کتابینش

ورود / ثبت نام

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

ما در بسیاری از کلاس ها در رابطه با علم ذهن آگاهی مطالبی را خدمت دانشجویان عزیز ارائه می کنیم. اما تعدادی از دوستان که در کلاس های بنده حضور ندارند در رابطه با این موضوع از بنده سوال می کنند که اصلا ذهن آگاهی یعنی چه؟!

در این مقاله قصد دارم یک توضیح مختصری در رابطه با علم ذهن آگاهی خدمت شما عزیزان ارائه نمایم.

[/vc_column_text][vc_column_text]

ریشه ذهن آگاهی

ذهن آگاهی مهارت و رویکردی به زندگی است که به عنوان بخشی از فلسفه بودیسم، هزاران سال قدمت دارد. طبق گفته بودا، رنج ذهنی و استرس درونی روی می دهد زیرا ما به تجربیات مثبت می چسبیم و نمی خواهیم آن ها را رها کنیم و می کوشیم از درد، غم و سایر تجربیات منفی پرهیز کنیم. این تلاش برای کنترل تجربیات ذهنی و جسمی، به وسیله تجربیات واقعی دچار مشکل می گردد. ما هرگز نمی توانیم از فقدان و رنج پرهیز کنیم زیرا این ها بخش های طبیعی زندگی ما هستند. بودا بر این باور بود که اگر چه از درد گریزی نیست، رنج قابل اجتناب است. زیرا رنج از تلاش های ما برای چسبیدن به لذت و اجتناب از درد بر می خیزد.

بودیسم، رنج را به صورت شلیک شدن دو پیکان فلزی تیر و کمان به سمت ما توصیف می کند. پیکان نخست، درد و استرس ناگزیر است که بخشی جدانشدنی از انسان بودن است و پیکان دوم آن است که ما به وسیله تلاش برای اجتناب از تجربیات طبیعی( استرس) با نفرت و اعتزاض به سوی خود پرتاب می کنیم. گویی ما نسبت به عواطف خود فوبیا پیدا کرده ایم. هنگامی که شروع به تجربه استرس می کنیم، داستان های ذهنی از ناراحتی و پشیمانی ایجاد می کنیم که بر رنج ذهنی ما می افزاید. ما گرفتار باور های مفنی درباره خویش می شویم. پشیمانی از گذشته و نگرانی از آینده ما را از لحظه حال دور نگه می دارد.

ماهیت رنج

بودا باور داشت که اگر بتوانیم ماهیت رنج را بفهمیم و بیاموزیم تا به جای آنکه از درد و فقدان بگریزیم، آن ها را مشتاقانه بپذیریم، رنج ذهنی ما کاهش می یابد. یعنی این که در برابر شرایط پر تنش، مقاومت از خود نشان ندهیم.

ما شاید قادر نباشیم از اولین تیر درد و غم ناگریز خلاص شویم اما می توانیم از تیر دوم یعنی رنج خود ساخته ذهنی و عاطفی نجات یابیم. به وسیله نگاه کردن به تجربیات دورنی، با رویکردی کنجکاو و پذیرا، همراه با عدم قضاوت می آموزیم شرایط منفی ذهنی مانند استرس را بهتر تحمل کنیم.

تولد انقلاب ذهن آگاهی

استاد دانشگاه پزشکی دانشگله ماساچوست، جان کبات زین اولین کسی بود که ذهن آگاهی را به برنامه پزشکی دنیای غرب وارد کرد. او در برنامه های خود تمرینات مراقبه ای و حرکات یوگا را به کار برد و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی هشت تا ده هفته ای به وجود آورد که شامل چهل دقیقه تمرین مراقبه روزانه به عنوان تکلیف روزانه بود. او گروهی از بیماران دچار درد مزمن را که به درمان های پزشکی رایج پاسخ نداده بودند، وارد این برنامه کرد. این بیماران به نحوی شگفت آور، درد کمتر و بهبود خلق و خوی روانی بهتر نسبت به شروع برنامه و در مقایسه با گروهی از بیماران که درمان های معمول بالینی دریافت کرده بودند، گزارش کردند. اینگونه بود که انقلاب ذهن آگاهی متولد شد.

امروزه مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی برای درمان درد، استرس، افسردگی، اضطراب و بسیاری از بیماری های مزمن روحی دیگر به صورت فراگیر پذیرفته شده است و بنده نیز با حضور در کلاس های اساتید مجرب و بین المللی این حوزه، مفتخر به ارائه این مطالب برای مردم کشورم در کلاس ها و کارگاه های مختلف هستم.

امیدوارم که از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *