کتابینش

ورود / ثبت نام

برند و افزایش فروش

تاثیر برند در افزایش در امد

تاثیر برند در افزایش در امد

در گذشته برند به‌عنوان یک نام، لوگو یا ترکیبی از این دو معرفی می‌شد که به این وسیله یک شرکت محصولات یا خدماتش را از رقیبان خود متمایز می‌کرد. اما امروزه برندینگ مفهوم پیچیده‌تری پیدا کرده است درواقع برندینگ روشی است که با استفاده از آن:

*مشتری با شما و وعده‌های شما آشنا می شود!

*نام تجاری به مصرف‌کنندگان می‌گوید از محصولات و خدمات شما چه انتظاری داشته باشند.

*برندینگ یک روش بازاریابی است که در آن یک شرکت نام نماد یا طرحی را ایجاد می‌کند که منحصر به آن شرکت می باشد.

*درواقع برندسازی کمک می‌کند تا یک محصول از سایر محصولات مشابه شناسایی شود.

تحقیقات نشان می دهد انتخاب نام برند مناسب و خلق شخصیت آن می‌تواند نوع رفتار مصرف کننده را تغییر دهد. در شرایط کنونی بازار، رقابت بسیار شدید و بی‌رحمانه است و کیفیت محصولات بیشتر به هم نزدیک می شوند. از این جهت تنها یک نام و هویت سازمان‌یافته است که می‌تواند در زمان مقایسه محصولات با هم نقش قاطعانه‌ای بازی کند.

 

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چرا انتخاب یک برند در کسب‌وکار مهم است.

 

1-برندینگ سبب معروفیت شرکت می شود:

زمانی که شما به صورت رسمی یک برند را برای کسب‌وکار خود انتخاب و معرفی می‌کنید باعث می‌شود که شرکت شما در بازار به رسمیت شناخته شود و درواقع خود را به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنید. انتخاب لوگوی مناسب و مرتبط با کسب‌وکار شما یکی از مهم ترین عناصر برندینگ است. زیرا در اصل چهره شرکت شما را ترسیم می‌کند. به همین دلیل طراحی لوگو باید حرفه‌ای و قدرتمند باشد و در نگاه اول بر شخص اثر بگذارد.

 

2- افزایش ارزش کسب‌وکار:

اگر شما به فکر گسترش تجارت خود در آینده هستید انتخاب یک برند قوی می‌تواند مهم باشد و ارزش تجارت را افزایش دهد. همچنین به دلیل داشتن استقرار در بازار، برند شما را به یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب‌تر تبدیل می کند.

 

3- افزایش مشتریان جدید:

داشتن یک برند قوی به این معناست که شما تصویر قابل قبولی در بین مصرف‌کنندگان دارید و احتمالاً آن‌ها اعتماد لازم و آشنایی لازم را با شرکت شما دارند. پس از تثبیت یک برند تجاری تبلیغات کلامی و دهان به دهان بهترین و مؤثرترین تکنیک تبلیغاتی شرکت خواهد بود.

 

4- افزایش رضایت کارمندان:

زمانی که یک برند تجاری از اعتبار بالایی برخوردار باشد و در بین مردم محبوبیت داشته باشد کار برای آن شرکت لذت‌بخش‌تر است . این یکی دیگر از دلایل اهمیت برندینگ در کسب و کار و افزایش درآمد است.

 

5- ایجاد اعتماد در بازار :

ظاهر حرفه‌ای قوی به شرکت این امکان را می‌دهد تا اعتماد مصرف کنندگان و مشتریان را به خود جلب کند. افراد تمایل دارند با شرکت‌هایی که حرفه‌ای عمل می‌کنند تجارت کنند و برندینگ این احساس اعتماد را در مشتری ایجاد می کند .برند مناسب نشان می‌دهد که افرادی که در شرکت کار می‌کنند در زمینه کاری خود متخصص هستند و باعث می‌شود که مردم احساس کنند می‌توانند به شرکت شما و محصولات شما اعتماد کنند.

 

6- اثرگذاری بهتر تبلیغات:

تبلیغات یکی از مؤلفه‌های برندینگ است و استراتژی‌های تبلیغاتی مستقیماً برند و تصویر موردنظر آن را منعکس می‌کند. روش‌های تبلیغاتی، استراتژی تبلیغاتی منسجم و جذاب را میسر می کند که در اهداف برندینگ شما نقش بسزایی دارد.

 

همان‌طور که قبلاً بیان شد برندی که بتواند نیاز مصرف‌کنندگان را برآورده کند یک برند موفق خواهد بود. برند موفق ویژگی‌های کلی دارد که در ادامه به بعضی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

 

1- شناسایی مشتریان بالقوه:

یک برند خوب باید این توانایی را داشته باشد تا بازار هدف خود را به‌صورت کامل شناسایی کند و مصرف‌کنندگان موردنظر را تشخیص دهد و بداند که چگونه با این مشتریان ارتباط برقرار کند. یکی از موارد مهم این است که هر برند بتواند مشتریان دائمی و همیشگی خود را حفظ کند. پس به طور کلی تلاش برای شناخت مصرف‌کننده و برطرف کردن نیازهای آن در تولید یک محصول خوب از ویژگی‌های یک گروه تجاری موفق است.

 

2-منحصربه‌فرد بودن:

می‌توان گفت همه ما با برند منحصربه‌فرد اپل آشنا هستیم ! اپل یک برند شناخته‌شده در سرتاسر جهان است. این شرکت محصولاتی با خلاقیت بالا تولید می‌کند و به همین روش توانسته است تمایز در بازار ایجاد کرده و برند خود را منحصربه‌فرد کند. درنتیجه برای منحصربه‌فرد بودن باید خدماتی را ارائه کنید که علاوه بر جذابیت برای مصرف‌کننده دارای یک ویژگی خوب متفاوت و جدید باشد.

 

3-انگیزه و اشتیاق:

یک فاکتور مهم در ایجاد یک برند انگیزه و اشتیاق کافی برای گسترش و پیشرفت آن برند است. اگر انگیزه و اشتیاق کافی وجود نداشته باشد بعد از مدتی برند با رکود و شکست مواجه می‌شود. بنابراین آنچه باعث موفقیت روزافزون یک برند می شود انگیزه رشد و علاقه‌ای است که به برند و تجارت خود خواهید داشت.

 

4- حفظ کیفیت:

یکی از عواملی که باعث افزایش مشتریان دائمی می شود، حفظ کیفیت در محصولات و خدمات است.
وقتی یک مشتری به برند شما مراجعه می‌کند تا محصولات موردنظر را خریداری کند اگر کیفیت همیشگی را در کالای موردنظر نبیند قطعاً برند دیگری را برای خرید انتخاب می‌کند. بنابراین به دلیل فضای رقابتی بین برندها هر چه قدر این کیفیت دائمی و همیشگی باشد مشتریان بیشتری هم وجود خواهند داشت.

 

5-ایجاد فضای رقابتی:

یکی از ویژگی‌های مهم برند این است که دارای تیم کاری فعال باشد. یک تیم کاری فعال و خلاق می‌تواند فضای رقابتی ایجاد کرده و خدمات یک برند را نسبت به سایرین بهبود ببخشد. یک برند خوب هیچ گاه در انتظار رسیدن مشتریان نیست، بلکه خود به دنبال مشتریان رفته و برای جذب آن‌ها تلاش می کند.

 

6-معروف شدن:

زمانی که یک نام تجاری از راه‌های مختلف خود را به مشتریان بشناساند و اعتماد آن‌ها را جلب کند می‌تواند در بازار رقابتی معروف شده و حرفی برای گفتن داشته باشد. معمولاً برندهای بزرگ به دلیل محبوبیت، قدمت و داشتن محصولات خوب تقریباً برای تمام مشتریان شناخته شده هستند .

 

7- مدیریت صحیح:

در پس هر نام تجاری موفق یک راهبری و مدیریت صحیح وجود دارد. یک برند موفق از روش‌های جدید برای مدیریت تیم کاری استفاده می کند مدیر خوب می‌تواند با ایجاد یک تیم کاری موفق به اهدافش رسیده و صاحب جایگاه شود.

 

نتیجه گیری:

به طور کلی از مطالب بالا دریافتیم که یک برند خوب و برندسازی مؤثر برای این‌که بتواند در رشد شرکت و کسب‌وکار اثر مفید داشته باشد و باعث افزایش سودآوری شرکت شود باید:

– بیانگر مدیریت یکپارچه و تصویر شخصیت آن سازمان باشد.

-باید با شخصیت و هویتش دیده شود نه فقط با محصول

برندینگ باید یک دیدگاه استراتژیک باشد نه مجموعه انتخاب شده‌ای از فعالیت‌هایی که دیگران هم انجام می‌دهند.

-باید برای مشتری ارزش و نقش کلیدی بسازد.

-باید یک ابزار کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی محسوب شود.

-باید یک فرهنگ باشد و بتواند در رفتار جامعه و بازار اثر مثبت ایجاد کند.

-استراتژی‌های باید در قالب ارتباطات یکپارچه و براساس ارزش‌های ویژه مهندسی شود.

استاد امیر اسحاقی؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *