کتابینش

ورود / ثبت نام

ارتباط در فروش

آشنایی با نقش ارتباطات در فروش و نکات مهم برای بهبود آن

از مهم‌ترین اصولی که باید در فروش به آن توجه کنید، ایجاد ارتباط خوب و موثر با مخاطب است. این کار می‌تواند احتمال فروش شما را به صورت چشمگیری افزایش دهد. اما داشتن ارتباط موثر نیاز به رعایت نکاتی دارد. اگر سوال شما هم این است که نقش ارتباطات در فروش چیست و چطور می‌توانیم ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطب برقرار کنیم؟ تا پایان همراه ما باشید. زیرا در این مقاله قصد داریم با نقش ارتباطات در فروش بیشتر آشنا شویم و سپس نکاتی برای بهبود آن عنوان کنیم.

 

نقش ارتباطات در فروش

ارتباط موثر در کسب و کار به چه معناست؟

هدف نهایی همه کسب و کارها این است که بتوانند مشتریان بیشتری داشته باشند، در نتیجه فروش آن‌ها نیز بالاتر می‌رود و سود بیشتری به دست میاورند. اما چرا همه نمی‌توانند به این هدف برسند؟ در حقیقت دلیل اصلی این که همه کسی و کارها نمی‌توانند سود بالا را تجربه کنند این است که نقش ارتباطات در فروش را نادیده می گیرند و ارتباط موثری با مخاطب برقرار نمی‌کنند. به عبارت دیگر این کسب و کارها با مبحث مدیریت ارتباط در فروش آشنایی ندارند.

هر کسب و کاری مشتری و مخاطب هدف خاص خود را دارد که اگر نتواند با آن‌ها درست ارتباط برقرار کند، نمی‌تواند انتظار نتایج خوبی داشته باشد. به عبارت بهتر، رمز موفقیت هر تجارتی تعامل درست با مخاطبان هدف است. در حقیقت اگر مخاطبی نباشد، فروشی هم نخواهد بود. بنابراین داشتن روابط عمومی بالا در هر شغل و سازمانی ضروری است. شما از طریق ارتباط درست با جامعه هدف می‌توانید آن ها را تبدیل به مشتریان وفادار کنید. در ادامه فواید ارتباطات در فروش را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

مزیت‌ های ارتباط موثر در فروش

در اصل مهم ترین بخش فروش محصولات و خدمات برقراری ارتباط درست و سازنده است که به وسیله آن مخاطب با محصولات شما، جزئیات آن‌ها و هدف شغل شما آشنا می‌شود.

اگر بخواهیم فواید این کار را به صورت خلاصه بیان کنیم می توان گفت به کمک این کار می توان مخاطب را جلب کرده و مشتریان وفادار پیدا می‌کنید، احساس خوبی به مخاطبان انتقال می‌کنید، محصولات خود را بهتر معرفی خواهید کرد، در نتیجه یک مدیر یا فروشنده موفق خواهید شد و به سود بالا می‌رسید. همچنین از آنجایی که ارتباطات در فروش اگر درست باشد رضایت مشتریان را در پی دارد، به احتمال زیاد آن‌ها برای شما تبلیغ دهان به دهان خواهند کرد و در نهایت به صورت رایگان تبلیغ می شود.

نقش ارتباطات در فروش

انواع ارتباطات در فروش

ارتباط در فروش انواع مختلفی دارد که آشنایی با هر کدام از آن‌ها خالی از لطف نیست. هر نوع در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت.

ارتباط مستقیم

ارتباط مستقیم به این معناست که شما رو در رو با مخاطب خود صحبت می‌کنید. به عنوان مثال مشتری به فروشگاه یا شرکت شما مراجعه می‌کند و قصد خرید محصول خاصی را دارد. در این حالت داشتن روابط عمومی بالا بسیار مهم است که بتوانید به چشمان مخاطب خود نگاه کنید و با اعتماد به نفس او را راهنمایی کنید.

ارتباط تلفنی

این روزها شرکت‌های زیادی برای جذب مخاطب از این نوع ارتباط استفاده می‌کنند. در تماس تلفنی شما با مخاطب خود تماس می‌گیرید یا او با شما تماس می‌گیرد و درباره محصول، شرایط خرید و موارد مهم دیگر به او توضیحاتی ارائه می‌دهید. اگر شما نتوانید از این طریق با مخاطب به صورت موثر ارتباط برقرار کنید، شانس فروش شما کاهش می یابد.

ارتباط از طریق تبلیغات تلویزیونی

بدون شک با تبلیغات مختلفی که از تلویزیون پخش می‌شود،  آشنایی دارید. این تبلیغات برای مخاطبان زیادی پخش می‌شود و شانس دیده شدن آن محصول یا خدمات بسیار بالاست. شرکت‌های زیادی برای جذب مشتریان بیشتر از این روش ارتباطی استفاده می‌کنند. البته کیفیت و سناریو تبلیغ بسیار مهم است که آیا می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند یا نه!

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی

با پیشرفت تکنولوژی، یک روش ارتباطی جدید برای کسب و کارها ایجاد شده که می‌توانند از طریق فضای آنلاین خدمات و محصولات خود را به افراد معرفی کنند و مشتریان بیشتری جذب کنند. شبکه های اجتماعی مختلف یک راه ارتباطی عالی با مخاطب هدف است البته به شرطی که قواعد و قوانین این کار را بلد باشید و بتوانید یک ارتباط موثر با مخاطبان خود برقرار کنید و آن‌ها را تبدیل به مشتری وفادار سازید.

از آنجایی این روزها بیشترین ارتباط مربوط به فضای مجازی است و به کمک این روش کسب و کارها می‌توانند فروش بی سابقه ای تجربه کنند، در ادامه قصد داریم درباره نکات مهم آن بیشتر و مفصل تر صحبت کنیم.

ارتباط آنلاین

نکات مهم برای بهبود ارتباطات آنلاین

در اینجا چند نکته برای بهبود ارتباط آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهیم که به کمک این نکات می‌توانید مشتریان بیشتری داشته باشید.

اعتماد ایجاد کنید

اولین قدم مهمی که برای ارتباط موثر باید بردارید، ایجاد اعتماد در مشتری است. از آن جایی که در فضای آنلاین کسب و کارهای زیادی به روش ‌های مختلف مثل سایت یا پیج مشغول فعالیت هستند، گاهی مخاطب سردرگم می‌شود که به کدام کسب و کار می‌تواند اعتماد کند.
بنابراین اگر شما قصد دارید فروش بالایی تجربه کنید، حتما این اعتماد را از روش‌های مختلف در مخاطب خود ایجاد کنید. مثلا می‌توانید رضایت مشتریان قبلی خود را منتشر کنید و یا به مشتری بعد از خرید کد رهگیری بدهید و اقدامات موثر دیگر. این اعتماد سازی باعث می‌شود شانس فروش شما افزایش یابد.

در حال آموزش باشید

برای داشتن ارتباط موثر با مشتری در هر فضایی چه مجازی چه حضوری و حتی تلفنی حتما باید آموزش‌های لازم را گذرانده باشید. در غیر این صورت نمی‌توانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید. هر کدام از انواع ارتباطات نیاز به آموزش خاص خود دارد. توصیه ما به شما این است دائما در حال آموزش باشید و به روز باشید. به این ترتیب می‌توانید با مخاطب خود ارتباط خوب و موثر برقرار سازید.

رفتار مودبانه داشته باشید

یکی از نکات مهم در مبحث روابط عمومی داشتن رفتار مناسب است. فرقی ندارد که شما با مخاطب خود از چه طریقی ارتباط برقرار می‌کنید، مستقیم، تلفنی یا آنلاین، در همه این ارتباطات باید دوستانه و مودبانه رفتار کنید تا یک ارتباط موثر شکل بگیرد. به عنوان مثال در فروش آنلاین اگر محترمانه جواب مخاطب را ندهید، به احتمال قوی از شما خرید نخواهند کرد. پس این اصل مهم را فراموش نکنید.

خدمات پس از فروش داشته باشید

شرکت‌ها و کسب و کارهایی موفق‌تر هستند که پس از فروش هم پاسخگوی مشتریان خود باشند و آن‌ها را به طور کامل راهنمایی کنند. این نوع پشتیبانی یکی از کارهای بازاریابی برگشتی نیز محسوب می‌شود و در حفظ مخاطب نکته بسیار کلیدی است. مخاطب اگر از خدمات فروش شما رضایت داشته باشد، دوباره ترغیب به خرید از خدمات یا محصولات شما خواهد شد.

مزیت‌ های ارتباط موثر در فروش

نظرسنجی را فراموش نکنید

یکی دیگر از نکاتی که برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطب باید لحاظ کنید، نظر سنجی است. شما باید میزان رضایت مشتریان از محصول، خدمات و پشتیبانی را با نظرسنجی بررسی کنید. این کار باعث ‌می‌شود هم شما از نظر مخاطب خود آگاه شوید و بتوانید اشکالات احتمالی را در موارد بعدی برطرف سازید و هم این نظرسنجی احساس خوب در مخاطب ایجاد می‌کند و نوعی برقراری ارتباط موثر است.

 

سخن پایانی

نقش ارتباطات در فروش انکار نشدنی است. در این مقاله کردیم درباره این موضوع، تاثیر و انواع آن صحبت کنیم و چند نکته مهم در عین حال ساده در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید ارتباط موثر شاه کلید فروش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *