کتابینش

ورود / ثبت نام

تمرکز و موفقیت

تاثیر تمرکز بر موفقیت

تاثیر تمرکز بر موفقیت

انسان بطور متوسط ۵۰ هزار الی ۷۰ هزار فکر شامل پچ‌پچ‌های ذهنی تصاویر یا فیلم هایی که در سر می‌گذرند و… در روز از مغزش می‌گذرد.
۹۵ درصد از این افکار تکرار ذهنی کارهای روز قبل است که ۸۰ درصد آن افکار منفی هستند و باعث برهم زدن تمرکز می شوند. به منظور دستیابی به موفقیت باید یاد بگیریم که چگونه این افکار را به سمت خواسته‌هایمان متمرکز کنیم.

علاوه بر عواملی همچون سروصدا و عوامل دیداری که سبب برهم خوردن تمرکز می شوند. عوامل بسیار دیگری در اطراف ما وجود دارند که آرامش و تمرکز را از ما سلب می‌کند از جمله: ترس، تردید، نگرانی و اضطراب باید بیاموزیم که چگونه تمرکز کنیم در این صورت می‌توانیم از ورود عوامل مخرب ذهن جلوگیری کنیم. زمانی که شما افکار خود را روی هدفی خاص متمرکز می‌کنید نیروی اندیشه شما افزایش می‌یابد و تمام اعمال، چه ارادی و چه غیر ارادی در راستای دستیابی به آن هدف قرار خواهند گرفت. اگر شما تمام انرژی خود را به طور انحصاری بر روی یک هدف معطوف سازید نیرویی ایجاد خواهید کرد که دستیابی به آن هدف را برای شما میسر می‌کند.

***

لازمه تمرکز درواقع توانایی جلوگیری از ورود افکار مزاحم به ذهن است. برای این‌که بتوانید تمرکز بهتری بر روی اهدافتان داشته باشید لازم است که نیروی اراده خود را قوی کنید. درواقع نیروی اراده و تمرکز با هم ارتباطی تنگاتنگ و مستقیم دارند. ذهن شما همواره باید تحت کنترل اراده شما باشد. تقویت تمرکز به تمرین زیادی احتیاج دارد . چراکه ذهن انسان تمایل دارد تا به حالت رکود اولیه بازگردد و از نظم پذیری گریزان است. برای همین لازم است که شما با نیروی اراده خود در مقابل این سرکشی ذهن بایستید. موفقیت در همه امور چه موفقیت در تجارت، ورزش، درس و هنر هم بستگی به تمرکز شما دارد. اگر شما بر توانایی‌ها، استعداد، خلاقیت و اهداف خود متمرکز باشید، هیچ‌چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند شما را متوقف و دلسرد کند. بنابراین تا دستیابی به اهدافتان تمرکز خود را از دست ندهید و به سوی آرزوهایتان گام بردارید.

همچنین در پرتو نیروی تمرکز می‌توانید به آرامش درون دست یابید و شکست‌ناپذیر شوید.

 

برای افزایش قدرت تمرکز باید سه گزینه مورد بررسی قرار گیرد:

۱ – چه عواملی باعث عدم تمرکز می شوند

۲- چگونه می‌توان با عوامل حواس‌پرتی مقابله کرد

3- چگونه می توان تمرکز حواس را تقویت کرد.

 

۱- عوامل عدم تمرکز :

تمرکز حواس، حالتی روانی است که در آن تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی یک موضوع خاص متمرکز می‌شود و تضمین‌کننده انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است بسیاری از افراد به دلایل زیر با عدم تمرکز فکر و حواس مواجه می شوند:

 

الف)عدم اشتیاق به کار:

کسانی که خود را به انجام دادن کاری مجبور می‌کنند درحالی‌که اشتیاق درونی برای آن کار ندارند زمانی که میل و اشتیاق برای انجام کاری وجود نداشته باشد تمرکز به طور خودکار از آن موضوع پرت می‌شود و فرد دچار حواس پرتی می‌گردد.

 

ب) مشکلات و فشارهای روانی:

بسیاری از افراد زمانی که با مشکلاتی مواجه می شوند چنانچه احساس کنند که زمان کافی برای حل آن را ندارند و یا توانایی لازم برای رفع مشکل را در خود نبینند دچار نگرانی و اضطراب شده و درنتیجه ترس از شکست، افکار منفی، عدم اعتمادبه‌نفس، توان عمل و خلاقیت را از آنان سلب می‌کند و تمرکز آن‌ها از روی موضوع به روی ترس و احتمال شکست تغییر موضع می‌دهد.

 

ج) حوادث و اتفاقات:

حوادث مانند از دست دادن عزیزان، شکست‌های اقتصادی، تصادفات، بیماری‌های جسمی باعث می‌شوند که تمرکز افراد دچار اختلال شود و امکان تمرکز حواس از بین می‌رود.

 

د) تعدد فعالیت‌ها:

فرد برای این‌که بتواند روی کاری تمرکز کامل داشته باشی نباید آن را با کارهای فرعی دیگر همراه کند. تحقیقات نشان می دهند بهترین تمرکز بر روی یک فعالیت اساسی و نهایتاً دو فعالیت اساسی میسر می شود.

 

2-مقابله با عوامل حواس‌پرتی:

راهکارهای کلی برای مقابله با عوامل حواس پرتی وجود دارند. ازجمله این‌که برای تمام فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید. قبل از شروع هر روز کاری ،برنامه‌ای دقیق با جدول زمان‌بندی برای خود ترتیب دهید. اینکار به شما کمک می‌کند تا بدانید درطول روز چه کارهایی برای انجام دادن دارید و چه مدت زمانی برای هر کار باید اختصاص دهید. به کمک نیروی اراده باید به ذهن خود تلقین کنید که تا زمانی برنامه خود را کامل نکرده‌اید نمی‌توانید روز خود را به پایان برسانید.

برای برنامه‌ریزی، نوشتن برنامه‌ای منطقی ضروری است. به وسیله برنامه‌ریزی نظم و انضباط در تمام فعالیت‌ها و حتی در افکارتان راه پیدا می‌کند که این بسیار ارزشمند است همچنین می توانید در برنامه خود زمانی را برای فکر کردن به افکار مزاحم اختصاص دهید و به خود قول دهید که در این زمان‌ها به افکار پراکنده خواهید پرداخت این امر کمک می‌کند تا ذهن شما عوامل غیر مؤثر را تا زمان مناسب کنار گذاشته و بر روی کار و فعالیت اصلی متمرکز شود.

 

۳ – راهکارهای تقویت تمرکز حواس:

الف) سلامت بدن:

تحقیقات نشان می دهند که عواملی مانند: رژیم غذایی، میزان خواب، میزان فعالیت جسمی، تاثیر بسزایی بر روی سلامت روان و تمرکز شما خواهد داشت توانایی متمرکز شدن به طرز چشمگیری تحت تاثیر خستگی، تغذیه نامناسب، کم آبی و گرسنگی قرار دارند. مراقبت از بدن شما یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به عملکرد ذهنی شماست بدین منظور تلاش کنید تا نیم ساعت زودتر به رختخواب بروید، وعده‌های غذایی با کالری بالا را به وعده‌های غذایی سبک تر تغییر دهید، بیشتر آب بنوشید و ورزش کنید.

ب) انجام یک کار در زمان:

شاید جزو افرادی باشید که به خاطر داشتن چندین کار هم‌زمان به خود افتخار می کنید. ولی بهتر است بدانید که تحقیقات نشان می دهد افرادی که چندین فعالیت را به طور هم‌زمان انجام می‌دهند درواقع نمی‌توانند آن فعالیت‌ها را به‌خوبی به سرانجام برسانند. زیرا مغز نمی‌تواند هنگام کار چند وظیفه‌ای، متمرکز شود. برای درک نقش تمرکز در موفقیت شغلی مشخص کنید که چه زمانی پربازده هستید. سپس قورباغه خود را در آن زمان قورت دهید. وقتی در شرایط تمرکز عالی قرار ندارید کارهای کم‌اهمیت خود را در ان زمان انجام دهید.

ج)لیست تهیه کنید:

دکتر هیکس درباره نقش تمرکز در موفقیت شغلی توضیح می‌دهد که: تهیه لیست کارها می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. لیست‌ها مطمئناً می‌توانند به شما در پیگیری و اولویت‌بندی کارها کمک کنند. اما اگر موجب عدم تمرکز ناشی از احساس غرق شدن در کارها باشند ایجاد لیست طولانی از کارها ممکن است باعث بدتر شدن کارها شود. برای جلوگیری از غرق شدن و درنتیجه عدم تمرکز لازم است که لیستی کوتاه از مهم‌ترین کارهایتان ایجاد کنید.

د) به خود استراحت کوتاه دهید:

گاهی ممکن است نتوانید متمرکز شوید زیرا واقعاً به استراحت احتیاج دارید. یک پیاده‌روی کوتاه یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می‌تواند به شما کمک کند تا خستگی را از خود دور کرده و بطور موقت از کارهایی که روزانه انجام می دهید. دور بمانید، این کار می‌تواند به بهبود دقت و افزایش بهره‌وری کمک کند.

ه) تغییر مسیر:

ممکن است در حواس‌پرتی شما الگویی وجود داشته باشد. اما به نقش تمرکز در موفقیت شغلی توجه کنید . ببینید آیا می‌توانید وقتی دچار حواس‌پرتی می‌شوید تمرکز خود را روی کار دیگری معطوف کنید؟ کشیدن چند نفس عمیق ممکن است روشی باشد که شما نیاز دارید تا خود را جمع‌وجور کرده و با تمرکز عالی مجدد به کار اصلی بازگردید.

ه) با یک همکار تمرین کنید:

اگر به جای انفرادی عمل کردن، تیم دونفره یا چندنفره از افرادی خلاق تشکیل دهید، تمرکز و موفقیت شما در کار افزایش می‌یابد و تقریباً همه کارها آسان‌تر خواهد شد . بنابراین یک دوست و همکار متعهد با تمرکز بالا پیدا کنید. هر زمان که برای خود هدف و مهلت زمانی ایجاد کردید آن را با این شخص به اشتراک بگذارید . برنامه‌ریزی کنید تا در یک زمان مشخص تمرین تمرکز انجام دهید.

 

نتیجه:

برای درک تمرکز در موفقیت شغلی بدانید که در دنیای در حال پیشرفت امروزی، توانایی مغز ما در متمرکز شدن بر روی یک کار اصلی سخت و دشوار شده است. با یک طرز فکر و تمرین مناسب می‌توانید ذهن خود را آموزش دهید و به موفقیت برسید.

استاد امیر اسحاقی؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *