کتابینش

ورود / ثبت نام

بیزینس کوچینگ چیست؟

برای درک معنی دقیق عبارت بیزینس کوچینگ لازم است که در ابتدا معنای لغوی این عبارت را متوجه شویم . عبارت بیزینس کوچینگ از دو واژه بیزینس به معنای تجارت و کوچینگ به معنای مربیگری تشکیل شده است. واژه کوچ در زبان انگلیسی برای امور تربیتی و ورزشی بسیار مورد کاربرد است و در طی ۲۵ سال گذشته علاوه بر این زمین ها در زمینه تجارت نیز ورود پیدا کرده است. درواقع این عبارت بیان می‌کند که تجارت و کسب‌وکار نیز همانند هر امر دیگری برای موفقیت نیاز به مربی و مربیگری دارد. یک بیزینس کوچ یا مربی کسب‌وکار باید از دانش و تجربه زیادی برخوردار باشد تا بتواند سازمان را به اهداف خود نزدیک کند. چرا که هر کسب‌وکاری برای موفقیت نیازهای خاص خود را دارد. بنابراین باید بدانید که یک فرمول جادویی برای تمام کسب و کارها و افزایش حجم فروش و سوددهی آن‌ها وجود ندارد.

 

ویژگی‌های بیزینس کوچ حرفه‌ای

یک مربی تجارت باید در زمینه تجارت و بیزینس سابقه درخشانی داشته باشد. به صورتی که بتواند توصیه‌هایی کاملاً اختصاصی برای کسب‌وکار شما و خدماتتان داشته باشد. مربی تجارت مانند سایر مربی‌ها به شما در ارتقای استعدادها و توانایی‌هایتان کمک می‌کند.

چرا بیزینس کوچینگ برای کسب‌وکار اهمیت دارد؟

شاید با خود فکر کنید که می‌توانید کسب و کار خود را بدون داشتن مربی تجارت به اندازه لازم و کافی گسترش دهید. اما باید بدانید در بازار رقابتی امروزه استفاده از همه امکانات برای پیشرفت هر کسب‌وکاری کاملاً ضروری است. درواقع ضرورت داشتن مربی تجارت، مختص شرکت‌های بزرگ و تجارت‌های گسترده نیست و حتی کسب‌وکارهای کوچک و نوپا نیز می‌توانند به‌خوبی از خدمات آن بهره‌مند گردند. فراموش نکنید که به همان اندازه که مربی ورزشی در موفقیت ورزشکار نقش دارد وجود مربی تجارت نیز برای موفقیت کسب‌وکار مهم است.
جالب است بدانید که حتی افراد بسیار موفق مانند بیل گیتس هم از خدمات بیزینس کوچینگ بهره گرفته‌اند. بنابراین نباید بیزینس کوچینگ را در کسب و کارتان فراموش کنید.

 

مزایای بیزینس کوچینگ در کسب و کار:

۱- مدیریت مؤثر :

یکی از مزایای مربیگری تجارت برای کسب و کار شما این است که نقشه راه رسیدن به موفقیت را برای شما ترسیم می‌کند تا در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید بتوانید به یک مدیر قابل و بی‌نقص تبدیل شده و به موفقیت برسید.

 

۲- افزایش سرمایه:

بیزینس کوچینگ این امکان را به شما می‌دهد تا با هزینه‌ها، تجربه مشتریان، فاکتورهای فرهنگی و بازار آشنا شوید و به شما آموزش می‌دهد که چگونه می توان این محدوده‌ها را بهبود بخشید تا درآمد خالص تان افزایش یابد.

 

۳- پیشرفت در شرایط سخت:

زمانی که شما نقشه واضحی از اهداف کسب و کارتان دریافت کنید مسلماً می‌توانید به مدیری قابل و بی‌نقص تبدیل شوید و این مدیریت می‌تواند علاوه بر این‌که پیشرفت کسب‌وکارتان را به دنبال دارد در شرایط سخت چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ شرایط سخت درون‌سازمانی، به شما کمک کند تا شرایط را به‌خوبی مدیریت کنید.

 

۴ – تیم سازی:

بیزینس کوچینگ باعث ایجاد فرهنگ کار گروهی در سازمان می شود. درواقع توانایی رهبری مشارکت را در میان کارکنان خود پیدا می کنید تا عملکرد و بازدهی آن‌ها به اوج برسد.

 

*چگونه بیزینس کوچینگ از شما یک رهبر خوب می‌سازد؟

یافتن یک مربی کسب و کار مناسب که می‌تواند شیوه رهبری شما را ارزیابی کرده و مهارت‌های خود را به شما بیفزاید درواقع به شما کمک می کند پتانسیل بیشتری در خودتان بیابید و درآمدتان را افزایش دهید اثرات مثبت بیزینس کوچینگ بر روی مدیریت و رهبری سازمان از این قرار است:

 

۱- افزایش پویایی:

بسیاری از مدیران به صورت ناخودآگاه به سمت طرز فکری راکد و آسان تمایل پیدا می‌کنند و دیگر از چالش‌های جدید استقبال نمی‌کنند. مربی باتجربه و خوب، مدیر سازمان را به ارزیابی عملکرد شغلی خود تشویق می کند طوری که بتواند عملکرد خود را نقد کند مربیگری کسب‌وکار، چشم‌انداز تازه‌ای ارائه می‌دهد که می‌تواند نوآوری را تقویت کند.

 

۲- انتقاد پذیری:

یک مدیر لایق باید به گونه‌ای در سازمان رفتار کند تا کارمندان برای ابراز مخالفت و انتقادات احساس نگرانی نکنند و برای حفظ شرایط خود و جلوگیری از تنش از بیان هرگونه انتقاد سازنده خودداری نکنند. مربی حرفه‌ای در مدتی کوتاه می‌تواند شما را از مفیدترین روش‌ها به چالش بکشد و شیوه‌های رهبری شما را صادقانه ارزیابی کند هنگامی که احساس کند مسئله‌ای وجود دارد که کمکی در راستای تحقق اهداف سازمان نمی‌کند توصیه‌های مفیدی ارائه می‌دهد و شما را به تغییرات درونی و بنیادی رهنمون می کند.

 

۳- افزایش اعتمادبه‌نفس:

ویژگی مشترک رهبران موفق اعتمادبنفس آنان است آن‌ها به توانایی خود برای دستیابی به نتیجه باور دارند. اما این همیشه ویژگی طبیعی همه رهبران نیست! اعتمادبه‌نفس یک ویژگی ذاتی نیست و به‌صورت اکتسابی می‌توان آن را آموخت مربی کسب و کار به شما در شناسایی مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف فردی تان کمک می‌کند . همچنین برخی استراتژی‌ها را برای مدیریت در اوقات سخت فرا می‌گیرید که این باعث می شود تغییرات شگفت‌انگیزی در اعتمادبه‌نفس شما و تجارت شما حاصل شود. رهبران با اعتمادبه‌نفس افراد باهوش‌تر و بهتر از خودشان را استخدام می‌کنند. مدیرانی که از اعتمادبنفس پائینی برخوردار هستند معمولاً افراد بی‌مصرف و با دانش اندک را استخدام می‌کنند.

 

4-مشارکت با سایر مدیران:

شما باید این قدرت را داشته باشید که در اکثر رویدادهای کاری شرکت کنید و بتوانید با سایر مدیران ارشد ارتباط برقرار کرده تبادل نظر کنید و از مهارت‌های دیگران نیز برای کسب‌وکار خود بهره ببرید. یک مربی خوب می تواند در جلساتی روی این موضوع به صورت عملکردی به شما کمک کند.

 

5-افزایش واقع‌بینی:

شما باید بدانید که هیچ‌کس قدرت هایی فراتر از انسان ندارد! این بدان معناست که شما نمی‌توانید به‌عنوان یک مدیر، وظیفه همه کارمندان را به قصد تسریع در روند کارها انجام دهید. مربی کسب و کار به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کدام جنبه‌های کار شما در نقش مدیر کسب و کارتان بیشترین تمرکز را می‌طلبد و کدام یک را می‌توان به دیگری واگذار کرد. زمانی که کاری را به کارمند خود می‌سپارید نگرانی را کنار بگذارید و در انجام آن کار دخالت نکنید. درواقع مربی تجارت به شما کمک می‌کند تا طرح را به کارمند خود محول کرده و درنهایت کار را به همراه گزارش از او طلب کنید و دخالت مستقیم نداشته باشید.

* توجه به همه امور جزئی مربوط به مشاغل ممکن است مهم و در مواقعی لازم باشد. اما انجام کارها به صورت استراتژیک ضروری است.

استاد امیر اسحاقی ؛ بیزینس کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *