسپانسر شوید. این کار یک راه عالی برای شناخته شدن شرکت شما است.

 

آموزش بازاریابی
بازاریابی دهان به دهان یکی از روش‌های بازاریابی آفلاین است.

 

آشنایی با مدل آمیخته بازاریابی یا چهار p مهم در بازاریابی

در آموزش بازاریابی بهتر است با مفهوم «Marketing Mix» یا همان «آمیخته بازاریابی» نیز آشنا شوید. در دنیای بازاریابی بیشتر این مفهوم را با عنوان «چهار P» می‌شناسند. دلیل آن این است که انگلیسی این چهار مؤلفه با حرف P شروع می‌شود. اگر بخواهیم این مولفه‌‌ها را نام ببریم شامل این چهار مورد می‌شوند: محصول (Product)، قیمت (Price)، ترویج (Promotion) و مکان عرضه (Place).

به طور کلی تبلیغات حول محور این چهار مفهوم انجام می‌گیرد. با وجود اینکه بیشتر تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها دائما در حال تغییر هستند، اما این چهار مولفه هرگز تغییر نمی‌کنند و تمام اقدامات شما در بازاریابی با توجه به این موارد انجام می‌شود.

در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

 مولفه اول محصول

به هر چیزی که کسب‌وکارها به دنبال فروش آن هستند، محصول می‌گویند. محصول می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال یک کالای فیزیکی باشد مانند سرویس چوب و جواهرات و … . یا خدماتی باشد که افراد یا شرکت‌ها ارائه می‌دهند. مانند مشاوره، حق اشتراک یا موارد مشابه دیگر.

  • زمانی که شما قصد بازاریابی محصول خاصی را دارید، باید موارد زیر به صورت دقیق بررسی شوند:
    محصول به صورت کاملا واضح معلوم باشد. سپس مشخص شود که چند نوع مختلف از آن به فروش خواهد رسید.
  • بسته بندی محصول چگونه خواهد بود؟ مثلا شما به عنوان فروشنده تعیین می‌کنید که محصول مورد نظر خود را در جعبه، کیف یا چیز دیگری به مشتری تحویل دهید.
  • چه خدماتی برای هر محصول در نظر گرفته‌اید؟ باید از همان ابتدا شفاف سازی صورت بگیرد. به عنوان مثال مشتری باید بداند محصول مورد نظر ضمانت پس از پس فروش دارد یا خیر. شرایط مرجوعی آن نیز باید قبل از عرضه تعیین شود.
  • این نکته را نیز در نظر بگیرید شما به عنوان یک بازاریاب می‌توانید در صورت امکان درباره طراحی محصول یا ویژگی‌های آن نیز نظر دهید. در حقیقت، بهترین حالت این است که گروه‌های بازاریابی با گروه‌های تولید همکاری کنند

 

مولفه دوم قیمت

بعد از تعیین محصول و ویژگی‌های آن به سراغ مولفه قیمت می‌رویم. برای اینکه بتوانید فرآیند بازاریابی را به درستی انجام دهید،  باید در تعیین قیمت توجه کافی داشته باشید. برخلاف تصور عموم، قیمت و مسائل مربوط با آن موضوع ساده‌ای نیستند. حتما در انجام این کار به این نکات توجه داشته باشید:

  •  آیا قیمتی که در نظر گرفتید برای محصول مورد نظر شما منطقی است؟ شما باید به صورت دقیق رقبا و بازار را تحلیل کرده  و بررسی کنید تا بتوانید یک قیمت منصفانه و خوب برای محصول یا خدمات خود داشته باشید.
  • تعیین کنید که چه زمانی از تخفیف برای محصولات خود استفاده کنید. به بهانه‌های مختلف مثل اعیاد و… می‌توانید جشنواره تخفیف راه بیاندازید و از طریق‌های مختلف مثل تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، بیلبوردها، تراکت‌ها و روش‌های دیگر مشتریان خود را از این تخفیف‌ها باخبر سازید.
  •  بررسی کنید که آیا می‌توانید گزینه‌های متنوع برای پرداخت هزینه در نظر بگیرید یا خیر. به عنوان مثال پرداخت اقساطی یک گزینه عالی برای جذب مخاطب و مشتریان بیشتر است.

 

 

آموزش بازاریابی
قیمت گذاری در بازاریابی موضوع مهمی است و اصول خاص خودش را دارد.

 

مولفه سوم ترویج

مورد سوم در آموزش بازاریابی ترویج کالا یا خدمات است. اگر شما محصولی داشته باشید و برای آن قیمت هم تعیین کنید، اما هیچ کس محصول شما را نشناسند، فروشی نخواهید داشت. پس اگر قرار است محصولی عرضه کنید حتما باید آن را ترویج و تبلیغ کنید تا خریدان واقعی خود را پیدا کنید. برخی‌ کارشناسان توصیه می‌کنند حتی قبل از عرضه محصول بهتر است تبلیغات را شروع کنید. البته برای هر محصولی نوع تبلیغات ممکن است متفاوت باشد.

ابندا باید تعیین کنید که هدف شما از تبلیغ محصول‌تان چیست؟ می‌خواهید مخاطبان خاصی پیدا کنید یا نه؟ آیا قرار است این محصول در سراسر کشور عرضه شود یا تنها محدود به منطقه محل سکونت‌تان است؟

وقتی ویژگی‌هایی که برای تبلیغ محصول خود در نظر گرفته‌اید، به درستی بررسی کنید می‌توانید روش بازاریابی درست را انتخاب کنید. در نتیجه فروش خوبی نیز نصیب شما خواهد شد.

قبل از اینکه اقدامات لازم را برای ترویج محصول خود انجام دهید تمام جوانب را در نظر بگیرید و روش بازاریابی را تعیین کنید تا با توجه به ویژگی‌های خاص محصول، مخاطب‌ بیشتری جذب کنید.

 

مولفه چهارم مکان

بعد از ترویج باید به سراغ مولفه مکان بروید. مکان ارتباط مستقیم با توزیع یا همان فروش محصول دارد. پس از اینکه مراحل بالا را طی کردید، حالا زمان این است که محصولات یا خدمات خود را در اختیار مشتری قرار دهید. فراموش نکنید که باید محصول باکیفیت با قیمت مناسب در زمان و مکان درست در اختیار مشتری قرار بگیرد.تا به این صورت این فرآیند تکمیل شود. برای اینکه این روند را به درستی تکمیل کنید قبل از توزیع به این سوالات پاسخ دهید:

محصول خود را از چه طریق و کجا توزیع خواهید کرد؟ به عنوان مثال فروش حضوری و آفلاین دارید یا به صورت آنلاین؟ همچنین منطقه و محدوده‌‌ی مناسبی را که این محصول توزیع خواهد شد، تعیین کنید تا دچار اشتباه نشوید. به عنوان مثال، مناطق سردسیر برای توزیع بخاری مناسب‌تر هستند.

در آموزش بازاریابی فراموش نکنید که این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا مرحله نهایی است. بنابراین باید با مهارت‌های فروش آشنا باشید. در ادامه یک دوره عالی به شما معرفی خواهیم کرد که به کمک آن می‌توانید به بهترین شکل محصول خود را به فروش برسانید.

 

معرفی یک دوره عالی برای فروش موفق

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، فروش آخرین مرحله بازاریابی است و اگر شما نتوانید در این قسمت موفق عمل کنید، تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. ما در اینجا یک دوره عالی به شما معرفی می‌کنیم که از طریق آن می‌توانید بیاموزید که چگونه فروش بالایی داشته باشید‌.

خبر خوب برای شما این است که دوره اصول فروش موفق برای مدت محدودی به صورت رایگان در سایت قرار گرفته و می‌توانید از آموزش‌های فوق العاده آن بهره لازم را ببرید. از طریق لینک زیر می‌توانید این دوره را به صورت موقت رایگان تهیه کنید. این دوره می‌تواند به شما در آموزش بازاریابی کمک قابل توجهی کند.

دانلود دوره اصول فروش موفق

 

آموزش بازاریابی
به کمک این دوره می‌توانید فروش بالایی داشته باشید.

 

تعاریف مهم در بازاریابی که بهتر است آن‌ها را بدانید

در بخش‌های قبلی اطلاعات مفیدی درباره آموزش بازاریابی در اختیار شما قرار دادیم. همچنین با یک دوره فوق العاده برای فروش آشنا شدیم. در بخش پایانی بهتر است با مفاهیمی آشنا شویم که در حوزه بازاریابی استفاده می‌شوند و شما به عنوان یک بازاریاب باید با این تعاریف آشنا باشید:

بازاریابی رویدادی: شرکت‌ها در این بازاریابی برخلاف بازاریابی سنتی و پخش آگهی‌های تلوزیونی به صورت چهره به چهره با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. صاحبان کسب و کار با برگزاری رویدادها یا تست‌های رایگان سعی می‌کنند تا خاطره‌ی خوبی از برند آن‌ها در دهن مشتریان باقی بماند.

بازاریابی مستقیم: در بازاریابی مستقیم صاحبان کسب و کار و شرکت‌ها با استفاده از تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها با افراد ارتباط برقرار می‌کنند و یا از طریق رسانه‌های انبوه مانند تبلیغات و مجلات محصول خود را معرفی می‌کنند.

بازاریابی اشانتیون (Freebie Marketing): در بازاریابی اشانتیون، صاحبان کسب و کار قصد دارند فروش خود را بالا ببرند یا مشتریان را با محصول جدید خود آشنا کنند. بنابراین آن‌ها کالای خود را با قیمت پایین‌تر یا رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

بازاریابی جاویژه (Niche Marketing): کسب و کارهای کوچک با متوسط بازاریابی جاویژه را انجام می‌دهند‌. در این بازاریابی صاحبان کسب و کار سعی می کنند به بخش کوچکی از بازار که نیازهای آن‌ها به خوبی برآورده نشده‌ است، خدمات ارائه کنند.

بازاریابی قطره‌ای (Drip Marketing): در بازاریابی قطره‌ای صاحبان کسب و کار به گروه خاصی از مشتریان که قبلا به روش‌های مختلف با آن‌ها سر و کار داشتند، پیام تبلیغاتی می‌دهند. این پیام می‌‌تواند به عنوان خوش آمدگویی یا معرفی مطالب پر بازدید شما باشد. کلمه‌ی قطره‌ای به دلیل تبلیغات کوچک ولی طولانی مدت نام گرفته است.

بازاریابی سببی (Cause Marketing): در بازاریابی سببی یا “علت محور” شما یک کسب و کار ایجاد می‌کنید و در همان حال مشتری‌ها را تشویق می‌کنید تا در یک امر خیرخواهانه‌ مانند کمک به کودکان معلول، سرطانی یا خانواده‌های نیازمند شرکت کنند. برای مثال مشتری‌ها می‌دانند که با خرید هر کالا از شما، یکی کالای دیگر را به افراد نیازمند هدیه می‌دهید.

بازاریابی بُرد نزدیک (Close Range): در بازاریابی برند نزدیک یا مجاورتی، شرکت‌ها یا صاحبان یک کسب و کار از فناوری‌های ارتباطی بی سیم مانند بلوتوث یا وای فای استفاده می‌کنند. این بازاریاب‌ها با ارسال یک پیام، نظرسنجی یا حتی یک لینک اینترنتی به گوشی کسانی که در محدوده‌ی نزدیک آن‌ها هستند، کالا و خدمات خود را معرفی و تخفیف و پیشنهادهای ویژه‌ای به آن‌ها ارائه می‌کنند.

بازاریابی رابطه‌ای: هیچ شرکتی نمی‌تواند تمام مشتریان خود را راضی نگه دارد. بنابراین شرکت‌هادر بازاریابی رابطه‌ای، ابتدا مشتریانی را که در یک بازه طولانی سود زیادی را به شرکت می‌رسانند، شناسایی می‌کنند و کالاها و خدمات خود را طبق نیاز آن دسته از افراد به آن‌ها ارائه می‌کنند. بنابراین یک رابطه طولانی مدت با این مشتریان سودآور خواهند داشت.

بازاریابی تراکنشی (Transactional): بازاریابی تراکنشی برخلاف نوع رابطه مند به حفظ مشتری اهمیت نمی‌دهد. بازاریاب‌ها در این روش تنها به جذب مشتریان جدید، قیمت، ارائه محصول و ارتقای بیش‌تر توجه می‌کنند و نیاز مشتریان را هدف اصلی خود قرار نمی‌دهند.

بازاریابی کمیابی (Scarcity Marketing): در این نوع بازاریابی، صاحبان کسب و کار سعی می‌کنند تا مشتریان را بترسانند و آن‌ها را از تعداد کم محصول و زمان محدود خرید آگاه کنند. این کار باعث می‌شود تا مشتریان به دلیل ترس از کمبود زمان و تعداد محصول کالا را خریداری کنند.

بازاریابی تنوع گرا (Diversity): مشتریان با توجه به فرهنگ‌های مختلفی که دارند، از سلیقه، ارزش‌ها و تجربیات مختلفی هم برخوردار هستند. بازاریابی تنوع گرا با ترکیب چند استراتژی سعی می‌کند تا با مشتری‌ها فارغ از سن، جنس و مذهب آن‌ها ارتباط برقرار کنند و محصول خود را راحت‌تر بفروشند.

بازاریابی پنهانی (undercoverیا stealth): این بازاریابی به آرامی و بدون سرعت انجام می‌شود. شرکت‌ها به طور مستقیم محصول خود را به مشتریان معرفی نمی‌کنند و مشتری نمی‌داند که شرکت در حال تبلیغ محصول خود است. بنابراین صاحبان کسب و کار ابتدا در آن‌ها علاقه و هیجان ایجاد می‌کنند و سپس در آینده به طور مستقیم محصولات خود را تبلیغ می‌کنند. برای مثال بعضی شرکت‌ها محصولات خود را در فیلم‌ها و سریال‌ها قرار می‌دهند و مشتری بعد از کنجکاو شدن اقدام به خرید آن‌ها می‌کند

بازاریابی انبوه (Mass Marketing): ابن بازاریابی به بخش خاصی از بازار یا مردم تمرکز ندارد و خدمات و محصول خود را به تمام افراد ارائه می‌کند. به عنوان مثال شرکت‌های مواد شوینده، بهداشتی و اپراتورهای مخابراتی نیز خدمات خود را به عموم مردم ارائه می‌دهند.

بازاریابی فصلی: در این نوع بازاریابی، صاحبان کسب و کار به تغییر سلیقه‌های مشتری در هر فصل توجه می‌کنند و طبق آن نیاز مشتری را برآورده می‌کنند. برای مثال در فصل تابستان کلاه‌های پشمی و ضخیم کم‌تر به فروش می‌رود و باید به جای آن لباس‌های نخی بیش‌تری به بازار عرضه کرد.

بازاریابی بشارتی (Evangelism Marketing): بازاریابی بشارتی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشتری به برند و کیفیت محصول شما اطمینان پیدا می‌کند. بنابراین هنگامی که اطرافیان این فرد در مورد خرید یک کالای با کیفیت از او سوال می‌کنند، او برند و محصول را معرفی می‌کند و تبدیل به یک بشارت دهنده می‌شود. ولی شما برای این که بشارت دهنده‌های زیادی داشته باشید باید به طور روزمره نوآوری و کیفیت خدمات خود را بالا ببرید تا اطمینان مشتریان را جلب کنید.

بازاریابی ترویجی (Promotional Marketing): در این بازاریابی صاحبان کسب و کار فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند تا برند و خدمات خود را به مردم معرفی کنند و فروش خود را بالا ببرند. برای مثال آن‌ها قرعه کشی و مسابقه برگزار می‌کنند یا به مشتریان کوپن تخفیف می‌دهند و یک محصول را رایگان ارائه می‌کنند.

بازاریابی کمینی یا غافلگیرانه (Ambush Marketing): در این بازاریابی، شرکت‌ها سعی می‌کنند تا در رویداد عمومی برای مثال در مسابقات ورزشی برند خود را تبلیغ کنند و فروش خود را افزایش دهند. البته آن‌ها بدون پرداخت هزینه هایی که یک حامی انحصاری باید پرداخت کند، این کار را انجام می‌دهند.

بازاریابی مشارکتی (Affinity Marketing): بازاریابی مشارکتی یک استراتژی است که در آن دو یا چند کسب و کار با هم شریک می شوند تا پایگاه مشتریان خود را برای تبلیغ و فروش محصولات رشد دهند. شرکت ها ممکن است انتخاب کنند که کالاها یا خدمات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا به مخاطبان بیشتری دست یابند.

بازاریابی ائتلافی (Alliance Marketing): در بازاریابی ائتلافی،  دو یا چند سازمان استراتژی‌های بازاریابی،خدمات یا محصولات خود  را با هم به اشتراک می‌گذارند. اساساً در این بازاریابی هردو سازمان هدفی متقابلی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *